Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-34/12-2/GG
z 13 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-34/12-2/GG
Data
2012.04.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
składowanie
składowanie odpadów


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może zaliczyć poniesione koszty monitoringu zamkniętego składowiska do kosztów uzyskania przychodów ?



Wniosek ORD-IN 132 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z monitoringiem zamkniętego składowiska odpadów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z monitoringiem zamkniętego składowiska odpadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy zawarł z dniem 1 maja 2010 r. umowę na bezpłatne użyczenie przedmiotu umowy na czas nieokreślony z Gminą, w ramach tejże umowy zobowiązany jest do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania rzeczy użytkowanych. Przedmiotem użyczenia są m.in.: „przyłącza kanalizacyjne, sieci kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków, składowisko odpadów oraz budynek kaplicy cmentarnej”.

Jednocześnie na podstawie decyzji Starosty z dnia 30 czerwca 2011 r., nr ze względu na wypełnienie czaszy, składowisko odpadów zostało zamknięte. Decyzja wyraża zgodę Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na zamknięcie składowiska i jednocześnie nakłada m.in. obowiązek prowadzenia monitoringu w wysokości ok. 15 tys. zł. W związku z powyższym powstaje pytanie czy Zakład jest uprawnionym do zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów... Pytanie wynika z faktu, iż Zakład w związku z zamknięciem składowiska nie uzyskuje przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zaliczyć poniesione koszty monitoringu zamkniętego składowiska do kosztów uzyskania przychodów ...

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ z tytułu ich poniesienia Spółka nie uzyskuje przychodów, gdyż zamknięcie składowiska uniemożliwia składowanie tam odpadów i pobieranie z tego tytułu opłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t .j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo -skutkowym z przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodu, jak i koszty związane z tymi przychodami pośrednio, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z dniem 1 maja 2010 r. umowę na bezpłatne użyczenie przedmiotu umowy m.in. składowiska odpadów na czas nieokreślony z Gminą, w ramach tejże umowy zobowiązany jest do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania rzeczy użytkowanych.

Na podstawie decyzji Starosty z dnia 30 czerwca 2011 r., nr ze względu na wypełnienie czaszy, składowisko odpadów zostało zamknięte. Decyzja wyraża zgodę Wnioskodawcy na zamknięcie składowiska i jednocześnie nakłada m.in. obowiązek prowadzenia monitoringu w wysokości ok.15 tys. zł.

Ogólne zasady składowania i magazynowania odpadów określono w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.), natomiast szczegółowe wymagania dotyczące, między innymi eksploatacji i zamknięcia składowisk odpadów zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 62, poz. 549).

Przepis § 17 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia normuje proces zamykania i rekultywacji składowisk odpadów, wskazując na konieczność integracji składowiska z otaczającym środowiskiem oraz obserwacji wpływu tego składowiska na środowisko.

Zatem podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu składowiska odpadów a jednocześnie jest użytkownikiem nieczynnego składowiska ponosi wydatki związane zarówno z eksploatacją składowiska jak i wydatki wynikające z ustawowych obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętego składowiska.

W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej, a także mając na względzie konieczność należytego wypełniania obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów i umowy, zobowiązany jest ponosić koszty monitorowania zamkniętego składowiska odpadów. Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i dla środowiska, a w szczególności zapobieganie zanieczyszczaniu wód, gleby i powietrza, poprzez obserwację wpływu zamkniętego składowiska na środowisko, w celu ograniczenia do minimum ewentualnych niedogodności i zagrożeń powstających w związku z ich istnieniem.

Mając na względzie konieczność należytego wypełnienia obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętego składowiska odpadów przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia składowiska odpadów uznać należy, że zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów z wyjątkiem tych wydatków, które zostały wymienione w art. 16 ust. 1 cyt. powyżej ustawy.

Reasumując, co prawda koszty monitoringu składowiska odpadów, nie wykazują bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami, niemniej jednak dotyczą one całokształtu Jego działalności, tym samym stanowią koszty uzyskania przychodów – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, o ile nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj