Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.410.2019.2.SM
z 6 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe (uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r.).

Związek Gmin jest osobą prawną, realizującą inwestycje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, które współfinansowane są z funduszy UE. Związek Gmin nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Planowane do przeprowadzenia inwestycje, a także planowane zakupy usług nie będą generowały przychodu. Wszelkie zakupy towarów i usług realizowane dotychczas przez Związek Gmin nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W latach 2019-2021 Wnioskodawca planuje realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy X. Wnioskodawca będzie ubiegał się o pozyskanie środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Planowana inwestycja będzie realizowana przez Wnioskodawcę i faktury zakupu dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Związek Gmin. Powstałe w wyniku planowanej inwestycji urządzenia wodno-kanalizacyjne będą własnością Wnioskodawcy, natomiast zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Związek Gmin nie będzie pobierał opłat ani też nie będzie ponosił żadnych wydatków eksploatacyjnych tych oczyszczalni. W kosztach tej inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków, poprzez wpłatę do Związku Gmin udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Wpłata udziału finansowego jako partycypacja w kosztach budowy jest dobrowolna. Dokonanie ww. wpłaty warunkuje wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonane przez mieszkańców wpłaty zostaną wprowadzone do budżetu Wnioskodawcy przed rozpoczęciem budowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy. Ww. wpłaty mieszkańców nie będą opodatkowane podatkiem VAT. Związek Gmin nie wystawi faktur za wkład mieszkańca.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Związek Gmin jest zarejestrowanym zwolnionym podatnikiem VAT, realizującym inwestycje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, które współfinansowane są z funduszy UE.

W latach 2019-2021 Związek Gmin planuje realizować zadanie inwestycyjne pn. „…”, polegające na budowie 50 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy X, na które będzie ubiegać się o pozyskanie środków z PROW 2014-2020.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Planowane do przeprowadzenia inwestycje i związane z nimi zakupy towarów i usług nie będą związane z działalnością, a co za tym idzie nie będą generowały przychodu. Planowana inwestycja będzie realizowana przez Wnioskodawcę i faktury zakupu dotyczące budowy kanalizacji będą wystawiane na Wnioskodawcę. Powstałe w wyniku planowanej inwestycji przydomowe oczyszczalnie ścieków (POŚ) będą własnością Wnioskodawcy, natomiast zostaną po wybudowaniu, tj. w 2021 r. przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie na okres trwałości zadania, a po tym okresie Wnioskodawca przekaże POŚ-ie nieodpłatnie na własność mieszkańcom (zgodnie z zawartymi z nimi umowami).

Planowane do przeprowadzenia inwestycje, a także planowane zakupy usług nie będą generowały przychodu. Wszelkie zakupy towarów i usług realizowane dotychczas przez Związek Gmin nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W latach 2019-2021 Wnioskodawca planuje realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy X. Wnioskodawca będzie ubiegał się o pozyskanie środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Oprócz środków z funduszy UE i wpłat mieszkańców inwestycja będzie realizowana z udziałem dotacji z Gminy X. Planuje się, że poszczególne źródła finansowania wniosą następujący wkład finansowy w realizację ww. zadania: środki z PROW – … zł (63,63%), środki z Gminy – … zł (31,23%), mieszkańcy – … zł (5,14%).

Realizacja zadania jest znacznie uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków pochodzących z UE, gdyż przy braku tego dofinansowania Wnioskodawca nie będzie w stanie zrealizować powyższego zadania inwestycyjnego. Wysokość otrzymanego dofinansowania jest i będzie uzależniona od wartości przedmiotowego zadania inwestycyjnego i stanowić będzie 63,63% wartości zadania. Liczba osób (mieszkańców) może wpływać na wysokość dofinansowania o ile wpłynie na wartość zadania. Po zrealizowaniu zadania Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia wniosku o płatność w Urzędzie Marszałkowskim, który sprawdzi zgodność realizacji operacji z warunkami określonymi w Programie PROW, oraz dotyczącymi go ustawami, rozporządzeniami, przepisami odrębnymi oraz umowie. Sprawdzenie będzie dotyczyło spełnienia warunków wypłaty pomocy w zakresie kompletności i poprawności formalnej wniosku oraz prawidłowości realizacji i finansowania operacji. Dopiero po pozytywnej ocenie wniosku o płatność jest możliwe uzyskanie dofinansowania. W przypadku niezrealizowania zadania lub tylko częściowego jego zrealizowania Samorząd Województwa odmawia wypłaty części lub całości pomocy (dofinansowania). Wnioskodawca z otrzymanego dofinansowania pokrywać będzie 63,63 % wszystkich wydatków związanych z realizacją operacji, tj. roboty budowlane w zakresie budowy POŚ, nadzory budowlane nad tymi pracami, aktualizację kosztorysów na POS-ie. Wnioskodawca nie może przeznaczyć ww. dofinansowania na inny cel niż zadanie inwestycyjne objęte zakresem zapytania.

Na podstawie umów cywilno-prawnych pomiędzy Wnioskodawcą a mieszkańcami prawa i obowiązki stron przedstawiają się następująco: Wnioskodawca jest zobowiązany do wybudowania dla mieszkańca przydomowej oczyszczalni ścieków (POŚ) i ma prawo odstąpić od realizacji budowy POŚ w przypadku braku wpłaty kwoty … zł przez mieszkańca, a mieszkaniec ma prawo do korzystania z POŚ na własne potrzeby oraz obowiązek udostępnienia terenu pod budowę POŚ i pokrywania kosztów eksploatacji POŚ oraz napraw po okresie gwarancji.

Planowana inwestycja będzie realizowana przez Związek Gmin i to Związek wyłoni wykonawcę prac dotyczących ww. zadania inwestycyjnego oraz podpisze z nim umowę na realizację niniejszych prac. Faktury dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Powstałe w wyniku planowanej inwestycji POŚ-ie będą własnością Wnioskodawcy, natomiast zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat ani też nie będzie ponosił żadnych wydatków eksploatacyjnych tych oczyszczalni.

W kosztach inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków, poprzez wpłatę do Związku Gmin udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Wpłata udziału finansowego jako partycypacja w kosztach budowy jest dobrowolna. Dokonanie ww. wpłaty warunkuje wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonane przez mieszkańców wpłaty zostaną wprowadzone do budżetu Wnioskodawcy przed rozpoczęciem budowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy. Ww. wpłaty mieszkańców nie będą opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca nie wystawi faktur za wkład mieszkańca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowalnych, tym samym sfinansowanie środkami pochodzącymi z UE w wartości brutto? Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo zwrotu podatku od towarów i usług w związku z planowaną do realizacji inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Związek Gmin jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – zwolnionym z opodatkowania.

Nabywane towary i usługi związane z planowaną budową przydomowych oczyszczalni ścieków w gminie X nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przydomowe oczyszczalnie ścieków budowane będą dla zgłaszających się dobrowolnie mieszkańców z terenu gminy X. Z osobami zainteresowanymi Wnioskodawca zawiera umowy cywilno-prawne, na podstawie których określa prawa i obowiązki stron, jak również wysokość partycypacji w kosztach. Wpłaty mieszkańców wynikające z zawartych umów, którym zostaną przekazane do nieodpłatnego użytkowania wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, nie będą opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji pozostawać będzie właścicielem POŚ-i przez okres trwałości projektu. tj. 5 lat. W tym okresie przekaże inwestycję mieszkańcom do bezpłatnego użytkowania. Po okresie trwałości projektu Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie inwestycję mieszkańcom. Zgodnie z art. 86 Ustawy o VAT rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszelkie zakupy towarów i usług realizowane przez Związek Gmin nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Związek Gmin, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, realizując opisaną inwestycję, nie będzie dokonywał zakupu towarów i usług na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, a więc nie będzie Jemu przysługiwało zgodnie z art. 86 Ustawy VAT prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT od realizowanego zadania będzie powodem do zakwalifikowania naliczonego podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych w złożonym przez Związek Gmin wniosku o dofinansowanie zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2104-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie są/nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania inwestycyjnego. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia/nie będzie spełniał ww. warunku, nie ma/nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie są/nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że Zainteresowanemu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj