Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.475.2019.1.AW
z 13 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy − przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie podpisało w dniu 11 kwietnia 2018 r. umowę nr … o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. „…”.

Operacja pod nazwą „…” ma na celu udostępnienie mieszkańcom wsi J. infrastruktury społeczno-kulturalnej stymulującej rozwój różnorodnych form aktywności lokalnej społeczności oraz utworzenie 1 miejsca pracy. Wnioskodawcą operacji było Stowarzyszenie X., będące organizacją pozarządową, zarejestrowaną w KRS, która prowadzi działalność społeczną na terenie Gminy B. Wybudowany obiekt na potrzeby utworzenia … Centrum … umożliwi kreowanie oraz organizowanie różnorodnych form aktywności przy wykorzystaniu obiektu pełniącego funkcje społeczno-kulturalne. Realizacja wszystkich działań umożliwiła stworzenie obiektu, w którym działania związane z aktywizacją i wsparciem społeczności lokalnej prowadzić będzie Animator Kultury. Dzięki wybudowanej sali Animator będzie kreował i organizował różnego rodzaju formy życia społecznego przy wykorzystaniu zasobów w postaci aktywnych mieszkańców i ich pomysłów oraz potrzeb przy współpracy z innymi podmiotami na terenie Gminy B. Realizacja operacji przyczyni się do zaspokojenia potrzeb zdiagnozowanych poprzez zebrania wiejskie oraz spotkania nieformalne społeczności lokalnej. Projekt ma służyć pobudzeniu aktywności tj. zwiększeniu wykorzystania własnych zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania własnych problemów związanych z rozwojem różnych form aktywności społeczno-kulturalnej.

W rezultacie dokonania przez Stowarzyszenie wyboru oferty Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia dokonanego na podstawie art. 43a Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 627) oraz Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 396), w dniu 21 listopada 2018 r. Stowarzyszenie podpisało umowę … z wykonawcą robót tj. z firmą Y. ... z siedzibą w B. na wykonanie robót budowlanych pn. „…”. W dniu 14 czerwca 2019 r. sporządzono protokół odbioru końcowego robót, na podstawie którego wykonawca robót w dniu 24 czerwca 2019 r. wystawił fakturę nr … na kwotę 400 000,00 zł brutto (słownie: czterysta tysięcy złotych), w tym podatek VAT w wysokości 74 796,75 zł.

W dniu 21 listopada 2018 r. Stowarzyszenie zawarło umowę nr … z wykonawcą tj. firmą Z…., mającą siedzibę w miejscowości C. na sprawowanie kompleksowego nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót budowlanych pn. „…”. W dniu 14 czerwca 2019 r. sporządzono protokół odbioru końcowego robót na podstawie którego wykonawca wystawił w dniu 24 czerwca 2019 r. fakturę nr … na kwotę 4000,00 zł brutto.

Realizacja projektu „nie generuje żadnych dochodów”. W związku z realizacją zadania Stowarzyszenie nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu wykorzystywania wybudowanej infrastruktury społecznej o charakterze integracyjno-aktywizacyjnym, gdyż będzie ona ogólnodostępna dla ogółu społeczeństwa, mieszkańców Gminy B., a przede wszystkim zaplanowanych odbiorców docelowych. Powstała infrastruktura stanowi własność Stowarzyszenia na rzecz rozwoju wsi J.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek, który został naliczony i zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci prac budowlanych oraz wykonawcy świadczącego usługi w postaci nadzoru inwestorskiego związanych z realizacją zadania pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stowarzyszenie X. nie prowadzi działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust 2. pkt 7.

W tym miejscu, zdaniem Wnioskodawcy, warto wskazać na uzasadnienie interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2013 r. IPPP1/443-1110/13-2AW, w podobnym stanie faktycznym. Dyrektor Izby wskazał:

„Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Kółko Rolnicze nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”, w ramach którego doposażona zostanie świetlica wiejska, aby mogły być przeprowadzone warsztaty kulinarne, których zakończeniem będzie organizacja festynu. Jak wskazał Zainteresowany w związku z realizacją projektu nie jest przewidziane prowadzenie żadnej działalności gospodarczej. Zakupione w ramach projektu towary nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto realizacja projektu przyczyni się do pogłębienia integracji, wzrostu wiedzy i umiejętności oraz aktywizacji społecznej. Udział mieszkańców w festynie jest doskonałą szansą do zachęcenia do bardziej efektywnego korzystania ze Świetlicy wiejskiej.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, ze Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Kółko Rolnicze nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto należy uznać, że Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust 1 ustawy o VAT”.

Podobną interpretację wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, IPTPP1/4512-117/15-2/ŻR, w interpretacji z dnia 25 marca 2015 r. Dyrektor wskazał:

„Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizację projektu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wojskich w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.13 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów” tj. operacji. które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca zakupi kroniki oraz aparat fotograficzny w celu dokumentowania i prowadzania bieżącej działalności Stowarzyszenia. Poprzez utworzenie strony internetowej oraz przeprowadzenie spotkania aktywizującego polepszy się jakość spędzania wolnego czasu w świetlicy oraz zainteresowanie społeczności lokalnej kultywowaniem tradycji rękodzielniczych regionu oraz ich odpowiednią i skuteczną promocję dorobku kulturowego społeczności. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Dokonanie zakupy towarów lub usług nabywane w ramach ww. operacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast faktury VAT i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji operacji są wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupy towarów lub usług nabywane w ramach ww. operacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem”.

W ocenie Wnioskodawcy, mamy do czynienia z podobną sytuacją. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a wybudowana świetlica nie będzie służyła do prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Będzie udostępniana nieodpłatnie, będzie ogólnodostępna dla ogółu społeczeństwa, mieszkańców Gminy B. Wybudowana świetlica umożliwi kreowanie oraz organizowanie różnych form aktywności przy wykorzystaniu obiektu. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat z tytułu wykorzystywania wybudowanej infrastruktury społecznej − świetlicy, będzie ona ogólnodostępna.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, nie ma on prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, który został zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawców realizujących zadanie, czyli budowę świetlicy oraz nadzór inwestorski.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, który został zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę świadczącego usługi w postaci prac budowlanych związanych z realizacją zadania oraz wykonawcę świadczącego usługi w postaci nadzoru inwestorskiego. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku, który został naliczony.

Wnioskodawca twierdzi, iż podatek, który został naliczony i ujęty w dokumentach potwierdzających realizację zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy, nie będącemu czynnym podatnikiem VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie są bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj