Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.364.2019.3.ŻR
z 6 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) oraz z dnia 26 sierpnia 2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”,
  • opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…”,

–jest nieprawidłowe

  • braku obowiązku wliczenia wkładu własnego otrzymanego przez Wnioskodawcę od Gmin – Partnerów projektu do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy,

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”,
  • opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…”,
  • braku obowiązku wliczenia wkładu własnego otrzymanego przez Wnioskodawcę od Gmin – Partnerów projektu do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania wskazanego we wniosku jako nr 1, przestawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do sformułowanego w uzupełnieniu wniosku pytania oraz pismem z dnia 26 sierpnia 2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy odnośnie sformułowanego we wniosku pytania nr 1.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym do Urzędu Skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Powiat przygotowuje wniosek o dofinansowanie na realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 r. Projekt będzie realizował Powiat … jako lider i Gminy z terenu powiatu … jako partnerzy.

W ramach projektu zostanie sfinansowana usługa polegająca na demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanej na terenie jednostki organizacyjnej Powiatu (Szkoła w…) oraz na terenie Gmin Powiatu … (od mieszkańców).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2019 r. poz.511 z późn.zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, m.in. ochrony środowiska i przyrody.

Wysokość wnioskowanego dofinansowania wyniesie 85% kosztów kwalifikowanych zadania. Wnioskodawca otrzyma środki na zasadzie refundacji poniesionych kosztów i nie może ich przeznaczyć na inny cel. Pozostałą część, tj. 7,5% pokryje Powiat … jako Lider projektu ze środków własnych oraz 7,5% pokryją Gminy, jako Partnerzy projektu. Powiat będzie zawierał umowy partnerskie z Gminami na pokrycie wkładu własnego.

Mieszkańcy nie partycypują w kosztach. Powiat nie będzie zawierał umów z osobami fizycznymi. Beneficjenci ostateczni projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić na rzecz Powiatu jakiejkolwiek wpłaty z tytułu realizowanego zadania.

Odbioru odpadów dokona wybrany zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych Wykonawca, z którym Powiat zawrze stosowną umowę. Usługę będzie świadczyć wyspecjalizowana firma, która posiada odpowiednie uprawnienia, od której Powiat otrzyma fakturę. Faktury VAT dokumentujące wykonaną usługę, związaną z realizowanym zadaniem, będą wystawiane na Powiat, który jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Opisany projekt nie będzie generował przychodów teraz ani w przyszłości. Podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny projektu, z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku VAT. Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków RPO 2014-2020. W sytuacji, gdy Powiat nie otrzyma dofinansowania, projekt nie będzie realizowany.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lipca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, iż Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie na realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 r. Projekt będzie realizował Powiat … jako lider i Gminy z terenu powiatu … jako partnerzy. Pełna nazwa realizowanego projektu brzmi „…”. Beneficjentem dotacji będzie Powiat….

W ramach projektu zostanie sfinansowana usługa polegająca na demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanej na terenie jednostki organizacyjnej powiatu (Szkoła w…) oraz na terenie Gmin powiatu … (od mieszkańców). W przedmiotowym stanie faktycznym pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem nie istnieje stosunek zobowiązaniowy, w którym w zamian za wykonanie usługi wypłacone zostaje wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody.

Wysokość otrzymanego dofinansowania zależy od wysokości kosztów kwalifikowanych projektu. Poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. Na wielkość kosztów kwalifikowanych składa się masa wyrobów zawierających azbest podlegających unieszkodliwieniu pomnożona przez koszt jednostkowy usunięcia 1 mg takiego wyrobu. Ilość unieszkodliwianego wyrobu uzależniona jest od ilości mieszkańców i posiadanych przez nich wyrobów zawierających azbest, które należy unieszkodliwić na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie. Poszczególni Partnerzy (Gminy) dokonały oszacowania na swoim terenie w zakresie ilości wyrobów zawierających azbest, które mają zostać usunięte.

Środki finansowe z otrzymanej dotacji będą wpływały na otwarte przez Powiat … na potrzeby realizacji projektu konto.

Z otrzymanego dofinansowania zostaną pokryte koszty związane z realizacją poniższych zadań (koszty kwalifikowane):

  • Zadanie 1 likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy A….

Działanie 1.1 demontaż, wywóz i utylizacja wyrobów zawierających azbest. Działanie obejmuje demontaż transport i utylizację pokryć dachów wykonanych z wyrobów zawierających azbest oraz odpowiednie ich zabezpieczenie i przygotowanie do transportu, transport i utylizację.

Działanie 1.2 wywóz i utylizacja wyrobów zawierających azbest. Działanie obejmuje profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych.

  • Zadanie 2 likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy B….

Działanie 2.1 wywóz i utylizacja wyrobów zawierających azbest. Działanie obejmuje profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych.

  • Zadanie 3 likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy C….

Działanie 3.1 wywóz i utylizacja wyrobów zawierających azbest. Działanie obejmuje profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych.

  • Zadanie 4 likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy D….

Działanie 4.1 działanie obejmuje profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych.

  • Zadanie 6 działania promocyjno-informacyjne.

Działanie 6.1 działania promocyjno-informacyjne:

  • druk plakatów informacyjno-promocyjnych (koszty ponoszone będą na opracowanie graficzne oraz druk plakatów w formacie A3 druk 1000 szt.),
  • ogłoszenia w lokalnej prasie,
  • umieszczanie informacji na stronie internetowej Powiatu … oraz Gmin-partnerów,
  • wykonanie i montaż tablic pamiątkowych, informujących o realizacji projektu.

  • Zadanie 7 koszty pośrednie.

Działanie 7.1 koszty pośrednie. Działania przewidziane w ramach tej pozycji to zarządzanie projektem (koordynator projektu), rozliczenie ryczałtem w wysokości 0,5 % kosztów kwalifikowanych projektu. Zadanie będzie wykonane zasobem osobowym Wnioskodawcy. Koszty pośrednie są zgodne z zapisami podręcznika kwalifikowania wydatków RPO na lata 2014-2020.

  • Zadanie 5 likwidacja wyrobów zawierających azbest z terenu Zespołu Szkół … w….

Działanie obejmuje profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest z terenu Zespołu Szkół … w … oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych. Zakres zadania 5 stanowi koszt niekwalifikowany. Budynek, z którego zdjęte zostało poszycie dachowe, zawierające azbest to jest wiata magazynowa wykorzystywana do magazynowania pasz suchych, które wykorzystywane są w produkcji zwierzęcej prowadzonej przez warsztaty szkoły. Produkcja ta opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług.

Powiat … jest odpowiedzialny za:

  • reprezentowanie partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu,
  • reprezentowanie partnerów przed Zarządem Województwa … - instytucja zarządzająca (PRO 2014-2020), w tym m.in. w zakresie złożenia wniosku o dofinansowanie. Składanie uzupełnień/wyjaśnień, podpisania umowy o dofinansowanie, wnioskowania o zmiany w umowie o dofinansowanie, rozliczania projektu, składania wniosków o płatność,
  • koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) działań przewidzianych w projekcie,
  • zapewnienie prawidłowej realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, likwidacja wyrobów zawierających azbest na terenie Powiatu…,
  • zachowanie trwałości projektu, o której mowa w art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady,
  • wsparcie partnerów w realizacji powierzonych zadań,
  • pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań Partnerstwa,
  • gromadzenie informacji o odbiorcach ostatecznych/uczestnikach projektu i przekazywania ich do IZ PRO 2014-2020 (powyższe informacje będą przekazywane liderowi przez partnerów w terminie i formie wskazanej przez lidera),
  • informowanie IZ PRO 2014-2020 o problemach w realizacji projektu,
  • monitorowanie i kontrolowanie udzielanej przez partnerów pomocy publicznej/pomocy de minimis poprzez sprawowanie nadzoru nad procesem transferowania przez partnerów pomocy publicznej na rzecz ostatecznych odbiorców (uczestników projektu);
  • koordynowanie działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celach,
  • prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych,
  • zapewnienie udziału partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie,
  1. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z partnerami oraz IZ RPO 2014-2020,
  • prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w RPO 2014-2020 tak aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem, wskazanie wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta,
  • zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu,
  • przedkładanie wniosków o płatność do instytucji zarządzającej w celu rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań lidera i partnerów,
  • przeprowadzenie zamówienia publicznego, wybór wykonawcy i podpisanie umowy z wykonawcą na realizację zadań w przedmiotowym projekcie oraz wprowadzanie ewentualnych zmian do umowy z wykonawcą na etapie realizowania umowy,
  • zabezpieczenie środków na pokrycie wkładu własnego w wysokości wykazanej w umowie partnerskiej,
  • zabezpieczenie środków na pokrycie ewentualnych kosztów niekwalifikowalnych zadań, dla których został zabezpieczony przez lidera wkład własny,
  • osiągniecie zadeklarowanych przez Powiat … wskaźników o wartościach wykazanych w umowie partnerskiej.

Partnerzy są odpowiedzialni za realizację następujących zadań:

  • aktywne uczestniczenie i współpraca w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu,
  • informowanie lidera o planowanych zmianach w zadaniach partnera realizowanych w ramach projektu, celem uzyskania akceptacji lidera dla proponowanych zmian,
  • stosowanie przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między liderem i partnerami,
  • udzielanie liderowi informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach projektu, w terminach i formie umożliwiającej liderowi wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem IZ RPO 2014-2020, niezwłoczne informowanie lidera o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań,
  • informowanie lidera o przyznanych partnerowi ewentualnych środkach ze źródeł zewnętrznych na realizowane zadania w ramach przedmiotowego projektu, w tym informowania o wysokości środków przyznanych partnerowi lub uczestnikom projektu, którzy kwalifikują się do pomocy publicznej,
  • poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w projekcie realizowanej przez lidera, IZ RPO 2014-2020 oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym:
    • zapewnienie wglądu w dokumenty, w tym dokumenty księgowe, związane z realizacją zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców,
    • umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców,
    • informowania uczestników projektu o obowiązku poddania się czynnościom kontrolnym,
  • udostępnianie każdorazowo na wniosek lidera lub uprawnionych podmiotów, dokumentów lub informacji umożliwiających dokonanie oceny wpływu realizowanych zadań w odniesieniu do celów i wskaźników projektu oraz celów i wskaźników RPO 2014-2020,
  • prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w RPO 2014-2020 tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem,
  • przedstawianie liderowi informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność wymaganych w umowie o dofinansowanie projektu,
  • prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych,
  • wykorzystywanie materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez lidera,
  • przekazywanie liderowi bez zbędnej zwłoki wszystkich informacji oraz dokumentów niezbędnych do zapewnienia prawidłowej realizacji projektu oraz do rzetelnego przygotowywania wniosków o płatność,
  • przestrzeganie przepisów wspólnotowych w zakresie polityk horyzontalnych przy realizacji projektu,
  • zachowanie trwałości projektu, o której mowa w art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady,
  • pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizacje dokumentacji związanej z realizacją zadań na terenie Gminy,
  • rekrutacja uczestników projektu z terenu danego partnera, pozyskiwanie niezbędnych dokumentów i oświadczeń od uczestników projektu na potrzeby realizacji projektu, pośredniczenie pomiędzy wykonawcą, liderem, a uczestnikami projektu w celu sprawnej realizacji projektu, koordynacja odbioru wyrobów zawierających azbest z terenu danego partnera (od uczestników projektu zrekrutowanych przez partnera) oraz w terminach określonych w harmonogramie prac wykonawcy, koordynowanie prac związanych z likwidacją wyrobów zawierających azbest z terenu danego partnera (od uczestników projektu zrekrutowanych przez partnera),
  • kontrola wykonawcy w zakresie tonażu odbieranych wyrobów zawierających azbest od poszczególnych uczestników projektu zrekrutowanych przez danego partnera, współpraca z wykonawcą w celu poprawnej i sprawnej realizacji zadania projektu, dla którego dany partner zabezpieczył środki na wkład własny,
  • zabezpieczenie środków na pokrycie wkładu własnego w wysokości wykazanej w umowie partnerskiej,
  • zabezpieczenie środków na pokrycie ewentualnych kosztów niekwalifikowalnych w zadaniach, dla których został zabezpieczony przez danego partnera wkład własny,
  • osiągnięcie zadeklarowanych wskaźników o wartościach wykazanych w umowie partnerskiej.

Dofinansowanie, jakie zostanie udzielone na realizację przedmiotowego projektu, będzie miało charakter refundacji i nie może ich przeznaczyć na inny cel. Pozostała część, tj. 7,5% pokryje Powiat … jako lider projektu ze środków własnych oraz 7,5% pokryją Gminy jako partnerzy projektu. Powiat zawarł umowę partnerstwa z Gminami na pokrycie wkładu własnego.

Wniesienie wkładu własnego przez partnerów projektu jest obowiązkowe. Wkład własny od partnerów Projektu będzie przeznaczony wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Otrzymany wkład własny od partnerów projektu nie będzie stanowił wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu czynności/usługi. Mieszkańcy nie partycypują w kosztach. Powiat nie będzie zawierał umów z osobami fizycznymi. Beneficjenci ostateczni projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić na rzecz Powiatu jakiejkolwiek wpłaty z tytułu realizowanego zadania. Wykonawcę prac dotyczących realizowanego projektu wyłoni Powiat…. Odbioru odpadów dokona wybrany, zgodnie z przepisami prawo zamówień publicznych, wykonawca, z którym Powiat zawrze stosowną umowę. Usługę będzie świadczyć wyspecjalizowana firma, która posiada odpowiednie uprawnienia, od której Powiat otrzyma fakturę. Faktury VAT dokumentując wykonaną usługę związaną z realizowanym zadaniem, będą wystawiane na Wnioskodawcę -Powiat, który jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Opisany projekt nie będzie generował przychodów teraz ani w przyszłości.

Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków RPO 2014-2020. W sytuacji, gdy Powiat nie otrzyma dofinansowania, projekt nie będzie realizowany. W przypadku niezrealizowania projektu lub przerwania realizacji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 sierpnia 2019 r., na zadane przez Organ pytania:

  1. Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje budynek wiaty magazynowej Zespołu Szkół…, na którym zostanie wykonana usługa polegająca na demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokrycia dachowego zawierającego azbest, tj. czy do czynności:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  1. Czy ww. budynek, Wnioskodawca będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.)?
  2. W sytuacji, gdy ww. budynek będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  3. W sytuacji, gdy ww. budynek będzie wykorzystywany – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
  4. Ile wynosi prewpółczynnik wyliczony dla Zespołu Szkół … zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?
  5. Ile wynosi proporcja ustalona dla Zespołu Szkół … zgodnie z art. 90 ust. 2 –ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?
  6. W sytuacji, gdy prewspółczynnik i/lub proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi on/ona 0%?

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wykorzystuje budynek wiaty magazynowej na terenie Zespołu Szkół … w … do prowadzenia działalności gospodarczej z zakresu produkcji rolnej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca budynek wiaty magazynowej będzie wykorzystywał tylko do celów prowadzonej działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdyby budynek był wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych i zwolnionych będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów czynności. Prewspółczynnik wyliczony dla Zespołu Szkół … w … wynosi 20%. W przypadku przedmiotowej wiaty magazynowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej odliczenie podatku VAT nastąpi w całości. Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2- ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 75%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lipca 2019 r.) Czy Powiat jako beneficjent dotacji z RPO, dla której jest organem prowadzącym, będzie miał prawną możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku realizacji zadania polegającego na odbiorze i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest z terenu Gmin i jednostki organizacyjnej powiatu?
  2. Czy kwota dotacji przekazana Wnioskodawcy na realizację projektu, polegającego na demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest, powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
  3. Czy dotacje wpłacone od Gmin jako refundacja wkładu własnego należy opodatkować podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lipca 2019 r.), Powiatowi jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku VAT nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi nakładami w ramach opisanego zadania, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Opisany projekt nie będzie generował przychodów teraz ani w przyszłości. Usługi nabywane w ramach opisanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat nie będzie prowadził w oparciu o nie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Efekty realizowanych działań będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizując projekt, Powiat będzie wykonywał zadania, z których nie będzie czerpał korzyści finansowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim, towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z tym, ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zaplanowane zadania nie stanowią czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w związku z realizacją projektu, w świetle art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację usług przewidzianych w projekcie, jak i po zakończeniu, ponieważ Powiat nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma bezpośredni wpływ na cenę za usługę usunięcia azbestu i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stosownie do tego przepisu, zawierając umowę z wykonawcą na usunięcie azbestu z nieruchomości należących do mieszkańców, Powiat wejdzie w rolę świadczącego usługę.

Powiat dokona na rzecz konkretnych mieszkańców usunięcia azbestu, które będzie stanowiło usługę odpłatną, z tym, że strumień płatności nie będzie pochodził od mieszkańców Gminy, lecz z dotacji, z czego wynika, że mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostaw towarów i usług lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytuły sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mający bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymana przez Powiat dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie zostanie przeznaczona na ogólną działalność Powiatu, tylko na realizację programu usuwania wyrobów zawierających azbest i w rezultacie otrzymana dotacja będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Powiat nie posiada, wydanej na jej wniosek, opinii Głównego Urzędu Statystycznego, co do właściwej klasyfikacji statystycznej przedmiotowej czynności. Niemniej jednak, Wnioskodawca dokonuje ich samodzielnej klasyfikacji do grupowania 39.00.14.0 PKWIU jako „Usługi związane z odkażaniem budynków”.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Powiat czynności w zakresie usuwania azbestu, będą podlegać opodatkowaniu wg stawki VAT 8%, stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 152 załącznika nr 3 do niej.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, wkładu własnego Partnera nie należy wliczać do podstawy opodatkowania, ponieważ stanowi on dochód Powiatu.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje wszytko co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia usługi.

W sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) - nie podlega opodatkowaniu.

W związku z realizacją projektu, Wnioskodawca ponosi koszty związane z usługami usunięcia azbestu, które w części są zwracane przez Partnera w postaci wnoszonego przez niego wkładu własnego.

W przedmiotowym stanie faktycznym pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem nie istnieje stosunek zobowiązaniowy, w którym w zamian za wykonanie usługi wypłacone zostaje wynagrodzenie. Otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny Partnera nie będzie mieć wpływu na cenę świadczonych usług, a co się z tym wiąże, nie będzie stanowić dopłaty, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie wliczać się do podstawy opodatkowania. Przekazane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację projektu nie będą stanowiły dopłaty do ceny usług świadczonych przez niego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie:
    • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”,
    • opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…”,
  • prawidłowe - w zakresie:
    • braku obowiązku wliczenia wkładu własnego otrzymanego przez Wnioskodawcę od Gmin – Partnerów projektu do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż dla spójności interpretacji w pierwszej kolejności załatwiono wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, a następnie nr 3 i 1.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (pkt 13 ww. artykułu).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania, jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności, wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

I tak, w wyroku w sprawie C-184/00 TSUE stwierdził, że sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś w sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Ponadto, Trybunał stwierdził, że sformułowanie – dotacje bezpośrednio związane z ceną – należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez stronę trzecią.

Z kolei w wyroku w sprawie C-353/00, Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle, przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce, dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu), albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, (tj. odpłatnym świadczeniem usług w zakresie demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest), a nie z realizacją zadań własnych przez Powiat w charakterze organu władzy publicznej. Powiat bowiem nabędzie przedmiotowe usługi od wykonawcy prac dotyczących wykonania przedmiotowego projektu we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę. Sam fakt, że Powiat nie będzie zawierał z mieszkańcami (osobami fizycznymi) umów na realizację ww. projektu, nie powoduje, że Powiat w tym przypadku będzie działał jako organ publiczny realizujący zadania własne. Trzeba również zauważyć, że to Powiat (a nie mieszkańcy - właściciele nieruchomości) dokona wyboru wykonawcy prac dotyczących wykonania przedmiotowego projektu oraz będzie zawierał z wykonawcą umowę, przy czym na otrzymanych przez Powiat z tego tytułu fakturach, jako nabywca będzie widniał Powiat.

Środki finansowe pozyskane przez Powiat (dotacja uzyskana z RPO) w tym przypadku będą przeznaczone na realizację konkretnego zadania polegającego na demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest. Jak wskazał Wnioskodawca, Powiat nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel.

W konsekwencji, środki te w części, w jakiej będą przeznaczone na realizację zadania polegającego na demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości należących do mieszkańców (osób fizycznych), należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi przez Powiat na rzecz mieszkańców (osób fizycznych), uiszczane przez podmiot trzeci (tj. podmiot dokonujący dofinansowania). Przedmiotowa dotacja w powyższej części nie może więc zostać uznana za dotację kosztową przeznaczoną na ogólną działalność Powiatu, jej celem bowiem nie jest dotowanie całej działalności Powiatu, ale konkretnych czynności wykonywanych w ramach ww. projektu.

Jak wynika z okoliczności sprawy, otrzymana dotacja w części będzie refundowała cenę usługi świadczonej przez Powiat (Powiat nie będzie pobierał od mieszkańców opłat za wyświadczone usługi dotyczące demontażu, załadunku, transportu i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest). Skoro więc ostateczny odbiorca usługi nie będzie musiał za tę usługę płacić z powodu przyznanego dofinansowania, to należy stwierdzić, że dofinansowanie to bezpośrednio będzie wpływało na cenę świadczonej usługi, gdyż pozwala usługobiorcom – mieszkańcom - korzystać z niej za darmo.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że świadczenia, polegające na realizacji projektu dotyczącego demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości należących do mieszkańców (osób fizycznych), będą stanowić odpłatne świadczenia usług, które – zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Powiat, w związku z ww. czynnościami wystąpi w charakterze podatnika tego podatku.

Zatem stwierdzić należy, że przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 na realizację ww. projektu w części wykonania usługi dotyczącej demontażu, załadunku, transportu i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości należących do mieszkańców (osób fizycznych), stanowią wynagrodzenie otrzymane od osoby trzeciej w formie dotacji i mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Natomiast w części dotyczącej wykonania ww. usługi na budynku użyteczności publicznej (tj. na budynku wiaty magazynowej Zespołu Szkół…) nie wystąpi skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie. Przedmiotowe dofinansowanie w ww. zakresie nie będzie wykorzystywane na określone i zindywidualizowane działanie. Przedmiotowe dofinansowanie w części dotyczącej wykonania usługi w przedmiocie demontażu, załadunku, transportu i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest na budynku użyteczności publicznej dotyczy ogólnej działalności Powiatu, a nie skonkretyzowanej działalności realizowanej na rzecz zindywidualizowanego podmiotu. Tym samym dofinansowanie w ww. zakresie, nie będzie ściśle i bezpośrednio związane z konkretnymi usługami wykonywanymi przez Powiat na rzecz zindywidualizowanych mieszkańców (osób fizycznych) bądź innych podmiotów.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie, otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 na realizację ww. projektu, które dotyczy wykonania usługi w przedmiocie demontażu, załadunku, transportu i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest z nieruchomości należących do mieszkańców (osób fizycznych), będzie stanowić podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy, a zatem będzie – co do zasady – podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast otrzymane przez Powiat dofinansowanie w części związanej z realizacją ww. projektu na budynku użyteczności publicznej (tj. na budynku wiaty magazynowej Zespołu Szkół…) nie będzie stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, należało uznać je za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął również wątpliwość, czy wkład własny otrzymany od Gmin – Partnerów projektu należy wliczyć do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że wysokość dofinansowania wyniesie 85% kosztów kwalifikowalnych zadania. Pozostałą część, tj. 7,5% pokryje Powiat jako lider projektu ze środków własnych oraz 7,5% pokryją Gminy jako partnerzy projektu. Powiat zawarł umowę partnerstwa z Gminami na pokrycie wkładu własnego. Wniesienie wkładu własnego przez partnerów projektu jest obowiązkowe. Wkład własny od partnerów projektu będzie przeznaczony wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem nie istnieje stosunek zobowiązaniowy, w którym w zamian za wykonanie usługi wypłacone zostaje wynagrodzenie. Otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny Partnera nie będzie mieć wpływu na cenę usług świadczonych na rzecz mieszkańców.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż otrzymywany przez Wnioskodawcę wkład własny od Partnerów projektu związany jest z realizacją projektu na rzecz mieszkańców z terenu danej Gminy – danego Partnera.

W tych okolicznościach sprawy brak podstaw, aby uznać, że Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Partnerów. Nie można też uznać, że otrzymane środki finansowe od Partnerów w postaci wkładu własnego przypadające na ich część projektu, stanowią wynagrodzenie Lidera za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Tym samym, wkład własny Partnerów w realizację inwestycji nie będzie stanowił podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego, zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Analiza opisu sprawy oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Bowiem, jak wyżej wskazano, świadczenia, polegające na realizacji projektu dotyczącego demontażu, załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu pokryć dachowych zawierających azbest, będą stanowić odpłatne świadczenia usług, które – zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Powiat w związku z ww. czynnościami wystąpi w charakterze podatnika tego podatku. Nadto, budynek użyteczności publicznej (tj. budynek wiaty magazynowej Zespołu Szkół…), z którego zdjęte zostało poszycie dachowe zawierające azbest – jak wskazał Wnioskodawca – wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej z zakresu produkcji rolnej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca budynek wiaty magazynowej będzie wykorzystywał tylko do celów prowadzonej działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdyby budynek był wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych i zwolnionych będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów czynności.

Jednocześnie należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla świadczenia usług w zakresie demontażu, załadunku, transportu i unieszkodliwienia pokryć dachowych zawierających azbest.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – wbrew stanowisku Wnioskodawcy – będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…” w części, w jakiej efekty ww. projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że od dnia 1 styczna 2014 r. obowiązuje art. 29a a nie powołany przez Wnioskodawcę art. 29 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności kwestia 8% stawki podatku VAT dla świadczonych przez Powiat czynności, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ przyjął jako element zdarzenia przyszłego wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, iż „Wnioskodawca wykorzystuje budynek wiaty magazynowej na terenie Zespołu Szkół … w … do prowadzenia działalności gospodarczej z zakresu produkcji rolnej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca budynek wiaty magazynowej będzie wykorzystywał tylko do celów prowadzonej działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdyby budynek był wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych i zwolnionych będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów czynności.” W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania, tj. wiaty magazynowej do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub opodatkowanych i zwolnionych i braku możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów czynności, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj