Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.436.2019.1.MO
z 10 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją planowanej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i odcinka sieci głównej wodociągowej z przyłączami w miejscowości …– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją planowanej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i odcinka sieci głównej wodociągowej z przyłączami w miejscowości ...

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”, „Inwestor”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Chce zrealizować inwestycję pn.: „...” współfinansowanej w ramach operacji „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie gospodarki wodno-ściekowej dla naboru w 2019 r. a także w części ze środków własnych Gminy.

W kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków uczestniczyć będą mieszkańcy będący właścicielami nieruchomości, na których zlokalizowane zostaną urządzenia oczyszczające (dalej: „Mieszkańcy”) poprzez udostępnienie działki oraz poprzez wniesienie udziału finansowego na budowę przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków (dalej: „Oczyszczalnie”, „Oczyszczalnia” w zależności od kontekstu). Wnioskodawca zawrze umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, w których określony zostanie ich udział pieniężny w planowanej inwestycji, jak również ich prawa i obowiązki. Wpłata jest obowiązkowa i nieuiszczenie jej spowoduje odstąpienie Inwestora od umowy. Wnioskodawca zobowiąże się do wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków, natomiast Mieszkańcy zobowiążą się do dokonania wpłat za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Oczyszczalnia stanowić będzie mienie komunalne, oddane do eksploatacji użytkownikowi. Po upływie okresu amortyzacji inwestycji nie wcześniej jednak niż 5 lat, licząc od dnia dokonania przez Instytucję Płatniczą ostatecznej płatności w ramach realizowanej inwestycji, przydomowe oczyszczalnie ścieków przejdą na własność Użytkowników.

Inwestor nie będzie wykorzystywał przydomowych oczyszczalni ścieków do wykonywania jakichkolwiek czynności. Za ich użytkowanie Gmina nie będzie pobierała żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tych Oczyszczalni przez Mieszkańców.

Korzystający z Oczyszczalni ponosić będą w całości koszty utrzymania i użytkowania oczyszczalni, w tym koszty energii elektrycznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz koszty usuwania z oczyszczalni osadu nadmiernego w terminach określonych w instrukcji eksploatacji oczyszczalni. W przypadku uszkodzenia urządzeń przydomowej oczyszczalni ścieków w skutek niewłaściwej eksploatacji koszty naprawy pokryje użytkownik.

Podczas realizacji ww. inwestycji zostanie wybudowany odcinek sieci głównej wodociągowej z przyłączami. Do sieci wodociągu zostaną podłączone gospodarstwa znajdujące się w miejscowości .... Nie zostanie podłączony żaden budynek użyteczności publicznej należący do Gminy lub jednostki organizacyjnej. Po wybudowaniu wodociągu Gmina zawrze z mieszkańcami umowy cywilnoprawne na dostawę wody. Dostawa wody będzie dokonywana odpłatnie i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Z tytułu dostawy wody Gmina będzie wystawiała faktury VAT ze stawką 8%.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestorem jest Gmina, faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Realizacja całej inwestycji zostanie wykonana przez wykonawcę wyłonionego w postępowaniu przetargowym przeprowadzonym zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych.

Na terenie Gminy nie ma odrębnego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, ani też żadnej innej spółki czy innego podmiotu wykonującego zadania z tego zakresu. To Gmina za pośrednictwem Urzędu Gminy zajmuje się wykonywaniem usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, ustala taryfy i pobiera opłaty za wodę i ścieki oraz wykonuje inne czynności wynikające z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 1152, z późn. zm.).

Gmina oświadcza, że zadanie to będzie realizowane w ramach zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami tj. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

Wykonanie tego zadania pozwoli na osiągnięcie stanu równowagi i uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy a także wpłynie na poprawę stanu środowiska przyrodniczego. Realizacja zadania zaspokoi oczekiwania mieszkańców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją planowanej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę odcinka sieci głównej wodociągowej z przyłączami w miejscowości ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków i odcinka sieci głównej wodociągowej stanowi zadanie własne gminy realizowane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r. poz. 506).

Wykonywane zadania będą służyć mieszkańcom gminy. Przy budowie przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkaniec zgodnie z zawartą umową będzie wnosił udział w realizację inwestycji poprzez dokonanie wpłaty w kwocie ... zł. Od dokonanej wpłaty będzie uzależnione wybudowanie oczyszczalni dla właściciela nieruchomości. Na kwotę wpłaty mieszkańcom za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zostaną wystawione faktury VAT ze stawką 23%. Faktury te zostaną wykazane w rejestrach i deklaracjach VAT. Pomiędzy Gminą będącą czynnym podatnikiem VAT a użytkownikiem zawierana jest umowa. Wybudowana oczyszczalnia będzie własnością Gminy przez okres 5 lat licząc od dnia dokonania płatności przez Instytucję Płatniczą ostatecznej płatności realizowanej inwestycji. Następnie ww. oczyszczalnia zostanie przekazana na rzecz użytkownika. Fakt przekazania przedmiotowej oczyszczalni na rzecz użytkownika będzie stanowił swoistego rodzaju dostawę towarów, tym samym Wnioskodawca daje użytkownikowi prawo do rozporządzania oczyszczalnią jak właściciel oraz Wnioskodawca wzbogaca go w sensie ekonomicznym. Budowa odcinka sieci głównej wodociągowej będzie związana z odpłatnym dostarczaniem usług. Po wybudowaniu wodociągu Gmina zawrze z mieszkańcami umowy cywilnoprawne na dostawę wody. Dostawa wody będzie dokonywana odpłatnie i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Z tytułu dostawy wody Gmina będzie wystawiała faktury ze stawką 8%. Do wodociągu zostaną podłączone nieruchomości znajdujące się w miejscowości ..., nie zostanie podłączony żaden budynek użyteczności publicznej należący do Gminy lub jednostki organizacyjnej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podczas realizowania tej inwestycji istnieje związek zakupu towarów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) z tytułu poniesionych wydatków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków (podatek naliczony) będzie Gminie przysługiwało 100% prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Gmina ma prawo do odliczenia również 100% podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę odcinka głównego sieci wodociągowej, ponieważ do sieci nie będzie podłączona żadna jednostka przyległa do Gminy. Odcinek wodociągu nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług dostawy wody na rzecz Gminy lub jednostek organizacyjnych (szkół). Tym samym nie będzie tu występowała inna działalność niż działalność gospodarcza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 509, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca chce zrealizować inwestycję pn. „…” objętą Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z budową przydomowych oczyszczalni Wnioskodawca podpisze umowy z Mieszkańcami (właścicielami nieruchomości na których zostaną zlokalizowane urządzenia oczyszczające), z których będzie wynikać, obowiązek dokonania wpłaty za uczestnictwo w inwestycji. Z kolei do sieci wodociągu zostaną podłączone gospodarstwa znajdujące się w miejscowości …. Nie zostanie natomiast podłączony żaden budynek użyteczności publicznej należący do Gminy lub jednostki organizacyjnej. Wnioskodawca będzie zawierać z Mieszkańcami umowy cywilnoprawne na dostawę wody, z tego tytułu Gmina będzie wystawiała faktury VAT ze stawka 8%. Dostawa wody będzie dokonywana odpłatnie i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz sieci głównej wodociągowej z przyłączami w miejscowości ….

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć czy budowa przydomowych oczyszczalni ścieków jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak już wskazano wcześniej, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Gmina będzie realizować inwestycje polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Wnioskodawca podpisze umowy cywilnoprawne z mieszkańcami na wykonanie ww. inwestycji. Mieszkańcy będą dokonywać z tego tytułu wpłat na rzecz Gminy. Dlatego też nie można uznać, że wpłaty wnoszone przez mieszkańców deklarujących uczestnictwo w inwestycji pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, a także przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w kosztach inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków będą uczestniczyć mieszkańcy gminy i ww. inwestycja będzie wykonywana przez Wnioskodawcę odpłatnie w ramach umów cywilnoprawnych – w odniesieniu do tej inwestycji – Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności – jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zauważyć, że to Gmina (nie właściciel nieruchomości) wyłoni wykonawcę prac dotyczących zadania związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podpisze z nim umowę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina nabędzie zatem usługi związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków od wykonawcy zadania we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usług, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługi.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w inwestycji dotyczyć będą świadczenia usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług odpłatnej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, niekorzystające ze zwolnienia.

Z kolei odnosząc się do efektów realizacji inwestycji w postaci budowy odcinka sieci głównej wodociągowej z przyłączami w miejscowości …, zauważyć należy, że poniesione wydatki – jak wskazał Wnioskodawca – będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do sieci wodociągowej nie zostaną podłączone budynki użyteczności publicznej należące do Gminy lub jednostek organizacyjnych.

W świetle powyższego uznać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy będą spełnione warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Reasumując Wnioskodawcy będącemu zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że efekty zrealizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z przyłączami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do ww. sieci nie zostaną podłączone budynki użyteczności publicznej należące do Gminy lub jednostek organizacyjnych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj