Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.246.2019.1.EW
z 4 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla dostawy produktów spożywczych „S”, „B”, „N”, „C” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla dostawy produktów spożywczych „S”, „B”, „N”, „C”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka jest podmiotem gospodarczym mającym siedzibę na terytorium H. Spółka zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”), a także na potrzeby transakcji unijnych jako podatnik VAT-UE m.in. w Polsce.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. dystrybucja artykułów spożywczych, tj. suplementów diety. Spółka sprzedaje towary zarówno do klientów polskich jak i zagranicznych. Cześć transakcji opodatkowana jest w Polsce jako sprzedaż krajowa oraz jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, jednak w związku z brakiem przekroczenia limitów w poszczególnych państwach, Spółka opodatkowuje te transakcje, analogicznie jak transakcje krajowe.


Poniżej Spółka przedstawia skład i charakterystykę produktów, które są sprzedawane przez Spółkę:

  • suplement diety „S” - produkt przeznaczony do spożywania w kapsułkach, mający wpływ na metabolizm cukrów w organizmie i sprzyjający zmniejszeniu magazynowania tłuszczów. Konsekwencją spożywania suplementu diety „S” ma być wspomaganie utraty wagi, zwiększenie koncentracji i spowolnienie starzenia się organizmu. Kapsułka ma masę 481,39mg. Skład: ekstrakt Salacia reticulata ok. 100mg, koenzym Q10 ok. 15mg, L-glutamina ok. 15mg, L-arginina HC1 ok. 15mg, L-winian L-karnityny ok. 15mg, cynamonowiec wonny ok. 15mg, sproszkowana kozieradka pospolita ok. 15mg, sproszkowany gorzki melon ok. 10mg, resweratrol (50%) z korzenia rogówki polygonum ok. lOmg, kwas alfa lipolowy ok. 30mg, dwuwodzian kwercetyny ok. 10mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: skrobia z tapioki ok 180g, stearynian magnezu mniej niż 5mg, syloid dwutlenku krzemu 244 mniej niż 5mg;
  • suplement diety „B” - produkt przeznaczony do spożywania w kapsułkach, mający wpływ na procesy odmładzające skórę. Konsekwencją spożywania suplementu diety „B” ma być wspomaganie naturalnej produkcji kolagenu, kwasu hialuronowego i ceramidów, sprzyjających spowolnieniu starzenia skóry. Kapsułka ma masę 374mg. Skład: sproszkowana kurkuma (curcuma longa) ok. 170mg, korzeń kozłka lekarskiego ok. 62mg, Ostropest plamisty SE 80% Sylimaryna ok. 50mg, rumianek PE 6:1 ok. 25mg, sproszkowane listownicowce (glony) ok. 25mg, hialuronian sodu 81% ok. 10mg, ceramidy ok. 7mg, ekstrakt z melona ok. 2mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: ekstrakt z liści bambusa ok. l0mg, stearynian magnezu ok. 4mg, dwutlenek krzemu ok 3mg;
  • suplement diety „N” - produkt przeznaczony do spożywania w postaci napoju (odmierzany w sugerowanych, dziennych dawkach płynu ok. 30-60 ml) mający wpływ na funkcje trawienne organizmu i poziom cukru we krwi. Konsekwencją spożywania suplementu diety „N” ma być wspomaganie utraty wagi, poprawa wyglądu skóry i włosów oraz zwiększenie koncentracji. Skład: puree z morwy indyjskiej (owoców noni) ok. 37%, nektar z morwy indyjskiej (owoców noni) ok. 33%, dejonizowany sok z ananasa ok. 15%, koncentrat soku z czerwonych winogron ok. 7%, koncentrat soku z czerwonych malin ok. 2%, koncentrat soku z czarnej porzeczki ok. 2%, puree z jagód acai ok. 2%, puree z organicznego mango ok. 2%, woda kokosowa ok. 1%, sproszkowane jagody maqui ok. 1%. Substancje pomocnicze: naturalny aromat jagód ok 1%, organiczna guma akacjowa ok. 3%, kwas cytrynowy, benzoesan sodu;
  • suplement diety „C” - produkt przeznaczony do spożywania w postaci kapsułek żelowych, uzupełniający ilość dostarczanych do organizmu kwasów tłuszczowych Omega. Konsekwencją spożywania suplementu diety „C” ma być wspomaganie odpowiedniego poziomu cholesterolu w organizmie oraz zachowanie równowagi kwasów tłuszczowych Omega. Kapsułka ma masę 552,80mg. Skład: olej z dorsza ok. 350mg, olej z rokitnika ok. 70mg, olej z nasion żurawiny ok.20mg, olej z nasion granatu ok. 20mg, owoc noni (morwa indyjska) ok. 10mg, olej z nasion chia ok. 5mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: wosk pszczeli ok. 9%, trójglicerydy o średniej długości łańcucha ok. 9%, olejek cytrynowy ok. 1% oraz otoczka żelowa: woda, gliceryna, żelatyna.

Żaden ze wskazanych powyżej produktów nie jest ekstraktem sodowym, a zawartość alkoholu nie przekracza 1.2%.


W celu ustalenia właściwej klasyfikacji sprzedawanych towarów Spółka zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: Urząd Statystyczny). W dniu 1 kwietnia 2019 roku, Urząd Statystyczny dokonał następującej klasyfikacji produktów oferowanych przez Spółkę, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.):

  1. „S” - PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”
  2. „B” - PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”
  3. „N” - PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”
  4. „C” - PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”.

Urząd Statystyczny w oparciu o par. 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2019 roku PKWiU, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)., wskazał, że ww. suplementy mieszczą się w grupowaniach:

  1. „S”- PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”
  2. „B” - 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”
  3. „N”- PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”
  4. „C”- PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży „S”, „B” i „C” (w ramach dostaw towarów na terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w przypadku gdy miejscem opodatkowania tych transakcji jest terytorium kraju) ?
  2. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży „N” (w ramach dostaw towarów na terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w przypadku gdy miejscem opodatkowania tych transakcji jest terytorium kraju) ?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.


Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).


W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.


Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi, co do zasady 22%. Niemniej jednak na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Wskazana powyżej podstawowa stawka podatku VAT ma zastosowanie jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku.


W załączniku nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%”, pod pozycją 48 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” natomiast w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 5%”, pod pozycją 31 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” .

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2a dla dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5%.


Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.


Mając na uwadze powyższe, aby możliwe było zastosowanie 8% stawki VAT dla artykułów spożywczych konieczne jest spełnienie łącznie niżej wymienionych przesłanek (pozycja 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT):

  1. produkt spożywczy musi być klasyfikowany do grupowania PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  2. produkt spożywczy nie może być ekstraktem słodowym.
  3. produkt spożywczy nie może należeć do grupy produktów o zawartości alkoholu powyżej 1.2%.

W tym względzie, Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. Wnioskodawca otrzymał opinię klasyfikacyjną wskazującą, iż „S”, „B” i „C” według PKWiU 2015 r., wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”. Jednocześnie w oparciu o § 2 i 3 powołanego wyżej Rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się wcześniejszą PKWiU 2008 wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). „S”, „B” i „C” według PKWiU 2008 mieszczą się w grupowaniu 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Z uwagi na fakt, iż „S”, „B” i „C” są produktami spożywczymi przeznaczonym do bezpośredniego spożycia, nie ma potrzeby przeprowadzania szczegółowej analizy klasyfikacyjnej tych produktów dla potrzeb niniejszego wniosku, bowiem analiza ta została dokonana przez kompetentny do tego organ i zakończoną ich klasyfikacją PKWiU.
  2. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, „S”, „B” i „C” nie są również ekstraktem słodowym.
  3. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, „S”, „B” i „C” nie należą do grupy produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

W świetle powyższego, ze wzglądu na fakt. iż „S”, „B” i „C” spełniają wszystkie przesłanki wskazane w pozycji 48 załącznika numer 3 do ustawy o VAT, tj. (I) należy klasyfikować je zgodnie z zasadami PKWiU z 2008 r. według grupowania PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” (II) nie są ekstraktem słodowym (III) nie są produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, Spółka jest więc uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży „S”, „B” i „C”.

Ponadto należy wskazać, że w przytoczonych podobnych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej aprobował stanowisko prezentowane przez podatników, np. interpretacja z dnia 2 czerwca 2017 roku sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.144.2017.2.ŻR, a także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 września 2016 roku, o sygn. 1061-IPTPP1.4512.432.2016.1.MSu.

Natomiast odnosząc się do sprzedawanego towaru jakim jest „N”, Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca otrzymał opinię klasyfikacyjną wskazującą, iż „N” według PKWiU 2015 r. wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), mieści się w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”. Jednocześnie w oparciu o § 2 i 3 powołanego wyżej Rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się wcześniejszą PKWiU 2008 r. wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). „N” według PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”. Ponadto, zgodnie z opisem zawartym w stanie faktycznym udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego przekracza 20% składu surowcowego. Z uwagi na fakt, iż „N” jest produktem spożywczym przeznaczonym do bezpośredniego spożycia, nie ma potrzeby przeprowadzania szczegółowej analizy klasyfikacyjnej tego produktu dla potrzeb niniejszego wniosku, bowiem analiza ta została dokonana przez kompetentny do tego organ i zakończona została jego klasyfikacją PKWiU.

Ponadto należy wskazać, że w podobnych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej aprobował stanowisko prezentowane przez podatników, np. interpretacja z dnia 22 października 2018 roku sygn. 0114-KD1P1-1.4012.612.2018.1.IZ, a także w interpretacji o sygn. 0114-KDIP1-1.4012.4.2018.1.DG, oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1/4512-268/16-5/KC oraz 1462-IPPP2.4512.949.2016.1.JO.

Wnioskodawca podkreśla, że kluczowe znaczenie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym ma klasyfikacja statystyczna sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów. Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego towary sprzedawane przez Spółkę powinny być klasyfikowane zgodnie z Opinią Klasyfikacyjną Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych . Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku produktów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 7, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110,wynosi 23%
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Według objaśnień do załącznika nr 3 ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zostały wymienione w poz. 48 – PKWiU ex 10.89.19.0 – „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy nią określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zwężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU grupowanie 10.89.19.0 – Różne artykuły spożywcze (włączając karmel, ekstrakt słodowy), gdzie indziej niesklasyfikowane – obejmuje:

  • syropy izoglukozowe, laktozowe, glukozowe i z maltodekstryny, aromatyzowane lub barwione,
  • cukry lub melasy karmelizowane,
  • miód sztuczny
  • karmel w proszku otrzymywany w wyniku suszenia rozpyłowego na bazie nośnika,
  • słodycze, gumy do żucia zawierające syntetyczne środki słodzące zamiast cukru,
  • bitą śmietanę pakowaną w puszki pod ciśnieniem,
  • ser foundue,
  • koncentraty białkowe i teksturowane substancje białkowe, ekstrakt słodowy,
  • przetwory spożywcze z mleka, śmietany, maślanki, mleka kwaśnego, śmietany kwaszonej, serwatki, jogurtu, kefiru lub podobnych, niezawierające kakao lub zawierające < 5% masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • przetwory spożywcze z mąki, mączki, skrobi itp.,
  • pozostałe artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane.



Natomiast grupowanie to nie obejmuje:

  • gotowej żywności łatwo psującej się, z owoców i warzyw, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach klasy 10.39,
  • pizzy zamrożonej, pokrytej różnego rodzaju składnikami, sklasyfikowanej w 10.85.19.0,
  • przetworów dla niemowląt, zawierających ekstrakt słodowy, nawet, gdy jest jednym z głównych składników, sklasyfikowanych w 10.86.10.0,
  • gotowej żywności łatwo psującej się, sklasyfikowanej w 10.89.16.0,
  • suplementów diety, sklasyfikowanych w 10.89.17.0,
  • napojów sklasyfikowanych w dziale 11.07.

Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Podkreślenia wymaga, że pojęcie używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną , a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Należy mieć na uwadze, że wskazane w załączniku nr 3 do ustawy wyłączenie dotyczy jedynie ekstraktów słodowych oraz produktów o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%.

W świetle art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 31 wymieniono towary mieszczące się pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 – „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju”.

Z powołanych przepisów wynika, że z obniżonej stawki VAT w wysokości 5% mogą korzystać m.in. sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 11.07.19.0 napoje bezalkoholowe, pod warunkiem, że są to napoje niegazowane i że udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w tych napojach wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego danego napoju.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem działalności Spółki jest m.in. dystrybucja artykułów spożywczych, tj. suplementów diety. Spółka sprzedaje towary zarówno do klientów polskich jak i zagranicznych. Cześć transakcji opodatkowana jest w Polsce jako sprzedaż krajowa oraz jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, jednak w związku z brakiem przekroczenia limitów w poszczególnych państwach, spółka opodatkowuje te transakcje, analogicznie jak transakcje krajowe.


Poniżej Spółka przedstawia skład i charakterystykę produktów, które są sprzedawane przez Spółkę:

  • suplement diety „S” - produkt przeznaczony do spożywania w kapsułkach, mający wpływ na metabolizm cukrów w organizmie i sprzyjający zmniejszeniu magazynowania tłuszczów. Konsekwencją spożywania suplementu diety „S” ma być wspomaganie utraty wagi, zwiększenie koncentracji i spowolnienie starzenia się organizmu. Kapsułka ma masę 481,39mg. Skład: ekstrakt Salacia reticulata ok. l00mg, koenzym Q10 ok. 15mg, L-glutamina ok. 15mg, L-arginina HC1 ok. 15mg, L-winian L-karnityny ok. 15mg, cynamonowiec wonny ok. 15mg, sproszkowana kozieradka pospolita ok. 15mg, sproszkowany gorzki melon ok. 10mg, resweratrol (50%) z korzenia rogówki polygonum ok. 10mg, kwas alfa lipolowy ok. 30mg, dwuwodzian kwercetyny ok. 10mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: skrobia z tapioki ok 180g, stearynian magnezu mniej niż 5mg, syloid dwutlenku krzemu 244 mniej niż 5mg;
  • suplement diety „B” - produkt przeznaczony do spożywania w kapsułkach, mający wpływ na procesy odmładzające skórę. Konsekwencją spożywania suplementu diety „B” ma być wspomaganie naturalnej produkcji kolagenu, kwasu hialuronowego i ceramidów, sprzyjających spowolnieniu starzenia skóry. Kapsułka ma masę 374mg. Skład: sproszkowana kurkuma (curcuma longa) ok. 170mg, korzeń kozłka lekarskiego ok. 62mg, Ostropest plamisty SE 80% Sylimaryna ok. 50mg, rumianek PE 6:1 ok. 25mg, sproszkowane listownicowce (glony) ok. 25mg, hialuronian sodu 81% ok. 10mg, ceramidy ok. 7mg, ekstrakt z melona ok. 2mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: ekstrakt z liści bambusa ok. 10mg, stearynian magnezu ok. 4mg, dwutlenek krzemu ok 3mg;
  • suplement diety „N” - produkt przeznaczony do spożywania w postaci napoju (odmierzany w sugerowanych, dziennych dawkach płynu ok. 30-60 ml) mający wpływ na funkcje trawienne organizmu i poziom cukru we krwi. Konsekwencją spożywania suplementu diety „N” ma być wspomaganie utraty wagi, poprawa wyglądu skóry i włosów oraz zwiększenie koncentracji. Skład: puree z morwy indyjskiej (owoców noni) ok. 37%, nektar z morwy indyjskiej (owoców noni) ok. 33%, dejonizowany sok z ananasa ok. 15%, koncentrat soku z czerwonych winogron ok. 7%, koncentrat soku z czerwonych malin ok. 2%, koncentrat soku z czarnej porzeczki ok. 2%, puree z jagód acai ok. 2%, puree z organicznego mango ok. 2%, woda kokosowa ok. 1%, sproszkowane jagody maqui ok. 1%. Substancje pomocnicze: naturalny aromat jagód ok 1%, organiczna guma akacjowa ok. 3%, kwas cytrynowy, benzoesan sodu;
  • suplement diety „C” - produkt przeznaczony do spożywania w postaci kapsułek żelowych, uzupełniający ilość dostarczanych do organizmu kwasów tłuszczowych Omega. Konsekwencją spożywania suplementu diety „C” ma być wspomaganie odpowiedniego poziomu cholesterolu w organizmie oraz zachowanie równowagi kwasów tłuszczowych Omega. Kapsułka ma masę 552,80mg. Skład: olej z dorsza ok. 350mg, olej z rokitnika ok. 70mg, olej z nasion żurawiny ok. 20mg, olej z nasion granatu ok. 20mg, owoc noni (morwa indyjska) ok. 10mg, olej z nasion chia ok. 5mg. Substancje wypełniające/pomocnicze: wosk pszczeli ok. 9%, trójglicerydy o średniej długości łańcucha ok. 9%, olejek cytrynowy ok. 1% oraz otoczka żelowa: woda, gliceryna, żelatyna.

Żaden ze wskazanych powyżej produktów nie jest ekstraktem sodowym, a zawartość alkoholu nie przekracza 1.2%.


W celu ustalenia właściwej klasyfikacji sprzedawanych towarów Spółka zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: Urząd Statystyczny). W dniu 1 kwietnia 2019 roku, Urząd Statystyczny dokonał następującej klasyfikacji produktów oferowanych przez Spółkę, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.):

  1. „S”- PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”
  2. „B”- PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”
  3. „N”- PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”
  4. „C”- PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”

Urząd Statystyczny w oparciu o par. 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2019 roku PKWiU, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.)., wskazał, że ww. suplementy mieszczą się w grupowaniach:

  1. „S”- PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”
  2. ‘B”- 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”
  3. „N”- PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”
  4. „C”- PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że będące przedmiotem sprzedaży suplementy diety „S”, „B”, „C” mieszczące się – jak wskazuje Wnioskodawca – w grupowaniu PKWiU: 10.89.19.0 – „Różne artykuły spożywcze (włączając karmel, ekstrakt słodowy), gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz niezawierający ekstraktów słodowych, które nie stanowią produktów o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku 8%, stosownie do treści z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a ust. 1 pkt 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

Analiza ww. przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że skoro Wnioskodawca sklasyfikował napoje „N” do grupowania PKWiU 11.07.19.0 jako napoje bezalkoholowe, niegazowane, w których w składzie surowcowym udział soku owocowego lub warzywnego wynosi nie mniej niż 20% tego składu, to należy uznać, że spełnione są warunki,o których mowa w art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy, umożliwiające zastosowanie do sprzedawanego napoju stawki podatku VAT w wysokości 5%.

W konsekwencji należy stwierdzić, że właściwą do czynności dostawy napojów będzie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 5%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj