Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.266.2019.2.IP
z 12 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia wniosku – (data wpływu 21 maja 2019 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) oraz 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 1 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu „(...)”. Wniosek uzupełniono w dniu 24 czerwca 2019 r. oraz w dniu 1 lipca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie adresu ePUAP do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska jest w trakcie realizacji projektu „(…)”.

Wnioskowane dofinansowanie stanowi kwotę 3.399.200,00 PLN.

Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 5 marca 2018 r.

Finansowe zakończenie realizacji projektu nastąpi z dniem 31 grudnia 2019 r.

Projekt wynika z LPR Miasta i ma służyć aktywnej integracji społeczności lokalnej, a w tym mieszkańców obszaru rewitalizacji.

Zaplanowane w ramach procesu rewitalizacji działania, ukierunkowane na całe rodziny dotknięte sytuacją kryzysową, pozwolą na rozwiązanie wielu problemów. Przełoży się na obniżenie negatywnych wskaźników sfery społecznej, poprzez przywrócenie funkcji rekreacyjnych, nadanie funkcji kulturalnych z wdrożeniem działań społecznych skierowanych do mieszkańców obszaru rewitalizowanego. Działanie pozwoli stworzyć miejsce do spędzania czasu wolnego w sposób aktywny, zdrowy i pożyteczny. Zachęca młodzież do aktywnego trybu życia i spędzania czasu wolnego z dala od nałogów, uzależnień i nadmiernego korzystania ze świata cyfrowego.

W ramach projektu przewidziano:

  • przywrócenie funkcji rekreacyjnych nieczynnemu obiektowi basenowemu,
  • ożywienie wykorzystania obiektu (adaptacja pomieszczenia na salę szkoleniową),
  • punkt wymiany książek (bookcrossing),
  • punkt konsultacji społecznych (miejsce do prezentowania i konsultowania zamierzeń miejskich z możliwością składania opinii na ich temat),
  • monitoring (system dozoru wizyjnego),
  • realizację projektu we współpracy z Centrum Kultury oraz Sp. z o.o.,
  • realizację działań finansowych z EFS.

Zakres prac:

  1. Branża budowlana.
  2. Branża elektryczna.
  3. Branża teletechniczna.
  4. Technologia basenowa.
  5. Instalacje sanitarne (wodociągowe, sanitarne, wód basenowych i popłucznych).

Celem realizacji projektu jest umożliwienie aktywnego i wspólnego spędzania czasu wolnego całych rodzin przez cały rok, poprawa dostępu osób niepełnosprawnych do infrastruktury rekreacyjnej, umożliwiającej zaspokojenie ich potrzeb w zakresie pożytecznego, zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu, poprawa estetyki i stanu technicznego obszaru rewitalizacji poprzez modernizację obiektu zlokalizowanego na tym obszarze, zwiększenie komunikacji na linii mieszkańcy władze miejskie poprzez stworzenie punktu konsultacji społecznych.

Poprzez modernizację budynku basenu nastąpi jednoczesne osiągnięcie wszystkich wyszczególnionych celów szczegółowych i głównych, gdyż zrewitalizowany budynek basenu będzie wykorzystywany w celu pobudzenia aktywności społeczności lokalnej oraz włączenia społecznego mieszkańców Gminy Miejskiej.

W obiekcie zostaną:

  1. Przywrócone funkcje rekreacyjne o baseny, sauny, łaźnie parowe, rwącą rzekę, grotę solną.
  2. Wprowadzone funkcje kulturalne o punkt bookcrossingu, o miejsce promocji oferowanych przez Centrum Kultury, Bibliotekę Miejską i Muzeum ofert kulturalnych.
  3. Wprowadzone funkcje społeczne o punkt konsultacyjny i salę szkoleniową.

Modernizowany budynek basenu będzie uzupełnieniem istniejącej infrastruktury rekreacyjnej zlokalizowanej na obszarze rewitalizowanym i wypełni ostatnią lukę w infrastrukturze rekreacyjnej obszaru.

Realizacja przedsięwzięcia wpisuje się w Priorytet inwestycyjny 9b „Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich”. Rozwiązania przyjęte w projekcie kwalifikują go do wsparcia. Projekt dotyczy modernizacji budynku basenu. Dzięki jego realizacji przywrócone zostaną w obiekcie funkcje rekreacyjne oraz wprowadzone funkcje kulturalne i społeczne. Tym samym przyczyniać się będzie do realizacji celów działania tj.:

  1. Tematycznego – „(…)”.
  2. Szczegółowego – „(…)”.

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie Gmina Miejska. Po zakończeniu prac, powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi, który będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem i finansowaniem obiektu.

Wnioskodawca, zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., zachowa okres trwałości projektu (tj. min. 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta) oraz nie będzie poddawać projektu zasadniczym zmianom.

Działania zaplanowane w projekcie prowadzą do poprawy konkurencyjności turystycznej i kulturalnej (poprawa jakości oferty kulturalnej Biblioteki Miejskiej i rekreacyjno-sportowej) oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez wykorzystanie efektywnych środowiskowo technologii, co dodatkowo przyczyni się do poprawy zdrowia i promowania zdrowego stylu życia.

Pismem z dnia 12 czerwca 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.266.2019.1.IP tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę o doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:

  1. Czy Wnioskodawca był/jest na moment realizacji projektu „(...)” czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę? Jeżeli nie, to na kogo?
  3. W związku z informacją zawartą w opisie sprawy o treści: „Gmina Miejska jest w trakcie realizacji projektu „(…)””oraz informacją, że: „W obiekcie zostaną:
    1. Przywrócone funkcje rekreacyjne o baseny, sauny, łaźnie parowe, rwącą rzekę, grotę solną.
    2. Wprowadzone funkcje kulturalne o punkt bookcrossingu, o miejsce promocji oferowanych przez Centrum Kultury, Bibliotekę Miejską i Muzeum ofert kulturalnych.
    3. Wprowadzone funkcje społeczne o punkt konsultacyjny i salę szkoleniową.” w kontekście informacji o treści: „Po zakończeniu prac, powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi (…)” (pogrubienia i podkreślenie tutejszego organu) należy wskazać, co konkretnie będzie przedmiotem dzierżawy, tj. czy cała ww. infrastruktura, czy tylko część tej infrastruktury? – jeżeli część, to należy wskazać, która i w jakiej działalności będzie użytkowana?
  4. Czy w budynku będącym przedmiotem modernizacji wskazaną wyżej działalność (m.in. rekreacyjną, kulturalną, społeczną) prowadzi/będzie prowadzić wyłącznie Wnioskodawca, czy też inne podmioty trzecie, np. spółki, Centrum Kultury, itp.? – należy wymienić.
  5. Jeżeli w modernizowanym budynku działalność prowadzą inne podmioty, to należy wskazać, czy są one odrębnymi od Gminy podatnikami podatku VAT?
  6. W związku z wprowadzeniem ww. funkcji rekreacyjnych, kulturalnych i społecznych w budynku będącym przedmiotem modernizacji, należy wskazać, jaką działalność wykonuje Wnioskodawca, tj.:
    1. działalność gospodarczą opodatkowaną VAT i/lub zwolnioną od opodatkowania;
    2. działalność inną niż działalność gospodarcza?
  7. Jeżeli w modernizowanym budynku wykonywana jest przez Wnioskodawcę zarówno działalność gospodarcza opodatkowana i/lub zwolniona od VAT, jak i działalność inna niż działalność gospodarcza, to czy ma on możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w związku z realizowanym projektem do poszczególnych ww. rodzajów działalności?
  8. Jaka jest wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych w ramach realizacji projektu „(...)”?
  9. Ile wynosi/będzie wynosić miesięczny obrót z tytułu dzierżawy powstałej po zakończeniu prac infrastruktury? Jeżeli kwoty czynszu dzierżawnego nie zostały jeszcze ostatecznie ustalone, to w jakiej wysokości kwoty te zostały skalkulowane, jakie prognozy kwot czynszu wynikają z dokumentacji przedłożonej w związku z wnioskowaniem o dofinansowanie?
  10. Czy obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy jest/będzie znaczący dla budżetu Gminy? Na jakim poziomie kształtują się/będą się kształtowały dochody z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?
  11. Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonano kalkulacji czynszu dzierżawnego na takim, a nie innym poziomie – należy wymienić?
  12. Czy wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na przedmiotowy projekt i skalkulowana jest z uwzględnieniem realiów rynkowych?
  13. Czy umowy dzierżawy zostaną zawarte na czas określony (na jaki okres), czy inaczej (należy wyjaśnić)?

W piśmie z dnia 24 czerwca 2019 r. – stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie tutejszego organu – Zainteresowany wskazał, że:

Ad 1. Gmina Miejska jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Ad 2. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu wystawiane są na Gminę Miejską.

Ad 3. i 4. Zgodnie z założeniami projektów o dofinansowanie pn. „(...)” oraz „(…) – termomodernizacja”, złożonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, najem dotyczył będzie całości powierzchni obiektu. Wyłoniony w drodze otwartego publicznego przetargu najemca/operator będzie zobowiązany władać nieruchomością zgodnie z jej przeznaczeniem, tj. prowadzenie basenu rekreacyjno- sportowego, jednakże zapisy umowy będą go zobowiązywały do udostępniana na określonych warunkach pomieszczenia i części holu do wprowadzenia, zgodnie z wnioskiem, funkcji kulturalnych i społecznych, nad którymi nadzór merytoryczny będzie sprawował Wnioskodawca (Gmina Miejska).

Głównymi funkcjami obiektu mają być funkcje rekreacyjne (świadczone w oparciu o zmodernizowany basen, sauny, łaźnie parowe, rwącą rzekę, grotę skalną) na potrzeby których Gmina Miejska ma wyłonić zewnętrznego operatora obiektu.

Dodatkowe funkcje kulturalne mają polegać na utworzeniu punktu wymiany książek (bookcrossing) – ma być to wolnostojący regał postawiony w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi), gdzie osoby korzystające z basenu będą mogły dodatkowo zostawić/zabrać książkę (zbiórkę książek do punktu przeprowadzi będąca częścią Centrum Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna); umożliwianiu promocji oferty kulturalnej Centrum Kultury, Biblioteki Publicznej i Muzeum – poprzez czasowe wywieszanie plakatów informujących o zbliżających się wydarzeniach w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi).

Dodatkowe funkcje społeczne mają polegać na utworzeniu punktu konsultacji społecznych – ma być to 1 zamykana urna postawiona w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi), do której osoby korzystające z basenu będą mogły dodatkowo wrzucić swoje opinie dotyczące zamierzeń miejskich; wykorzystaniu sali znajdującej się na piętrze budynku (wydzierżawionej operatorowi) do prowadzenia szkoleń i spotkań (sala będzie wykorzystywana nieodpłatnie przez organizacje pozarządowe po wcześniejszym uzgodnieniu z operatorem, na podstawie zapisów umowy dzierżawy umożliwiających korzystanie z sali przez 1 dzień w tygodniu).

Ad 5. Gmina Miejska zamierza ogłosić przetarg w celu wyłonienia operatora basenu. W modernizowanym budynku działalność będzie prowadził wyłoniony Operator basenu.

Ad 6. Gmina Miejska wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, polegającą na najmie obiektu basenu.

Ad 7. Modernizowany budynek będzie służył Gminie Miejskiej wyłącznie sprzedaży opodatkowanej polegającej na najmie obiektu.

Ad 8. Wartość dotychczas poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach realizacji projektu wyniosła 10.251.853,14 zł.

Ad 9.

Ostateczna kwota czynszu zostanie ustalona w drodze przetargu (podstawowe kryterium przetargowe). Jako cena wywoławcza zostanie zastosowana minimalna stawka bazowa opłaty za najem ustanowiona Zarządzeniem Burmistrza Miasta w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę gruntów oraz minimalnych stawek czynszu za najem lokali użytkowych i garaży, stanowiących własność Gminy Miejskiej, z dnia 18 grudnia 2018 r.

Na podstawie ww. Zarządzania, szacowany miesięczny przychód z najmu całego obiektu to ok. 15.300,00 zł + VAT (rocznie 183.600 zł). Występująca różnica w porównaniu do prognozy w dokumentacji przedłożonej w związku z wnioskowaniem o dofinansowanie wynika ze zmiany z dniem 1 stycznia 2019 r. stawek najmu z 6,10 zł na 6,40 zł netto oraz różnicy w powierzchni obiektu (ewidencja gruntów i budynków wskazuje pow. 2393,66 m2 natomiast dokumentacja projektowa 2363,66 m2). Roczną kwotę czynszu projektowaną w studium wykonalności określono na kwotę 172.995,76 zł.

Ad 10. Według stanu na dzień 31 maja 2019 r. planowane dochody z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych dotyczących Gminy Miejskiej wynoszą 2.283.344,86 zł. Planowane dochody ogółem wg stanu na dzień 31 maja 2019 r. wynoszą 162.726.239,65 zł. Każdy dochód będący dochodem bieżącym jest znaczący da budżetu Gminy, ponieważ wpływa na jej wskaźniki określające możliwość spłaty długu.

Ad 11.

Podczas przygotowywania kalkulacji dochodów nie udało się dokonać wyceny czynszu najmu przez Rzeczoznawcę Majątkowego, dlatego też zastosowano stawki z obowiązującego dla całego Miasta Zarządzania Burmistrza, o którym mowa powyżej. Biorąc uwagę analizę przewidywanych kosztów eksploatacyjnych, które z założenia miałyby być po stronie Operatora, należało uwzględnić ryzyko braku dochodowości i zastosowano stawkę, która dawałaby prawdopodobieństwo zgłoszenia się chętnych do prowadzenia tej działalności.

Ad 12. Ewentualny poziom zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych będzie możliwy do oceny po wyłonieniu operatora.

Ad 13.

Umowy najmu zostaną zawarte na czas określony. W przypadku obiektu basenu okres ten ma ścisły związek z okresem trwałości projektu i będzie wynosił min. 6 lat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska, jako beneficjent projektu, ma prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług w całości od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu „(...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekt po zrealizowaniu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Po zakończeniu prac powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi. Wobec powyższego, Gmina Miejska może odliczyć podatek VAT od zakupów związanych z budową infrastruktury.

W związku z tym, że 31 grudnia 2019 r. nastąpi finansowe zakończenie realizacji projektu, Wnioskodawca występuje o wydanie interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miejska jest w trakcie realizacji projektu. Gmina Miejska jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu wystawiane są na Gminę Miejską. Wnioskowane dofinansowanie stanowi kwotę 3.399.200,00 PLN. Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 5 marca 2018 r. Finansowe zakończenie realizacji projektu nastąpi z dniem 31 grudnia 2019 r. Projekt wynika z LPR Miasta i ma służyć aktywnej integracji społeczności lokalnej, a w tym mieszkańców obszaru rewitalizacji. Zaplanowane w ramach procesu rewitalizacji działania, ukierunkowane na całe rodziny dotknięte sytuacją kryzysową, pozwolą na rozwiązanie wielu problemów. Przełoży się na obniżenie negatywnych wskaźników sfery społecznej, poprzez przywrócenie funkcji rekreacyjnych, nadanie funkcji kulturalnych z wdrożeniem działań społecznych skierowanych do mieszkańców obszaru rewitalizowanego. Działanie pozwoli stworzyć miejsce do spędzania czasu wolnego w sposób aktywny, zdrowy i pożyteczny. Zachęca młodzież do aktywnego trybu życia i spędzania czasu wolnego z dala od nałogów, uzależnień i nadmiernego korzystania ze świata cyfrowego. W ramach projektu przewidziano: przywrócenie funkcji rekreacyjnych nieczynnemu obiektowi basenowemu, ożywienie wykorzystania obiektu (adaptacja pomieszczenia na salę szkoleniową), punkt wymiany książek (bookcrossing), punkt konsultacji społecznych (miejsce do prezentowania i konsultowania zamierzeń miejskich z możliwością składania opinii na ich temat), monitoring (system dozoru wizyjnego), realizację projektu we współpracy z Centrum Kultury oraz Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, realizację działań finansowych z EFS. Zakres prac: branża budowlana; branża elektryczna; branża teletechniczna; technologia basenowa; instalacje sanitarne (wodociągowe, sanitarne, wód basenowych i popłucznych). Celem realizacji projektu jest umożliwienie aktywnego i wspólnego spędzania czasu wolnego całych rodzin przez cały rok, poprawa dostępu osób niepełnosprawnych do infrastruktury rekreacyjnej, umożliwiającej zaspokojenie ich potrzeb w zakresie pożytecznego, zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu, poprawa estetyki i stanu technicznego obszaru rewitalizacji poprzez modernizację obiektu zlokalizowanego na tym obszarze, zwiększenie komunikacji na linii mieszkańcy władze miejskie poprzez stworzenie punktu konsultacji społecznych. Poprzez modernizację budynku basenu nastąpi jednoczesne osiągnięcie wszystkich wyszczególnionych celów szczegółowych i głównych, gdyż zrewitalizowany budynek basenu będzie wykorzystywany w celu pobudzenia aktywności społeczności lokalnej oraz włączenia społecznego mieszkańców Gminy Miejskiej. W obiekcie zostaną: przywrócone funkcje rekreacyjne o baseny, sauny, łaźnie parowe, rwącą rzekę, grotę solną; wprowadzone funkcje kulturalne o punkt bookcrossingu, o miejsce promocji oferowanych przez Centrum Kultury, Bibliotekę Miejską i Muzeum ofert kulturalnych; wprowadzone funkcje społeczne o punkt konsultacyjny i salę szkoleniową. Tym samym przyczyniać się będzie do realizacji celów działania, tj.: tematycznego – „(…)”; szczegółowego – „(…)”. Modernizowany budynek basenu będzie uzupełnieniem istniejącej infrastruktury rekreacyjnej zlokalizowanej na obszarze rewitalizowanym i wypełni ostatnią lukę w infrastrukturze rekreacyjnej obszaru. Realizacja przedsięwzięcia wpisuje się w Priorytet inwestycyjny 9b „Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich”. Rozwiązania przyjęte w projekcie kwalifikują go do wsparcia. Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie Gmina Miejska. Po zakończeniu prac, powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi, który będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem i finansowaniem obiektu. Wnioskodawca zachowa okres trwałości projektu (tj. min. 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta) oraz nie będzie poddawać projektu zasadniczym zmianom. Działania zaplanowane w projekcie prowadzą do poprawy konkurencyjności turystycznej i kulturalnej (poprawa jakości oferty kulturalnej Biblioteki Miejskiej i rekreacyjno-sportowej) oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez wykorzystanie efektywnych środowiskowo technologii, co dodatkowo przyczyni się do poprawy zdrowia i promowania zdrowego stylu życia. Zgodnie z założeniami projektów o dofinansowanie pn. „(...)” oraz „(…) – termomodernizacja”, złożonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, najem dotyczył będzie całości powierzchni obiektu. Wyłoniony w drodze otwartego publicznego przetargu najemca/operator będzie zobowiązany władać nieruchomością zgodnie z jej przeznaczeniem, tj. prowadzenie basenu rekreacyjno-sportowego, jednakże zapisy umowy będą go zobowiązywały do udostępniana na określonych warunkach pomieszczenia i części holu do wprowadzenia, zgodnie z wnioskiem, funkcji kulturalnych i społecznych, nad którymi nadzór merytoryczny będzie sprawował Wnioskodawca (Gmina Miejska). Głównymi funkcjami obiektu mają być funkcje rekreacyjne (świadczone w oparciu o zmodernizowany basen, sauny, łaźnie parowe, rwącą rzekę, grotę skalną) na potrzeby których Gmina Miejska ma wyłonić zewnętrznego operatora obiektu. Dodatkowe funkcje kulturalne mają polegać na utworzeniu punktu wymiany książek (bookcrossing) – ma być to wolnostojący regał postawiony w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi), gdzie osoby korzystające z basenu będą mogły dodatkowo zostawić/zabrać książkę (zbiórkę książek do punktu przeprowadzi będąca częścią Centrum Kultury Miejska Biblioteka Publiczna); umożliwianiu promocji oferty kulturalnej Centrum Kultury, Biblioteki Publicznej i Muzeum – poprzez czasowe wywieszanie plakatów informujących o zbliżających się wydarzeniach w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi). Dodatkowe funkcje społeczne mają polegać na utworzeniu punktu konsultacji społecznych – ma być to 1 zamykana urna postawiona w holu głównym (wydzierżawionym operatorowi), do której osoby korzystające z basenu będą mogły dodatkowo wrzucić swoje opinie dotyczące zamierzeń miejskich, wykorzystaniu sali znajdującej się na piętrze budynku (wydzierżawionej operatorowi) do prowadzenia szkoleń i spotkań (sala będzie wykorzystywana nieodpłatnie przez organizacje pozarządowe po wcześniejszym uzgodnieniu z operatorem, na podstawie zapisów umowy dzierżawy umożliwiających korzystanie z sali przez 1 dzień w tygodniu). Gmina Miejska zamierza ogłosić przetarg w celu wyłonienia operatora basenu. W modernizowanym budynku działalność będzie prowadził wyłoniony Operator basenu. Gmina Miejska wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, polegającą na najmie obiektu basenu. Modernizowany budynek będzie służył Gminie Miejskiej wyłącznie sprzedaży opodatkowanej polegającej na najmie obiektu. Wartość dotychczas poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach realizacji projektu wyniosła 10.251.853,14 zł. Ostateczna kwota czynszu zostanie ustalona w drodze przetargu (podstawowe kryterium przetargowe). Jako cena wywoławcza zostanie zastosowana minimalna stawka bazowa opłaty za najem ustanowiona Zarządzeniem Burmistrza Miasta w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę gruntów oraz minimalnych stawek czynszu za najem lokali użytkowych i garaży, stanowiących własność Gminy Miejskiej. Na podstawie ww. Zarządzania, szacowany miesięczny przychód z najmu całego obiektu to ok. 15.300.00 zł + VAT (rocznie 183.600 zł). Występująca różnica w porównaniu do prognozy w dokumentacji przedłożonej w związku z wnioskowaniem o dofinansowanie wynika ze zmiany z dniem 1 stycznia 2019 r. stawek najmu z 6,10 zł na 6,40 zł netto oraz różnicy w powierzchni obiektu (ewidencja gruntów i budynków wskazuje pow. 2393,66 m2, natomiast dokumentacja projektowa 2363,66 m2). Roczną kwotę czynszu projektowaną w studium wykonalności określono na kwotę 172.995,76 zł. Według stanu na dzień 31 maja 2019 r. planowane dochody z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych dotyczących Gminy Miejskiej wynoszą 2.283.344,86 zł. Planowane dochody ogółem wg stanu na dzień 31 maja 2019 r. wynoszą 162.726.239,65 zł. Każdy dochód będący dochodem bieżącym jest znaczący da budżetu Gminy, ponieważ wpływa na jej wskaźniki określające możliwość spłaty długu. Podczas przygotowywania kalkulacji dochodów nie udało się dokonać wyceny czynszu najmu przez Rzeczoznawcę Majątkowego, dlatego też zastosowano stawki z obowiązującego dla całego Miasta Zarządzania Burmistrza, o którym mowa powyżej. Biorąc uwagę analizę przewidywanych kosztów eksploatacyjnych, które z założenia miałyby być po stronie Operatora, należało uwzględnić ryzyko braku dochodowości i zastosowano stawkę, która dawałaby prawdopodobieństwo zgłoszenia się chętnych do prowadzenia tej działalności. Ewentualny poziom zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych będzie możliwy do oceny po wyłonieniu operatora. Umowy najmu zostaną zawarte na czas określony. W przypadku obiektu basenu okres ten ma ścisły związek z okresem trwałości projektu i będzie wynosił min. 6 lat.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu „(...)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Wnioskodawca działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu „(...)” są wykorzystywane przez Gminę Miejską do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że po zakończeniu prac, powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi, który będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem i finansowaniem obiektu. Modernizowany budynek będzie zatem służył Gminie Miejskiej – jak wskazano w opisie sprawy – wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Podsumowując, Gmina Miejska, jako beneficjent projektu, ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu „(...)”.

Podkreślenia wymaga jednak, że Gmina może zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto, tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że po zakończeniu prac, powstała infrastruktura zostanie wydzierżawiona wyłonionemu w otwartym przetargu operatorowi, który będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem i finansowaniem obiektu a dzierżawa dotyczyć będzie całości powierzchni obiektu. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj