Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.327.2019.2.EB
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 13 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza VAT łącznie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (centralizacja VAT). Gmina wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności pozostające poza zakresem tego podatku.

Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2019 r., poz. 506). Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów organizacyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina zawrze umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej Gospodarka niskoemisyjna w ramach działania Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, Typ projektu: kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz komunalnych budynków mieszkalnych na terenie województwa (…). Wniosek Gminy pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)” został zarejestrowany i uchwałą Zarządu Województwa (…) wybrany do dofinansowania.

Przedmiotem projektu jest wymiana instalacji centralnego ogrzewania oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii do przygotowania ciepła w celu/dla celu centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej oraz wentylacji mechanicznej obiektu.

W ramach projektu nastąpi zamiana istniejącej kotłowni węglowej na nowe źródło ciepła wyposażone w 2 szt. gruntowych pomp ciepła, bufor wody grzewczej o pojemności 1000 litrów, 2 zasobniki c.w.u. o pojemności 500 litrów każdy (wyposażone dodatkowo w grzałki elektryczne), pompy obiegowe dolnego i górnego źródła, filtry dolnego źródła, automatykę pogodową i sterującą oraz pozostałą niezbędną armaturę i urządzenia instalacyjne. Zostaną również wykonane ulepszenia dotyczące bryły budynku (zmniejszające straty ciepła przez przenikanie w wentylację):

  1. docieplenie ścian zewnętrznych,
  2. docieplenie ścian piwnic,
  3. docieplenie dachu sali gimnastycznej,
  4. docieplenie stropodachów wentylowanych,
  5. docieplenie stropu pod przestrzenią poddaszową części wysokiej,
  6. docieplenie stropu nad wnęką,
  7. wymiana okien,
  8. wymiana przeszkleń z pustaków szklanych,
  9. wymiana drzwi zewnętrznych.

W wyniku zamierzenia inwestycyjnego nastąpi wykonanie wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła w pomieszczeniach jadalni oraz pomieszczeniach kuchennych.

Dodatkowo zostanie zamontowana instalacja PV w celu minimalizowania wpływu, tj. projektu (zapotrzebowanie energetyczne pomp ciepła) na środowisko oraz nastąpi wymiana oświetlenia na energooszczędne – LEDowe.

W zakres realizacji przedsięwzięcia wchodzą też koszty nadzoru inwestorskiego oraz wykonanie audytu energetycznego projektu termomodernizacji oraz dokumentacji technicznej.

Docelowo efektem projektu będzie zwiększenie efektywności energetycznej budynku szkoły poprzez termomodernizację, inteligentne zarzadzanie energią i wykorzystanie źródeł OZE.

Umowa o dofinansowanie zapewni sfinansowanie z RPOWP 85% poniesionych na Inwestycje kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT uznaje się za koszt kwalifikowalny projektu.

Wnioskodawca uznaje, że wszystkie planowane prace w ramach projektu związane są z realizacją jego zadań własnych, które są na niego nałożone odrębnymi przepisami prawa.

Planowana inwestycja wpłynie na realizację zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym, w szczególności: „utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych”. Należy bezpośrednio zauważyć, że Gmina w ramach otrzymanego dofinansowania będzie musiała zabezpieczyć środki finansowe na pokrycie tzw. udziału własnego w inwestycji. Dofinansowanie obejmuje zaliczenie podatku jako koszt kwalifikowany projektu i tym samym Gmina otrzyma wyższe dofinansowanie i zabezpieczy mniejszy wkład własny.

Nakłady poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu stanowić będą „ulepszenie” w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, o którym mowa w art. 2 pkt 14b ustawy z dnia 11 marca 2004 r, o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.).

Budynek Szkoły Podstawowej służy przede wszystkim do wypełniania zadań własnych Gminy, tj. do zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie edukacji publicznej. W budynku szkoły są wykonywane czynności zwolnione z VAT (tj. usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe; korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT). W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu.

Projekt będzie realizowany w okresie od 2 października 2018 r. do 1 czerwca 2021 r. Realizacja powyższego projektu należy do zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506).

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę jako Nabywcę.

Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zalicza dzierżawę gruntów, użytkowanie wieczyste. służebność przesyłu i gruntu, najem pomieszczeń oraz sporadycznie sprzedaż nieruchomości, które to czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w ramach działalności gospodarczej, Gmina wykonuje oprócz czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawę gruntów rolnych.

Oprócz powyższych, Gmina wykonuje zadania własne i zlecone – niepodlegające opodatkowaniu VAT, jak np.: pobieranie opłat publicznoprawnych.

Wniosek uzupełniono w dniu 13 sierpnia 2019 r. o następującą informację, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)” będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W budynku szkoły są wykonywane oraz będą wykonywane jedynie czynności zwolnione z VAT (tj. usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe). W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy będą realizować roboty dotyczące budynku szkoły na terenie Gminy, to jest realizacji projektu pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie zawartym w uzupełnieniu z dnia 13 sierpnia 2019 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT. Gmina wskazała, że w budynku szkoły są wykonywane jedynie czynności zwolnione z VAT (tj. usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe). W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu.

Głównym celem realizacji projektu nie jest osiąganie dochodów z tytułu działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej. Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania opieki.

Z uwagi na powyższe, Gmina nie widzi związku przyczynowo – skutkowego, który decydowałby o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia realizacji projektu. Nie istnieje dostrzegalny i bezsporny związek realizowanej inwestycji w szkole ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza VAT łącznie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (centralizacja VAT). Gmina wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności pozostające poza zakresem tego podatku. Gmina zawrze umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej Gospodarka niskoemisyjna w ramach działania Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, Typ projektu: kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz komunalnych budynków mieszkalnych na terenie województwa (…). Przedmiotem projektu jest wymiana instalacji centralnego ogrzewania oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii do przygotowania ciepła dla celów centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej oraz wentylacji mechanicznej obiektu.

W ramach projektu nastąpi zamiana istniejącej kotłowni węglowej na nowe źródło ciepła wyposażone w 2 szt. gruntowych pomp ciepła, bufor wody grzewczej o pojemności 1000 litrów, 2 zasobniki c.w.u. o pojemności 500 litrów każdy (wyposażone dodatkowo w grzałki elektryczne), pompy obiegowe dolnego i górnego źródła, filtry dolnego źródła, automatykę pogodową i sterującą oraz pozostałą niezbędną armaturę i urządzenia instalacyjne. Zostaną również wykonane ulepszenia dotyczące bryły budynku (zmniejszające straty ciepła przez przenikanie w wentylację):

  1. docieplenie ścian zewnętrznych,
  2. docieplenie ścian piwnic,
  3. docieplenie dachu sali gimnastycznej,
  4. docieplenie stropodachów wentylowanych,
  5. docieplenie stropu pod przestrzenia poddaszową części wysokiej,
  6. docieplenie stropu nad wnęką,
  7. wymiana okien,
  8. wymiana przeszkleń z pustaków szklanych,
  9. wymiana drzwi zewnętrznych.

W wyniku zamierzenia inwestycyjnego nastąpi wykonanie wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła w pomieszczeniach jadalni oraz pomieszczeniach kuchennych.

Dodatkowo zostanie zamontowana instalacja PV w celu minimalizowania wpływ projektu (zapotrzebowanie energetyczne pomp ciepła) na środowisko oraz nastąpi wymiana oświetlenia na energooszczędne – LEDowe. W zakres realizacji przedsięwzięcia wchodzą też koszty nadzoru inwestorskiego oraz wykonanie audytu energetycznego projektu termomodernizacji oraz dokumentacji technicznej. Docelowo efektem projektu będzie zwiększenie efektywności energetycznej budynku szkoły poprzez termomodernizację, inteligentne zarzadzanie energią i wykorzystanie źródeł OZE. Umowa o dofinansowanie zapewni sfinansowanie z RPOW 85% poniesionych na Inwestycje kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT uznaje się za koszt kwalifikowalny projektu. Wnioskodawca uznaje, że wszystkie planowane prace w ramach projektu związane są z realizacją jego zadań własnych, które są na niego nałożone odrębnymi przepisami prawa. Budynek Szkoły Podstawowej służy przede wszystkim do wypełniania zadań własnych Gminy, tj. do zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie edukacji publicznej. W budynku szkoły są wykonywane czynności zwolnione z VAT (tj. usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe; korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT). W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu.

Projekt będzie realizowany w okresie od 2 października 2018 r. do 1 czerwca 2021 r. Realizacja powyższego projektu należy do zadań własnych Gminy. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę jako Nabywcę.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)” będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych z podatku VAT. W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)”

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie taki związek nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)” będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych z podatku VAT. W budynku szkoły jak wskazał Wnioskodawca – są wykonywane oraz będą wykonywane jedynie czynności zwolnione z VAT (tj. usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe). W budynku nie jest ani nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione i prawo to w trybie art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy będą realizować roboty dotyczące budynku szkoły na terenie Gminy, w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja energetyczna budynku szkolnego w Gminie (…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy tut. Organ uznał za prawidłowe.

Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zmiany przeznaczenia towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu i wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj