Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.324.2019.1.KS
z 13 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2019 r. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt, który jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej IX Jakość edukacji i kompetencji w regionie Działania 9.4. Poprawa jakości kształcenia zawodowego. Celem głównym projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Energetycznych w zawodzie technik informatyk, poprzez modyfikację programu nauczania dla potrzeb pracodawcy – Wnioskodawcy. W ramach tego projektu 54 uczniów tej szkoły odbędzie w okresie ferii letnich i zimowych 300-godzinny płatny staż zawodowy u pracodawcy branży informatycznej. Każdy z uczniów otrzyma wsparcie w postaci 10-godzinnego grupowego doradztwa zawodowego oraz będzie uczestniczyć w 45 godzinnych dodatkowych zajęciach z Excela. Jednocześnie 7 nauczycieli uczących zawodu technik informatyk odbędzie bezpłatny 150-godzinny staż zawodowy przygotowujący do pracy z uczniami. Dzięki współpracy szkoły z pracodawcą zmodyfikowany zostanie program nauczania, doposażone zostaną 4 pracownie informatyczne co pozwoli stworzyć w szkole warunki zbliżone do rzeczywistych warunków pracy. Zakup wyposażenia wynika z diagnozy potrzeb przeprowadzonych wspólnie z pracodawcą i zostanie dokonany zgodnie z katalogiem opracowanym przez MEN. Zakup sprzętu dla szkoły zostanie udokumentowany fakturą zakupu, a następnie sprzęt ten zostanie przekazany w ramach projektu nieodpłatnie szkole na podstawie protokołu odbioru sprzętu oraz oświadczenia, w którym będzie zawarta lista przekazanego sprzętu. Zakupione pomoce (środki trwałe i pozostałe wyposażenie) staną się własnością szkoły i będą wykorzystywane wyłącznie do celów edukacyjnych. Dofinansowanie (90%) ze środków EFS i budżetu państwa obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.

Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu. W myśl art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa – centrum szkoleniowe. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29b ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją są zwolnione od podatku VAT. Ten projekt w całości jest realizowany w wyżej wymienionym zakresie. Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby więc ze zwolnienia jako usługi świadczone przez jednostkę, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in.: wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup pendriwów, podręczników oraz sprzętu komputerowego. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji wyżej opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe nie istnieje więc możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt, którego celem głównym jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Energetycznych w zawodzie technik informatyk. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in.: wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup pendriwów, podręczników oraz sprzętu komputerowego. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tutejszy organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tę przyjęto jako jeden z elementów opisu stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj