Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.368.2019.1.AP
z 17 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy pełnomorskiej jednostki patrolowej służącej między innymi do prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy pełnomorskiej jednostki patrolowej służącej między innymi do prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


X. (zwany w dalszej części X.), w ramach programu ... będzie realizował projekt na dostawę ,,pełnomorskiej jednostki patrolowej opv” (offshore patrol vessel). Nowoczesna, pełnomorska jednostka patrolowa opv będzie wykorzystywana głównie do ochrony morskich, zewnętrznych granic Unii Europejskiej, patrolowania ... obszarów morskich, a także będzie wykorzystywana we wspólnych działaniach w rejonie Morza... koordynowanych przez Agencję. Nowoczesne wyposażenie nawigacyjne, łącznościowe, radiolokacyjne i ratownicze zwiększy zdecydowanie możliwość prowadzenia akcji ratowniczych i ewakuacyjnych, a zamontowany na jednostce dron nadzorujący przestrzeń wodną wokół jednostki pozwoli na zwiększenie rejonu poszukiwań i umożliwi szczegółową identyfikację zagrożeń. Jednostka pływająca będzie miała również możliwość ratowania rozbitków przy pomocy dwóch łodzi typu rib i czasowego (24 godz.) umieszczania na pokładzie około 250 osób oraz transportu 50 osób do portu w czasie 48 godzin. Na pokładzie jednostki przewidziano również miejsce na posadowienie kontenera sanitarnego, a składane zadaszenie nad otwartym pokładem jednostki ma chronić rozbitków przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Do ewakuacji drogą powietrzną z pokładu jednostki przewidziano certyfikowaną strefę współpracy ze śmigłowcem. Dostawa nowoczesnej pełnomorskiej jednostki patrolowej opv przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa UE, a także do zapewnienia ochrony i ratowania życia na morzu. Na zapytanie skierowane do Głównego Urzędu Statystycznego - Departament Standardów i Rejestrów, X. w dniu 11 czerwca 2019 r. otrzymał odpowiedź iż pełnomorska jednostka pływająca opv mająca być przedmiotem dostawy, służąca do patrolowania morskich granic Unii Europejskiej, wyposażona w sprzęt: do poszukiwania i ratowania rozbitków, do gaszenia pożarów na innych jednostkach, likwidacji zanieczyszczeń ropopochodnych...” mieści się w grupowaniu wg polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (Dz. U. z 2015 r„ póz. 1676, z późn. zm.) - PKWiU 30.11.33.0 pogłębiarki, latarniowce, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest ustalenie stawki podatku od towarów i usług dla zamawianej pełnomorskiej jednostki pływającej opv w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z poźn. zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że pełnomorska jednostka patrolowa opv została sklasyfikowana do PKWiU ex. 30.11.33.0 zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego - Departament Standardów i Rejestrów oraz że jednym z głównych zadań jednostki będzie udział w akcjach ratowniczych, w zwalczaniu klęsk żywiołowych, katastrof humanitarnych i innych zdarzeń, a także ochrona i zwalczanie zanieczyszczeń środowiska morskiego, można w stosunku do tej jednostki zastosować stawkę podatku 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z poźn. zm.). W myśl wyżej wymienionego przepisu stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex. 30.11.33.0). Grupowanie do 30.11.33.0 potwierdził Główny Urząd Statystyczny w piśmie GUS - … z dnia 5 czerwca 2019 r. (pismo w załączeniu). W związku z powyżej przedstawionym przyszłym zdarzeniem, X. zamierza zastosować stawkę 0% podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146aa ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:


  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


    1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    6. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    7. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),


  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0);


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, istotnym kryterium do zastosowania stawki VAT 0% jest używanie statku do żeglugi na pełnym morzu.

Jednakże kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.


Ustawa o podatku od towarów i usług wprost wskazuje, że stawka podatku 0% ma zastosowanie również do dostawy:


  • używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0);
  • jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że planowany przez Wnioskodawcę zakup pełnomorskiej jednostki patrolowej opv sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0, w sytuacji gdy będzie używana na morzu jako statek ratowniczy morski/łódź ratunkowa będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego, załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj