Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.389.2019.1.RM
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw towarów dokonywanych na rzecz Ambasady - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw towarów dokonywanych na rzecz Ambasady.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, posiadającym swoją siedzibę na terytorium kraju, w związku z czym podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, a czynności będące przedmiotem wniosku są elementem jego działalności gospodarczej.


Wnioskodawcą jest firmą świadczącą globalne usługi telekomunikacyjne przy użyciu konstelacji satelitów.


Wnioskodawca oferuje wszystkie możliwości wykorzystywania satelitów komunikacyjnych do przesyłania danych oraz umożliwia wykonanie rozmowy telefonicznej z dowolnego miejsca na świecie wraz z odpowiednim szyfrowaniem danych.


Sprzęt Wnioskodawcy gwarantuje także globalny dostęp do Internetu oraz szereg usług związanych z wysyłaniem i odbieraniem dużej ilości danych. Jest to polskie przedsięwzięcie. Siedziba firmy znajduje się w samym centrum …, co oznacza, że Wnioskodawca oferuje usługi i produkty dedykowane także polskim klientom.

Wnioskodawca w toku swojej działalności dostarcza również towary na rzecz placówek dyplomatycznych, w tym Polskich Ambasad. Sprzedawane towary obejmują telefony satelitarne wraz z kartami SIM oraz ich aktywacją. Dodatkowo, Wnioskodawca świadczy na rzecz Ambasad usługi ściśle telekomunikacyjne (połączenia, wysyłanie SMS) z wykorzystaniem dostarczanego sprzętu.

Uwzględniając, że towary przeznaczone są dla polskich placówek zagranicznych, towary opuszczają terytorium Polski, w tym również teren Unii Europejskiej.


W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku Ambasada RP („Ambasada”) zwróciła się do Wnioskodawcy o dostarczenie do Ambasady telefonów satelitarnych wraz z kartami SIM, zgodnie z ilością i specjalizacją zamówienia opracowanego przez Ambasadę.


Towary będą wykorzystywane do celów służbowych pracowników Ambasady.


Co istotne, choć finalnie towary zostaną przetransportowane poza terytorium RP do Libanu, to ze względu na lokalizację ambasady, sprzedawane towary (telefony satelitarne) oraz karty SIM nie będą dostarczone bezpośrednio za granicę, lecz do siedziby Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie, skąd trafią (na zasadach ustalanych całkowicie przez Ambasadę, bowiem Wnioskodawczyni nie ma na to wpływu) do miejsca docelowego. W efekcie, w opisywanym stanie faktycznym transport będzie odbywał się w pierwszej kolejności do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie (transport będzie na tym odcinku organizowany przez Wnioskodawcę), a następnie - wedle wiedzy Wnioskodawcy - pocztą dyplomatyczną do miejsca docelowego. Przerwa w dostawie wynika wyłącznie ze specyfiki dostaw dla placówek dyplomatycznych i ma charakter logistyczny.

Z informacji uzyskanych od Ambasady wynika, że Wnioskodawca nie otrzyma od Ambasady świadectwa zwolnienia z podatku, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011. str. 1, ze zm.).

Wnioskodawca na potwierdzenie dostarczenia towaru do Ambasady będzie jednak posiadał Protokół przekazania sprzętu („Protokół”). Protokół będzie szczegółowo potwierdzał jakie towary zostały kiedy doręczone do Ministerstwa Sprawa Zagranicznych w Warszawie, wraz z ich specyfikacją. Protokół będzie również wprost powoływał się na konkretne zamówienie Ambasady, zgodne z wykazem i specyfikacją towaru zawartą w Protokole.


Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Libanie i nie prowadzi tam działalności poprzez położony tam zakład.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w tak opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł zastosować do wskazanych dostaw stawkę 0% podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy nawet pomimo tego, że dostawa będzie dokonywana przez Wnioskodawcę do Ambasady na terytorium RP, a dopiero następnie poza terytorium Unii Europejskiej dostawa towarów będzie wykonywana w sposób ciągły (tj. przerwa i przepakowanie tego w Polsce wynika ze specyfiki transportu), a przerwy mają uzasadnienie logistyczne.

Na podstawie art. 146d ust. 1 pkt 1 Minister Finansów wydał Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) („Rozporządzenie”).


Rozporządzenie określa:

  1. towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, zwanego dalej „podatkiem”, do wysokości 8% oraz warunki stosowania obniżonej stawki;
  2. towary, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 5%;
  3. towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 0%, oraz warunki stosowania obniżonej stawki.


Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.


Niemniej, zgodnie z § 8 ust. 2 Rozporządzenia, stawkę 0% stosuje się pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada (łącznie oba dokumenty):

  1. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) dla tych towarów, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo (świadectwo przesyłam w załączeniu),
  2. zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo.


Po spełnieniu tych warunków Wnioskodawca powinien utrzymać stawkę 0%.


Znajduje to też potwierdzenie w art. 151 ust. 1 lit. a Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006 Nr 347, str. 1 ze zm.), który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy towarów i świadczenie usług dokonane w ramach stosunków dyplomatycznych i konsularnych.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 Rozporządzenia, podmioty określone w § 8 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 Rozporządzenia przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W kontekście treści przytoczonego przepisu, kluczowym dla odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy jest określenie czy placówki dyplomatyczne (ambasady) Rzeczypospolitej Polskiej, którym Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać swoje urządzenia, są zagranicznymi misjami dyplomatycznymi.

W ocenie Wnioskodawcy misją dyplomatyczną jest przedstawicielstwo dyplomatyczne określonego państwa w innym państwie. Taką jednostką, mającą charakter stały, jest ambasada. Poszukując odpowiedzi na pytanie, jak należy zatem rozumieć pojęcie „zagraniczny”, trzeba zauważyć, że Rozporządzenie, VAT ani inne akty normatywne regulujące kwestie fiskalne, nie określają kwestii podziału terytorialnego kraju lub statusu polskich placówek dyplomatycznych.


Taka sytuacja nie pozwala na udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione w niniejszym wniosku. W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, Ambasada jest zagraniczną misją dyplomatyczną.


Brak opodatkowania dostaw towarów i świadczenia usług w ramach stosunków dyplomatycznych wynika z porozumień oraz umów międzynarodowych zawieranych przez państwa członkowskie.


Obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy podatkowe, zgodnie z dyspozycją art. 151 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE, nakładają na państwa członkowskie obowiązek zwolnienia dostaw towarów i świadczenia usług dokonanych w ramach stosunków dyplomatycznych i konsularnych.

W przypadku, gdy towary nie są wysyłane lub transportowane z państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa tych towarów, jak również w przypadku świadczenia usług, zwolnienie może zostać przyznane zgodnie z procedurą zwrotu VAT (art. 151 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE).


Skoro dostarczane towary będą dostarczane dla celów służbowych, nie będzie konieczności potwierdzenia Zaświadczenia przez Ambasadę.


Uwzględniając powyższe rozważania należy wskazać, że Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do wskazanych dostaw stawki 0%. Posiadany przez Wnioskodawcę Protokół będzie wystarczający do dopełnienia warunków formalnych związanych ze złożeniem oświadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 2 pkt 22 ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Niemniej jednak na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przy czym, dla niektórych czynności ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.


I tak stosownie do regulacji zawartych w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2018 r., poz. 2350), zwanego „rozporządzeniem”, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.


Przy czym w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

Jak stanowi § 8 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo (§ 8 ust. 5 rozporządzenia).

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik ma prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% względem dostaw dokonywanych na rzecz misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, członków ich personelu oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada wskazane w § 8 rozporządzenia dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 oraz zamówienie dotyczące towarów wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się przedmiotowe świadectwo.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnmy świadczy usługi telekomunikacyjne przy użyciu konstelacji satelitów. Oferowany przez Wnioskodawcę sprzęt gwarantuje globalny dostęp do Internetu oraz szereg usług związanych z wysyłaniem i odbieraniem dużej ilości danych. Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw towarów, tj. telefonów satelitarnych wraz z kartami SIM na rzecz Ambasady RP (Ambasada), zgodnie z ilością i specjalizacją zamówienia opracowanego przez Ambasadę. Zakupione towary będą wykorzystywane przez pracowników Ambasady do celów służbowych. Potwierdzeniem dostarczenia towaru do Ambasady będzie protokół przekazania sprzętu (Protokół), wskazujący szczegółowo jakie towary oraz kiedy zostały doręczone do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie (wraz z ich specyfikacją). Protokół będzie powoływał się na konkretne zamówienie Ambasady, zgodne z wykazem i specyfikacją towaru zawartą w Protokole. Wnioskodawca nie otrzyma od Ambasady świadectwa zwolnienia z podatku, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011. str. 1, ze zm.).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki 0% dla realizowanych na rzecz Ambasady dostaw towarów.


Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku nie są spełnione przesłanki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dokonywanej transakcji na rzecz Ambasady.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, preferencyjna stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie do dostaw towarów realizowanych na rzecz podmiotów wskazanych w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ale tylko wówczas gdy podmiot dokonujący dostawy towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 oraz zamówienie dotyczące towarów wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się przedmiotowe świadectwo. Tym samym brak któregokolwiek ze wskazanych w § 8 ust. 2 rozporządzenia dokumentów wyłącza prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że nie otrzyma od Ambasady świadectwa zwolnienia z podatku, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011. str. 1, ze zm.). Wnioskodawca wskazał, że na potwierdzenie dostarczenia towaru do Ambasady będzie posiadał jedynie Protokół, zawierający informacje o rodzaju dostarczonych towarów oraz czasie ich doręczenia do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie, wraz z ich specyfikacją. Protokół będzie odwoływał się do konkretnego zamówienia Ambasady, zgodne z wykazem i specyfikacją towaru zawartą w Protokole.

Zatem skoro Wnioskodawca nie będzie posiadał świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, w analizowanym przypadku nie będą spełnione warunki uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, o których mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia. Nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że posiadany przez Wnioskodawcę Protokół będzie wystarczający do dopełnienia warunków formalnych związanych ze złożeniem oświadczenia. W § 8 ust. 2 rozporządzenia jednoznacznie wskazano jakie konkretnie dokumenty podmiot winien posiadać aby zostawać stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w tym wskazano m.in. na obowiązek posiadania wypełnionego odpowiednio na potrzeby podatku świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 zawarta jest konkretna treść świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz objaśnienia dotyczące tego świadectwa. W konsekwencji nie można przyjąć, że Protokół wskazujący jakie towary oraz kiedy zostały doręczone do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie będzie wystarczający do dopełnienia warunku formalnego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia.


Zatem w przedmiotowym przypadku sprzedaż towarów na rzecz Ambasady powinna być opodatkowana z zastosowaniem stawki podatku VAT, właściwej dla danego towaru.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj