Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1123/11/PC
z 13 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1123/11/PC
Data
2011.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
fundacje
ochrona zdrowia


Istota interpretacji
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego wolne od podatku są dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na zakup dla Centrum mebli, elementów wyposażenia wnętrz, tablic informacyjnych i elementów oznakowania pomieszczeń medycznych oraz nowego budynku szpitala?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 06 września 2011r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 17 listopada 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1123/11/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 25 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest fundacją, prowadzącą działalność w sferze ochrony i promocji zdrowia, nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania. Celem działań Fundacji, określonym w statucie, jest nieodpłatne wspieranie działań na rzecz: podnoszenia jakości, unowocześniania i kompleksowości metod leczenia osób dorosłych i dzieci na oddziałach kardiologicznych, kardiochirurgicznych i transplantacyjnych, prowadzenia prac rozwojowych i badań naukowych wchodzących w zakres działalności Centrum Chorób Serca, wspieranie osób dorosłych i dzieci, które znajdują się w trudnej sytuacji osobistej i majątkowej. Cel ten realizowany ma być w szczególności poprzez: finansowanie lub dofinansowanie inwestycji budowlanych oraz remontowych Centrum Chorób Serca; finansowanie lub dofinansowywanie zakupów sprzętu specjalistycznego i aparatury medycznej oraz zakup i dokonywanie darowizn sprzętu i aparatury związanej z działalnością statutową; doskonalenie kadr związanych z działalnością statutową; wspieranie działań administracyjnych Centrum Chorób Serca związanych z promocją i ochroną zdrowia; promocję i organizację wolontariatu; udzielanie pomocy oraz wsparcia rzeczowego lub finansowego osobom czasowo lub trwale znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej; organizowanie zbiórek publicznych; świadczenie pomocy organizacyjnej, finansowej lub rzeczowej osobom i jednostkom podejmującym lub prowadzącym działalność społecznie użyteczną; świadczenie pomocy organizacyjnej, finansowej lub rzeczowej na rzecz dzieci leczonych na oddziałach kardiologicznych, kardiochirurgicznych i transplantologicznych; udzielanie pomocy oraz wsparcia rzeczowego lub finansowego na rzecz dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Wsparcie dla Centrum Chorób Serca, realizowane jest głównie poprzez: finansowanie lub dofinansowywanie zakupów sprzętu specjalistycznego i aparatury medycznej, związanych z działalnością śląskiego Centrum Chorób Serca, finansowanie lub dofinansowanie inwestycji budowlanych oraz remontowych, doskonalenie kadr oraz działalność szkoleniową (stypendia, staże krajowe i zagraniczne, nagrody), współorganizowanie targów i konferencji naukowych, popularyzacja osiągnięć związanych z leczeniem chorób serca i transplantacją narządów. Centrum Chorób Serca składa się z kilku obiektów, w których poza poradniami oraz oddziałami specjalistycznymi mieszczą się również pomieszczenia administracyjne. Jeden z tychże obiektów jest nowo wybudowanym budynkiem, który w czerwcu 2011 r. został oddany do użytkowania. Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupu mebli, elementów wyposażenia wnętrz, tablic informacyjnych, elementów oznakowania pomieszczeń medycznych oraz nowego budynku szpitala, itp., które to przedmioty zostają następnie w formie darowizny przekazane na rzecz Centrum Chorób Serca. Docelowym miejscem położenia rzeczonych przedmiotów są nie tylko pomieszczenia poradni, czy też oddziałów specjalistycznych, mających bezpośredni związek z ochroną zdrowia, ale również pomieszczenia administracyjne, mieszczące się w nowym budynku szpitala odgrywające rolę pośrednią w zakresie ochrony zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego wolne od podatku są dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na zakup dla Centrum mebli, elementów wyposażenia wnętrz, tablic informacyjnych i elementów oznakowania pomieszczeń medycznych oraz nowego budynku szpitala...

Zdaniem Wnioskodawcy, jego dochody są wolne od podatku w części przeznaczonej na zakup dla Centrum Chorób Serca mebli, elementów wyposażenia wnętrz, tablic informacyjnych, elementów oznakowania pomieszczeń medycznych i nowego budynku szpitala. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne są od podatku dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Wnioskodawca prowadzi działalność w sferze ochrony i promocji zdrowia, nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania. Prawidłowe funkcjonowanie każdej instytucji, czy też każdego podmiotu, w tym również szeroko rozwiniętego nie tylko pod względem logistycznym Centrum Chorób Serca, nie jest możliwe bez odpowiedniego funkcjonowania zaplecza administracyjnego (administracji/działu administracji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - określana dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

  2. 1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie ochrony zdrowia, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność Oznacza to, że przez pojęcie: „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. udzielania świadczeń w zakresie ochrony zdrowia, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż ustawa o pdop nie definiuje pojęcia ochrony zdrowia. Pod pojęciem „ochrony zdrowia” należy rozumieć działania dążące do zapewnienia stanu pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko zapobieganie chorobom, co przekłada się w efekcie na prowadzenie produktywnego życia społecznego i ekonomicznego.

Z kolei Encyklopedia Powszechna PWN ochronę zdrowia definiuje jako wszelką społeczną działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno – społeczna nad ludźmi upośledzonymi fizycznie lub psychicznie, opieka nad nieuleczalnie chorymi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest fundacją, prowadzącą działalność w sferze ochrony i promocji zdrowia, nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania. Celem działań Fundacji, określonym w statucie, jest nieodpłatne wspieranie działań na rzecz: podnoszenia jakości, unowocześniania i kompleksowości metod leczenia osób dorosłych i dzieci na oddziałach kardiologicznych, kardiochirurgicznych i transplantacyjnych, prowadzenia prac rozwojowych i badań naukowych wchodzących w zakres działalności Centrum Chorób Serca, wspieranie osób dorosłych i dzieci, które znajdują się w trudnej sytuacji osobistej i majątkowej.

Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupu mebli, elementów wyposażenia wnętrz, tablic informacyjnych, elementów oznakowania pomieszczeń medycznych oraz nowego budynku szpitala, itp., które to przedmioty zostają następnie w formie darowizny przekazane na rzecz Centrum Chorób Serca. Docelowym miejscem położenia rzeczonych przedmiotów są nie tylko pomieszczenia poradni, czy też oddziałów specjalistycznych, mających bezpośredni związek z ochroną zdrowia, ale również pomieszczenia administracyjne, mieszczące się w nowym budynku szpitala odgrywające rolę pośrednią w zakresie ochrony zdrowia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód uzyskany przez Fundację zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na ww. cele statutowe, korzystał będzie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Stanowisko Fundacji jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj