Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.215.2019.1.AMS
z 1 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2019 r. (data wpływu – 13 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z „rzeczową realizacją” projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z „rzeczową realizacją” projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie projektu p.n.: „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

(…) Miasto podpisało umowę o dofinansowanie ww. projektu. (…).

Projekt polegał na przebudowie budynku (…) Biblioteki (…). Zakres robót budowlanych obejmował wykonanie prac remontowych w całym budynku, wymianę instalacji elektrycznej, wykonanie okablowania strukturalnego oraz montaż zewnętrznego dźwigu osobowego łączącego poziom przyziemia z poziomem parteru i pierwszego piętra, a także montaż małego dźwigu towarowego łączącego pomieszczenie magazynowe w kondygnacji przyziemia i wypożyczalnię książek znajdującą się na parterze, przebudowę wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz wentylacji grawitacyjnej wspomaganej mechanicznie. W projekcie założono również wykonanie nowej toalety dla osób niepełnosprawnych oraz remont istniejących toalet dla personelu i czytelników w celu dostosowania ich do obowiązujących przepisów i podniesienia standardu wykończenia.

Dzięki adaptacji przyziemia i poddasza utworzone zostały nowe przestrzenie, w których powstały czytelnia komputerowa oraz pomieszczenie z przeznaczeniem do prowadzenia warsztatów.

Pomieszczenia administracyjno-biurowe z poziomu pierwszego piętra przeniesione zostały na poziom poddasza i przyziemia, uzyskana powierzchnia została włączona w powierzchnię wypożyczalni i czytelni dla młodzieży. Oprócz prac w budynku zakupiono niezbędne wyposażenie biblioteki, w tym archiwalne regały przesuwne, regały na książki i czasopisma, biurka oraz blaty pod komputery, zestawy mebli, szafę na płyty CD i DVD oraz system zabezpieczenia zbiorów.

Biblioteka jest realizatorem projektu i widnieje jako nabywca na fakturach związanych z jego rzeczową realizacją (pracami remontowo-budowlanymi, instalacyjnymi oraz nadzorami inwestorskimi). Miasto widnieje jako nabywca na fakturach związanych z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej oraz promocją projektu.

Biblioteka stanowi odrębną od Gminy osobę prawną i nie jest jednostką scentralizowaną z Miastem dla potrzeb rozliczeń podatku VAT.

Biblioteka prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jako instytucja kultury, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwolniona jest z tego podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwolnione z tego podatku są usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zgodnie ze statutem Biblioteka prowadzi, jako dodatkową, działalność gospodarczą w zakresie najmu składników majątkowych, usług kserograficznych, wypożyczania kaset video, sprzedaży książek. Wszystkie wyżej wymienione zwolnione są z podatku VAT, a środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Biblioteki.

Na etapie eksploatacji produktów projektu, czyli powstałej infrastruktury nie będzie występowała jakakolwiek sprzedaż opodatkowana i Biblioteka nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, gdyż nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu VAT po zrealizowaniu zadania. Realizacja zadania ma służyć lokalnej społeczności poprzez sprawniejszą obsługę czytelnika, poszerzenie oferty kulturalnej oraz ułatwienie dostępu do informacji.

W związku z powyższą argumentacją Wnioskodawca przyjął w dokumentacji aplikacyjnej, że Biblioteka, jako realizator projektu nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizator projektu - Biblioteka ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację rzeczową inwestycji p.n.: „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Biblioteka przyjmuje, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na rzeczową realizację inwestycji p.n.: „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2018 r., poz. 2174 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W związku z powyższym zasada ta uniemożliwia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest realizatorem projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt związany jest z działalnością statutową Wnioskodawcy jaką jest usprawnienie i poszerzenie oferty kulturalnej. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie ww. projektu(…). Inwestycja polegała na przebudowie Biblioteki. Wnioskodawca - odrębna od Miasta osoba prawna, niescentralizowana z Miastem dla potrzeb rozliczeń podatku VAT, widnieje jako nabywca na fakturach związanych z rzeczową realizacją inwestycji, natomiast Miasto jest nabywcą na fakturach związanych z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej oraz promocją projektu. Powstała infrastruktura, efekty realizowanego Projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przez Realizatora Projektu, tj. Bibliotekę.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż w ramach projektu nabywcą wskazanym na fakturach dotyczących tzw. „rzeczowej realizacji” projektu jest Wnioskodawca, a w pozostałej części Miasto.

W ramach realizacji inwestycji występują dwa rodzaje wydatków:

  • wydatki związane z rzeczową realizacją inwestycji (prace remontowo-budowalne, instalacje oraz nadzór inwestorski. W zakresie tych wydatków Wnioskodawca widnieje jako nabywca towarów i usług na fakturach otrzymanych z tytułu ich zakupu,
  • wydatki związane z promocją projektu oraz opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej. W zakresie tych wydatków Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług wykazanych na fakturach otrzymanych z tytułu ich zakupu.

W związku z powyższym należy wskazać art. 103e ust. 1 pkt 3-5 ustawy, zgodnie z którym faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Stosownie do przywołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uwzględniając powyższe, jak również brzmienie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, zauważyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku VAT dysponującemu fakturą, na której widnieje jako nabywca towarów i usług, w sytuacji gdy zakupione towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. A zatem, co do zasady, faktura wystawiona na inny podmiot nie jest fakturą dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w zakresie wydatków poniesionych na realizację inwestycji tj. prace remontowo- budowlane, instalacyjne oraz nadzór inwestorski – rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Wnioskodawca.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. uregulowania, wskazać należy że tylko w stosunku do wydatków poniesionych przez Realizatora Projektu czyli w zakresie tzw. „rzeczowej realizacji” można ustalić czy Wnioskodawcy – Realizatorowi Projektu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W okolicznościach przedmiotowej sprawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów Wnioskodawcy dokonywanych w ramach tzw. „rzeczowej realizacji” z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Bibliotece – Realizatorowi Projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem projektu pn. „…”. Biblioteka jednoznacznie podała, że na etapie eksploatacji powstałej infrastruktury nie będzie występowała jakakolwiek sprzedaż opodatkowana.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi przez Wnioskodawcę na realizację ww. inwestycji, nie odnosi się natomiast do wydatków udokumentowanych fakturami, na których jako nabywca widnieje odrębny podatnik - Miasto.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego; kwestia ta nie była przedmiotem wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj