Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-153/11-4/JM
z 6 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-153/11-4/JM
Data
2012.04.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
preferencje
stawki podatku
usługi kulturalne


Istota interpretacji
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług wstępu na Zamek znajdzie zastosowanie obniżona 8% stawka podatku od towarów i usług. na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 184 załącznika nr 3 ustawy.



Wniosek ORD-IN 345 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT, w związku ze świadczeniem usług związanych ze sprzedażą biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT, w związku ze świadczeniem usług związanych ze sprzedażą biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku oraz w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego wynikającego z rejestru sprzedaży i sposobu korekty podatku należnego w przypadku wystawienia faktury VAT do paragonu fiskalnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz prawa do reprezentacji Wnioskodawcy przed tut. Organem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca – Gmina (zwana dalej Gminą) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina świadczy między innymi usługę sprzedaży biletów wstępu na Zamek, który jest wpisany do rejestru zabytków. Usługi te świadczone są zarówno osobom fizycznym jak i firmom (zarejestrowanym podatnikom podatku VAT). W ramach sprzedaży Gmina zapewnia jedynie wstęp do ruin Zamku, oraz na basztę widokową. W cenie wstępu nie zawierają się żadne inne świadczenia.

Dotychczas Gmina opodatkowywała usługi sprzedaży biletów wstępu do ruin Zamku stawką podstawową 23%.

Analizując ustawę o podatku od towarów i usług załącznik nr 3 poz. 184 (usługi świadczone przez biblioteki, archiwa muzea i inne usługi związane z kulturą – wyłącznie w zakresie wstępu) Gmina stwierdza, iż powinna stosować stawkę obniżoną w wysokości 8% na sprzedaż biletów wstępu na Zamek, gdyż sprzedaż ta dotyczy biletów wstępu do obiektu wpisanego do rejestru zabytków, a więc bezpośrednio związane z kulturą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłową stawką VAT na sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku jest stawka 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Gmina stwierdza, iż wykonuje usługę związaną z kulturą wyłącznie w zakresie wstępu na zwiedzanie ruin Zamku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r, Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% , z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z pozycji nr 184 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się – bez względu na symbol PKWiU – do usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zwiedzaniu ruin zamku. Z usługi tej korzystają zarówno pojedyncze osoby fizyczne, jak i grupy zorganizowane (np. wycieczki). W ramach sprzedaży biletów Gmina zapewnia jedynie wstęp do ruin Zamku, oraz na basztę widokową. W cenie wstępu nie zawierają się żadne inne świadczenia. Dotychczas dla usług zwiedzania ruin zamku Wnioskodawca stosował stawką podstawową 23%. Jednocześnie Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, iż analizując załącznik nr 3 poz. 184 do ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, iż powinien stosować stawkę obniżoną w wysokości 8% na sprzedaż biletów wstępu na zamek, gdyż sprzedaż ta dotyczy biletów wstępu do obiektu wpisanego do rejestru zabytków, a więc jest bezpośrednio związana z kulturą.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług wstępu na Zamek znajdzie zastosowanie obniżona 8% stawka podatku od towarów i usług. na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 184 załącznika nr 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie. stawki podatku VAT na zwiedzanie Zamku. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego za rok 2011 wynikającego z rejestru sprzedaży oraz sposobu korekty podatku VAT w przypadku wystawienia faktury VAT do paragonu fiskalnego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP4/443-153/11-5/JM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj