Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-9/12-2/MK
z 20 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-9/12-2/MK
Data
2012.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
cel promocyjny
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług świadczonych nieodpłatnie na cele autopromocyjne



Wniosek ORD-IN 231 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2011 r. (data wpływu 27.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie na cele autopromocyjne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie na cele autopromocyjne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

C. Sp. z o.o. jest właścicielem portalu www.c.pl. Portal jest sklepem internetowym, w którym prowadzona jest sprzedaż m.in. produktów elektronicznych, kosmetyków i innych. Mechanizm działania portalu jest następujący. Klient aby dokonać zakupu produktu musi wcześniej kupić „kliki”. Jeden „klik” uprawnia do poznania aktualnej (ukrytej) ceny produktu i jednoczesnego obniżenia jej. Zarówno koszt „klika” jak i kwota obniżki są zmiennymi parametrami portalu, jednak zawsze koszt „klika” jest wyższy niż kwota obniżki. ,,Klik” jest usługą polegającą na jednoczesnym obniżeniu i odsłonięciu aktualnej ceny produktu i nadaje prawo zakupu tego produktu w poznanej cenie w określonym czasie. W szczególnych przypadkach do uzyskania prawa zakupu produktu wymagana jest wielokrotność „klików”. C. sprzedaje „kliki” w określonej cenie za sztukę i odprowadza należny podatek VAT.

Jednocześnie C. w celach autopromocyjnych, tj. takich, które prowadzą do zwiększania zainteresowania portalem i przychodów, rozdaje czasami swoim Klientom „kliki” za darmo. Takie rozdane „kliki” trafiają na portalowe konta zarejestrowanych Klientów, a ich wykorzystanie przez Klientów daje dokładnie taki sam efekt jak „kliki” zakupione. Celem rozdawania „klików” za darmo jest promocja portalu i zachęcanie Klientów do odpłatnego korzystania z usług portalu, to znaczy do zakupu „klików”. Klienci zachęceni do korzystania z portalu dzięki otrzymanym darmowym „klikom” następnie dokonują ich zakupu i nadal korzystają z portalu, ale już w sposób płatny.

Darmowe kliki” mogą otrzymać osoby, które:

  1. nie są jeszcze Klientami portalu ale zachęceni darmowymi klikami rejestrują się w portalu dzięki czemu C. buduje bazę swoich Klientów powiększając tym samym wartość firmy oraz bazę osób które w przyszłości mogą być zainteresowane zakupami co prowadzi do zwiększenia przychodów.
  2. są już zarejestrowanymi w portalu Klientami i dokonają zakupu „klików”, zaś darmowe „kliki” stanowią dla nich zachętę do zakupu odpowiednio dużego pakietu, lub we wskazanym przez C. czasie.

Taka akcja autopromocyjna ma charakter cykliczny. C. decyduje kiedy potrzebne jest zwiększone zainteresowanie portalem i wówczas wykorzystuje rozdawane za darmo „kliki” jako narzędzie promocyjne portalu, które w konsekwencji buduje bazę Klientów, ma wpływ na generowane przez portal przychody i powiększa wartość firmy C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku C. Sp. z o.o. zwraca się z pytaniem czy od rozdanych na cele autopromocyjne za darmo „klików” należy uiszczać podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym stanie faktycznym i biorąc pod uwagę aktualne przepisy prawa, w tym szczególnie ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług — art. 8 ust. 2 pkt 2 w opisanym stanie faktycznym nie występuje obowiązek uiszczania podatku VAT.

Wskazany przepis prawa mówi, że „nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika” należy traktować jako świadczenie, które podlega obowiązkowi uiszczania podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rozdawane przez C. za darmo „kliki” nie trafiają do żadnej z grup wymienionych w przytoczonym powyżej przepisie prawa, a ponadto nie jest spełniony warunek o rozdawaniu ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Rozdawane przez C. „kliki” trafiają do osób, nie powiązanych w sposób wskazany w cytowanym przepisie ze spółką C., a efektem rozdawania ich jest korzystanie przez te osoby z portalu będącego własnością spółki, a zatem służy to rozwijaniu działalności gospodarczej C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem portalu www.C..pl. Portal jest sklepem internetowym, w którym prowadzona jest sprzedaż m.in. produktów elektronicznych, kosmetyków i innych. Mechanizm działania portalu jest następujący. Klient aby dokonać zakupu produktu musi wcześniej kupić „kliki”. Jeden „klik” uprawnia do poznania aktualnej (ukrytej) ceny produktu i jednoczesnego obniżenia jej. Zarówno koszt „klika” jak i kwota obniżki są zmiennymi parametrami portalu, jednak zawsze koszt „klika” jest wyższy niż kwota obniżki. ,,Klik” jest usługą polegającą na jednoczesnym obniżeniu i odsłonięciu aktualnej ceny produktu i nadaje prawo zakupu tego produktu w poznanej cenie w określonym czasie. W szczególnych przypadkach do uzyskania prawa zakupu produktu wymagana jest wielokrotność „klików”. Wnioskodawca sprzedaje „kliki” w określonej cenie za sztukę i odprowadza należny podatek VAT. Jednocześnie Wnioskodawca w celach autopromocyjnych, tj. takich, które prowadzą do zwiększania zainteresowania portalem i przychodów, rozdaje czasami swoim Klientom „kliki” za darmo. Takie rozdane „kliki” trafiają na portalowe konta zarejestrowanych Klientów, a ich wykorzystanie przez Klientów daje dokładnie taki sam efekt jak „kliki” zakupione. Celem rozdawania „klików” za darmo jest promocja portalu i zachęcanie Klientów do odpłatnego korzystania z usług portalu, to znaczy do zakupu „klików”. Klienci zachęceni do korzystania z portalu dzięki otrzymanym darmowym „klikom” następnie dokonują ich zakupu i nadal korzystają z portalu, ale już w sposób płatny.

Darmowe kliki” mogą otrzymać osoby, które:

  1. nie są jeszcze Klientami portalu ale zachęceni darmowymi klikami rejestrują się w portalu dzięki czemu C. buduje bazę swoich Klientów powiększając tym samym wartość firmy oraz bazę osób które w przyszłości mogą być zainteresowane zakupami co prowadzi do zwiększenia przychodów.
  2. są już zarejestrowanymi w portalu Klientami i dokonają zakupu „klików”, zaś darmowe „kliki” stanowią dla nich zachętę do zakupu odpowiednio dużego pakietu, lub we wskazanym przez C. czasie.

Taka akcja autopromocyjna ma charakter cykliczny. C. decyduje kiedy potrzebne jest zwiększone zainteresowanie portalem i wówczas wykorzystuje rozdawane za darmo „kliki” jako narzędzie promocyjne portalu, które w konsekwencji buduje bazę Klientów, ma wpływ na generowane przez portal przychody i powiększa wartość firmy C..

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w celach autopromocyjnych, tj. takich, które prowadzą do zwiększania zainteresowania portalem i przychodów, rozdaje czasami swoim Klientom „kliki” za darmo, Wnioskodawca w zamian za przekazanie „klika” nie uzyska zatem żadnego wynagrodzenia. Tym samym nie można przedmiotowych usług uznać za odpłatne, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Aby natomiast nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż nieodpłatne przekazanie „klika” służy celom promocyjno-reklamowym działalności Wnioskodawcy, zatem wiąże się z całokształtem funkcjonowania Spółki i ma pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nieodpłatnie świadczone usługi będą służyły celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania również art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie dochodzi do użycia towarów, które stanowiłyby część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatnie przekazanie ,,klika” czyli usługi polegającej na jednoczesnym obniżeniu i odsłonięciu aktualnej ceny produktu i nadaniu prawa zakupu tego produktu w poznanej cenie w określonym czasie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy – nieodpłatne świadczenie służy celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy.Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj