Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.317.2019.2.AK
z 8 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 lipca 2019 r. znak 0114-KDIP4.4012.317.2019.1.AK (skutecznie doręczone dnia 10 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów pn. „Przebudowa …” oraz „Odbudowa …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów pn. „Przebudowa ...” oraz „Odbudowa ...”. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 lipca 2019 r., złożonym w dniu 16 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 lipca 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


P. (zwane dalej „P.” lub „Wnioskodawca”) rozpoczęło działalność 1 stycznia 2018 r., i są państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Zgodnie z ustawą, działające do końca 2017 roku, na podstawie uprzednio obowiązującej ustawy, Krajowy Zarząd … (KZ. - centralny urząd administracji rządowej) i regionalne zarządy ( R. - państwowe jednostki budżetowe) znalazły się w strukturze P. przejęły również zadania. Jednostkami organizacyjnymi P. są: KZ., R., zarządy i nadzory.

Regionalne zarządy, jako jednostki organizacyjne P. realizują projekty finansowane m.in. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), z dedykowanego programu priorytetowego.


Aktualnie realizowana jest m.in.: „Przebudowa ...” oraz „Odbudowa ...”.


Pierwsze zadanie czyli przebudowa jazu K. jest podyktowana jego złym stanem technicznym. Dalsze eksploatowanie obiektu bez podjęcia prac naprawczych mogłoby spowodować pogorszenie się stanu technicznego i doprowadzić do awarii budowli. Projektowana przebudowa nie zmienia jego wymiarów zewnętrznych ani parametrów eksploatacyjnych. Bez zmian zostaje również historyczny wygląd obiektu, w oblicowaniu klinkierowym. Przeprowadzenie projektowych prac w zaproponowanym zakresie i formie zostało pozytywnie zaopiniowane przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, pod którego opieką znajduje się jaz K.. Jaz K. uzyskał również decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nr … z dnia … 2016 r. wydaną przez Wójta Gminy oraz decyzję o ustaleniu lokalizacji celu publicznego nr … z dnia … 2017 r. Jak wynika z przytoczonych decyzji i uzgodnień, proponowane do wykonania prace związane z przebudową obiektu sprowadzają się do rozbiórki istniejącej konstrukcji budowli do płyty dennej i wykonanie w jej miejscu jazu, zachowując jego dotychczasowy wygląd. Uzyskano pozwolenia na budowę i rozbiórkę.

Drugie zadanie polega na odbudowie brzegów i udrożnieniu Kanału. Kanał łączy Jezioro N. z Jeziorem T. i stanowi szlak żaglowy dla mniejszych jednostek pływających na szlaku bocznym P.. Przedmiotem inwestycji jest odbudowa brzegów i udrożnienie żeglugowego Kanału na długości ok. 1130 m. W ramach przedsięwzięcia zapewniona zostanie stateczność Kanału, wykonane zostaną obustronne ubezpieczenie jego brzegów, ubezpieczenie wejścia do Kanału od strony Jeziora N. i Jeziora T., wykonane zostaną również zabezpieczenia wysokich skarp na wybranych odcinkach, korekta trasy Kanału w rejonie w stosunku do obecnej głębokości. Kanał charakteryzował się złym stanem technicznym. Ubezpieczenie brzegów uległo zniszczeniu Odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału ma na celu poprawę jego drożności oraz lepsze wykorzystanie dla celów żeglugowych, a także zabezpieczenie przed osunięciem gruntu z odcinków stromych skarp oraz poprawę bezpieczeństwa żeglugi.


W celu realizacji wyżej wymienionych przedsięwzięć R. zawarło umowy o dofinansowanie realizacji zadań z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie przeznaczono na pokrycie 100% wydatków kwalifikowanych. R. złożyło oświadczenia, że nie będzie uprawnione do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zapłaconego w fakturach dotyczących zakupów związanych z realizacją Projektów.


Podatek VAT w Projektach ma być wydatkiem kwalifikowalnym. Warunkiem uznania wydatków za kwalifikowalne jest ich poniesienie przez beneficjenta (R.) oraz mieszczący się w zakresie wskazanym we wniosku o dofinansowanie i zaakceptowany przez NFOŚiGW w związku z realizacją Projektu. Zgodnie z Wytycznymi podatki i inne opłaty, a w szczególności podatek VAT mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne wyłącznie wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny, gdy Beneficjentowi dofinansowania, tj. R., a w konsekwencji Wnioskodawcy ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie choćby prawnej możliwości obniżenia kwoty VAT należnego lub zwrotu VAT wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeżeli faktyczny zwrot mógł nastąpić lecz nie nastąpił z uwagi chociażby na niepodjęcie działań przez uprawniony podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa


W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymał i otrzymuje od dostawców, usługodawców i wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. Zarówno R. jak i Wnioskodawca nie odliczali i nie będą odliczać VAT od wydatków poniesionych na realizację projektów.


W ramach realizacji ww. zadań nie będą generowane przychody podatkowe podatkiem VAT.


Ponadto na Kanale ani na jazie K. nie będą pobierane opłaty za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych, tj. korzystanie ze śluz i pochylni ponieważ przez jaz oraz Kanał nie może odbywać się śluzowanie a wykorzystanie Kanału jako szlaku żeglownego dla mniejszych jednostek pływających nie podlega opłatom na podstawie ustawy Prawo Wodne.

Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej z dnia 17 sierpnia 2018 r., sygn. KDIP4.4012.272.2018.2.IT nie uznał P. za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu pobieranych w imieniu Skarbu Państwa opłat za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek dotyczył należności za korzystanie ze śluz i pochylni, w tym również przez statki przeznaczone do uprawiania sportu lub rekreacji lub inne małe statki (statki do 15 ton nośności lub służące do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów), do których nie ma zastosowania III dział ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

„W przypadku poboru tych opłat zastosowanie ma art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, wyłączający możliwość uznania Wnioskodawcy za podatnika. W odniesieniu do tych należności nie występuje w roli zwykłego uczestnika obrotu gospodarczego, lecz w roli organu władzy, a pobierane opłaty (kwestia ich poboru, czy ich wysokości) nie mogą być przedmiotem zawieranych umów cywilnoprawnych. (...)”. Następnie organ odniósł się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu czynności wykonanych w ramach realizacji projektów finansowanych ze środków UE opisanych w stanie faktycznym wniosku. W ramach przedmiotowych projektów zmodernizowane, przebudowane lub wybudowane zostaną śluzy, tj. urządzenia wodne za pomocą, których jednostki pływające pokonują różnicę piętrzeń oraz jazy - urządzenia wodne przegradzające rzekę, których podstawową funkcją jest zapewnienie piętrzenia wody na potrzeby szeroko rozumianej gospodarki wodnej (cele żeglugowe, zaopatrzenia w wodę, cele rolnicze itd.). Dodatkowo przy niektórych obiektach wybudowane lub zmodernizowane zostaną przepławki dla ryb, pozwalające na ich migrację. W tym zakresie DKIS wskazał, że „(...) z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług potrzebnych do realizacji projektów finansowanych ze środków UE. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją grupy projektów nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupione towary i usługi potrzebne do realizacji grupy projektów będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, stronie nie przysługuje prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy (...)”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym P. zgodnie z ustawą o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT w całości lub w części, lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji projektów?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on w żaden sposób uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu. Nie będzie on również uprawniony do żądania zwrotu VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z regulacji tej wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek VAT, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano w stanie faktycznym, wydatki inwestycyjne ponoszone są przez Wnioskodawcę, będącym zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy nie spełnia on pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów towarów i usług z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku VAT należnego.


Jak wskazano w stanie faktycznym przedmiotowa infrastruktura w żadnym wypadku nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych ponieważ w tym zakresie działa on jako organ władzy publicznej, wykonujący swoje ustawowe obowiązki.


Powyższe oznacza, iż w opisanym stanie faktycznym towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w celu realizacji opisanych powyżej projektów, nie wykazują żadnego związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi albowiem jest on w tym zakresie objęty wyłączeniem zawartym w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.


W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla także, iż niezależnie od źródeł finansowania, realizacja powyższych projektów stanowi wypełnienie zadań określonych w art. 240 (ust. 3 pkt 6, 8, 15 oraz ust. 4 pkt 2, 6, 7) ustawy Prawo wodne, zatem dotyczy ustawowych obowiązków Wnioskodawcy.


Konkludując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektów z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawcy również nie będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, że P. rozpoczęło działalność 1 stycznia 2018 r., i są państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Regionalne zarządy gospodarki wodnej, jako jednostki organizacyjne P. realizują projekty finansowane m.in. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), z dedykowanego programu priorytetowego.


Aktualnie realizowana jest m.in.: „Przebudowa ...” oraz „Odbudowa ...”.


Pierwsze zadanie czyli przebudowa jazu K. jest podyktowana jego złym stanem technicznym. Dalsze eksploatowanie obiektu bez podjęcia prac naprawczych mogłoby spowodować pogorszenie się stanu technicznego i doprowadzić do awarii budowli. Projektowana przebudowa nie zmienia jego wymiarów zewnętrznych ani parametrów eksploatacyjnych. Bez zmian zostaje również historyczny wygląd obiektu, w oblicowaniu klinkierowym. Przeprowadzenie projektowych prac w zaproponowanym zakresie i formie zostało pozytywnie zaopiniowane przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków pod którego opieką znajduje się jaz K.. Jaz K. uzyskał również decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nr … z dnia … 2016 r. wydaną przez Wójta Gminy oraz decyzję o ustaleniu lokalizacji celu publicznego nr … z dnia … 2017 r. Jak wynika z przytoczonych decyzji i uzgodnień, proponowane do wykonania prace związane z przebudową obiektu sprowadzają się do rozbiórki istniejącej konstrukcji budowli do płyty dennej i wykonanie w jej miejscu jazu, zachowując jego dotychczasowy wygląd. Uzyskano pozwolenia na budowę i rozbiórkę.


Drugie zadanie polega na odbudowie brzegów i udrożnieniu Kanału. Kanał łączy Jezioro N. z Jeziorem T. i stanowi szlak żaglowy dla mniejszych jednostek pływających na szlaku bocznym P.. Przedmiotem inwestycji jest odbudowa brzegów i udrożnienie żeglugowego Kanału na długości ok. 1130 m. W ramach przedsięwzięcia zapewniona zostanie stateczność Kanału, wykonane zostaną obustronne ubezpieczenie jego brzegów, ubezpieczenie wejścia do Kanału od strony Jeziora N. i Jeziora T., wykonane zostaną również zabezpieczenia wysokich skarp na wybranych odcinkach, korekta trasy Kanału w rejonie w stosunku do obecnej głębokości. Kanał charakteryzował się złym stanem technicznym. Ubezpieczenie brzegów uległo zniszczeniu Odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału ma na celu poprawę jego drożności oraz lepsze wykorzystanie dla celów żeglugowych, a także zabezpieczenie przed osunięciem gruntu z odcinków stromych skarp oraz poprawę bezpieczeństwa żeglugi.


W celu realizacji wyżej wymienionych przedsięwzięć R. . zawarło umowy o dofinansowanie realizacji zadań z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie przeznaczono na pokrycie 100% wydatków kwalifikowanych. R. złożyło oświadczenia, że nie będzie uprawnione do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług zapłaconego w fakturach dotyczących zakupów związanych z realizacją Projektów.


Wnioskodawca otrzymał i otrzymuje od dostawców, usługodawców i wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. Zarówno R. . jak i Wnioskodawca nie odliczali i nie będą odliczać VAT od wydatków poniesionych na realizację projektów.


W ramach realizacji ww. zadań nie będą generowane przychody podatkowe podatkiem VAT.


Ponadto na Kanale ani na jazie K. nie będą pobierane opłaty za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych, tj. korzystanie ze śluz i pochylni ponieważ przez jaz oraz Kanał nie może odbywać się śluzowanie a wykorzystanie Kanału jako szlaku żeglownego dla mniejszych jednostek pływających nie podlega opłatom na podstawie ustawy Prawo Wodne.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – w ramach realizacji ww. zadań nie będą generowane przychody podatkowe w podatku VAT. Zatem nabywane w ramach wskazanych projektów towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak wynika z informacji przedstawionych przez Stronę, ani na Kanale ani na jazie K. nie będą pobierane opłaty za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych.


Zatem, analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektów pn. „Przebudowa ...” oraz „Odbudowa ...”. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu, prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ww. ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj