Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.425.2019.2.KM
z 5 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 25 lipca 2019 r. (skutecznie doręczone 29 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem termomodernizacji budynków Świetlic wiejskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 25 lipca 2019 r. (skutecznie doręczone 29 lipca 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem termomodernizacji budynków Świetlic wiejskich.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa Naczelnikowi Urzędu Skarbowego comiesięczne „Deklaracje dla podatku od towarów i usług” VAT-7. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r., poz. 994 z późn.zm.) Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na termomodernizacji budynków świetlic wiejskich w miejscowościach: B., K., P. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. na lata 2014-2020, Oś. Prior. V. Gospodarka niskoemisyjna, działanie 5.3 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, w tym budownictwo komunalne, typ projektu: głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej i budownictwa komunalnego (budynków mieszkalnych wielorodzinnych). Zakres prac obejmować będzie: wykonanie robót termomodernizacyjnych w 3-ch świetlicach, montaż gruntowych pomp ciepła w tych budynkach, wykonanie centralnego ogrzewania oraz montaż instalacji fotowoltaicznych w 3-ch budynkach świetlic wiejskich (roboty budowlane, elektryczne i sanitarne). Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W dokumentacji aplikacyjnej należało określić kwalifikowalność podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu. W świetlicy wiejskiej w K. powierzchnia w ilości 40m2 wynajmowana jest pod działalność gospodarczą (sklep) co stanowi 10,68% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury, a zatem działalność gospodarcza wynikająca z wykorzystywania infrastruktury całkowicie zachowa swój charakter dodatkowy, w sytuacji gdy wydajność przydzielona co roku na taką działalność nie przekroczy 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury. Wobec tego można uznać, że działalność komercyjna ma charakter działalności pomocniczej i nie ma powodów, dla których należałoby ją obejmować przepisami dotyczącymi pomocy publicznej zmierzając do zmniejszenia wartości dofinansowania. Do czynności niepodlegających opodatkowaniu Gmina będzie kontynuować prowadzoną działalność związaną z wynajmem po zakończeniu realizacji ww. inwestycji, przy czym należy zaznaczyć, że działalność mająca na celu wynajem powierzchni jest i pozostanie działalnością poboczną w stosunku do statutowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że świetlica w B. działalność prowadzona w świetlicy: organizowanie spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sporadycznie, kilka razy w roku (w 2018 r. - 5 razy, w 2019 r. - 2 razy) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe). Za jeden wynajem uiszczana była kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek VAT 28,05 zł, więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Świetlica w P. działalność prowadzona w świetlicy: organizowanie spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kilka razy w roku (w 2018 r. - 12 razy, w 2019 r. - 2 razy) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe, z okazji przyjęcia sakramentu chrztu św. czy I komunii św.). Za jeden wynajem uiszczana jest kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek VAT 28,05 zł., więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Świetlica w K.pozostała część świetlicy służy mieszkańcom wsi również do organizowania spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym i jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniem od towarów i usług. Kilka razy w roku (w 2018 r. - 2 razy, w 2019 r. - 0) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe, z okazji przyjęcia sakramentu chrztu św. czy I komunii św.). Za jeden wynajem uiszczana była kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek VAT 28,05 zł., więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


Nabyte w ramach inwestycji towary i usługi będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.


W świetlicach: w B. i P. nie jest prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Żadne z pomieszczeń nie jest wynajmowane na sklep. Kilka razy w roku świetlice są wynajmowane na uroczystości okolicznościowe zgodnie z zapisami punktu 1.


Przedmiotowy projekt będzie realizowany w roku 2020. W roku 2019 zostanie przeprowadzona procedura wyłonienia wykonawcy inwestycji w drodze procedury udzielenia zamówienia publicznego (przetarg nieograniczony). W związku z tym, że działalność gospodarcza wynikająca z wykorzystania infrastruktury zachowa swój charakter dodatkowy (wydajność przydzielona co roku na działalność nie przekracza 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury), a zatem uznaje się, że działalność komercyjna ma charakter działalności pomocniczej, gmina bezpośrednio i jednoznacznie wszystkie wydatki poniesione na rzecz planowanego do realizacji projektu przypisze do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (organizowanie spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu powyższej inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwoty podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzenia).


W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.


W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.


Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.


Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując zadania własne, Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na termomodernizacji budynków świetlic wiejskich w miejscowościach: B., K., P. - Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. na lata 2014-2020, Oś. Prior. V. Gospodarka niskoemisyjna, działanie 5.3 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, w tym budownictwo komunalne, typ projektu: głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej i budownictwa komunalnego (budynków mieszkalnych wielorodzinnych). Zakres prac obejmować będzie: wykonanie robót termomodernizacyjnych w 3-ch świetlicach, montaż gruntowych pomp ciepła w tych budynkach, wykonanie centralnego ogrzewania oraz montaż instalacji fotowoltaicznych w 3-ch budynkach świetlic wiejskich (roboty budowlane, elektryczne i sanitarne). Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W dokumentacji aplikacyjnej należało określić kwalifikowalność podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu. W świetlicy wiejskiej w K. powierzchnia w ilości 40m2 wynajmowana jest pod działalność gospodarczą (sklep) co stanowi 10,68% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury, a zatem działalność gospodarcza wynikająca z wykorzystywania infrastruktury całkowicie zachowa swój charakter dodatkowy, w sytuacji gdy wydajność przydzielona co roku na taką działalność nie przekroczy 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że świetlica w B. działalność prowadzona w świetlicy polega na organizowaniu spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sporadycznie, kilka razy w roku (w 2018 r. - 5 razy, w 2019 r. - 2 razy) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe). Za jeden wynajem uiszczana była kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek vat 28,05 zł., więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Świetlica w P. działalność prowadzona w świetlicy polega na organizowaniu spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kilka razy w roku (w 2018 r. - 12 razy, w 2019 r. - 2 razy) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe, z okazji przyjęcia sakramentu chrztu św. czy I komunii św.). Za jeden wynajem uiszczana jest kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek vat 28,05 zł., więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Pozostała część Świetlicy w K. - służy mieszkańcom wsi również do organizowania spotkań o charakterze integracyjnym, kulturalnym i edukacyjnym i jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniem od towarów i usług. Kilka razy w roku (w 2018 r. - 2 razy, w 2019 r. - 0) świetlica jest wynajmowana na uroczystości okolicznościowe mieszkańcom tej miejscowości (uroczystości pogrzebowe, z okazji przyjęcia sakramentu chrztu św. Czy I komunii św.). Za jeden wynajem uiszczana była kwota 150,00 zł brutto, netto: 121,95 + podatek vat 28,05 zł., więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


Nabyte w ramach inwestycji towary i usługi będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.


W świetlicach: w B. i P. - nie jest prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Żadne z pomieszczeń nie jest wynajmowane na sklep. Kilka razy w roku świetlice są wynajmowane na uroczystości okolicznościowe.


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisywanego we wniosku projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zatem, aby rozstrzygnąć czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorygowania podatku, należy ustalić, czy towary i usługi nabywane dla realizacji ww. inwestycji są w jakimkolwiek zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.


W odniesieniu do budynków Świetlic, jeżeli będzie ona wykorzystywana nieodpłatnie w celach publicznych oraz na działalność związaną z usługami najmu warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione.


Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie Świetlice sporadycznie wykorzystywane są do odpłatnego najmu na uroczystości okolicznościowe, ponadto Świetlica w K. wynajmowana jest również pod działalność gospodarczą - prowadzenie sklepu. Należy podkreślić, że usługi najmu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że ponoszone wydatki na prace termomodernizacyjne, będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Należy bowiem stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy, przedmiotowe wydatki ponoszone w związku z termomodernizacją Świetlic, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (najem).

Wobec powyższego wskazać należy, że w związku z tym, że efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej (tj. do czynności opodatkowanych), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy (tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu), to w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania termomodernizacji Świetlic, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zatem przy zakupie towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku zaś, gdy przyporządkowanie nie będzie możliwe i wydatki, o których mowa wyżej, będą służyły zarówno do wykonywania działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT), Wnioskodawca będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia, do obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj