Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.276.2019.2.MW
z 9 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 26 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2019 r. (data wpływu 2 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozliczania rat leasingowych (niezależnie od jego formy), ewentualnie czynszu najmu długoterminowego, a także wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad, szkoleń – głównie usługi cateringowej, zakupu żywności, napojów, zakupu paliwa, olejów, opłat za przeglądy jachtu oraz innych związanych z jego użytkowaniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozliczania rat leasingowych (niezależnie od jego formy), ewentualnie czynszu najmu długoterminowego, a także wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad, szkoleń – głównie usługi cateringowej, zakupu żywności, napojów, zakupu paliwa, olejów, opłat za przeglądy jachtu oraz innych związanych z jego użytkowaniem. Wniosek uzupełniono w dniu 2 września 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się chowem i hodowlą drobiu. Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu jachtu (…), który będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością i przyczyni się do zwiększenia obrotów i zysków prowadzonej działalności, wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, jej renomę i prestiż oraz będzie się przyczyniać do bardziej efektywnej pracy zatrudnianych pracowników, ich większego zaangażowania w wykonywane obowiązki i zadowolenia pracowników z zatrudnienia. Zakup jachtu sfinansowany zostanie w ramach leasingu bądź alternatywnie w ramach najmu długoterminowego. Zakup uzasadniony jest wieloletnim doświadczeniem na rynku drobiu oraz dążeniem do poprawy jakości świadczonych usług, dbałości o wizerunek firmy oraz indywidualnym podejściem do klienta. Planowane nabycie jachtu związane jest z charakterem spotkań biznesowych z kontrahentami w tym kontrahentami zagranicznymi, którzy podczas pobytu w Polsce potrzebują zakwaterowania. Wnioskodawca chciałby tym kontrahentom zaproponować zakwaterowanie na przedmiotowym jachcie, gdzie odbywałyby się negocjacje i rozmowy. Budowałoby to dobrą atmosferę, sprzyjało rozwijaniu kontaktów międzynarodowych i ułatwiałoby rozmowy, ponieważ ograniczałoby konieczność dojazdów, pokonywania często kłopotów logistycznych związanych z zakwaterowaniem gości i czasem jakim dysponuje Wnioskodawca oraz kontrahenci.

Posiadanie jachtu pozwala na wykorzystanie go jako miejsca organizacji szkoleń dla zatrudnionych pracowników. Wnioskodawca zamierzam również udostępniać jacht pracownikom w formie nagrody za zaangażowanie w wykonywanie obowiązków służbowych w celu zwiększenia ich zadowolenia i poprawy warunków pracy. Sprzyjać to będzie stałości zatrudnienia i większej efektywności pracy, ponieważ doceniony pracownik swoją pracę wykonuje chętniej i z większą dbałością.

Rozwój gospodarczy i poprawiające się warunki pracy, każą również podejmować starania o pracownika, nie tylko związane z wysokością wynagrodzenia, ale również w zakresie innych aspektów, które pozwalają ocenić pracownikowi, że jego praca jest atrakcyjna, co również bezpośrednio przekłada się na obroty i dochód jaki jest osiągany. Innowacyjne podejście do spotkań biznesowych oraz premiowania pracowników jest rezultatem zachodzących zmian społecznych i ekonomicznych, które wymagają od osób prowadzących działalność gospodarczą, a wręcz wymuszają na przedsiębiorcach zmianę tradycyjnych spotkań biznesowych, odbywanych w siedzibach klientów czy podczas targów branżowych, na bardziej nowatorskie formy. Wnioskodawca dostrzega bowiem konieczność stworzenia odpowiedniej aranżacji spotkań oraz zapewnienia przyjaznego, ciekawego otoczenia dla swoich potencjalnych kontrahentów oraz zatrudnianych pracowników jakie stwarza właśnie jacht. Połączenie działań marketingowych, reklamowych z zapewnieniem relaksu klientom – np. poprzez prezentację (...), przyczyniać ma się bezpośrednio do pozyskania wizerunku nowoczesnej, ekologicznej firmy, w tym głównie do zdobycia zaufania klientów i zawierania kontraktów handlowych. Z założenia Wnioskodawca jest przygotowany do przyjmowania na jachcie nieograniczonej liczby odbiorców, nie zamierza ograniczać się do podejmowania na nim wybranych klientów, zaś pracownicy korzystać będą z jachtu w ramach nagrody za zaangażowanie w pracę, jak również będą odbywać tam niezbędne szkolenia.

W uzupełnieniu do wniosku na pytania tut. organu Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:


  1. Czy przedmiotowy jacht będzie udostępniany odpłatnie osobom trzecim (np. będzie wynajmowany, dzierżawiony, itp.)?

    Przedmiotowy jacht (...), nie będzie udostępniany odpłatnie osobom trzecim, tj. nie będzie wynajmowany, dzierżawiony itp.

  2. Ile osób jednorazowo jest w stanie pomieścić przedmiotowy jacht w celu realizacji funkcji, o których mowa we wniosku i jakie jest jego wyposażenie umożliwiające realizację tych zadań?

    Jednorazowo w celu realizacji funkcji, o których mowa we wniosku i w bardzo komfortowych warunkach przedmiotowy jacht jest w stanie pomieścić 8 osób. Jacht w standardzie wyposażony jest w miejsca noclegowe dla 6 osób, w postaci sof z miejscem do spania, zestawy szafek dolnych i górnych, szeroką sofę słoneczną z regulowanym oparciem, stół na ruchomej podporze, blat mineralny, zestaw siedzisk, zakryty panel elektryczny pojemną szafę, zestaw szafek wiszących, 2 palnikową płytę kuchenną, składany stolik, radio + głośniki, zlew, szafkę ze zlewem, oświetlenie. lodówkę, gniazdka 230V, toaletę, kabinę prysznicową, zewnętrzny prysznic, platformę kąpielową. Na jachcie z powodzeniem można korzystać z rzutnika, komputera i innych urządzeń potrzebnych do prezentacji multimedialnych podczas spotkań biznesowych, czy szkoleń dla pracowników, które dzięki temu, że odbywają się na jachcie w otoczeniu przyrody są atrakcyjne, budują pozytywny wizerunek firmy ekologicznej z innowacyjnym i indywidualnym podejściem do klienta i pracownika, dobrą atmosferę, potwierdzają silną pozycję firmy na rynku.

  3. Czy jacht, który zamierza nabyć Wnioskodawca mieści się w wykazie jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT tzn. czy należy do jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów, lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów?

    Jacht, który zamierza nabyć Wnioskodawca nie mieści się w wykazie jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

  4. Czy Wnioskodawca zamierza oznaczyć przedmiotowy jacht swoim logo lub w jakiś inny sposób, tak aby możliwa była identyfikacja tej jednostki pływającej pośród innych jachtów i identyfikowanie jej z działalnością Wnioskodawcy? W przypadku odpowiedzi twierdzącej na to pytanie należy wskazać:
    1. jaki będzie krąg odbiorców prowadzonych ewentualnie działań promocyjnych i reklamowych, do kogo konkretnie i w jaki sposób taka reklama będzie skierowana?
    2. w jakich miejscach i regionach kraju przedmiotowy jacht będzie spełniał funkcję reklamową, gdzie będzie używany?
    3. jaka będzie według Wnioskodawcy przewidywana skuteczność działań promocyjnych i reklamowych polegających na zamieszczeniu logo Wnioskodawcy na przedmiotowym jachcie, a jaka innych działań (jeśli takie będą prowadzone)?

    Przedmiotowy jacht Wnioskodawca zamierza oznaczyć logo firmy, co pozwoli na jego identyfikację pośród innych jachtów oraz identyfikację przedmiotowego jachtu z prowadzoną przez niego działalnością.
    1. Oznaczenie jachtu logo firmy, pozwoli na jego prezentację szerokiemu kręgowi odbiorców, przede wszystkim będą to osoby zaproszone na spotkania biznesowe, aktualni i potencjalni klienci, ale także wszystkie osoby będące na plażach, w marinach czy pływające po akwenie, po którym pływać będzie przedmiotowy jacht.
    2. Jacht będzie używany na akwenach wodnych na terenie (...) i w tych regionach kraju będzie spełniał swoją funkcję reklamową.
    3. W ocenie Wnioskodawcy skuteczność działań promocyjnych i reklamowych polegających na zamieszczeniu logo firmy na przedmiotowym jachcie będzie wysoka, ponieważ budować będzie pozytywny wizerunek firmy jako ekologicznej, innowacyjnej oraz o silnej pozycji na rynku.

  5. W jakim okresie, i z jaką częstotliwością w ciągu roku przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany do wskazanych we wniosku spotkań biznesowych bądź szkoleń pracowniczych?

    Przedmiotowy jacht wykorzystywany będzie do wskazanych we wniosku spotkań biznesowych bądź szkoleń pracowniczych, jak również jako nagroda dla pracowników w okresie od początku maja do końca września z dużą częstotliwością, ponieważ w ww. okresie liczbę spotkań biznesowych Wnioskodawca szacuje na 10 miesięcznie, korzystanie przez pracowników w ramach nagrody min. 4 razy w miesiącu, zaś szkolenia odbywają się w zależności od potrzeb i ich liczbę w ww. okresie szacuje na ok. 3.

  6. Jaki istnieje związek pomiędzy prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, której przedmiot stanowi chów i hodowla drobiu z wydatkami dotyczącymi zakupu przedmiotowego jachtu?

    Wydatki poniesione na zakup przedmiotowego jachtu wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy Wnioskodawcy i będą mieć związek z osiąganymi przychodami, które dzięki temu zakupowi wzrosną. Zdaniem Wnioskodawcy istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zakupem jachtu, którego zamierza dokonać, a powstaniem obrotu. Zakup jachtu demo ..., który będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością przyczyni się do zwiększenia obrotów i zysków prowadzonej działalności, ponieważ wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, jej renomę i prestiż oraz będzie się przyczyniać do bardziej efektywnej pracy zatrudnianych pracowników, ich większego zaangażowania w wykonywane obowiązki i zadowolenia pracowników z zatrudnienia. Zakup przedmiotowego jachtu uzasadniony jest wieloletnim doświadczeniem Wnioskodawcy na rynku drobiu oraz dążeniem do poprawy jakości świadczonych usług, dbałości o wizerunek firmy oraz indywidualnym podejściem do klienta. Planowane nabycie jachtu związane jest z charakterem spotkań biznesowych z kontrahentami w tym kontrahentami zagranicznymi, którzy podczas pobytu w Polsce potrzebują zakwaterowania. Wnioskodawca chciałby tym kontrahentom zaproponować zakwaterowanie na przedmiotowym jachcie, gdzie odbywałyby się negocjacje i rozmowy. Budowałoby to dobrą atmosferę, wzbudzało zaufanie klientów, sprzyjało rozwijaniu kontaktów międzynarodowych i ułatwiałoby rozmowy, ponieważ ograniczałoby konieczność dojazdów, pokonywania często kłopotów logistycznych związanych z zakwaterowaniem gości i czasem jakim dysponują kontrahenci, jak i Wnioskodawca. Przyjęcie kontrahenta w ten sposób niewątpliwie spowoduje, iż zawierane kontrakty opiewać będą na większe zamówienia, co wygeneruje dodatkowe obroty. Posiadanie jachtu pozwala również na wykorzystanie go jako miejsca organizacji szkoleń dla zatrudnionych pracowników. Wnioskodawca zamierza również udostępniać jacht pracownikom w formie nagrody za zaangażowanie w wykonywanie obowiązków służbowych w celu zwiększenia ich zadowolenia i poprawy warunków pracy. Sprzyjać to będzie stałości zatrudnienia i większej efektywności pracy, ponieważ doceniony pracownik swoją pracę wykonuje chętniej i z większą dbałością, co zawsze przekłada się na zwiększenie obrotu firmy. Doświadczony pracownik, zaangażowany w swoje obowiązki jest dużo bardziej produktywny i generuje większe zyski niż pracownik niedoświadczony, który długi czas wymaga przyuczenia, co powoduje dodatkowo zaangażowanie w to innego doświadczonego pracownika. Działania pracowników niedoświadczonych są często przyczyną szkód, które Wnioskodawca ponosi w związku z tym, iż wykonują oni swoje zadania niewłaściwie. Ponadto rozwój gospodarczy i poprawiające się warunki pracy, każą podejmować starania o pracownika, nie tylko związane z wysokością wynagrodzenia, ale również w zakresie innych aspektów, które pozwalają ocenić pracownikowi, że jego praca jest atrakcyjna, co również bezpośrednio przekłada się na obroty i dochód jaki jest osiągany. Innowacyjne podejście do spotkań biznesowych oraz premiowania pracowników jest rezultatem zachodzących zmian społecznych i ekonomicznych, które wymagają od osób prowadzących działalność gospodarczą, a wręcz wymuszają na przedsiębiorcach zmianę tradycyjnych spotkań biznesowych, odbywanych w siedzibach klientów czy podczas targów branżowych, na bardziej innowacyjne formy. Wnioskodawca dostrzega bowiem konieczność stworzenia odpowiedniej aranżacji spotkań oraz zapewnienia przyjaznego, ciekawego otoczenia dla swoich potencjalnych kontrahentów oraz zatrudnianych pracowników jakie stwarza właśnie jacht. Połączenie działań marketingowych, reklamowych z zapewnieniem relaksu klientom – np. poprzez prezentację ..., przyczyniać ma się bezpośrednio do pozyskania wizerunku nowoczesnej, ekologicznej firmy, w tym głównie do pozyskiwania zaufania klientów i zawierania korzystniejszych kontraktów handlowych na większe zamówienia.

  7. Czy przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy również na potrzeby prywatne? W przypadku wykorzystywania również na cele prywatne – jaka będzie w przybliżeniu proporcja czasowa wykorzystywania jachtu na oba cele?

    Przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

  8. Gdy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to czy istnieją okoliczności obiektywne potwierdzające brak możliwości wykorzystania przedmiotowego jachtu do użytku prywatnego – jeżeli tak to należy szczegółowo wskazać jakie to będą okoliczności?

    Przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ do celów prywatnych Wnioskodawca posiada prywatną łódź motorową.

  9. W jaki sposób Wnioskodawca będzie używał/nadzorował używanie jachtu i w czym to się będzie przejawiać?

    Wnioskodawca będzie osobiście używał/nadzorował używanie jachtu. Przejawiać się to będzie w tym, że Wnioskodawca będzie osobiście obecny na wszystkich spotkaniach biznesowych, szkoleniach i rejsach pracowników, które będą odbywali w ramach nagrody, ponieważ posiada stosowny patent żeglarski.

  10. Czy będzie istnieć nadzór nad używaniem jachtu do czynności związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy?

    Przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nad czym będzie czuwał osobiście. Przejawiać się to będzie w tym, że Wnioskodawca będzie osobiście obecny na wszystkich spotkaniach biznesowych, szkoleniach i rejsach pracowników, które będą odbywali w ramach nagrody, ponieważ posiada stosowny patent żeglarski, o czym była mowa powyżej.


  11. Czy Wnioskodawca dołoży należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia jachtu do celów prywatnych swoich lub/i innej osoby (np. członka rodziny, pracownika), należy wskazać jakie czynności zostaną podjęte, w czym ta staranność będzie się przejawiać?

    Wnioskodawca dołoży należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia jachtu do celów prywatnych swoich lub/i innej osoby. Podjęte zostaną stosowne czynności w tym zakresie, które polegać będą na tym, że wyłącznym dysponentem kluczy i dokumentów umożliwiających korzystanie z jachtu będzie Wnioskodawca, co uniemożliwi korzystanie z jachtu innym osobom do celów nie związanych z działalnością Wnioskodawcy.

  12. Jaką odległość będą musieli przebyć kontrahenci i/lub pracownicy Wnioskodawcy, od jego siedziby, aby móc zakwaterować się na jachcie?

    Siedziba Wnioskodawcy znajduje się w (...), zaś przedmiotowy jacht znajdować się będzie w miejscowości (...). Odległość między tymi miejscami to (...) km zgodnie z informacjami (...).

  13. Czy przedmiotowy jacht jest przystosowany do odbywania na nim noclegu, jeżeli tak to ile jest na nim miejsc noclegowych?

    Przedmiotowy jacht jest przystosowany do odbywania na nim noclegu i jest na nim 6 miejsc noclegowych.

  14. Na jakich warunkach jacht będzie udostępniany pracownikom w formie nagrody?

    Przedmiotowy jacht będzie udostępniany pracownikom w formie nagrody w dwóch formach, jako nagroda uznaniowa oraz jako nagroda za obiektywne wyniki pracy pracownika. Nagroda uznaniowa będzie przyznawana pracownikowi za zaangażowanie w pracy, wzorowe wywiązywanie się z obowiązków pracowniczych, koleżeńską postawę wobec współpracowników, brak spóźnień do pracy. Nagroda za wyniki w pracy będzie przyznawana po zakończeniu cyklu produkcyjnego, który trwa sześć tygodni, pracownikowi który uzyskał najlepszy wynik produkcyjny na koniec cyklu. Obie nagrody polegać będą na odbyciu jednodniowego rejsu jachtem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze powyżej opisane zdarzenie przyszłe przysługuje Wnioskodawcy jako czynnemu podatnikowi VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozliczania rat leasingowych (niezależnie od jego formy), ewentualnie czynszu najmu długoterminowego, a także wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad, szkoleń – głównie usługi cateringowej, zakupu żywności, napojów, zakupu paliwa, olejów, opłat za przeglądy jachtu oraz innych związanych z jego użytkowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego uważa on, iż niezależnie od formy umowy leasingowej, czy finansowanie w formie najmu długoterminowego, zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaki wynikać będzie z faktur VAT dot. rat leasingowych z tytułu użytkowania tego jachtu, czy czynszu najmu w zależności od wyboru formy finansowania. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży: towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu, co Wnioskodawca uważa w opisanym zdarzeniu przyszłym zachodzi i opisane tam okoliczności całkowicie to potwierdzają.

Mając zatem na uwadze opisane wcześniej zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca uważa, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT w sytuacji braku przesłanek negatywnych (zdaniem Wnioskodawcy takich przesłanek nie ma) wymienionych w art. 88 tej ustawy, przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaki wynikać będzie z faktur VAT dot. rat leasingowych z tytułu użytkowania tego jachtu, czy czynszu najmu jak również pełne prawo do odliczenia VAT z tytułu ponoszonych wydatków na paliwo oraz bieżących opłat ponoszonych na utrzymywanie i użytkowanie jachtu. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy VAT, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w sytuacji nabywania usług noclegowych i gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób, dlatego też będzie przysługiwało Wnioskodawcy również prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia żywności i napojów podanym kontrahentom podczas spotkań i narad, ponieważ wydatki te będą pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, zaś przedmiotowe posiłki jako gotowe będą zakupywane i nie będą wytwarzane przez Wnioskodawcę, dlatego uważa on, iż przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego wynikające z faktur VAT dokumentujących usługi cateringowe polegające na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw, bowiem miejscem spożycia gotowych posiłków (jacht), nie jest miejscem ich przyrządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona)
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony)
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony)
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozliczania rat leasingowych (niezależnie od jego formy), ewentualnie czynszu najmu długoterminowego, a także wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad, szkoleń – głównie usługi cateringowej, zakupu żywności, napojów, zakupu paliwa, olejów, opłat za przeglądy jachtu oraz innych związanych z jego użytkowaniem.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jak już wcześniej wskazano, aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Wnioskodawca co prawda wskazał, że zakupiony jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, jednakże, w sytuacji, gdy uczestnikami spotkań na jachcie będą potencjalni klienci Wnioskodawcy, to są to osoby zaproszone przez Wnioskodawcę, zatem umieszczenie logo na jachcie i rejs po akwenach wodnych nie spowoduje już poszerzenia grona klientów Wnioskodawcy. Ponadto należy wskazać, że samo oznakowanie jachtu logo Wnioskodawcy nie niesie z sobą informacji o produktach Wnioskodawcy. Jak wskazano w opisie sprawy, przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest chów i hodowla drobiu. Jest to zatem działalność specyficzna i przeciętna osoba może nie rozpoznać po logo firmę Wnioskodawcy, trudno przy tym uznać, że ze względu na specyfikę tej działalności, potencjalni odbiorcy Wnioskodawcy mieliby się rekrutować właśnie pośród osób przebywających na plażach czy w marinach. W związku z tym nie można twierdzić, że wiedza o działalności Wnioskodawcy dotrze do potencjalnych odbiorców/nabywców produktów Wnioskodawcy podczas rejsów bądź przebywania jachtu w marinie.

Wnioskodawca podniósł również, że przedmiotowy jacht wykorzystywany będzie do wskazanych we wniosku spotkań biznesowych bądź szkoleń pracowniczych, jak również jako nagroda dla pracowników w okresie od początku maja do końca września. Zatem przez resztę roku, jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nie będzie w ogóle wykorzystywany do jakichkolwiek potrzeb związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż „(…) chciałby tym kontrahentom zaproponować zakwaterowanie na przedmiotowym jachcie, gdzie odbywałyby się negocjacje i rozmowy. Budowałoby to dobrą atmosferę, wzbudzało zaufanie klientów, sprzyjało rozwijaniu kontaktów międzynarodowych i ułatwiałoby rozmowy, ponieważ ograniczałoby konieczność dojazdów, pokonywania często kłopotów logistycznych związanych z zakwaterowaniem gości i czasem jakim dysponują kontrahenci, jak i Wnioskodawca. Przyjęcie kontrahenta w ten sposób niewątpliwie spowoduje, iż zawierane kontrakty opiewać będą na większe zamówienia, co wygeneruje dodatkowe obroty”.

Nie sposób zgodzić się z powyższym twierdzeniem Wnioskodawcy, skoro jak sam wskazał w uzupełnieniu do wniosku, że jego siedziba znajduje się w (...), zaś przedmiotowy jacht znajdować się będzie w miejscowości (...), a odległość między tymi miejscami to (...) km. Z powyższego wynika, że ulokowanie na jachcie kontrahentów nie spowoduje oszczędności czasu, a wręcz przeciwnie, wydaje się, że wynajem np. hotelu w (...) byłby niewątpliwie mniej czasochłonny i nastręczałby mniej problemów. Nie sposób również zgodzić się z Wnioskodawcą, iż samo przebywanie na jachcie spowoduje, że „zawierane kontrakty opiewać będą na większe zamówienia, co wygeneruje dodatkowe obroty”, bowiem jest to niczym nie poparta teza Wnioskodawcy.

Zauważyć należy również, że umożliwienie korzystania przez pracowników z jachtu (w formie nagrody za zaangażowanie w wykonywanie obowiązków służbowych w celu zwiększenia ich zadowolenia i poprawy warunków pracy) – służy zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb pracowników i będzie odbywać się bez związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Brak jest argumentów przemawiających za odmiennym podejściem, bowiem należy wskazać, że nagroda jest uzależniona od woli pracodawcy, nie zaś od przepisów prawa, a ponadto żadne przepisy nie nakazują obdarowanemu jej przyjęcia, zatem w tej kwestii ma miejsce pełna dobrowolność obdarowywanego.

W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „potrzeb osobistych”. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami „osobistymi” są takie potrzeby, które „dotyczą danej osoby” i które są jej potrzebami „prywatnymi”, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tą osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika, czy pełnioną funkcją.

Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, a więc potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy itp.

W tym zakresie wskazać należy np. na wyrok z 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 Danfoss i AstraZeneca przeciwko Skatteministeriet, gdzie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zaznaczył, że: „Poza sporem jest, że zwykle do pracownika należy wybór rodzaju, dokładnego czasu lub miejsca spożywania posiłku. Pracodawca w tym zakresie nie interweniuje, ponieważ obowiązkiem pracownika jest jedynie powrót do miejsca pracy o odpowiedniej porze i wykonywanie swoich zwykłych zajęć. (…) Wydawanie posiłków pracownikom ma co do zasady na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych i należy do sfery wyboru pracownika, w której pracodawca nie interweniuje (…).” (pkt 57 wyroku).

Niezależnie od powyższego, trudno z góry założyć, że wszyscy pracownicy Wnioskodawcy stanowić będą zwolenników spędzania czasu w proponowany (w formie nagrody) sposób.

Ponadto trudno się zgodzić z Wnioskodawcą, iż przedmiotowy jacht będzie używany do odbywania spotkań, narad, szkoleń, w sytuacji, jak powyżej wskazano, gdy siedziba Wnioskodawcy znajduje się w (...), zaś przedmiotowy jacht znajdować się będzie w miejscowości (...), a odległość między tymi miejscami wynosi (...) km. Brak bowiem ekonomicznego uzasadnienia dla takiego działania, zastosowanie powyższego sposobu organizowania spotkań, narad, szkoleń wiązało by się z dodatkowymi, w ocenie organu nieuzasadnionymi kosztami Wnioskodawcy i/lub kontrahentów Wnioskodawcy. Ze względu na wartość jachtu – koszty jego pozyskania oraz utrzymania jak również koszty pozostałych wydatków związanych z organizowaniem na nim spotkań, narad, szkoleń – nie znajdują uzasadnienia w sytuacji, gdy Wnioskodawca może takie spotkania organizować w siedzibie firmy bądź w doraźnie wynajmowanych w tym celu pomieszczeniach, co niewątpliwie generować może mniejsze wydatki.

Ponadto należy wskazać, że forma nadzorowania wykorzystywania przedmiotowego jachtu budzi wątpliwości. Jak wskazał Wnioskodawca „Przedmiotowy jacht będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nad czym będzie czuwał osobiście. Przejawiać się to będzie w tym, że Wnioskodawca będzie osobiście obecny na wszystkich spotkaniach biznesowych, szkoleniach i rejsach pracowników, które będą odbywali w ramach nagrody, ponieważ posiada stosowny patent żeglarski, o czym była mowa powyżej”. Wskazać należy, iż z powyższej treści wynika iż osobą uprawnioną do korzystania z jachtu (posiadającą stosowny patent żeglarski) jest Wnioskodawca, i to jego cele (rekreacyjne) związane z normalnym użytkowaniem jachtu będą zaspokajane. Także nadzór sprawowany wyłącznie Wnioskodawcę (a więc osobę bezpośrednio zainteresowaną użytkowaniem jachtu zgodnie z jego przeznaczeniem) nie sposób uznać za obiektywnie spełniający warunki uniemożliwiające użytkowanie jachtu w sposób inny niż wskazany we wniosku.

Zdaniem tut. organu wydatki związane z używaniem jachtu na ww. potrzeby, tj. towaru będącego niewątpliwie synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku nie pozostają w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Wykazany przez Wnioskodawcę związek jest tak daleko pośrednim, że nie można przyjąć, że bezpośrednio pozostaje w związku z działalnością generującą podatek należny.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozliczania rat leasingowych (niezależnie od jego formy), ewentualnie czynszu najmu długoterminowego, a także wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad, szkoleń – głównie usługi cateringowej, zakupu żywności, napojów, zakupu paliwa, olejów, opłat za przeglądy jachtu oraz innych związanych z jego użytkowaniem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj