Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-22/12-2/PR
z 29 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-22/12-2/PR
Data
2012.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia


Istota interpretacji
Miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług będących przedmiotem wniosku, świadczonych przez Zainteresowaną na rzecz podmiotów będących podatnikiem, będzie terytorium kraju, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę.



Wniosek ORD-IN 246 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi serwis internetowy (www.), w którym dowolny użytkownik (z całego świata), który zaakceptuje regulamin serwisu, może wgrać swój plik i udostępnić go wszystkim internautom. Jeżeli którykolwiek z internautów zechce go pobrać to musi wypełnić ankietę (związaną z ofertą firm trzecich). Ankieta (oferta) ta jest dostarczana przez firmy:

Za każdą wypełnioną ankietę Wnioskodawczyni dostaje określoną kwotę od ww. firm. Od firm zlecających wypełnienie ankiet (ofert) Wnioskodawczyni otrzymuje jedynie informacje, w której zawarta jest liczba wypełnionych ankiet oraz kwoty na jaką zostanie wykonany przelew.

Wynagrodzenie otrzymywane od ww. firm jest prowizyjne i ściśle powiązane z ilością ankiet (ofert) wypełnionych przez użytkowników serwisu. Ankiety (oferty) nie są ani wypełniane ani w jakikolwiek sposób przetwarzane czy też przechowywane przez Wnioskodawczynię.

Wnioskodawczyni jest równocześnie usługodawcą (w stosunku do firm zlecających ankiety (oferty) jak i usługobiorcą (w stosunku do użytkownika, który wgrał plik na serwer Wnioskodawczyni). Na mocy regulaminu serwisu internetowego Wnioskodawczyni przekazuje określoną część kwoty otrzymanej za wypełnioną ankietę użytkownikowi, który wgrał i udostępnił plik (wśród nich są również obywatele Polscy zamieszkali na terytorium Polski, ale przede wszystkim są to osoby z Unii Europejskiej oraz USA, zdarzają się jednak osoby z każdego kontynentu).

Od firm zlecających wypełnienie ankiet (ofert) Wnioskodawczyni nie otrzymuje żadnych faktur wystawionych na firmę oraz usługi te nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Serwis prowadzony przez Wnioskodawczynię dostępny jest dla wszystkich ludzi mieszkających w dowolnej części świata, mających dostęp do Internetu – ankieta może więc zostać wypełniona na dowolnym komputerze podłączonym do sieci Internet w dowolnej części świata. Firma Wnioskodawczyni jest firmą zarejestrowaną w Polsce .

Serwer na którym Wnioskodawczyni świadczy swoje usługi związane z serwisem www jest serwerem „wirtualnym” nie jest fizyczną maszyną (komputerem), a jedynie pewnym miejscem na nośnikach pamięci wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Znajduje się w Niemczech (na wynajem serwera Wnioskodawczyni otrzymuje fakturę), ale (zdaniem Wnioskodawczyni) nie można go uznać za miejsce charakteryzujące się pewnym minimum stałości, gdyż może zostać przeniesiony w bardzo krótkim okresie czasu (liczonym w godzinach) na inny serwer znajdujący się w dowolnej części świata. Wypełnione ankiety są dostarczane do firm.

Dane, które ww. firmy otrzymują od Wnioskodawczyni są przez nich gromadzone, przetwarzane i wykorzystywane do ich działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawczyni jedynie siedziby wyżej wymienionych firm charakteryzuje się pewnym minimum stałości.

Wnioskodawczyni ponadto otrzymuje faktury związane z bieżącą działalności firmy takie jak: faktury za reklamę swojej firmy w Internecie, faktury za utrzymanie serwera, faktury za telefon komórkowy i stacjonarny, faktury na sprzęt teleinformatyczny i tym podobne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT w opisanym przypadku – to znaczy usług świadczonych na rzecz firm zlecających ankiety...
  2. Jakie będzie miejsce świadczenia usług świadczonych na rzecz firm zlecających usługi...

Zdaniem Wnioskodawczyni, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest różnica pomiędzy otrzymanymi środkami a wypłatami dla użytkowników, którzy wgrali i udostępnili pliki, natomiast miejscem świadczenia usługi jest Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Tut. Organ udzielając odpowiedzi na pytania postawione przez Wnioskodawczynię w przedmiotowym wniosku, postanowił zmienić ich kolejność. W pierwszym rzędzie rozstrzygnięte zostanie pytanie dotyczące kwestii miejsca świadczenia usług, natomiast pytanie dotyczące podstawy opodatkowania zostanie załatwione w następnej kolejności. Zdaniem Organu powyższa zmiana pozwoli w sposób bardziej uporządkowany przedstawić uzasadnienie stanowiska.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W świetle art. 28 ust. 2 ustawy VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

W brzmieniu art. 28b ust. 3 miejscem świadczenia usług w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku wykonywania usług na rzecz podatnika, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba, w przypadku natomiast gdy podatnik nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, czyli opodatkowanie usług zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna ich konsumpcja.

Z opisu przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi serwis internetowy, w którym dowolny użytkownik, który zaakceptuje regulamin serwisu, może wgrać swój plik i udostępnić go wszystkim internautom. Jeżeli którykolwiek z internautów zechce go pobrać to musi wypełnić ankietę. Ankieta ta jest dostarczana przez firmy. Za każdą wypełnioną ankietę Wnioskodawczyni dostaje wynagrodzenie od ww. firm, które jest prowizyjne i ściśle powiązane z ilością ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu. Od firm zlecających wypełnienie ankiet Wnioskodawczyni nie otrzymuje żadnych faktur wystawionych na firmę oraz usługi te nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powołanych przepisów oraz opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługobiorcą jest podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku, w szczególności charakteru usług świadczonych przez Wnioskodawczynię stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie znajdą zastosowania, zatem miejsce świadczenia przedmiotowych usług ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług będących przedmiotem wniosku, świadczonych przez Zainteresowaną na rzecz podmiotów będących podatnikiem, będzie terytorium kraju, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę (Stany Zjednoczone Ameryki Północnej), zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy.

W związku z faktem, iż usługi te nie będą opodatkowane w Polsce, udzielanie odpowiedzi na pytanie dotyczące podstawy opodatkowania jest bezzasadne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj