Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.290.2019.3.AG
z 13 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z uczestnictwem w projekcie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z uczestnictwem w projekcie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 9 lipca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania wraz z własnym stanowiskiem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka uczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). Wnioskodawcą ubiegającym się o dofinansowanie jest Województwo, zaś poza Województwem i wnioskującą Spółką w projekcie uczestniczy (…) podmiotów medycznych z obszaru Województwa. Projekt ma na celu stworzenie systemu pod nazwą „…” (XYZ) służącego do wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej pomiędzy placówkami medycznymi, pacjentami i innymi uprawnionymi podmiotami. Województwo jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka także jest czynnym podatnikiem VAT. We wniosku o dofinansowanie, Województwo wskazało, iż XYZ realizowany jest w ramach zadań wykonywanych przez Województwo na podstawie art. 9 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z założeniami projektu, zadaniem Województwa jest budowa systemu na poziomie regionalnym i koordynacja przyłączenia do niego poszczególnych podmiotów medycznych, przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie, a także udział w kosztach utrzymania systemu. Do zadań Spółki zatrudnienie kadry IT potrzebnej do stworzenia systemu, a także zarządzanie XYZ po uruchomieniu systemu. Po zrealizowaniu Projektu Województwo planuje przekazać platformę regionalną w zarządzanie XX. Podkreślić należy, że przedmiotowa platforma stanowić będzie własność Województwa. Zakłada się, że podmiot zarządzający XYZ świadczył będzie następujące usługi: nadzór nad prawidłowością działania XYZ w części regionalnej i wsparcie Partnerów; w zakresie zapewnienia prawidłowości działania części lokalnych XYZ m.in. w obszarze: technicznego utrzymania sprawności i dostępności części regionalnej XYZ; zapewnienia ciągłości prowadzenia regionalnego repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej, zapewnienia ciągłości współpracy z systemami krajowymi, zgodnie z obowiązującym przepisami praw; monitorowania dostępności lokalnych środowisk informatycznych podmiotów leczniczych współpracujących z XYZ w zakresie niezbędnym dla świadczonych usług regionalnych XYZ; prowadzenie działań związanych z zapewnieniem gwarancji wykonawców XYZ w części regionalnej; zapewnienie usługi helpdesk, rozumianej jako wsparcie dla użytkowników z podmiotów leczniczych przyłączonych do XYZ oraz pacjentów i zewnętrznych instytucji korzystających z usług XYZ; zapewnienie usługi wsparcia w zakresie technicznych i prawnych możliwości korzystania z XYZ przez podmioty lecznicze, inne niż Partnerzy; pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania na rzecz rozwoju XYZ; zapewnienie przestrzegania przepisów prawa i zasad dotyczących przetwarzania danych osobowych na platformie XYZ.

Z tytułu zarządzania XX pobierać będzie wynagrodzenie, które będzie równe poniesionym na ten cel kosztom. Nie będzie więc z tego tytułu uzyskiwać żadnych dochodów.

Podmioty medyczne uczestniczące w projekcie zobowiązały się w umowach partnerskich zawartych z Województwem do rozpisania przetargów i nabycia infrastruktury niezbędnej do działania systemu. Zaangażowane w projekt podmioty medyczne mają sfinansować wkład własny w wysokości 10% kosztów kwalifikowalnych. Po ukończeniu projektu, infrastruktura systemu na poziomie regionalnym stanowić będzie własność Województwa, zaś infrastruktura lokalna należeć będzie do każdego z zaangażowanych podmiotów medycznych.

W uzupełnieniu do wniosku, z dnia 4 lipca 2019 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 19 czerwca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że:

W ramach prowadzonej działalności Województwo (dalej jako: Województwo) jest w trakcie realizacji projektu pn. „…” (XYZ), dalej: „projekt” lub „XYZ”). Zgodnie z obowiązującym prawodawstwem realizacja przedmiotowego projektu stanowi zadanie własne samorządu województwa. Na realizację projektu Województwo zamierza pozyskać dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: RPO).

Celem projektu jest stworzenie regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, umożliwiającej przetwarzanie oraz przesyłanie danych medycznych pomiędzy podmiotami medycznymi.

W konsekwencji Projekt ukierunkowany jest na zwiększenie dostępności i poprawę jakości e-usług świadczonych w sektorze ochrony zdrowia poprzez utworzenie i rozwój wspólnej platformy na poziomie regionalnym. Platforma XYZ ma zapewniać następujące rodzaje e-usług:

  • wymianę elektronicznej dokumentacji medycznej (m.in.: udostępnianie, wyszukiwanie i pobieranie dokumentów) pomiędzy partnerami projektu;
  • dostęp pacjentów do danych medycznych;
  • e-rejestrację regionalną.

Powyżej wskazane e-usługi będą udostępnione odbiorcom, w szczególności pacjentom i pracownikom podmiotów leczniczych, bezpłatnie.

Województwo realizuje projekt w partnerstwie z (…) podmiotami leczniczymi z terenu Województwa oraz z Spółką (dalej: XX) spółką prawa handlowego, w której Województwo posiada 100% udziałów.

Województwo jako lider projektu, przeprowadzi postepowanie przetargowe na wyłonienie, wykonawcy regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej. Wobec powyższego to na Województwo będą wystawiane wszelkie faktury w tytułu budowy platformy regionalnej.

W ramach projektu XX zatrudni na umowę o pracę kadrę informatyczną niezbędną do realizacji projektu. Nie planuje się, aby XX ponosiło w ramach projektu inne wydatki. Jednocześnie po realizacji projektu, Województwo, zamierza powierzyć XX, utrzymanie platformy regionalnej.

W zakres utrzymania platformy będą wchodziły czynności polegające na:

  1. nadzorze nad prawidłowością działania XYZ w części regionalnej i wsparcie Partnerów w zakresie zapewnienia prawidłowości działania części lokalnych XYZ m.in. w obszarze:
    1. technicznego utrzymania sprawności i dostępności części regionalnej XYZ.M
    2. zapewnienia ciągłości prowadzenia regionalnego repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej,
    3. zapewnienia ciągłości współpracy z systemami krajowymi, zgodnie z obowiązującym przepisami praw,
    4. monitorowania dostępności lokalnych środowisk informatycznych podmiotów leczniczych współpracujących z XYZ w zakresie niezbędnym dla świadczonych usług regionalnych XYZ.
  2. prowadzeniu działań związanych z zapewnieniem gwarancji wykonawców XYZ w części regionalnej,
  3. zapewnieniu usługi helpdesk, rozumianej jako wsparcie dla użytkowników z podmiotów leczniczych przyłączonych do XYZ oraz pacjentów i zewnętrznych instytucji korzystających z usług XYZ,
  4. zapewnieniu usługi wsparcia w zakresie technicznych i prawnych możliwości korzystania z XYZ przez podmioty lecznicze, inne niż Partnerzy,
  5. pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania na rzecz rozwoju XYZ,
  6. zapewnieniu przestrzegania przepisów prawa i zasad dotyczących przetwarzania danych osobowych na platformie XYZ.

Po zakończeniu realizacji projektu, Województwo zleci XX w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 (tzw. in house) ustawy prawo zamówień publicznych (dalej pzp, Dz. U. z 2018 r., poz. 1986, ze zm.) świadczenie wszystkich powyższych usług. Z tytułu świadczenia powyższych usług XX otrzymywać będzie wynagrodzenie, płatne przez Województwo na podstawie wystawionej przez XX faktury.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lipca 2019 r., w odpowiedzi na pytania o treści:

  1. „Na kogo będą wystawiane faktury w ramach realizowanego projektu?” – Wnioskodawca wskazał, że: „W ramach budowy platformy regionalnej, faktury wystawione będą przez wykonawcę platformy na Województwo, w ramach usług utrzymania faktury wystawiane będą przez XX na Województwo”.
  2. „Na czyje konto wpłyną otrzymane środki z tytułu dotacji?” – Wnioskodawca wskazał, że: „Środki z RPO (dotacja ze środków UE), z tytułu kosztów wynagrodzenia ww. kadry informatycznej zgodnie z wytycznymi wpłyną na konto Województwa następnie zostaną przeksięgowane na konto XX, na podstawie umowy partnerstwa w projekcie jako dofinansowanie na rzecz partnera projektu”.
  3. „Czy Wnioskodawca korzysta bezpośrednio z dofinansowania, tj. pokrywa jakiekolwiek wydatki? Jeżeli tak, należy wskazać jakie.” Wnioskodawca wskazał, że: „Wydatki związane z zatrudnieniem na umowę o pracę kadry informatycznej”.
  4. „W oparciu o jaką umowę (np. umowa konsorcjum/partnerska lub inna) został powołany Wnioskodawca – Spółka w związku z realizacją projektu?” – Wnioskodawca wskazał, że: „XX zostało wybrane na partnera projektu zgodnie z art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2014 r., poz. 1146, z późn. zm.). W dniu 30 października 2018 r. podpisane zostało porozumienie o współpracy partnerskiej dla realizacji projektu. Umowa Partnerska będzie regulowała prawa i obowiązki stron na moment budowy platformy. Na moment utrzymania platformy Województwo zawrze z XX umowę o świadczenie usług w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 pzp”.
  5. „Kto jest zleceniodawcą projektu, w skład którego wchodzi Wnioskodawca jako Partner?” Wnioskodawca wskazał, że: „Zleceniodawcą projektu jest Województwo”.
  6. „Co konkretnie będzie końcowym efektem projektu w części realizowanej przez Wnioskodawcę?” – Wnioskodawca wskazał, że: „W zakresie budowy regionalnej platformy, będzie to wsparcie Województwa w zakresie merytorycznego odbioru przedmiotu zamówienia polegającego na budowie platformy regionalnej”.
  7. „W jaki sposób Wnioskodawca przekaże Województwie efekt swojej pracy w ramach projektu?” – Wnioskodawca wskazał, że: „Efektem pracy XX będzie zapewnienie kadry informatycznej specjalizującej się w tematyce zdrowia i zapewnienie dostępu do e-usług pomiędzy platformą regionalną, powiązaniem z platformą centralną (ogólnokrajową), a szpitalami (w przyszłości również innymi ośrodkami typu POZ podłączającym się do platformy w okresie po realizacji projektu). Obecnie posiada 100% udziałów w spółce XX, co powoduje, że prowadzi bezpośredni nadzór nad działaniem spółki”.
  8. „W jaki sposób Wnioskodawca będzie dysponował efektami swojej pracy? Proszę szczegółowo opisać” – Wnioskodawca wskazał, że: „Efekty pracy zostaną wykorzystane w przyszłości do bieżącego monitorowania pracy podległych szpitali oraz dane zebrane podczas lat pracy platformy, w zdecydowany sposób w przyszłości przełożą się na politykę zdrowotną Województwa”.
  9. „Wnioskodawca wskazał, że: »Po zrealizowaniu Projektu Województwo planuje przekazać platformę regionalną w zarządzanie XX« – należy wskazać na jakich zasadach oraz na jakich warunkach finansowych (odpłatnie, nieodpłatnie) zostanie przekazana platforma?” – Wnioskodawca wskazał, że: „Województwo zawrze z XX umowę o świadczenie usług w trybie art. 67 ust.1 pkt 12 pzp, z tytułu świadczenia tych usług XX będzie wystawiało Województwu fakturę”.
  10. „Wnioskodawca w pytaniu »Czy Spółka będąc partnerem projektu „…” (XYZ) będzie miała prawną możliwość odzyskania podatku VAT lub obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu świadczonych w ramach ww. projektu usług (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jeżeli zakres realizacji projektu i następnie obsługa XYZ nie będzie wiązała się z wykorzystaniem na żadne cele związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą?« wskazuje, że przedmiotem jego wątpliwości jest możliwość odzyskania lub obniżenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, jednak organ powziął wątpliwości, o które wydatki pyta Wnioskodawca (te, które związane są z zadaniami zmierzającymi do osiągnięcia zaplanowanych przez Wnioskodawcę efektów projektu czy od wydatków związanych z zarządzaniem XYZ)? – należy jednoznacznie wskazać”. – Wnioskodawca wskazał, że: „W trakcie realizacji projektu (budowy platformy) XX będzie ponosiło jedynie wydatki związane z zatrudnieniem na umowę o pracę kadry informatycznej, wobec powyższego chodzi o wydatki związane z utrzymaniem XYZ”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lipca 2019 r.).

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT (prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot) w podanym stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lipca 2019 r.), nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania w trakcie realizacji projektu i świadczeniem usług na rzecz Województwa po zakończeniu projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów łub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nic są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 87 ustawy reguluje sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego, a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Wnioskodawca jest partnerem w realizacji projektu XYZ polegającego na utworzeniu regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, umożliwiającej przetwarzanie oraz przesyłanie danych medycznych pomiędzy podmiotami medycznymi. Platforma nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne dla pacjentów i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wszystkie informacje i dane będą umieszczane na platformie bezpłatnie, nie będą świadczone żadne usługi za wynagrodzeniem od użytkowników – pacjentów. W związku z realizacją projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę towary wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wyżej wskazano to na Województwo będą wystawiane wszelkie faktury w tytułu budowy platformy regionalnej (zakupu sprzętu i oprogramowania). To nie Wnioskodawca, tylko Województwo będzie udostępniać usługi na platformie i będzie to robić bezpłatnie.

Jak już wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie platformy, która nie jest przez niego wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Wnioskodawcą ubiegającym się o dofinansowanie jest Województwo, zaś poza Województwem i wnioskującą Spółką w projekcie uczestniczy (…) podmiotów medycznych z obszaru Województwa. Projekt ma na celu stworzenie systemu pod nazwą „…” (XYZ) służącego do wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej pomiędzy placówkami medycznymi, pacjentami i innymi uprawnionymi podmiotami. Województwo jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka także jest czynnym podatnikiem VAT. We wniosku o dofinansowanie, Województwo wskazało, iż XYZ realizowany jest w ramach zadań wykonywanych przez Województwo na podstawie art. 9 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z założeniami projektu, zadaniem Województwa jest budowa systemu na poziomie regionalnym i koordynacja przyłączenia do niego poszczególnych podmiotów medycznych, przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie, a także udział w kosztach utrzymania systemu. Do zadań Spółki należy zatrudnienie kadry IT potrzebnej do stworzenia systemu, a także zarządzanie XYZ po uruchomieniu systemu. Po zrealizowaniu Projektu Województwo planuje przekazać platformę regionalną w zarządzanie XX. Podkreślić należy, że przedmiotowa platforma stanowić będzie własność Województwa. Z tytułu zarządzania XX pobierać będzie wynagrodzenie, które będzie równe poniesionym na ten cel kosztom. Nie będzie więc z tego tytułu uzyskiwać żadnych dochodów. Podmioty medyczne uczestniczące w projekcie zobowiązały się w umowach partnerskich zawartych z Województwem do rozpisania przetargów i nabycia infrastruktury niezbędnej do działania systemu. Zaangażowane w projekt podmioty medyczne mają sfinansować wkład własny w wysokości 10% kosztów kwalifikowalnych. Po ukończeniu projektu, infrastruktura systemu na poziomie regionalnym stanowić będzie własność Województwa, zaś infrastruktura lokalna należeć będzie do każdego z zaangażowanych podmiotów medycznych.

Celem projektu jest stworzenie regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, umożliwiającej przetwarzanie oraz przesyłanie danych medycznych pomiędzy podmiotami medycznymi. W konsekwencji Projekt ukierunkowany jest na zwiększenie dostępności i poprawę jakości e-usług świadczonych w sektorze ochrony zdrowia poprzez utworzenie i rozwój wspólnej platformy na poziomie regionalnym. Platforma XYZ ma zapewniać następujące rodzaje e-usług:

  • wymianę elektronicznej dokumentacji medycznej (m.in.: udostępnianie, wyszukiwanie i pobieranie dokumentów) pomiędzy partnerami projektu;
  • dostęp pacjentów do danych medycznych;
  • e-rejestrację regionalną.

Powyżej wskazane e-usługi będą udostępnione odbiorcom, w szczególności pacjentom i pracownikom podmiotów leczniczych, bezpłatnie. Województwo jako lider projektu, przeprowadzi postepowanie przetargowe na wyłonienie, wykonawcy regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej. Nie planuje się, aby XX ponosiło w ramach projektu inne wydatki. Jednocześnie po realizacji projektu, Województwo, zamierza powierzyć XX, utrzymanie platformy regionalnej. W zakres utrzymania platformy będą wchodziły czynności polegające na:

  1. nadzorze nad prawidłowością działania XYZ w części regionalnej i wsparcie Partnerów w zakresie zapewnienia prawidłowości działania części lokalnych XYZ m.in. w obszarze:
    1. technicznego utrzymania sprawności i dostępności części regionalnej XYZ.
    2. zapewnienia ciągłości prowadzenia regionalnego repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej,
    3. zapewnienia ciągłości współpracy z systemami krajowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
    4. monitorowania dostępności lokalnych środowisk informatycznych podmiotów leczniczych współpracujących z XYZ w zakresie niezbędnym dla świadczonych usług regionalnych XYZ;
  2. prowadzenia działań związanych z zapewnieniem gwarancji wykonawców XYZ w części regionalnej,
  3. zapewnienia usługi helpdesk, rozumianej jako wsparcie dla użytkowników z podmiotów leczniczych przyłączonych do XYZ oraz pacjentów i zewnętrznych instytucji korzystających z usług XYZ,
  4. zapewnienia usługi wsparcia w zakresie technicznych i prawnych możliwości korzystania z XYZ przez podmioty lecznicze, inne niż Partnerzy,
  5. pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania na rzecz rozwoju XYZ,
  6. zapewnienia przestrzegania przepisów prawa i zasad dotyczących przetwarzania danych osobowych na platformie XYZ.

W ramach budowy platformy regionalnej, faktury wystawione będą przez wykonawcę platformy na Województwo, w ramach usług utrzymania faktury wystawiane będą przez XX na Województwo. Środki z RPO (dotacja ze środków UE), z tytułu kosztów wynagrodzenia ww. kadry informatycznej zgodnie z wytycznymi wpłyną na konto Województwa następnie zostaną przeksięgowane na konto XX, na podstawie umowy partnerstwa w projekcie jako dofinansowanie na rzecz partnera projektu. Wnioskodawca korzysta bezpośrednio z dofinansowania w związku z zatrudnieniem na umowę o pracę kadry informatycznej. XX zostało wybrane na partnera projektu zgodnie z art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. W dniu 30 października 2018 r. podpisane zostało porozumienie o współpracy partnerskiej dla realizacji projektu. Po wyborze projektu do dofinansowania w ramach RPO planowane jest podpisanie umowy partnerskiej. Umowa Partnerska będzie regulowała prawa i obowiązki stron na moment budowy platformy. Zleceniodawcą projektu jest Województwo. W zakresie budowy regionalnej platformy, będzie to wsparcie Województwa w zakresie merytorycznego odbioru przedmiotu zamówienia polegającego na budowie platformy regionalnej. Efektem pracy XX będzie zapewnienie kadry informatycznej specjalizującej się w tematyce zdrowia i zapewnienie dostępu do e-usług pomiędzy platformą regionalną, powiązaniem z platformą centralną (ogólnokrajową), a szpitalami (w przyszłości również innymi ośrodkami typu POZ podłączającym się do platformy w okresie po realizacji projektu). Obecnie posiada 100% udziałów w spółce XX, co powoduje, że prowadzi bezpośredni nadzór nad działaniem spółki. Efekty pracy zostaną wykorzystane w przyszłości do bieżącego monitorowania pracy podległych szpitali oraz dane zebrane podczas lat pracy platformy, w zdecydowany sposób w przyszłości przełożą się na politykę zdrowotną Województwa. Województwo zawrze z XX umowę o świadczenie usług w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 pzp, z tytułu świadczenia tych usług XX będzie wystawiało Województwu fakturę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z uczestnictwem w Projekcie w charakterze opisanym we wniosku. Jak wynika z uzupełnienia, pytanie Wnioskodawcy dotyczy wyłącznie odliczenia od wydatków związanych z utrzymaniem XYZ.

Jak wskazano wyżej, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże muszą być przy tym spełnione dwa warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Trzeba podkreślić, że oba ww. warunki muszą być spełnione, aby świadczenie jako usługa podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Instytucja partnerstwa (umowa partnerska) nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania umowy partnerstwa jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa partnerstwa z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Partnerzy w ramach zawartej umowy partnerskiej nie stanowią jednak odrębnego podmiotu gospodarczego, nie posiadają osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie są rejestrowani, nie muszą mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty związane umową partnerską zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach objętych umową partnerską realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę partnerstwa podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował partnerów na zewnątrz. Co do zasady, partnerzy w ramach umowy partnerskiej nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą partnerów.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników umów partnerskich, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków umowy partnerskiej jest odrębnym podatnikiem.

Dlatego też podmioty działające w ramach umowy partnerskiej powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotami, na rzecz których partnerzy w ramach umowy partnerskiej świadczą usługi stosować ogólne zasady w zakresie opodatkowania i udokumentowania wykonywanych przez nich czynności.

Trzeba mieć na uwadze, że uregulowania dotyczące zasad funkcjonowania i rozliczania się partnerów wynikające z niepodatkowych przepisów regulujących realizację projektów nie mogą determinować obowiązków podatkowych wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że w ramach budowy platformy regionalnej, faktury wystawione będą przez wykonawcę platformy na Województwo (ubiegające się o dofinansowanie), w ramach usług utrzymania, faktury wystawiane będą przez XX na Województwo. Środki z RPO (dotacja ze środków UE), z tytułu kosztów wynagrodzenia kadry informatycznej zgodnie z wytycznymi wpłyną na konto Województwa następnie zostaną przeksięgowane na konto XX, na podstawie umowy partnerstwa w projekcie jako dofinansowanie na rzecz partnera projektu. Wnioskodawca korzysta bezpośrednio z dofinansowania w związku z zatrudnieniem na umowę o pracę kadry informatycznej. Zgodnie z założeniami projektu, zadaniem Województwa jest budowa systemu na poziomie regionalnym i koordynacja przyłączenia do niego poszczególnych podmiotów medycznych, przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie, a także udział w kosztach utrzymania systemu. Po zrealizowaniu Projektu Województwo planuje przekazać platformę regionalną w zarządzanie XX. Na Województwo będą wystawiane wszelkie faktury w tytułu budowy platformy regionalnej. Podkreślić należy, że przedmiotowa platforma stanowić będzie własność Województwa. Zakłada się natomiast, że Wnioskodawca zarządzając XYZ świadczył będzie usługi związane z utrzymaniem i wsparciem technicznym przedmiotowego projektu.

Z tytułu świadczenia powyższych usług XX otrzymywać będzie wynagrodzenie, płatne przez Województwo na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z umową w ramach której następuje wykonanie przez Wnioskodawcę skonkretyzowanych zadań określonych w umowie, za które Wnioskodawca otrzyma środki finansowe w określonej wysokości. W przedmiotowej sprawie nie można mówić o przedsięwzięciu w celu realizacji wspólnego celu, które nie będzie podlegało opodatkowaniu. Należy wskazać, że świadczeniem jest każde zachowanie polegające na działaniu, zaniechaniu działania lub znoszeniu (tolerowaniu) określonej sytuacji lub stanu rzeczy. Analizując przestawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że pomiędzy Wnioskodawcą, a Województwem dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W zaistniałych okolicznościach dojdzie do zawiązania stosunku zobowiązaniowego, w którym Wnioskodawca zobowiązał się do określonych czynności:

  • na etapie realizacji projektu – Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy partnerskiej będzie uczestniczył w budowie platformy stąd konieczność zatrudnienia kadry IT (na umowę o pracę) potrzebnej do stworzenia systemu,
  • na etapie utrzymania platformy – Wnioskodawca będzie świadczył usługę utrzymania, monitorowania i wsparcia teleinformatycznego, za które będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Skoro w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca będzie świadczył usługę utrzymania, monitorowania i wsparcia teleinformatycznego platformy, za które będzie otrzymywał wynagrodzenia to w opisanej sprawie występuje oczywisty związek pomiędzy czynnościami podejmowanymi przez Wnioskodawcę, a wypłaceniem przez Województwo środków finansowych w określonej wysokości. Należy stwierdzić, że w odniesieniu do otrzymanych środków finansowych mamy do czynienia ze świadczeniem usług (utrzymanie platformy) w zamian za wynagrodzenie.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zaznaczyć, że Wnioskodawca będąc odrębnym od lidera podatnikiem na gruncie ustawy, wykonuje czynności na rzecz lidera, będące elementem realizowanego przez lidera projektu. Zatem, należy podkreślić, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do świadczenia na rzecz Województwa oddzielnej usługi – utrzymania platformy, za którą wystawia fakturę i otrzymuje od Województwa wynagrodzenie.

Reasumując, wynikające z postanowień umowy o partnerstwie zachowanie Wnioskodawcy jako partnera stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy (obowiązującego do 31 grudnia 2018 r.) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle art. 146aa pkt 1 ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.) w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy. Należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie usługi związane z utrzymaniem platformy, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca w związku ze świadczeniem ww. usług, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym rozstrzygnięciem należy wskazać, iż świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę, będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturą VAT poniesionych w związku ze świadczeniem usług utrzymania platformy, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT na zasadach określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, bądź w stanowisku które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że „Realizowana operacja stanowi zadanie własne Wnioskodawcy i nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych”. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj