Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.378.2019.2.RS
z 22 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług kursów, które zamierza prowadzić Spółka w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług kursów, które zamierza prowadzić Spółka w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego.


We wniosku i jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (polski rezydent podatkowy). Nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz rozważa zawarcie umowy Spółki cywilnej (dalej jako Spółka) z drugą osobą fizyczną, która również posiada rezydencję podatkową w Polsce i nie prowadzi działalności gospodarczej. Spółka uzyska Numer Identyfikacji Podatkowej oraz numer REGON.

W umowie Spółki wskazany zostanie przedmiot działalności w postaci pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z).


W myśl Statutu Spółki (dalej jako Statut), nadanego zgodnie z art. 88 Prawa Oświatowego:


  • przyszła Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów i zajęć dydaktycznych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w zawodzie Trenera Personalnego (określanego także jako instruktor sportów siłowych),
  • stworzona przez Spółkę oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do przygotowania do pracy w zawodzie Trenera Personalnego, zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w tym zakresie,
  • propagować będzie postawy sprzyjające pracy i rozwoju w zawodzie Trenera Personalnego oraz tworzeniu warunków sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu,
  • Spółka umożliwi absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej.


Zgodnie ze Statutem, realizując ww. cel, Spółka będzie:


  • podejmować przedsięwzięcia edukacyjne dotyczące form kształcenia, przygotowujących do wykonywania zawodu Trenera Personalnego, w trybie stacjonarnym lub zaocznym,
  • opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego w oparciu o europejskie standardy,
  • zatrudniać pracowników administracyjnych i dydaktycznych (wykładowców i nauczycieli),
  • zapewniać materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt,
  • prowadzić egzaminy,
  • gromadzić informacje naukowo-techniczne oraz tworzyć bazę uczestników.


Zawód instruktora sportów siłowych (zwany potocznie Trenerem Personalnym) został wskazany w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (dalej jako Rozporządzenie o Klasyfikacji Zawodów), jako zawód o kodzie 342307.


Oferta edukacyjna Spółki obejmować będzie, oprócz kursu Trenera Personalnego, także Kursy Doszkalające, służące poszerzeniu kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu Trenera Personalnego, takie jak:


  1. Trener przygotowania motorycznego,
  2. Odżywianie - moduł rozszerzony,
  3. Wzorce ruchowe,
  4. Masaż.


Uczestnikami Kursów Doszkalających będą jedynie osoby pełnoletnie, które:


  • uczestniczą lub uczestniczyły w kursie na Trenera Personalnego organizowanego przez Spółkę,
  • wykonują zawód Trenera Personalnego,
  • wyjątkowo nie biorą udziału w ww. kursie i nie wykonują zawodu Trenera Personalnego (dotyczy to w szczególności kursu masażu).


Spółka rozważa dwa sposoby uregulowania w Statucie zakresu prowadzonych Kursów Doszkalających:


  1. lista Kursów Doszkalających prowadzonych przez Spółkę, nie zostanie wskazana w treści Statutu. W zależności od zainteresowania klientów poszczególnymi typami Kursów Doszkalających oraz konieczności dostosowania się do wymagań rynkowych, ilość oraz częstotliwość kursów może być zmienna w czasie. Oznacza to, że możliwe jest podjęcie przez Spółkę prowadzenia nowych typów kursów bez zmiany treści Statutu, w tym kursów przeznaczonych dla osób, które nie brały udziału w kursie Trenera Personalnego i nie wykonują zawodu Trenera Personalnego,
  2. Statut będzie zawierał listę aktualnie oferowanych przez Spółkę Kursów Doszkalających, z zastrzeżeniem, że może prowadzić inne kursy, nie wskazane wprost w Statucie, które stanowią kształcenie ustawiczne.


W zależności od zainteresowania klientów poszczególnymi typami Kursów Doszkalających oraz konieczności dostosowania się do wymagań rynkowych, ilość oraz częstotliwość kursów może być zmienna w czasie. Oznacza to, że możliwe jest podjęcie przez Spółkę prowadzenia nowych rodzajów kursów bez zmiany treści Statutu, w tym kursów przeznaczonych dla osób, które nie brały udziału w kursie Trenera Personalnego i nie wykonują zawodu Trenera Personalnego.

Kursy będą prowadzone w kilku miastach na terenie Polski, tj. w siedzibie Spółki i lokalnych klubach fitness. W Statucie nie zostanie wskazane konkretnie, w jakich miastach prowadzone będą zajęcia edukacyjne objęte ofertą Spółki. Terytorialny zasięg świadczenia kursu Trenera Personalnego i Kursów Doszkalających i ewentualnych nowych kursów, może być zmienny w czasie. Spółka nie będzie posiadać zarejestrowanych oddziałów na terenie kraju.

Kurs Trenera Personalnego oraz Kursy Doszkalające oraz ewentualne nowe typy kursów, prowadzone przez Spółkę w ww. okolicznościach, tworzyć będą pełną gamę usług edukacyjnych oferowanych przez nią, zwaną dalej Usługami Edukacyjnymi.

Usługi Edukacyjne będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowi bowiem zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Zgodnie z definicją kształcenia, zawartą w Encyklopedii PWN - stanowi ono ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań.

Usługi Edukacyjne wykonywane przez Spółkę będą mieć również charakter kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 4 pkt 30 Prawa Oświatowego, gdyż stanowią kształcenie dla dorosłych mające na celu uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Usługi Edukacyjne świadczone przez Spółkę będą mieć także charakter kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako rozporządzenie Wykonawcze), gdyż obejmą one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, co skutkować będzie podniesieniem kwalifikacji zawodowych uczestników kursów.

Spółka nie będzie świadczyć innych usług poza Usługami Edukacyjnymi, ani dokonywać żadnych dostaw towarów.


Po okresie niezbędnym do wdrożenia w życie ww. modelu biznesowego, Spółka zamierza uzyskać wpis do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej jako Prawo Oświatowe), jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego (dalej jako Placówka).


Spółka rozważa, czy w zgłoszeniu do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych (dalej jako Ewidencja), o którym mowa w art. 168 ust. 4 Prawa Oświatowego, jako zakres kształcenia i działania Placówki wpisać:


  1. ogólne określenie - kształcenie ustawiczne umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych (bez wskazania nazwy zawodu i nazw kursów) albo
  2. nazwę konkretnego zawodu i kursów - „kursy przygotowujące do wykonywania zawodu instruktor sportów siłowych oraz kursy doszkalające w tym zakresie” albo
  3. nazwę konkretnego zawodu i kursów z możliwością rozszerzenia zakresu kursów - „kursy przygotowujące do wykonywania zawodu instruktor sportów siłowych, kursy doszkalające w tym zakresie oraz inne kursy umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych.”


W zależności od treści zgłoszenia, wpis do Ewidencji będzie zawierał wskazanie, że Placówka prowadzona przez Spółkę będzie:


  1. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącą kursy umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych” albo
  2. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącą kursy przygotowujące do wykonywania zawodu instruktor sportów siłowych oraz kursy doszkalające w tym zakresie” albo
  3. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącą kursy przygotowujące do wykonywania zawodu instruktor sportów siłowych, kursy doszkalające w tym zakresie oraz inne kursy umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych.”


Możliwe jest również zaistnienie sytuacji, gdy w treści zgłoszenia do Ewidencji, Spółka poda jako zakres kształcenia i działania Placówki - „prowadzenie kursów przygotowujących do wykonywania zawodu instruktor sportów siłowych, kursów doszkalających w tym zakresie oraz innych kursów umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych”, zaś organ administracji oświatowej w treści wpisu do Ewidencji zawrze ogólny opis - „placówka kształcenia ustawicznego prowadząca kursy umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych.” W praktyce bowiem zdarza się, że organy administracji oświatowej mogą dokonać wpisu do Ewidencji w zakresie kształcenia i działania placówki o treści różniącej się od opisu podanego w zgłoszeniu do Ewidencji.

Z chwilą uzyskania wpisu do Ewidencji, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego działającym w formie Placówki. W związku z wpisaniem Placówki do Ewidencji Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa Oświatowego.

W związku z uzyskaniem wpisu do Ewidencji, Placówce nadany zostanie REGON, odmienny od numeru REGON, który został Spółce przypisany z chwilą jej wpisu do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.

Prowadzone przez Spółkę kursy i zajęcia dydaktyczne będą innymi kursami, o których mowa w § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla których nie została określona podstawa programowa kształcenia w zawodach, wskazana w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.

Spółka nie będzie prowadzić kształcenia ustawicznego w innych formach pozaszkolnych, o których mowa w § 3 pkt 1-4 ww. rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2017 r.

W przypadku utworzenia Spółki świadczącej Usługi Edukacyjne, Wnioskodawca może ponosić odpowiedzialność podatkową na podstawie art. 115 § 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku nieprawidłowego zastosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT.

Nazwa spółki cywilnej będzie brzmieć „…”. Siedzibą spółki będzie … lub …. Przyszli wspólnicy podjęli szereg działań przygotowawczych w celu uruchomienia przyszłej działalności Spółki - w szczególności prowadzą negocjacje w celu wynajęcia biura i lokalu, w których prowadzone będą zajęcia dydaktyczne, prowadzą negocjacje z klubami fitness, które mogą być zainteresowane podjęciem współpracy ze Spółką, przygotowują się do spełnienia wymagań przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz w art. 168 Prawa oświatowego (nabywanie i przygotowywanie materiałów dydaktycznych, przygotowywanie programów nauczania, przygotowywanie wzorów dzienników nauczania i zaświadczeń o ukończeniu kursów, pozyskiwanie kadry dydaktycznej),

Nowym Typem Kursów, które Spółka może ewentualnie prowadzić obok Kursu Trenera Personalnego oraz Kursów Doszkalających, może być kurs Medycznego Trenera Personalnego.

Kurs Medycznego Trenera Personalnego będzie miał na celu nabycie umiejętności oceny - pod kątem wiedzy medycznej - stanu zdrowia klienta, jego sprawności fizycznej i wad postawy screening). Kurs zakłada naukę ćwiczeń usprawniających pozwalających na korekcję wad postawy oraz zespołów posturalnych.


Kursy Doszkalające będą służyć poszerzeniu kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu Trenera Personalnego, zaś ich uczestnikami będą osoby pełnoletnie (strona trzecia wniosku o wydanie interpretacji). Poniżej wskazano na czym polegają konkretne kursy, które zostały określane mianem Kursów Doszkalających:


  1. Kurs trenera przygotowania motorycznego:


    1. będzie umożliwiać - Trenerowi Personalnemu i innym specjalistom związanym ze świadczeniem doradztwa pomocy osobom uprawiającym aktywność fizyczną -poszerzenie wiedzy i kompetencji w zakresie specyfiki treningu takich osób oraz nabycie umiejętności diagnostyki oraz usprawniania słabych ogniw ograniczających sprawność i wydolność fizyczną człowieka, a także rozwinięcie wiedzy i umiejętności w zakresie kształtowania siły, szybkości, zwinności oraz wytrzymałości,
    2. będzie pozwalał osobom uprawiającym aktywność fizyczną poprawić motorykę i wyniki sportowe,
    3. będzie prowadzony przez profesjonalnego trenera z własnymi osiągnięciami sportowymi.


  2. Kurs odżywianie - moduł rozszerzony (dietetyka):


    1. będzie umożliwiać zdobycie umiejętności w zakresie doradztwa i opracowywania rozwiązań w zakresie odżywiania i dietetyki zarówno w kontekście treningu personalnego jak i poza nim (np. prawidłowe odżywianie na własne potrzeby),
    2. kurs obejmie prowadzenie wywiadów z klientem, studia przypadków, ćwiczenia w udzielaniu porad dietetycznych oraz dyskusję w grupach przypadków problemowych.


  3. Kurs wzorce ruchowe (trening funkcjonalny):


    1. celem kursu jest pozyskanie wiedzy w zakresie rozwijania sprawności ruchowej, zmniejszenia ryzyka kontuzji oraz rozpoznawania problemów związanych z praktykowaną aktywności ruchową konkretnej osoby i jej skutkami,
    2. nabyta wiedza będzie służyć do definiowania celów w zakresie aktywności fizycznej i treningowej, prowadzenia testów funkcjonalnych, oceny stanu układu nerwowo-mięśniowego klienta oraz tworzenia indywidualnych planów treningowych,
    3. kurs obejmie ćwiczenia w praktykowaniu wywiadów, studia przypadków oraz dyskusję w grupach przypadków problemowych.


  4. Kurs masażu:


    1. obejmuje wiedzę teoretyczną oraz naukę metod i technik wykonywania masażu pod nadzorem doświadczonej kadry dydaktycznej,
    2. będzie prowadzony z wykorzystaniem profesjonalnych stołów do masażu oraz innych narzędzi i środków niezbędnych do skutecznego wykonania masażu.


Z chwilą rozpoczęcia wykonywania Usług Edukacyjnych, Spółka cywilna będzie niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego. Uzyska wpis do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych przed rozpoczęciem wykonywania kursów.

Spółka nie będzie świadczyć Usług Edukacyjnych przed uzyskaniem wpisu Ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Usługi Edukacyjne wykonywane przez Spółkę będą miały charakter usług kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT jedynie w przypadku, gdy będą przygotowywały do wykonywania zawodów wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania?
  2. Czy Spółka będzie spełniać warunki niezbędne do stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, w zakresie realizowanych Usług Edukacyjnych?
  3. Czy dokładne określenie w Statucie zakresu Usług Edukacyjnych, prowadzonych przez Spółkę, w szczególności wskazanie zawodów, do wykonywania których przygotowują Usługi Edukacyjne, ma wpływ na zakres stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT?
  4. Czy treść wpisu do Ewidencji ma wpływ na zakres stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, kształcenie zawodowe w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT obejmuje wykonywanie Usług Edukacyjnych, które przygotowują do wykonywania zawodów określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania albo zmierzają do podniesienia kompetencji ogólnych, które są przydatne lub niezbędne dla osób wykonujących pracę zawodową, bez względu na to, jaki konkretnie zawód wykonują lub do jakiego zawodu posiadają formalne przygotowanie (wykształcenie).

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka spełni warunki niezbędne do stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, w zakresie realizowanych Usług Edukacyjnych.

Dokładne wskazanie w Statucie zakresu Usług Edukacyjnych (wyliczenie kursów) prowadzonych przez Spółkę oraz konkretnych nazw zawodów w treści Statutu, pozostaje bez znaczenia dla zakresu stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, pod warunkiem, że spełnione są wszystkie warunki wymagane do zastosowania tego zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy, treść wpisu do Ewidencji nie ma bezpośredniego wpływu na zakres stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, lecz pośrednio świadczy o tym, że Spółka będzie działać pod kontrolą Państwa oraz zapewniać odpowiednią jakość świadczeń.


Odpowiedź na pytanie 1.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Natomiast w myśl art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 28/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Z ww. przepisów wynika m. in., że:


  • kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie powinno pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem,
  • ww. kształcenie służy podniesieniu kwalifikacji zawodowych oraz uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych,
  • kształcenie powinno być kierowane do określonego kręgu odbiorców, tj. osób, które funkcjonują na rynku pracy lub wykonują konkretne zawody.


W treści ww. przepisów nie zostało natomiast określone, jakich branż lub zawodów kształcenie to powinno dotyczyć, ani w jakich aktach prawnych znajduje się określenie ww. branż i zawodów.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, obejmuje szeroko pojęte zajęcia dydaktyczne (kursy), które skierowane są do:


  1. osób zamierzających podjąć pracę zawodową albo uaktualnić lub uzupełnić wiedzę niezbędną, wymaganą lub zalecaną do wykonywania konkretnie oznaczonego zawodu, który został określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, oraz
  2. osób, które zamierzają nabyć wiedzę i kompetencje ogólnie przydatne i pomocne do wykonywania pracy zawodowej, bez względu na to, jaki konkretnie zawód wykonują lub do jakiego zawodu posiadają formalne przygotowanie (wykształcenie).


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uznanie określonego rodzaju zajęć dydaktycznych (kursów) za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, może zostać stwierdzone na podstawie całościowej analizy sposobu świadczenia usług kształcenia, a w szczególności Statutu, zaświadczeń o ukończeniu kursów oraz programów nauczania, w oparciu o które zajęcia te są realizowane.


Odpowiedź na pytanie 2.

Wnioskodawca wyjaśnia, że art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT został wadliwie implementowany do polskiego systemu prawnego. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym (wyrok NSA z dnia 6 lipca 2018 r. sygn. akt I FSK 1529/16, wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 czerwca 2016 r., sygn. akt I SA/Po 579/16) oraz interpelacjach indywidualnych.


W związku z powyższym, usługi kształcenia podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a) ustawy VAT, w przypadku, gdy spełnione zostaną łącznie poniższe warunki:


  1. kształcenie ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania,
  2. podmiot wykonujący ww. usługi działa pod kontrolą Państwa,
  3. podmiot wykonujący ww. usługi zapewnia odpowiednią jakość świadczeń,
  4. podmiot wykonujący ww. usługi wspiera Państwo w realizacji określonej polityki edukacyjnej,
  5. podmiot wykonujący ww. usługi dysponuje odpowiednimi zasobami kadrowymi i infrastrukturą.


Ww. lista warunków nawiązuje do treści interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2019 r. sygn. S-ILPP1/4512-1-523/15-6/JSK. W ocenie Wnioskodawcy - Usługi Edukacyjne, tj. kursy:


  1. Trener Personalny,
  2. Trener przygotowania motorycznego,
  3. Odżywianie - moduł rozszerzony,
  4. Wzorce ruchowe,
  5. Masaż,


mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, gdyż dotyczą kształcenia, podniesienia kwalifikacji zawodowych oraz uzyskania lub uaktualnienia wiedzy, która jest niezbędna lub przydatna do wykonywania zawodu instruktora sportów siłowych (kod zawodu 34230), ewentualnie zawodu technika masażysty (kod zawodu 325402), które zostały wskazane w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.


Podkreślenia wymaga, że kursy wskazane powyżej w punktach 2-4 są elementami kształcenia Trenera Personalnego lub służą uaktualnieniu wiedzy lub podniesieniu kompetencji, koniecznych lub przydatnych do wykonywania tego zawodu. Okoliczność taka znajduje odzwierciedlenia w programach nauczania tych kursów.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie świadczyć Usługi edukacyjne pod kontrolą Państwa. Placówka prowadzona przez Spółkę uzyska wpis do Ewidencji.

Kontrola taka będzie miała miejsce już na etapie wpisu do Ewidencji, o czym świadczy treść art. 168 i 169 Prawa Oświatowego, w szczególności określenie w ust. 4 pkt 3 warunków, które Placówka powinna spełnić oraz możliwość wydania decyzji o odmowie wpisu Placówki do Ewidencji i decyzji o wykreśleniu z takiej Ewidencji.

Pod uwagę należy wziąć również funkcjonowanie nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty, wobec niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego (art. 180 Prawa Oświatowego w związku z art. 51, 55 i 56 tego aktu prawnego). Kurator oświaty posiada liczne władcze kompetencje, dzięki którym może wkraczać i wpływać na działalność Spółki wykonującej Usługi Edukacyjne. Dotyczy to w szczególności prowadzenia kontroli w zakresie przebiegu procesów kształcenia i spełniania wymogów określonych przepisami Prawa Oświatowego i aktów wykonawczych oraz wydawanie decyzji administracyjnych nakładających obowiązki na jednostki systemu oświaty.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Spółkę będą zapewniać odpowiednią jakość świadczeń. Spełnienie tego warunku jest niezbędne do uzyskania wpisu Placówki do Ewidencji (art. 168 ust. 4 pkt 3 Prawa Oświatowego). Ponadto w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (dalej jako Rozporządzenie), określone zostały wymagania formalne i materialne, które powinny zostać spełnione przez Placówkę realizującą kształcenie ustawiczne.

Do Usług Edukacyjnych, które będą świadczone przez Spółkę odnosić się będą w szczególności wymogi wskazane w § 18, 20, 21 i 22 Rozporządzenia - w tym wydawanie zaświadczeń o ukończeniu kursów, dostępność do materiałów dydaktycznych wraz z odpowiednim sprzętem, opracowywanie programów nauczania i dostępność kadry dydaktycznej. Realizacja ww. wymagań podlega m. in. weryfikacji w drodze nadzoru pedagogicznego.

W ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie przez Spółkę Usług Edukacyjnych będzie wspierać Państwo w realizacji określonej polityki edukacyjnej, która została określona w art. 1 pkt 10 Prawa Oświatowego, zgodnie z którym system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.


W ocenie Wnioskodawcy, Placówka prowadzona przez Spółkę, w zakresie w jakim będzie oferować Usługi Edukacyjne, będzie dysponować odpowiednimi zasobami kadrowymi i infrastrukturą. Do spełnienia tego warunki Spółka zobowiąże się w Statucie. Odpowiednie zasoby kadrowe i infrastrukturalne obejmą:


  • pomieszczenia zapewniające możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz realizacji praktycznej nauki zawodu,
  • odpowiedni sprzęt,
  • bezpieczne i higieniczne warunki nauki.


Spełnienie tych warunków podlega weryfikacji w związku z uzyskiwaniem wpisu do Ewidencji oraz w trybie nadzoru pedagogicznego.

Mając na uwadze spełnienie ww. wymogów, w ocenie Wnioskodawcy, odnośnie Spółki zostaną zrealizowane warunki niezbędne do stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, w zakresie realizowanych Usług Edukacyjnych.


Odpowiedź na pytanie 3.

W ocenie Wnioskodawcy, dokładne wskazanie w Statucie zakresu Usług Edukacyjnych (wyliczenie kursów) prowadzonych przez Spółkę pozostaje bez znaczenia dla zakresu stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, pod warunkiem, że spełnione są wszystkie warunki wymagane do zastosowania tego zwolnienia. W tym kontekście, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy Statut:


  • nie będzie zawierał listy Kursów Doszkalających prowadzonych przez Spółkę,
  • będzie zawierał listę aktualnie oferowanych Kursów Doszkalających, z zastrzeżeniem, że może prowadzić inne kursy, nie wskazane wprost w Statucie,
  • nie będzie wskazywał nazwy zawodów lub będzie wskazywał jedynie części nazw zawodów, do wykonywania których Spółka będzie przygotowywać,


wszystkie Usługi Edukacyjne, w tym Kursy Doszkalające, będą mogły korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT, w przypadku, gdy stwierdzone zostanie, że:


  1. będą one mieć charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania,
  2. Spółka działa pod kontrolą Państwa,
  3. Spółka zapewnia odpowiednią jakość świadczeń,
  4. wykonując Usługi Edukacyjne, Spółka wspiera Państwo w realizacji określonej polityki edukacyjnej,
  5. Spółka dysponuje odpowiednimi zasobami kadrowymi i infrastrukturą.


Odpowiedź na pytanie 4.

W ocenie Wnioskodawcy, treść wpisu do Ewidencji nie ma bezpośredniego wpływu na zakres stosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT. Niemniej jednak, uzyskanie wpisu do Ewidencji będzie uprawdopodobniać, że:


  • Usługi Edukacyjne, które będą wykonywane przez Placówkę prowadzoną przez Spółkę, realizowane będą pod kontrolą Państwa,
  • Spółka zapewni odpowiednią jakość Usług Edukacyjnych,
  • Spółka będzie dysponować odpowiednimi zasobami kadrowymi i infrastrukturą,


gdyż istnienie tych okoliczności jest immanentnie związane z szeroko rozumianym nadzorem organów administracji oświatowej nad niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego oraz stanowi warunek dokonania wpisu do Ewidencji i jego niewykreślania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jak stanowi ust. 2 ww. artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Według art. 4 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:


    (…);

    30) kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

    31) formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, a także kwalifikacyjne kursy zawodowe;

    (…).


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4–13, może być zakładana i prowadzona przez:


  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.



W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:


  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego


  • z zastrzeżeniem ust. 2.


Jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:


  1. publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
  2. niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych prowadzące kształcenie zawodowe –w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
  3. publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  4. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.), prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  5. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2.


W świetle art. 168 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.


Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – Spółka cywilna, którą zamierza Wnioskodawca zawiązać, będzie prowadziła przedmiotowe kursy (trenera personalnego, medycznego trenera personalnego, trenera przygotowania motorycznego, odżywiania, wzorców ruchowych i masażu) w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, tj. jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, i będą miały one na celu kształcenie, to świadczenie tego typu usług (prowadzenie ww. kursów) będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że usługi te korzystać będą ze zwolnienia przewidzianego w ww. regulacji nie znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 powołanej ustawy. Bez znaczenia dla zastosowania ww. zwolnienia będzie miało określenie w statucie Spółki dokładnego zakresu świadczonych usług czy treść samego wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, gdyż ustawodawca nie uzależnia skorzystania z ww. zwolnienia od spełnienia przesłanek odnoszących się do treści statutu czy wpisu do ww. ewidencji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy z uwagi na zastosowanie dla świadczonych usług nieprawidłowej podstawy prawnej dotyczącej zwolnienia od podatku należało uznać za nieprawidłowe.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj