Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.368.2019.1.EG
z 14 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: ….

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X w okresie od sierpnia 2019 r. do końca października 2019 r. na terenie Gminy X będzie realizowała projekt pn.: …. W całości będzie on skierowany do mieszkańców województwa …. Koszty zadania brutto … zł., z czego … – 90% dotacja WFOŚiGW w …, o którą wnioskuje Gmina X i … – 10% środki własne. W sytuacji, kiedy Gmina nie otrzyma dotacji zadanie to zostanie w całości sfinansowane ze środków własnych.

Celem przewidzianych do realizacji działań jest edukacja ekologiczna mieszkańców województwa …, jako element wspomagający realizację innych przedsięwzięć służących środowisku realizowanych w ramach priorytetów dziedzinowych, w szczególności ochrona powietrza, gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Tematyka projektu obejmuje:

  1. problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi;
  2. racjonalizacja gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu;
  3. szeroko rozumiana edukacja ekologiczna i przyrodnicza.

Elementy projektu, w których wezmą udział odbiorcy:

  1. Działania informacyjno-promocyjne – dystrybucja plakatów i ulotek informacyjno-promocyjnych, dotyczących realizowanego zadania, ściśle związanych z problematyką Projektu.
  2. Działania informacyjno-edukacyjne – dystrybucja ekogadżetów. Zakupione przedmioty będą o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, to z uwagi na: przeznaczenie, dobór kolorów, materiałów, motywów, wybrane gadżety będą pochodziły z recyklingu lub będą wykonane z drewna. Ponadto zakupione przedmioty będą służyły wyrabianiu nawyków właściwej segregacji odpadów i zmniejszeniu ich objętości. Dla odbiorców Projektu zakupione zostaną następujące ekogadżety o tematyce przyrodniczej: książka „…”, zgniatarki do butelek PET, kartonów i puszek, art. Szkolne i plastyczne, drobny sprzęt sportowo-turystyczny.
  3. Rodzinna zbiórka makulatury pod hasłem ,,…”. Akcja skierowana jest do wszystkich rodzin z terenu gminy X i ma na celu kształtowanie właściwych postaw proekologicznych w zakresie segregacji odpadów, racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobieganiu ich powstawania. Każda z 50. pierwszych rodzin, która odda makulaturę otrzyma gadżety o tematyce ekologicznej: książkę pt.: ,,…” oraz zgniatarkę do butelek PET, kartonów i puszek.
  4. … – 21 września 2019 -organizowany w związku z obchodami Europejskiego Dnia bez Samochodu (22 września). Działanie skierowane jest do wszystkich mieszkańców gminy X, powiatu …. Każdy z pierwszych 300. uczestników rajdu otrzyma: uchwyt/torbę na rower, czapkę i koszulkę z hasłem i logo rajdu (motywy ekologiczne), ponadto wszystkie zakupione ekogadżety będą opatrzone: logo WFOŚiGW w … i Gminy X, nazwą zadania i datą wydarzenia. Całość działań obejmuje problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi. Rajd ma na celu kształtowanie właściwych postaw proekologicznych w przedmiotowym zakresie.
  5. ,,…” – loteria dla 100. uczestników … - działanie skierowane jest do wszystkich uczestników rajdu i obejmuje problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi. Loteria ma na celu kształtowanie właściwych postaw proekologicznych w zakresie segregacji odpadów, racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobieganiu ich powstawania poprzez dystrybucję gadżetów ekologicznych, tj.: przybornik na biurko ,,domek” z recyklingu w kształcie domku, gdyż motyw ten bezpośrednio nawiązuje do Programu ,,…”, długopis i ołówek z recyklingu (komplet), worek/plecak do kolorowania z kredkami - z logo rajdu oraz długopis i ołówek z drewna (komplet).
  6. Wycieczka ekologiczna wraz z warsztatami ekologicznymi – dla finalistów rodzinnej zbiórki makulatury (50. osób) – wyjazd do … na terenie … wraz z warsztatami edukacyjnymi w zakresie kształtowania właściwych postaw proekologicznych – problematyka zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi, racjonalizacja gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma gadżety o tematyce ekologicznej: teczkę A4 z recyklingu oraz kredki drewniane, celem propagowania istoty recyklingu i wyrobów naturalnego pochodzenia.

Opis korzyści jakie odniosą odbiorcy.

W ramach niniejszego projektu, edukacja ekologiczna odbiorców, polega na realizacji określonych działań bezpośrednio związanych z problematyką zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, racjonalizacją gospodarki odpadami i zapobieganiu ich powstawania, które przyczynią się do wzrostu wiedzy z zakresu przedmiotowej problematyki i kształtowaniu właściwych postaw proekologicznych mieszkańców gminy X i powiatu ….

Celem niniejszego projektu jest podniesienie świadomości mieszkańców w zakresie źródeł zanieczyszczeń powietrza, zagrożeń, jakie wiążą się z zanieczyszczeniami powietrza oraz pokazanie możliwości, dzięki którym można poprawić jakość powietrza, tj. recykling, racjonalizacja gospodarką odpadami, zmniejszanie ich objętości i zapobieganie ich powstawaniu.

Gmina X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu pn.: … będą wystawiane na Gminę X.

Zakupione towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizacja powyższego projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 506) – ,, Art. 7.1 Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. Ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;”.

Udział w tym projekcie dla wszystkich uczestników jest bezpłatny, uczestnicy otrzymują w ramach tego zadania bezpłatnie ekogadżety a udział w wycieczce ekologicznej wraz z warsztatami ekologicznymi również jest bezpłatny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina X, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: …?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, 2193, 2215,2244, 2354, 2392 2433, z 2019 r. poz. 675, 1018) w przedstawionym stanie faktycznym brak jest związku nabywania towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę X, toteż Gmina X jako czynny podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: ….

Poza tym działania ekologiczne należą do katalogu zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 506) – art. 7. ust. 1 pkt 1 – ,,Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;”

Stanowisko Gminy X jest więc następujące: Gmina X która, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ wydatki w ramach projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: …, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj