Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1066/11-4/KC
z 15 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1066/11-4/KC
Data
2011.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dofinansowanie
gmina
prawo do odliczenia
ścieki
usługi


Istota interpretacji
W zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2011 r. (data wpływu 02.08.2011 r.), uzupełniony pismem w dniu 04.11.2011 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 21.10.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 04.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 14b § 1 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Gmina prosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą: ,,Budowa gminnej oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej grawitacyjnej wraz z przyłączami”

Gmina planuje w latach 2010-2012 realizację w/w projektu. Projekt ten zakłada wybudowanie pierwszej i jedynej na terenie gminy oczyszczalni ścieków oraz wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i po części ciśnieniowej do pierwszej studzienki rewizyjnej na posesji (działce) użytkownika. Odcinek kanalizacji od tej studzienki w kierunku budynku lub istniejącego szamba wykonany będzie poza projektem we własnym zakresie użytkowników. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”.

Wybudowana infrastruktura nie zostanie przekazana w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej (zakładowi budżetowemu lub jednostce budżetowej) a Gmina sama będzie nią zarządzała i ponosiła koszty eksploatacji. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 27.07.2010 roku a wcześniej wykonywała czynności opodatkowane za pomocą jednostki organizacyjnej - Urzędu Gminy. Czynnościami opodatkowanymi są przychody z tytułu usług wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym oraz lokali użytkowych, użytkowania wieczystego.

Z dniem 01.01.2012 roku Gmina w związku z likwidacją zakładu budżetowego rozszerzy zakres zadań swojej jednostki o zadania dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków, utrzymania czystości i porządku. Prowadzona inwestycja nie jest związana z obecnie prowadzoną działalnością opodatkowaną. Dopiero przyszły zakres działalności opodatkowanej (po likwidacji zakładu budżetowego) będzie ściśle związany zbudowaną oczyszczalnią ścieków i kanalizacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W związku z powyższym czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją w/w projektu.
  2. Od jakiego momentu istnieje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi jeśli inwestorem jest Gmina a nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły mieszkańcom dopiero po wybudowaniu czyli najwcześniej październik 2012 rok, czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT... Pierwsza faktura na w/w inwestycję wystawiona była w grudniu 2010 roku.
  3. Czy wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w toku w przypadku gdy nie jest ona związana z bieżącą działalnością opodatkowaną...

Gmina przyjęła, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją w/w projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych ponoszonych na Budowę gminnej oczyszczalni ścieków w miejscowości i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej grawitacyjnej wraz z przyłączami, ponieważ jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi opodatkowane i po wybudowaniu środka trwałego będzie prowadzić działalność opodatkowaną w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków.

Ad. 2

Związek dokonanych nabyć na budowę gminnej oczyszczalni ścieków i kanalizacji ze sprzedażą opodatkowaną powstaje w momencie rozpoczęcia inwestycji, przy założeniu, że po wybudowaniu, obiekty oczyszczalni i kanalizacji wraz z ich infrastrukturą będą służyć czynnościom opodatkowanym tzn. Gmina będzie otrzymywała ze świadczenia usług na tych obiektach pożytki w postaci przychodów (obrotów). Wynika to z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy. Usługi te będą fakturowane i opodatkowane właściwą stawką podatku VAT.

Ad. 3

W chwili obecnej Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć związanych z tą inwestycją w toku, która będzie służyć czynnościom opodatkowanym ( art. 86-88 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest, zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina planuje w latach 2010-2012 realizację projektu, który zakłada wybudowanie pierwszej i jedynej na terenie gminy oczyszczalni ścieków oraz wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i po części ciśnieniowej do pierwszej studzienki rewizyjnej na posesji użytkownika. Wybudowana infrastruktura nie zostanie przekazana w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej, gdyż Gmina sama będzie nią zarządzała i ponosiła koszty eksploatacji. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 01.01.2012 roku Gmina w związku z likwidacją zakładu budżetowego rozszerzy zakres zadań swojej jednostki o zadania dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków, utrzymania czystości i porządku. Prowadzona inwestycja nie jest związana z obecnie prowadzoną działalnością opodatkowaną. Dopiero przyszły zakres działalności opodatkowanej, tj. po likwidacji zakładu budżetowego, będzie ściśle związany zbudowaną oczyszczalnią ścieków i kanalizacją.

Wątpliwości Gminy związane są z prawem do odliczenia podatku VAT, który jako podatek naliczony będzie związany z przyszłą działalnością opodatkowaną Gminy, tj. świadczeniem usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego. Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia również zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie wykonywać czynności opodatkowane, gdyż świadczone przez niego usługi usuwania i oczyszczania ścieków są czynnościami opodatkowanymi. Jak podaje w swoim stanowisku Wnioskodawca będzie otrzymywał ze świadczenia usług na tych obiektach pożytki w postaci przychodów (obrotów). Dokonywane zakupy będą powiązane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Nie ogranicza prawa do odliczenia również fakt, że obecnie Wnioskodawca nie świadczy jeszcze usług usuwania i oczyszczania ścieków dla mieszkańców gminy, gdyż w momencie ponoszenia wydatków wie, że będą one docelowo czynnościom opodatkowanym służyły. Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją, która jest w trakcie realizacji.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą: ,,Budowa gminnej oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej grawitacyjnej wraz z przyłączami.”

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj