Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.248.2019.2.MR
z 20 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2019 r. (data wpływu 5 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 5 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do montażu silosów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do m.in. montażu silosów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w dniu 16 maja 2014 r. założył jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną w PKD pod numerem 43.99.Z i z uzyskanego przychodu rozliczał się na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do końca 2017 roku.

Od roku 2018 zmienił formę opodatkowania na podatek liniowy. Przychody od roku 2014 opodatkowane były stawką 5,5% w zakresie usług montażu silosów zbożowych. Natomiast w połowie roku 2015 otrzymał możliwość uzyskania przychodu również w zakresie pośrednictwa w zakresie samej sprzedaży silosów zbożowych.

W związku z powyższym nadal prowadził działalność polegającą na montażu silosów, gdzie przychody były opodatkowane stawką 5,5% oraz dodatkowo zaczął osiągać przychody ze sprzedaży silosów zbożowych gdzie przychód był opodatkowany stawką 3%. Przedstawiał oferty cenowe i podpisywał umowy z klientami przy sprzedaży silosów zbożowych, oferując przy tym swoje usługi na ich montaż. Jednak nigdy nie miał pewności, czy klient skorzysta po zakupie silosu z jego usług czy z usług innej firmy, która świadczy tego typu usługi, a tych na rynku jest wiele i oferują konkurencyjne ceny. W wielu sytuacjach klient, któremu sprzedał silos zbożowy wracał do niego, żeby skorzystać również z usługi montażu, była to osobno wyceniona usługa i wykonana w innym terminie, gdzie przychód był odzwierciedlany na podstawie odrębnej faktury.

W uzupełnieniu wniosku podano, że działalność faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę została sklasyfikowana pod numerem PKD 43.99.Z jako roboty budowlane dotyczące montażu silosów zbożowych do końca roku 2014. Natomiast w połowie roku 2015 otrzymał możliwość uzyskania przychodu również w zakresie pośrednictwa w samej sprzedaży silosów zbożowych, gdzie w wyniku niedopatrzenia nie uzupełnił kodu PKD o rozszerzoną działalność, a faktycznie osiągał przychody ze sprzedaży silosów w stanie nieprzetworzonym, gdzie przychód był opodatkowany stawką 3% (jednak w oparciu o PKWiU wykonywana przez niego sprzedaż mieści się pod numerem 47.00.41.00).

Przedmiotem zawieranych umów z klientami była zarówno sprzedaż silosów w stanie nieprzetworzonym, gdzie przychód opodatkował w stawce 3%, jak również zawierał umowy, gdzie efektem końcowym były usługi montażowe opodatkowane w stawce 5,5%. Ponadto były sytuacje, że przedmiotem zawieranych umów z klientami (mimo przedstawiania ofert z montażem) była jedynie sprzedaż silosów w stanie nieprzetworzonym, gdzie uzyskany przychód opodatkował w stawce 3 %, w oparciu o wystawioną fakturę. Jednak zdarzało się, że klient który dokonał zakupu silosu wracał do niego w celu skorzystania z usług monterskich. W związku z taką sytuacją zawierał odrębną umowę na montaż sprzedanego wcześniej silosu i uzyskany przychód z montażu opodatkował stawką 5,5 % w oparciu o wystawioną odrębnie fakturę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowy jest wybór opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem od przychodów według stawki 5,5% w zakresie samego montażu silosu, a 3% w zakresie sprzedaży silosu, również w sytuacji gdy dla tego samego klienta dokonano zarówno sprzedaży jak i montażu silosu zbożowego, jednak podlegało to osobnemu zleceniu i zostało zrealizowane w odrębnym terminie i na odrębnej fakturze oraz sama sprzedaż silosu zbożowego w stawce 3%?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla montażu silosów. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo został opodatkowany ryczałtem przychód za sam montaż silosów w stawce 5,5% ponieważ usługi montażu są sklasyfikowane w PKWiU pod pozycją 43.99.50.0 jako roboty budowlane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na wstępie zaznaczyć należy, że z uwagi na fakt, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stosowania właściwej stawki ryczałtu dla usług montażu silosów do końca 2017 r., przedmiotowa interpretacja zostanie wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43) obowiązujące w tym okresie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186). Zgodnie z powołanym przepisem przez:


  • roboty budowlane – należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • obiekt budowlany – należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (pkt 1),
  • budowlę – należy rozumieć należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (pkt 3).


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.


Sekcja ta obejmuje:


  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.


W dziale 43 wskazanej powyżej sekcji F – roboty budowlane specjalistyczne pod symbolem 43.99.50.0 wymienione zostały roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych.

Ze złożonego wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca w dniu 16 maja 2014 r. założył jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną w PKD pod numerem 43.99.Z (według PKWiU pod pozycją 43.99.50.0) i z uzyskanego przychodu rozliczał się na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do końca 2017 roku. Przychody były opodatkowane stawką 5,5%. Przedmiotem zawieranych umów z klientami była zarówno sprzedaż silosów w stanie nieprzetworzonym, gdzie przychód opodatkował w stawce 3%, jak również zawierał umowy, gdzie efektem końcowym były usługi montażowe opodatkowane w stawce 5,5%. Ponadto były sytuacje, że przedmiotem zawieranych umów z klientami (mimo przedstawiania ofert z montażem) była jedynie sprzedaż silosów w stanie nieprzetworzonym, gdzie uzyskany przychód opodatkował w stawce 3 %, w oparciu o wystawioną fakturę. Jednak zdarzało się, że klient który dokonał zakupu silosu wracał do niego w celu skorzystania z usług monterskich. W związku z taką sytuacją zawierał odrębną umowę na montaż sprzedanego wcześniej silosu i uzyskany przychód z montażu opodatkował stawką 5,5 % w oparciu o wystawioną odrębnie fakturę.

Biorąc pod uwagę informacje przedstawione we wniosku w kontekście zanalizowanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że usługi montażu silosów nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a nie od symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Skoro więc – jak wynika z wniosku – świadczone przez Pana usługi montażu silosów zbożowych mieszczą się w ramach robót budowlanych, mogą być opodatkowane zgodnie z cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałtem wg stawki 5,5% przychodu.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj