Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DPP8.8101.29.2019.RKP
z 9 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2016 r. nr 0461-ITPP3.4512.576.1.2016.AT, wydanej w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dla …, na wniosek z dnia 20 września 2016 r., uzupełniony w dniu 14 listopada 2016 r., zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację indywidualną stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • ustalenia przez płatnika dnia wprowadzenia towarów do składu podatkowego celem obliczenia i zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych – jest prawidłowe;
  • obowiązku wykazania przez płatnika w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych przez płatnika, która uprzednio została przez niego pobrana i wykazana w deklaracji VAT-14 – jest prawidłowe;
  • wykazania w deklaracji VAT-14 kwoty „…” w miejscu przeznaczonym do wpisania kwoty podatku do zapłaty, w przypadku nie powstania obowiązku zapłaty podatku przez płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia przez płatnika dnia wprowadzenia towarów celem obliczenia i zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, obowiązku wykazania przez płatnika w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tego tytułu, która uprzednio została przez niego pobrana i wykazana w deklaracji VAT-14 oraz wykazania w deklaracji VAT-14 kwoty „…” w miejscu przeznaczonym do wpisania kwoty podatku do zapłaty, w przypadku nie powstania obowiązku zapłaty podatku przez płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie przeładunku paliw ciekłych, dysponuje składem celnym oraz składem podatkowym. Zamierza podjąć współpracę z kontrahentem, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przemieszczać będzie na terytorium kraju (Polska) paliwa silnikowe, o których mowa w art. art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, zwane dalej „paliwami silnikowymi”. Kontrahent oświadczy i zapewni w umowie, że jest podatnikiem, o którym stanowi art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego, a Spółka podejmie dostępne jej środki mające na celu weryfikację tychże zapewnień i oświadczeń, w tym zwróci się do kontrahenta o przedłożenie stosownych, potwierdzających je dokumentów. Paliwa silnikowe przemieszczane będą z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju (Polska) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do składu podatkowego Spółki. Paliwa silnikowe przemieszczane będą na terytorium kraju (Polska) statkiem (drogą morską). Statek przybijać będzie do nabrzeża Spółki, gdzie dokonywany będzie jego rozładunek, do zbiorników Spółki znajdujących się przy nabrzeżu w składzie podatkowym Spółki. W wyniku przeładunku ze statku do zbiornika paliwa silnikowe wprowadzone będą do składu podatkowego Spółki. Po dokonaniu przeładunku, po pewnym czasie (ok. 4h od zakończenia przeładunku, co wynika z przyczyn obiektywnych, związanych z procesem technologicznym przeładunku - towar musi się „ułożyć”), paliwa silnikowe sprawdzane będą pod względem ilościowym i jakościowym. Następnie dokonywane będzie zamknięcie procedury przemieszczania paliwa silnikowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które potwierdzone zostanie komunikatem IE818, generowanym w systemie EMCS.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca, jako „będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, celem obliczenia i wpłacenia kwot podatku w terminie, ma przyjąć, że dniem wprowadzenia towarów (paliw silnikowych) z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego jest dzień, w którym, po całkowitym rozładunku towaru, dokonano jego sprawdzenia pod względem ilościowym i jakościowym i wygenerowano w systemie EMCS komunikat IE818?
  2. Czy Wnioskodawca, jako „będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, składając deklarację podatkową VAT-7, ma obowiązek wskazać w niej kwotę podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, uprzednio pobraną jako płatnik i wskazaną w deklaracji VAT-14, czy też kwotę pobranego przez Wnioskodawcę podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych ma obowiązek wskazać jedynie podatnik tego podatku, w składanej przez niego deklaracji podatkowej VAT-7?
  3. Czy Wnioskodawca, „jako będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdyby w danym miesiącu nie powstał obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, będzie obowiązany złożyć naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklarację o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne (VAT-14), w terminie do 5. dnia miesiąca następnego po miesiącu, za który składana jest deklaracja, wykazując w niej, w miejscu przeznaczonym do wpisania podatku do zapłaty, kwotę „…” (słownie: …)?


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

Wnioskodawca, jako „będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, celem obliczenia i wpłacenia kwot podatku w terminie, może przyjąć, że dniem wprowadzenia towarów (paliw silnikowych) z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego jest dzień, w którym, po całkowitym rozładunku towaru, dokonano jego sprawdzenia pod względem ilościowym i jakościowym i wygenerowano w systemie EMCS komunikat IE818.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu celnego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego. W świetle przywołanego przepisu, kluczowym dla prawidłowego wykonania obowiązku przez podatniku lub płatnika jest właściwe rozpoznanie momentu wprowadzenia towarów do składu podatkowego. Stosownie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako „TSUE”) z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie C-64/15 BP Europa SE przeciwko Hauptzollamt Hamburg-Stadt, przemieszczanie wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się w chwili gdy odbiorca tych wyrobów po całkowitym rozładunku środka transportu zawierającego dane wyroby stwierdził, że brakuje części tych wyrobów w stosunku do ilości, jaka miała być dostarczona. Przyjmując natomiast logicznie, jako konsekwencję pewnych czynności, sprawdzenie rozładowanego towaru pod względem ilościowym i jakościowym może nastąpić dopiero po całkowitym rozładowaniu środka transportu i przeładowaniu jego zawartości do zbiornika, przy czym uwzględnić również należy przesłanki obiektywne jak dokonywanie sprawdzenia nie „od razu” a w pewnym okresie od zakończenia rozładunku. Nie zmienia to jednak faktu, że wprowadzenie do składu podatkowego, w rozumieniu art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ma miejsce gdy po przeładowaniu do zbiornika możliwe było sprawdzenie towaru pod względem ilościowym i jakościowym (i stwierdzenie ewentualnych braków), z chwilą potwierdzenia stosownym komunikatem w systemie EMCS (IE818), iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Wnioskodawca, jako „będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, składając deklarację podatkową VAT-7, nie ma obowiązku wykazania w niej kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, uprzednio pobranej jako płatnik i wskazanej w deklaracji VAT-14, ponieważ kwotę pobranego przez Wnioskodawcę podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych ma obowiązek wskazać jedynie podatnik tego podatku, w składanej przez niego deklaracji podatkowej VAT-7.


Uzasadnienie:

Spółka jest jedynie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnikiem jest podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. To podatnik jest odpowiedzialny za ostateczne rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązkiem Spółki jest jedynie złożenie deklaracji VAT-14, natomiast w swojej deklaracji VAT-7 nie uwzględnia ona pobranego podatku tytułem wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług. W deklaracji VAT-7 kwotę podatku pobraną przez Spółkę, jako „płatnika będącego składem podatkowym”, ma obowiązek we własnej deklaracji VAT-7 rozliczyć podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3:

Wnioskodawca, jako „będący składem podatkowym” płatnik podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o którym stanowi art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdyby w danym miesiącu nie powstał obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, nie będzie obowiązany do złożenia naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracji o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne (VAT-14), w terminie do 5. dnia miesiąca następnego, po miesiącu za który składana jest deklaracja, wykazując w niej, w miejscu przeznaczonym do wpisania podatku do zapłaty, kwotę „…” (słownie: …).


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik. W świetle przywołanego przepisu, ze względu na użycie w nim zwrotu „po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty”, przyjąć należy, że obowiązek złożenia deklaracji VAT-14 w terminie do 5. dnia miesiąca następnego przez płatnika będącego składem podatkowym występuje tylko wtedy, gdy, w miesiącu poprzednim doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (powinno być: ustawy o podatku od towarów i usług). Spółka nie ma wobec powyższego obowiązku składania tzw. deklaracji VAT-14 „zerowych” i wykazywania w nich, w miejscu przeznaczonym do wpisania podatku do zapłaty, kwoty „…” (słownie: …). W takich okolicznościach, ze względu na nie powstanie obowiązku zapłaty podatku, nie powstanie również obowiązek złożenia deklaracji VAT-14.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznał w zakresie:


  • ustalenia przez płatnika dnia wprowadzenia towarów do składu podatkowego celem obliczenia i zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych – za nieprawidłowe;
  • obowiązku wykazania przez płatnika w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych przez płatnika, która uprzednio została przez niego pobrana i wykazana w deklaracji VAT-14 – za prawidłowe;
  • wykazania w deklaracji VAT-14 kwoty „…” w miejscu przeznaczonym do wpisania kwoty podatku do zapłaty, w przypadku nie powstania obowiązku zapłaty podatku przez płatnika – za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest prawidłowa.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania zmienianej interpretacji indywidualnej - zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z dniem 1 sierpnia 2016 r. nastąpiły zmiany w rozliczaniu podatku od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.). Zmiany te wprowadzone zostały ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1052, późn. zm.).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. art. 2 pkt 35 ustawy o VAT, przez podmiot prowadzący skład podatkowy rozumie się podmiot, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania zmienianej interpretacji indywidualnej.

Skład podatkowy to – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym – miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Za podmiot prowadzący skład podatkowy uznaje się podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym).

Według art. 17a ustawy o VAT, płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.


Zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:


  1. w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
  2. w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
  3. z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.


Zgodnie z art. 103 ust. 5b ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu celnego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W myśl art. 103 ust. 5c ustawy o VAT, przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.

Organem właściwym w zakresie zobowiązań z tytułu kwot podatku, o których mowa w ust. 5a, jest organ podatkowy właściwy w sprawie rozliczania podatku akcyzowego (art. 103 ust. 5d ustawy o VAT).

Jak stanowi art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Według art. 99 ust. 11a ustawy o VAT, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.

Na tym tle Wnioskodawca jako płatnik powziął wątpliwość dotyczącą właściwego przyjęcia dnia wprowadzenia towarów (paliw silnikowych) z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Wątpliwości Wnioskodawcy wywołuje także kwestia obowiązku wykazania w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tego tytułu, uprzednio pobraną jako płatnik i wykazaną w deklaracji VAT-14, a także kwestia złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w sprawie rozliczenia podatku akcyzowego deklaracji o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne (VAT-14), wykazując w niej kwotę „…" w miejscu przeznaczonym do wpisania podatku do zapłaty w sytuacji, gdy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku przez płatnika.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy, treść powołanych przepisów z zakresu podatku od towarów i usług oraz przepisów odrębnych stwierdzić należy, że Wnioskodawca, jako płatnik, na którym spoczywają obowiązki podatkowe wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tj. obliczenie i wpłacenie - bez wezwania naczelnika urzędu celnego - kwot podatku VAT na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego, będzie obowiązany do zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w ww. terminie, tj. terminie liczonym od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego.


Terminy do obliczenia i wpłacenia kwot podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o których mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT należy liczyć, w zależności od okoliczności faktycznych, odpowiednio:


  • od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, lub
  • od dnia wprowadzenia tych towarów do składu podatkowego, lub
  • z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju, lub
  • od dnia otrzymania towarów na terytorium kraju.


Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji pojęcia „wprowadzenia towarów do składu podatkowego”. Jest to pojęcie właściwe dla obrotu wyrobami akcyzowymi, dlatego też jego znaczenie na gruncie przepisów ustawy o VAT należy odczytywać z uwzględnieniem znaczenia jakie posiada na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych, w tym paliw silnikowych, z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9).

W przedmiocie sprawy należy zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie C-64/15 „Artykuł 20 ust. 2 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG, należy interpretować w ten sposób, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się, w rozumieniu tego przepisu, w sytuacji takiej jak ta w postępowaniu głównym, w chwili gdy odbiorca tych wyrobów po całkowitym rozładunku środka transportu zawierającego dane wyroby stwierdził, że brakuje części tych wyrobów w stosunku do ilości, jaka miała zostać dostarczona”.

Na gruncie przepisów o podatku akcyzowym oraz w świetle wyroku TSUE z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie C-64/15 uznać należy, że wprowadzenie paliw silnikowych do składu podatkowego następuje w dniu zakończenia przemieszczenia tych paliw z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tzn. w dniu, w którym podmiot prowadzący skład podatkowy przyjął dostawę (art. 20 ust. 2 dyrektywy 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. L 9 z 16.12.2008 r. str. 12, z późn. zm.).

Przepisy z zakresu podatku akcyzowego nie wskazują momentu, w którym podmiot prowadzący skład podatkowy przyjął dostawę.

Zgodnie z Tabelą 6 załącznika nr I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. U. L 197 z 29.07.2009 r. str. 24, z późn. zm.) w raporcie odbioru sporządzanym przez podmiot prowadzący skład podatkowy po odbiorze wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jako „Datę przybycia wyrobów akcyzowych” należy podać „Datę zakończenia przemieszczenia zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy 2008/118/WE”.

W świetle wyroku TSUE w sprawie C-64/15 za przyjęcie dostawy należy uznać sytuację, w której podmiot prowadzący skład podatkowy, po całkowitym rozładunku środka transportu stwierdził jaka ilość paliw silnikowych została mu dostarczona.

W związku z tym za dzień wprowadzenia paliw silnikowych do składu podatkowego należy uznać dzień wskazany w raporcie odbioru jako „Data przybycia wyrobów akcyzowych”.

Mając powyższe na uwadze Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia przez płatnika dnia wprowadzenia towarów do składu podatkowego celem obliczenia i zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych - jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do poglądów Wnioskodawcy na tle zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku wykazania przez płatnika w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych przez płatnika, która uprzednio została przez niego pobrana i wykazana w deklaracji VAT-14 należy zgodzić się z nimi. W tej sytuacji bowiem Wnioskodawca - jako płatnik - dokona stosownego rozliczenia podatku, na okoliczność czego złoży deklarację VAT-14. Natomiast deklaracja VAT-7 - jak słusznie przyjmuje Wnioskodawca - nie będzie uwzględniała pobranego podatku tytułem wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, o których stanowi art. 103 ust. 5a ustawy o VAT (tu: po stronie Wnioskodawcy). Wnioskodawca w deklaracji VAT-7 będzie ujmował wyłącznie własne transakcje, działając jako podatnik, nie zaś jako płatnik.

W związku z powyższym Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku wykazania przez płatnika w deklaracji VAT-7 kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych przez płatnika, która uprzednio została przez niego pobrana i wykazana w deklaracji VAT-14 - jest prawidłowe.

W kwestii zdarzenia przyszłego w zakresie wykazania w deklaracji VAT-14 kwoty „…" w miejscu przeznaczonym do wpisania kwoty podatku do zapłaty, w przypadku nie powstania obowiązku zapłaty podatku przez płatnika wskazać należy, że deklarację tę składa się w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku. Oznacza to, że w przypadku, gdy nie wystąpi - jak w rozważanej przez Wnioskodawcę sytuacji - obowiązek podatkowy, wówczas nie będzie on obowiązany do złożenia deklaracji VAT-14 z wykazaną kwotą podatku do zapłaty „…". W tych okolicznościach bowiem nie powstanie obowiązek zapłaty podatku.

W rezultacie Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie wykazania w deklaracji VAT-14 kwoty „…” w miejscu przeznaczonym do wpisania kwoty podatku do zapłaty, w przypadku nie powstania obowiązku zapłaty podatku przez płatnika - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Pouczenie


Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, którego działanie jest przedmiotem skargi, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 i art. 54 § 1 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj