Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.364.2019.5.SŻ
z 21 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 13 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3-4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.364.2019.1.SŻ, Nr 0114-KDIP2-1.4010.261.2019.2.KS, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1-2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 1 sierpnia 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 sierpnia 2019 r.). W dniu 12 sierpnia 2019 r. (nadano w dniu 7 sierpnia 2019 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miejskie Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji … w … (zwane dalej: MCK,SiR), będące samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury pod nr … z dnia …, prowadzonego przez Gminę Miasto … (NIP: ..; REGON: …), posiadającą osobowość prawną uzyskaną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez Organizatora, w 2019 r. będzie organizatorem imprezy plenerowej, podczas której ma się odbyć konkurs teatralny. Na konkursie tym przyznawane mają być tylko nagrody pieniężne, w tym powyżej 2 000 zł. Konkurs skierowany jest do grup teatralnych, grup rekonstruktorskich i grup inscenizacyjnych. Uczestnikami konkursu nie będą pracownicy Wnioskodawcy, zleceniobiorcy ani wykonawcy na podstawie umowy o dzieło.

Wypłacane nagrody honorowałyby jedynie zwycięstwo i nie miałyby nic wspólnego z wynagrodzeniem za przeniesione na organizatora majątkowych praw autorskich, gdyż do takiego przeniesienia by nie doszło.

Organizowany przez MCK,SiR …. konkurs teatralny jest przedsięwzięciem, które cechuje się współzawodnictwem, elementami rywalizacji, zaś nagrody pieniężne otrzymaliby tylko najlepsi uczestnicy wybrani oceną jury, które stanowić będą przedstawiciele organizatora, lokalni artyści oraz przedstawiciele partnerów, zaś realizowany konkurs będzie z dziedziny kultury. Konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznania im nagród. Wnioskodawca byłby jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz. Nagrody pieniężne będą przekazywane zwycięzcom przelewem bankowym na ich konta. Nagrody te będą pochodziły z budżetu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy wydanie nagrody pieniężnej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda ma związek z prowadzoną przez nich działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387) lub obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-11?
  2. Czy wydanie nagrody pieniężnej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy?
  3. Czy wydanie nagrody pieniężnej uzyskanej w ww. konkursie dla osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (np. stowarzyszenie zwykłe), gdzie uzyskana nagroda ma lub nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-11?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w przypadku przekazania nagrody osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda ma związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek poboru 10% podatku ryczałtowego od wartości nagrody ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-11.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego  w wysokości 10% wygranej lub nagrody (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy).

Jeżeli laureatem konkursu jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, nagroda kierowana jest do podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi dla tego podatnika przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W efekcie nie znajduje zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zwolnienie przychodu ze względu na wartości nagrody nie przekraczającej 2 000 zł.

Oznacza to, że nagroda  bez względu na wartość  stanowi u laureata przychód do opodatkowania w źródle działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i przychód ten powinien być wykazany w kalkulacji dochodu z tego źródła przez samego nagrodzonego. Nagroda ta podlega opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód laureata z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nagroda nie podlega opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w stawce 10% określonym w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku. Na Wnioskodawcy nie ciąży również obowiązek sporządzenia PIT-11. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacja PIT-11 dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy). Ponieważ nagroda stanowi dla laureata przychód z art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczą działalność gospodarcza), Wnioskodawca nie wykazuje jej wartości w PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, w przypadku przekazania nagrody osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda nie ma związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru 10% podatku ryczałtowego od wartości nagrody, w przypadku gdy jej wartość przekracza 2 000 zł.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajduje zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zwolnienie przychodu ze względu na wartość nagrody nieprzekraczającej 2 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, o których mowa w ww. art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, zawiera m.in. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), w której w Rozdziale 7 Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, zawarte są przepisy dotyczące zasad obliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego podatku lub zaliczek na podatek przez płatników.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Według treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da, i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio, tj. (PIT-8AR).

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Podkreślić należy, że warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, jest rodzaj konkursu.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) „konkurs”, jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda”, to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez Gminę Miasto …, posiadającą osobowość prawną uzyskaną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez Organizatora, w 2019 r. będzie organizatorem imprezy plenerowej, podczas której ma się odbyć konkurs teatralny. Na konkursie tym przyznawane mają być tylko nagrody pieniężne, w tym powyżej 2 000 zł. Konkurs skierowany jest do grup teatralnych, grup rekonstruktorskich i grup inscenizacyjnych. Uczestnikami konkursu nie będą pracownicy Wnioskodawcy, zleceniobiorcy ani wykonawcy na podstawie umowy o dzieło.

Wypłacane nagrody honorowałyby jedynie zwycięstwo i nie miałyby nic wspólnego z wynagrodzeniem za przeniesione na organizatora majątkowych praw autorskich, gdyż do takiego przeniesienia by nie doszło.

Organizowany przez Wnioskodawcę konkurs teatralny jest przedsięwzięciem, które cechuje się współzawodnictwem, elementami rywalizacji, zaś nagrody pieniężne otrzymaliby tylko najlepsi uczestnicy wybrani oceną jury, które stanowić będą przedstawiciele organizatora, lokalni artyści oraz przedstawiciele partnerów, zaś realizowany konkurs będzie z dziedziny kultury. Konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznania im nagród. Wnioskodawca byłby jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz. Nagrody pieniężne będą przekazywane zwycięzcom przelewem bankowym na ich konta. Nagrody te będą pochodziły z budżetu Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedsięwzięciu, które zorganizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, ponieważ to On planuje zorganizowanie konkursu i to Wnioskodawca będzie przyznawał nagrody w formie pieniężnej. Zatem, organizując ww. przedsięwzięcie i ponosząc ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród Wnioskodawca tym samym będzie pełnił funkcje płatnika.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: internet),
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.

Zatem, jak wynika z analizowanego przepisu, w przypadku pierwszej grupy konkursów – zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach ogłaszanych np. w internecie, prasie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, sztuki, dziennikarstwa, sportu lub kultury, z którym to rodzajem konkursu mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród pieniężnych w ramach konkursu z dziedziny kultury znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny kultury i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2 000 zł.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że po stronie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą uczestniczących w konkursie związanym z przedmiotem działalności gospodarczej, wartość otrzymanej nagrody w postaci pieniężnej będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tytułu przekazanej nagrody zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. osoby będą obowiązane opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Tym samym Wnioskodawca wobec tych osób nie będzie pełnił funkcji płatnika.

Natomiast, w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w przypadku gdy uzyskana nagroda pieniężna nie ma związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i nagroda ta nie przekroczy jednorazowo kwoty 2 000 zł, na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. nagród wygranych w konkursie z dziedziny kultury, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż kwota ta będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. W przypadku, gdy uzyskana nagroda pieniężna przekroczy jednorazowo kwotę 2 000 zł, Wnioskodawca zobowiązany będzie do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. nagrody, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Organ podatkowy podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj