Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.363.2019.1.MK
z 9 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację zadania pn.: „Organizacja turnieju (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację zadania pn.: „Organizacja turnieju (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie na rzecz potrzebujących i niepełnosprawnych „(…)” jest niezarejestrowanym, biernym podatnikiem VAT. Zakres działań Stowarzyszenia jest bardzo szeroki, bowiem podejmuje ono działania kulturalne, walki z kalectwem, aktywizuje członków w życiu społecznym kraju, współuczestniczy w procesie patriotycznego i obywatelskiego wychowania młodzieży, popularyzuje działania na rzecz ochrony środowiska, roztacza opiekę nad osobami potrzebującymi i niepełnosprawnymi. Stowarzyszenie zarejestrowało się w dniu 27 września 2001 r., a statut uchwalono w dniu 30 sierpnia 1998 r. Zasoby kadrowe są bardzo bogate co gwarantuje rzetelną i skuteczną realizację wszystkich zadań, zmierzających do realizacji projektu. Członkowie Stowarzyszenia posiadają odpowiednią wiedzę i pasję do działań w sferze kultury. W ostatnich latach Stowarzyszenie aktywnie współpracuje w Bankiem Żywności (…) w rozdysponowaniu artykułów żywnościowych na rzecz osób potrzebujących.

Zgodnie z działalnością statutową Stowarzyszenie pozyskało grant w ramach projektu grantowego, poddziałanie 192 – „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objęte PROW na lata 2014-2020 na zadanie pn.: „Organizacja turnieju (…)”.

Zadanie to polega na organizacji (…), na działce należącej do Gminy (…), Turnieju (…) pod hasłem: „(…)”. Na imprezę tą zostaną zaproszone osoby niepełnosprawne wraz z opiekunami, a także przedstawiciele urzędów i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych. Każdy z uczestników dojedzie na imprezę na własny koszt.

Grupy docelowe: to osoby niepełnosprawne zamieszkałe na terenie obszaru LGD, zaproszenie wysłano do 20 osób niepełnosprawnych z terenów każdej z (…) gmin wraz z opiekunami oraz przedstawicielami urzędów i instytucji. Łącznie w imprezie weźmie udział 135 osób.

Działaniami podjętymi w ramach zadania będą:

  1. obsługa artystyczna imprezy: w skład działań artystycznych będą wchodzić:
    • organizacja dla uczestników imprezy pleneru malarskiego z nagrodami dla wszystkich jej uczestników;
    • zorganizowania konkursu polskiej piosenki rozrywkowej wraz z nagrodami dla wszystkich jego uczestników;
    • dla osób niepełnosprawnych zapewnienie przejażdżki po j. (…) strażacką łodzią ratunkową – obsługę łodzi i troska o bezpieczeństwo uczestników przejażdżki sprawował nieodpłatnie OSP (…);
    • zagwarantowanie oprawy muzycznej zapewni profesjonalny zespół muzyczny, sceny oraz nagłośnienia, konferansjera oraz prelegenta historycznego i prelegenta, który przeprowadzi prelekcję na temat dbałości o klimat i ochronę środowiska.
    Łączna wartość obsługi artystycznej wyniesie 9485,00 złotych.
  2. obsługa kulinarna imprezy: to działanie będzie polegało na przygotowaniu dla wszystkich uczestników imprezy serwisu kawowego, w skład którego będzie wchodziła degustacja lokalnego specjału – (…), zabezpieczeniu dla wszystkich uczestników napojów, oraz przygotowanie obiadu - pysznej wojskowej grochówki, z przygotowania której słynie na cała okolicę Stowarzyszenie „(…)”.
    Łączna wartość przygotowania posiłków na rzecz wszystkich uczestników imprezy wyniesie 3.835,00 złotych.
  3. działania administracyjno – promocyjne: to działania, które nie będą generowały kosztów, i polegają na wykonaniu własnym sumptem przez członków Stowarzyszenia działań promujących imprezę w tym wydruk plakatów i publikacja na stronach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na realizację zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania.

Uzasadnienie stanowiska Stowarzyszenia:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm., dalej „ustawa VAT”) za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zatem mając na uwadze, że przedmiotowa inwestycja będzie miała charakter ogólnodostępny i nieodpłatny, a w konsekwencji w związku z jej realizacją Stowarzyszenie nie będzie wykonywało jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, w opinii Stowarzyszenia, nie będzie ono uprawnione do odliczenia podatku liczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków na realizację przedmiotowego grantu.

Reasumując, Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wiązanych z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie na rzecz potrzebujących i niepełnosprawnych jest niezarejestrowanym, biernym podatnikiem VAT. Zakres działań Stowarzyszenia jest bardzo szeroki, bowiem podejmuje ono działania kulturalne, walki z kalectwem, aktywizuje członków w życiu społecznym kraju, współuczestniczy w procesie patriotycznego i obywatelskiego wychowania młodzieży, popularyzuje działania na rzecz ochrony środowiska, roztacza opiekę nad osobami potrzebującymi i niepełnosprawnymi. Zgodnie z działalnością statutową Stowarzyszenie pozyskało grant na zadanie pn.: „Organizacja turnieju (…)”. Zadanie to polega na organizacji turnieju sportowo-kulturalno-rozrywkowego. Na imprezę tą zostaną zaproszone osoby niepełnosprawne wraz z opiekunami, a także przedstawiciele urzędów i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych. Każdy z uczestników dojedzie na imprezę na własny koszt.

Ponadto, jak wynika z wniosku, przedmiotowa inwestycja będzie miała charakter ogólnodostępny i nieodpłatny, a w konsekwencji w związku z jej realizacją Stowarzyszenie nie będzie wykonywało jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na realizację zadania,

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże, jak wskazano wcześniej, przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto – jak wynika z wniosku – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zadaniem pn.: „Organizacja turnieju (…)”.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na ww. pytanie udzielono w oparciu o informacje zawarte we wniosku, w tym w szczególności o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj