Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.250.2019.4.KT
z 11 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.) oraz z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towaru (whisky) wykorzystywanego do celów organizacji szkoleń dotyczących sposobu degustacji whisky – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towaru (whisky) wykorzystywanego do celów organizacji szkoleń dotyczących sposobu degustacji whisky, jak również podatku dochodowego od osób fizycznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 29 czerwca 2019 r. oraz z dnia 3 lipca 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania, własnego stanowiska oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo działające pod firmą …. z siedzibą w …. ma zamiar zajmować się profesjonalnym prowadzeniem i organizacją szkoleń z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji alkoholi wysokoprocentowych – Whisky pochodzących z różnych zakątków świata.

Podczas tego typu szkolenia ze sposobu degustacji Whisky uczestnicy będą konsumować różnego rodzaju Whisky pochodzące z różnych zakątków świata np. ze Szkocji, USA, Japonii, Indii itp. Na każde szkolenie będzie przewidziana dla każdego uczestnika odpowiednia liczba kieliszków (np. 6 kieliszków na uczestnika), w których będzie znajdować się różnego rodzaju Whisky. W każdym z kieliszków (jednym z tych 6 kieliszków przypadającym na uczestnika) znajdować się będzie inny rodzaj Whisky w zależności od tematyki szkolenia, i tak np. w przypadku gdy tematyką szkolenia będą Whisky pochodzące ze Szkocji oraz z innych części świata (np. z USA, Australii) każdy z uczestników otrzyma po 6 kieliszków, w którym będzie inny trunek np. jeden kieliszek z Whisky pochodzącym za Szkocji, drugi kieliszek z Whisky pochodzący z Australii itp.

Ideą tego typu szkoleń jest poszerzenie wiedzy z zakresu degustacji, sposobu powstania Whisky, rodzajów Whisky oraz dlaczego powstają limitowane edycje danego rodzaju trunku. Ponadto uczestnicy tego typu szkoleń nie będą mogli osobiście nabyć jednej z butelek Whisky lub nawet wszystkich, które będą na szkoleniu. Co więcej uczestnicy w ramach szkolenia (degustacji) będą próbować oraz wychwytywać różnego rodzaje aromaty (zapach) wydobywające się z kieliszka, w którym będzie nalany dany rodzaj Whisky. Uczestnicy szkolenia (degustacji) po skonsumowaniu zawartości znajdującej się w kieliszku będą przedstawiać swoje wrażenia co do wypitego alkoholu. Każde tego typu szkolenie odbywać się będzie w wynajętych salach hotelowych lub restauracjach, barach gdzie właściciele wyrażą zgodę na przeprowadzenie tego typu szkolenia. Co ważne szkolenia, będą odbywać się wyłącznie poza siedzibą przedsiębiorstwa ….. W każdym tego typu szkoleniu będzie uczestniczyć od 8-35 osób. Istnieje możliwość, że tego typu szkolenie zostanie przeprowadzone jako dodatkowy element np. wyjazdu integracyjnego przedsiębiorstwa, szkolenia w zakresie wdrożenia systemu komputerowego lub jako dodatkowy element imprezy podczas wyjazdu wakacyjnego. Jest też możliwość prowadzenia tego typu szkoleń (degustacji) również w wynajętych salach hotelowych gdzie to szkolenie będzie jedynym szkoleniem dla określonej z góry liczby osób. Podkreślić należy, że szkolenia tego typu mogą być przeznaczone dla bliżej nieokreślonej grupy osób, którzy chcieliby skosztować wyjątkowych i trudno dostępnych trunków z różnych zakątków świata.

Podmiotem zamawiającym może być konkretne przedsiębiorstwo, które w ramach innej imprezy, innego szkolenia chce zaproponować swoim uczestnikom możliwość konsumpcji wyjątkowych whisky (jak zostało to wskazane powyżej imprezy integracyjne itp.). W takiej sytuacji podmiot zamawiający będący przedsiębiorcą będzie uiszczał z góry cały koszt lub po wykonaniu tego typu szkolenia w zależności od ustaleń pomiędzy stronami. Cena szkolenia będzie uzależniona od ilości zgłoszonych uczestników, tematyki whisky. Co więcej, chęć przeprowadzenia takiego szkolenia musi być odpowiednio wcześniej zgłoszona bowiem zakup tego typu wyjątkowych trunków jest utrudniony i często wiążę się z koniecznością bezpośredniego kontaktu z producentami lub głównymi importerami, którzy mają siedziby poza granicami Polski lub ich wewnętrzne procedury sprzedaży są bardzo skomplikowane. Wskazać należy, że po zgłoszeniu przez tego typu podmiot zamawiający będący jednocześnie przedsiębiorcą odbywać się będzie szkolenie gdzie uczestnicy otrzymają po np. 6 kieliszków whisky, które będą przeznaczone tylko do spożycia na tym szkoleniu. Co ważne uczestnicy nie będą mogli „przelewać” zawartości kieliszków do pojemników, które by hipotetycznie mieli przy sobie a „musieliby” skonsumować te trunki w ramach tego szkolenia. W tej sytuacji podmiot zamawiający będący przedsiębiorcą będzie jednocześnie płatnikiem za tak wykonaną usługę. Wszystkie wskazane butelki Whisky pochodzące z różnych stron świata są w pełni legalne i zakupione u głównych importerów lub sklepów specjalistycznych mogących wystawiać fakturę VAT i posiadających koncesje i inne niezbędne licencje na obrót alkoholem wysokoprocentowym. Co więcej podmioty, od których nabywana będzie ta Whisky wystawiać będą fakturę VAT za daną sprzedaż danej partii Whisky. Podkreślić należy, że wszystkie butelki Whisky będące następnie rozlane do odpowiedniej ilości kieliszków dla każdego z uczestników (jak zostało to wskazane powyżej) są niezbędnym materiałem dydaktycznym bez którego nie byłoby w ogóle tego typu szkoleń.

Wskazać trzeba, że omówienie tematyki smaku danych rodzajów Whisky wymaga jej skonsumowania a zatem wcześniejszego zakupu przez …. do tego typu szkoleń. W ramach tego typu szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak dany rodzaj whisky (który jest przedmiotem konsumpcji) powstaje, jak wygląda proces jej dystrybucji, butelkowania oraz cała procedura związana z odpowiednim jej składowaniem. Oprócz tego dokonując konsumpcji danego rodzaju Whisky znajdującego się w kieliszku każdy z uczestników będzie mógł się wypowiedzieć, który rodzaj smakuje mu najlepiej. Podkreślić trzeba, że dane szkolenie nie ma na celu reklamy danego rodzaju Whisky czy też konkretnej Whisky a ma za zadanie wykazać jak smakują poszczególne rodzaje i pozwolić uczestnikom ocenić dany trunek. Szkolenie to ma na celu pokazania jak bardzo różnią się Whisky stworzone w różnych zakątkach świata oraz przedstawienie jak wygląda proces produkcji Whisky od „…” do otwarcia butelki. Oprócz tego w ramach szkolenia będzie omawiane w jaki sposób konsumować dany rodzaj Whisky np. konsumpcja Whisky z wodą źródlaną, możliwość mieszania Whisky z napojami słodzonymi czy też gazowanymi. Szkolenie będzie również przedstawiać w jakim rodzaju kieliszka należy konsumować Whisky. Celem szkolenia jest przedstawienie każdemu z uczestników jak bardzo wiele elementów wpływa na proces produkcji Whisky oraz jak wiele jest różnych rodzajów tego wyjątkowego trunku.

Ponadto celem szkolenia będzie przedstawienie, że każdy z producentów Whisky tworzy wyjątkowe limitowane edycje danego rodzaju zwiększając jeszcze bardziej niepowtarzalność tego trunku. Po przeprowadzeniu takiego szkolenia, które trwać będzie około 2-3 godzin zegarowych uczestnik powinien umieć rozpoznać podstawowe rodzaje whisky, jaki rodzaj kieliszków jest odpowiedni oraz jaki rodzaj whisky smakuje danemu uczestnikowi najbardziej oraz umieć wyczuć podstawowe aromaty wypływające z konkretnego trunku. Podkreślić należy jeszcze raz, że szkolenie w żaden sposób nie będzie reklamowało czy też propagowało spożywania konkretnego rodzaju whisky pochodzącego od konkretnego producenta (z konkretnej destylarni). Kwestia, który z przedstawianych rodzajów whisky będzie indywidualną sprawą każdego z uczestników.

Ponadto istnieć będzie możliwość organizowania tego typu szkoleń dla osób prywatnych niebędących płatnikami podatku VAT i dla osób będących płatnikami podatku VAT. Mianowicie chodzi o sytuację kiedy dany podmiot będący przedsiębiorcą zorganizuje szkolenie dla grupy swoich pracowników lub kontrahentów tego typu szkolenie i wyrazi zgodę, że mogą być obecne osoby, które w żaden sposób nie są z nim związane ale również chcą poznać tajniki i różnego rodzaju smaki tego trunku. W takiej sytuacji podmiot będący przedsiębiorcą będzie płatnikiem i zamawiającym za daną partię a osoby niezwiązane z nim będą mogły nabyć bilet po odpowiedniej cenie od przedsiębiorcy …. Oczywiście taka możliwość będzie tylko wtedy kiedy będzie wystarczająca ilość trunków dla wszystkich uczestników szkolenia. Ponadto uczestnikami szkoleń mogą być tylko osoby, które ukończyły 18 lat.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że będzie zajmował się profesjonalnym prowadzaniem i organizacją szkoleń w zakresie wiedzy na temat sposobu degustacji alkoholu (whisky).

Tego typu degustacje będą polegać na tym, że grupa około 8-m osób będzie spotykać się w wynajętej przez Wnioskodawcę sali hotelowej lub wynajętej sali w restauracji by móc zdobywać wiedzę szczegółową na temat powstania whisky oraz degustować różnego rodzaje whisky. Zaproszenia na tego typu degustację rozsyłać będzie Wnioskodawca do osób fizycznych, przedstawicieli osób prawnych jak również do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, drogą e-mailową, pocztową oraz telefoniczną, w takim przypadku szkolenie z zakresu sposobu degustacji alkoholi obejmować będzie wyłącznie tę tematykę bez łączenia z innym szkoleniami. Degustacja taka będzie „samodzielnym” szkoleniem i nie będzie połączona z innym szkoleniami lub wydarzeniami. Na koniec szkolenia z zakresu degustacji każdy z uczestników otrzyma specjalne noty degustacyjne tj. kartę gdzie będzie przedstawiony dokładny opis każdego z podanych trunków (sposób tworzenia, skład, rok powstania, nazwa destylarni, nazwa importera) na szkoleniu. Aromaty oraz miejsce na ocenę danego trunku przez każdego z uczestników. Ponadto to każdy z uczestników otrzyma dyplom uczestnictwa i ukończenia takiego szkolenia dzięki któremu będą posiadać wiedzę na temat różnych rodzajów whisky oraz będą wiedzieli jaki rodzaj alkoholu dobrać na spotkanie, będą wiedzieć gdzie i za ile mogą kupić bardzo rzadkie i niespotykane pozycje. W takiej sytuacji płatnikiem za uczestnictwo będzie każdy z uczestników osobno.

W związku z tym, że tego typu degustacje bardzo często są mile wdziane jako dodatkowy element np. wyjazdu integracyjnego, prezentacji nowego produktu np. wdrożenie systemu komputerowego w różnych przedsiębiorstwach, prezentacji nowego modelu samochodu, otwarcia hotelu itp. Wnioskodawca chciałby na tego typu wydarzeniach uczestniczyć i zaprezentować i przedstawić szkolenie z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky.

W takiej sytuacji zamawiającym i płatnikiem będzie główny organizator wydarzenia czy np. wyjazdu integracyjnego, prezentacji nowego produktu, np. wdrożenie systemu komputerowego w przedsiębiorstwie, prezentacji nowego modelu samochodu, otwarcia hotelu itp. O ilości uczestników będzie decydował ten konkretny zamawiający, który również będzie płatnikiem za takie szkolenie z zakresu sposobu degustacji whisky. Takie szkolenie z zakresu sposobu degustacji whisky będzie wyłącznie elementem dodatkowym takiego wydarzenia. Szkolenie z zakresu sposobu degustacji whisky w tym przypadku, przy okazji takiego wydarzenia (eventu) będzie miało za zadanie dodatkowo zwiększyć wiedzę na temat różnych rodzajów whisky oraz jak dobierać pozycje w zależności od okazji lub smaku. W tym przypadku również każdy z uczestników takiego wydarzenia, który będzie także uczestnikiem szkolenia z zakresu degustacji whisky otrzyma specjalne noty degustacyjne tj. kartę gdzie będzie przedstawiony dokładny opis każdego z podanych trunków (sposób tworzenia, skład, rok powstania, nazwa destylarni, nazwa importera) na szkoleniu. Aromaty oraz miejsce na ocenę danego trunku przez każdego z uczestników. Każdy z uczestników otrzyma dyplom uczestnictwa i ukończenia takiego szkolenia dzięki któremu będą posiadać wiedzę na temat różnych rodzajów whisky oraz będą wiedzieli jaki rodzaj alkoholu dobrać na spotkanie biznesowe oraz będą wiedzieć gdzie i za ile mogą kupić bardzo rzadkie i niespotykane pozycje. W takiej sytuacji. jak zostało to wskazane powyżej płatnikiem za uczestnictwo będzie zamawiający czy np. właściciel hotelu, właściciel salonu samochodowego w związku z prezentacją modelu, przedsiębiorstwo, które wdraża systemy komputerowe a uczestnikiem każdy z zaproszony przez niego gości. Wnioskodawca w tym przypadku rozliczać się będzie wyłącznie z zamawiającym.

Podsumowując są dwie możliwości organizacji szkolenia z zakresu sposobu degustacji whisky. Pierwsza gdzie to Wnioskodawca będzie bezpośrednio zapraszał uczestników i to oni będą płatnikami za takie szkolenie i szkolenie to będzie samodzielnym bytem z dziedziny whisky i druga możliwość gdzie Wnioskodawca będzie organizował szkolenie z zakresu degustacji whisky jako dodatkowy element innego wydarzenia (np. otwarcie hotelu) gdzie zamawiającym i płatnikiem będzie ten właściciel hotelu czy też np. właściciel salonu samochodowego a uczestnikami będą goście przez niego (zamawiającego) zaproszeni.

  • Na pytanie „Czy Wnioskodawca przed nabyciem towarów (whisky) będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca wskazał, że tak.

Towary (whisky) będą wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. wyłącznie do organizacji szkolenia z zakresu degustacji whisky.

  • Na pytanie „Czy faktury, o których mowa we wniosku, wystawiane przez głównych importerów lub sklepy specjalistyczne, będą dokumentowały czynności opodatkowane podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (tj. czy będzie wykazana kwota podatku VAT)?”, Zainteresowany wskazał, że tak.

Klasyfikacja usług polegających na profesjonalnym prowadzeniu i organizacji szkoleń z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky to: kod PKWiU: 85.59.19.0, usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

  • Na pytanie „Czy Wnioskodawca w związku z prowadzeniem i organizacją szkolenia z zakresu wiedzy na temat sposoby degustacji whisky będzie świadczył także inne usługi (usługi noclegowe, gastronomiczne, bądź inne usługi)?” Zainteresowany wskazał, że nie.

Celem świadczonych usług przez Wnioskodawcę, w przypadku organizacji szkolenia z zakresu degustacji whisky będzie:

  1. czym jest whisky;
  2. proces i regiony produkcji whisky;
  3. inwestycje alternatywne w whisky;
  4. zwiększenie świadomości w zakresie degustacji whisky;
  5. odpowiedni dobór whisky podczas spotkań biznesowych i na co zwracać uwagę;
  6. odpowiedni dobór i sposób konsumpcji whisky w zależności od rodzaju spotkania biznesowego;
  7. odpowiedni dobór kieliszków do danego rodzaju whisky;
  8. jak wyczuwać aromaty a tym samym rodzaje marek whisky z różnych zakątków świata;
  9. co należy wiedzieć o whisky by móc zaproponować odpowiedni trunek podczas spotkania biznesowego;
  10. limitowane edycje każdego z producentów whisky;
  11. jaki skład whisky jest najbardziej odpowiedni w zależności od pory roku i nastroju;
  12. jaka marka danej whisky jest najlepsza w konkretnym przedziale cenowym;
  13. gdzie znajdują się destylarnie whisky na całym świecie. Jak tam dotrzeć i co zobaczyć.

W przypadku gdy Wnioskodawca będzie przeprowadzał szkolenie z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky pracownikom gastronomii czy pracownikom hotelu np. kelnerom, szefom kuchni, umiejętności nabyte przez nich na pewno zostaną wykorzystane w ich zawodzie. W takiej sytuacji kelner lub inny pracownik gastronomii i hotelu będzie umiał zaproponować swojemu klientowi odpowiedni trunek w odpowiednim kieliszku w optymalnej cenie.

W przypadku gdy Wnioskodawca będzie przeprowadzał szkolenie z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky np. uczestnicy wydarzenia np. prezentacja nowego modelu samochodu, otwarcie hotelu, wiedza ta będzie miała charakter hobbystyczny jednakże będą mogli ją wykorzystać w danym zawodzie by móc zaimponować klientowi swoją wiedzą na temat whisky lub sytuacja kiedy dany uczestnik szkolenia będzie wiedział jaki dobrać trunek na dane spotkane biznesowe.

Po przeprowadzonym szkoleniu Wnioskodawca nie przewiduje egzaminu jednakże samo uczestnictwo upoważnia do otrzymania dyplomu uczestnictwa, który potwierdza umiejętności w zakresie: czym jest whisky; procesu i regionu produkcji whisky; inwestycji alternatywnych w whisky; zwiększenia świadomości w zakresie degustacji whisky; odpowiedni dobór whisky podczas spotkań biznesowych i na co zwracać uwagę; odpowiedni dobór whisky w zależności od rodzaju spotkania biznesowego; jak dobrać odpowiednie kieliszki do danego rodzaju whisky, jak wyczuwać aromaty a tym samym rodzaje marek whisky z różnych zakątków świata; co należy wiedzieć o whisky by móc zaproponować odpowiedni trunek podczas spotkania biznesowego; jaki skład whisky jest najbardziej odpowiedni w zależności od pory roku i nastroju; jaka marka danej whisky jest najlepsza w konkretnym przedziale cenowym; gdzie znajdują się destylarnie whisky na całym świecie, jak tam dotrzeć i co zobaczyć. Uczestnicy nie zdobywają uprawnień po przeprowadzonym szkoleniu.

Na poniższe pytania:

  • „Czy Wnioskodawca jest/będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.) i świadczy/będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia i wychowania? Jeśli tak, to należy wskazać:
    • Na podstawie jakich przepisów ww. ustawy Prawo oświatowe?
    • Czy posiada/będzie posiadał zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe?
    • Czy usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty?
  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, objęte zakresem wniosku będą stanowić usługi w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) lub § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701, z późn. zm.)?
  • Czy czynności objęte zakresem pytania będą wykonywane przez Wnioskodawcę w strukturze uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego?
  • Czy Wnioskodawca jest/będzie podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, tj. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?
  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi objęte zakresem wniosku będą spełniać definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77 s. 1, z późn. zm.)?
  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, objęte zakresem wniosku, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Podkreślić w tym miejscu należy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Wnioskodawca będzie świadczyć usługi szkolenia.
  • Czy Wnioskodawca w zakresie ww. usług, objętych zakresem wniosku, będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?
  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi objęte zakresem będą finansowane w całości lub w części (w jakiej części należy podać procentowo) ze środków publicznych?
  • W przypadku, gdy źródłem finansowania usług będących przedmiotem wniosku, będą środki publiczne, to czy Wnioskodawca będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne?”

Wnioskodawca wskazał, że nie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Przedsiębiorstwo z siedzibą w kupując różnego rodzaju whisky od importerów lub producentów, którzy następnie wystawiają fakturę VAT za sprzedaż tego rodzaju alkoholu może dokonać odliczenia podatku VAT od zakupionego towaru (whisky) a następnie zakup ten może być podstawą zaliczenia jako koszt działalności gospodarczej i w konsekwencji do pomniejszenia podstawy do wyliczenia wymiaru podatku dochodowego (tzw. wpisanie w koszty działalności gospodarczej)?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zakup towarów (whisky) od podmiotów będących czynnymi podatnikami VAT jest objęty podatkiem VAT to ze względu na to, że nabywając te towary lub dzięki nim uzyskuje określony przychód. W związku tym, że zakupiony towar jest niezbędnym elementem do uzyskania przychodu i prowadzenia działalności w tym zakresie Wnioskodawca uważa, że może dokonywać odliczenia podatku VAT oraz w ten sposób pomniejszyć przychód a w konsekwencji zapłacić podatek dochodowy pomniejszony o zakup towarów (whisky).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług tj. kwestię prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towaru (whisky) wykorzystywanego do celów organizacji szkoleń dotyczących sposobu degustacji whisky.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wątpliwości objęte zakresem zadanego pytania w części dotyczącej podatku od towarów i usług dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupionym towarem (whisky) wykorzystywanym do celów organizacji szkoleń z zakresu sposobu degustacji whisky.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie zajmował się profesjonalnym prowadzaniem i organizacją szkoleń w zakresie wiedzy na temat sposobu degustacji alkoholu (whisky). Jak wskazał Zainteresowany są dwie możliwości organizacji szkolenia z zakresu sposobu degustacji whisky. W pierwszej to Wnioskodawca będzie bezpośrednio zapraszał uczestników i to oni będą płatnikami za takie szkolenie i szkolenie to będzie samodzielnym bytem z dziedziny whisky i druga możliwość to taka, że Wnioskodawca będzie organizował szkolenie z zakresu degustacji whisky jako dodatkowy element innego wydarzenia (np. otwarcie hotelu), gdzie zamawiającym i płatnikiem będzie ten właściciel hotelu czy też np. właściciel salonu samochodowego a uczestnikami będą goście przez niego (zamawiającego) zaproszeni. Towary (whisky) będą wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. wyłącznie do organizacji szkolenia z zakresu degustacji whisky. Klasyfikacja usług polegających na profesjonalnym prowadzeniu i organizacji szkoleń z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky to: kod PKWiU: 85.59.19.0, usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jak wynika z treści wniosku w związku z prowadzeniem i organizacją szkolenia z zakresu wiedzy na temat sposoby degustacji whisky Wnioskodawca nie będzie świadczył także innych usług np. usług noclegowych, gastronomicznych, bądź innych usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności sprawy należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – w okolicznościach niniejszej sprawy – zakupiony towar (whisky) do prowadzenia działalności w związku z organizacją szkolenia z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky będzie – jak wskazał Wnioskodawca – wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupionego towaru (whisky) w związku z organizacją szkolenia z zakresu wiedzy na temat sposobu degustacji whisky, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w tym wykorzystania zakupionego towaru do innych celów), wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towaru (whisky) wykorzystywanego do celów organizacji szkoleń dotyczących sposobu degustacji whisky. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj