Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.158.2019.1.PJ
z 12 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z2019r., poz.900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 23lipca 2019r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni – jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni – jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku Przedszkola w (…) – jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia – jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania przychodni znajdującej się w budynku po byłym ośrodku zdrowia – jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby lokalu, w którym mieści się biuro Spółdzielni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23lipca 2019r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni, lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni budynku Przedszkola w (…) lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia, przychodni znajdującej się w budynku po byłym ośrodku zdrowia oraz lokalu, w którym mieści się biuro Spółdzielni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 1996 roku z zasobu mieszkań zakładowych po byłej (…) w (…) w miejscowości (…) i (…) utworzono Administrację Budynków Mieszalnych podległą Agencji (…). Administracja Budynków Mieszkalnych miała na celu sprzedaż lokali najemcom (pracownikom i emerytom (…)).

Od (…) roku do (…) roku trwała sprzedaż nieruchomości pracownikom i emerytom zamieszkałym w budynkach po preferencyjnych cenach. Sprzedaż odbywała się na podstawie aktu notarialnego za gotówkę, bądź na raty rozłożone - maksymalnie do 10 lat.

Z dniem (…) r. zlikwidowano decyzją Dyrektora Agencji (…) Administrację Budynków Mieszkalnych w (…).

W dniu (…) r. zwołano pod kierownictwem Dyrektora (…)w (…) zebranie założycielskie Spółdzielni (…)w (…) (dalej: jako „Spółdzielnia”), natomiast dnia (…) marca (…) r. Spółdzielnia została zarejestrowana.

Agencja (…)w (…) z/s w (…) w (…) roku przekazała aktem notarialnym nieodpłatnie infrastrukturę towarzyszącą w skład której weszła kotłownia wraz z gruntem i kotłami c.o. i kominem w (…) oraz kotłownia wraz z gruntem i kotłem c.o. w(…).

W 2002 roku przystąpiła do Spółdzielni wspólnota po byłym ośrodku zdrowia w (…). W budynku tym znajduje się przychodnia i cztery lokale mieszkalne. Właściciele zlecili zarząd całym budynkiem Spółdzielni. Kotłownia jest własnością właścicieli budynku, jednakże Spółdzielnia jako zarządca organizuje wytwarzanie ciepła w kotłowni.

W (…) roku Agencja (…)w (…) przekazała spółdzielni dwa mieszkania z powodu zaległości w opłatach występujących w tych lokalach (jedno w miejscowości (…) bez centralnego ogrzewania).

W (…) roku Spółdzielnia (…) w (…) przekształciła się w Spółdzielnię Usługowo-Administracyjną. Tym samym przestała być spółdzielnią mieszkaniową.

Spółdzielnia wytwarza i dostarcza energię cieplną z własnych kotłowni do pozostających w jej zarządzie lokali mieszkalnych stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni (Spółdzielnia zarządza 16 wspólnotami mieszkaniowymi, a wszyscy właściciele mieszkań są członkami Spółdzielni), do budynku przedszkola w (…), do własnego lokalu administracyjnego (biuro) oraz do lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni. Ponadto, Spółdzielnia organizuje wytwarzanie ciepła w kotłowni byłego ośrodka zdrowia, która to kotłownia stanowi własność właścicieli budynku.

Spółdzielnia nabywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 i wykorzystuje je wyłącznie do celów opałowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółdzielnia będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania gospodarstw domowych - lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni?
  2. Czy Spółdzielnia będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania gospodarstwa domowego - lokalu mieszkalnego zarządzanego przez Spółdzielnię, stanowiącego własność Spółdzielni?
  3. Czy Spółdzielnia będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku Przedszkola w (…)?
  4. Czy Spółdzielnia będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku po byłym ośrodku zdrowia.
  5. Czy Spółdzielnia będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawę art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokalu, w którym mieści się biuro Spółdzielni.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

Ad. 1 Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym z związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania zarządzanych przez Spółdzielnię lokali mieszkalnych - gospodarstw domowych, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo Spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1285 z późn. zm.) spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Głównym celem Spółdzielni, pomimo, iż nie działa obecnie w formie spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członków. Okoliczność ta odróżnia Spółdzielnię od innych podmiotów wytwarzających ciepło w celach gospodarczych. Biorąc pod uwagę powyższe, Spółdzielnia dokonując zakupu wyrobów węglowych na potrzeby wytworzenia energii cieplnej w celu ogrzewania ww. mieszkań tj. gospodarstw domowych członków, podlegać będzie zwolnieniu od akcyzy.

Ad. 2 Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym z związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania gospodarstwa domowego - lokalu mieszkalnego zarządzanego przez Spółdzielnię, stanowiącego własność Spółdzielni. W niniejszym przypadku należy powtórzyć argumentację przytoczoną powyżej w pkt Ad. 1. Finalnym odbiorcą energii cieplnej jest gospodarstwo domowe.

Ad 3 Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku Przedszkola w (…), zgodnie bowiem z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) przedszkole mieści się w zakresie podmiotów systemu oświaty, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 4 Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku po byłym ośrodku zdrowia. W zakresie ogrzewanej powierzchni stanowiącej lokale mieszkalne należy powtórzyć argumentację wskazaną w Ad.1. W zakresie ogrzewania powierzchni przychodni, zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym uzasadnione jest faktem, iż przychodnia jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietna 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm).

Ad. 5 Spółdzielnia nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokalu w którym mieści się biuro Spółdzielni. Art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie przewiduje zwolnienia dla takiego przypadku

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni – nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni – nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania budynku Przedszkola w (…) – nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia – nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania przychodni znajdującej się w budynku po byłym ośrodku zdrowia – nieprawidłowe.
  • zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby lokalu, w którym mieści się biuro Spółdzielni – prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z2019r., poz.864 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W załączniku tym wymienione zostały m.in. w poz. 19, pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych; wpoz.20, jako oznaczone kodem CN ex 2702, wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych; awpoz.21, pod kodem CN ex 2704 00, wymienione zostały koks i półkoks, zwęgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1. do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art, 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno- skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy, finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym;

Jednocześnie według art. 2 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Na podstawie art. 31a ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z2017r. poz.59, 949 i2203 oraz z2018r. poz.650), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat3 (Dz.U. z2018r. poz.603 i650), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust.1 ustawy z dnia 15kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U. z2018r. poz.160, 138 i650), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z2017r. poz.1769 i1985 oraz z2018r. poz.650 i700), organizacje, o których mowa w art. 3 ust.2 i3 ustawy z dnia 24kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z2018r. poz.450, 650 i723);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

Zgodnie z art. 31a ust. 3 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu:
    1. wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo
    2. sporządzenie przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego
    • oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy;
  2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
  3. w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.

Faktura, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, zawiera pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach (art. 31a ust. 3a).

Zgodnie z ust. 3c oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zawiera:

  1. w przypadku nabywcy będącego:
    1. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
    2. osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
  2. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;
  3. datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, dołącza się odpowiednio do faktury albo listy, o których mowa w tym przepisie. Oświadczenie może być złożone na wystawionej fakturze, jeżeli zostanie czytelnie podpisane (art. 31a ust. 3d). Zgodnie z ust. 3e oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

Jak wynika z opisu sprawy Spółdzielnia (…) w (…) wytwarza i dostarcza energię cieplną z własnych kotłowni do pozostających w jej zarządzie lokali mieszkalnych stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni (Spółdzielnia zarządza 16 wspólnotami mieszkaniowymi, a wszyscy właściciele mieszkań są członkami Spółdzielni), do budynku przedszkola w (…), do własnego lokalu administracyjnego (biuro) oraz do lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni. Ponadto, Spółdzielnia organizuje wytwarzanie ciepła w kotłowni byłego ośrodka zdrowia, która to kotłownia stanowi własność właścicieli budynku.

Spółdzielnia nabywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 i wykorzystuje je wyłącznie do celów opałowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni, lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni budynku Przedszkola w (…), lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia, przychodni znajdującej się w budynku po byłym ośrodku zdrowia oraz lokalu, w którym mieści się biuro Spółdzielni.

Rozpatrując kwestię możliwości zwolnienia z akcyzy zużycia wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni należy zauważyć, ze zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwo domowe.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 31a ust. 1 dotyczy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe. W przypadku wyrobów węglowych, stosownie do art. 9a ust. 1 pkt 1 i pkt 5 lit. a ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zarówno sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jak i użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1.

Należy zwrócić uwagę, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Przepis art. 31a ust. 1 wprowadzający zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zawiera enumeratywny katalog okoliczności, w których czynności opodatkowane mogą temu zwolnieniu podlegać. W część wymienionych w przepisie sytuacji (pkt. 1, 2 i4 7) znaczenie podstawowe ma cel, w jakim wykorzystywane są wyroby węglowe – np. produkcja energii elektrycznej, produkcja wyrobów energetycznych, przewóz towarów i pasażerów koleją. W przypadku art. 31a ust.1 pkt 3 i8 do skorzystania ze zwolnienia uprawnia natomiast odpowiedni status podmiotu – gospodarstwa domowego, organu administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiotu systemu oświaty, żłobka i klubu dziecięcego, podmiotu leczniczego, jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego oraz zakładu energochłonnego.

Stosowanie zwolnienia dla gospodarstw domowych zależy m.in. od określenia czy podmiot spełnia definicję gospodarstwa domowego. Ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadziła legalnej definicji tego pojęcia, dlatego przyjmując definicję zawartą w słowniku PWN należy wskazać, że gospodarstwo domowe to „ogół przedmiotów i czynności składających się na prowadzenie domu”. Dodatkowo można przytoczyć definicję tego pojęcia formułowaną przez GUS, który gospodarstwo domowe rozumie jako „zespół osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkających razem i wspólnie utrzymujących się. Jeżeli jakakolwiek osoba w tym mieszkaniu utrzymuje się oddzielenie, osoba taka tworzy odrębne jednoosobowe gospodarstwo domowe. Grupa osób niespokrewnionych, mieszkających razem, może tworzyć jedno wieloosobowe gospodarstwo domowe, jeśli wspólnie utrzymują się lub kilka gospodarstw jednoosobowych. Gospodarstwa domowe tworzą osoby mieszkające stale lub przebywające czasowo w mieszkaniach” (Jest to tak zwana definicja ekonomiczna, stosowana przez GUS we wszystkich dotychczasowych spisach ludności i mieszkań, jak również – z nieznacznymi modyfikacjami – w badaniach reprezentacyjnych prowadzonych w gospodarstwach domowych).

W analogicznych do art. 31a przepisach ustawy o podatku akcyzowym odnoszących się do zwolnienia dla wyrobów gazowych (art. 31b ust. 8) pojęcie gospodarstwa domowego zostało odniesione do nieruchomości – którymi zgodnie z § 46 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2018r. poz. 1025 zpóźn.zm.), są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W związku z powyższym dokonując analizy pojęcia „gospodarstwo domowe” na gruncie ustawy o podatku akcyzowym za gospodarstwo domowe należy uznać lokale, budynki, nieruchomości, w których osoba lub grupa osób działających wspólnie prowadzi to gospodarstwo, a więc w których, w przypadku przedmiotowego zwolnienia od akcyzy wyroby węglowe są przeznaczone do celów opałowych przez tą osobę lub tą grupę osób.

Treść przepisu art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że do korzystania ze zwolnienia określonego tym przepisem w zakresie gospodarstw domowych uprawnione są jedynie gospodarstwa domowe, które nabywają wyroby węglowe i zużywają je w celach opałowych. Posługując się przyimkiem „przez” w wyrażeniu „przez gospodarstwa domowe” prawodawca wskazał, że dla zastosowania zwolnienia z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy konieczne jest, aby wyroby gazowe zostały zużyte przez gospodarstwa domowe, a nie przez inny podmiot, nawet jeżeli z wytworzonych w ten sposób ciepła i ciepłej wody ostatecznie korzystać będą gospodarstwa domowe. Oznacza to, że beneficjentem tego zwolnienia mogą być tylko gospodarstwa domowe w stosunku do wyrobów węglowych, które zostały przez nie nabyte i zużyte we własnym zakresie.

W przypadku, gdy nabywcą wyrobów węglowych jest finalny nabywca węglowy, inny niż gospodarstwo domowe, a wyroby te są przeznaczone do celów opałowych w gospodarstwach domowych, sprzedaż tych wyrobów podlega zwolnieniu od akcyzy tylko w przypadku, gdy podmiotem nabywającym jest podmiot działający w imieniu gospodarstw domowych, taki jak wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa. Działalnością spółdzielni mieszkaniowych, podobnie jak wspólnot mieszkaniowych, jest bowiem reprezentowanie ogółu gospodarstw domowych tworzących wspólnotę lub zrzeszonych w ramach spółdzielni. W związku z powyższym spółdzielnia mieszkaniowa może nabywać wyroby węglowe ze zwolnieniem od akcyzy, o ile przeznaczy je na ogrzanie pomieszczeń w których prowadzone są przez ich właścicieli gospodarstwa domowe.

Należy wskazać, że zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku z 2019 roku Spółdzielnia (…) w (…) przekształciła się w Spółdzielnię (…). Tym samym przestała być spółdzielnią mieszkaniową. Spółdzielnia zarządza 16 wspólnotami mieszkaniowymi, a wszyscy właściciele mieszkań są członkami Spółdzielni.

Z uwagi na to, że Spółdzielnia nabywa wyroby węglowe, wykorzystuje je do celów opałowych – wytwarza i dostarcza energię cieplną z własnych kotłowni do pozostających w jej zarządzie lokali stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni nie można stwierdzić, że Spółdzielnia działa w imieniu tych gospodarstw domowych. W przedmiotowej sytuacji podmiotami działającymi w imieniu gospodarstw domowych są wspólnoty mieszkaniowe zrzeszające właścicieli lokali, które przekazały zarządzanie nieruchomościami Spółdzielni jako podmiotowi zewnętrznemu. Spółdzielnia działa wobec powyższego na zasadach takich samych jak ciepłownia. Spółdzielnia nie jest więc uprawniona do nabywania ze zwolnieniem z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię, stanowiących odrębne własności członków Spółdzielni.

Celem spółdzielni mieszkaniowych na podstawie przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 845 z późn. zm., dalej: „ustawa o SM”) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnie mieszkaniowe stanowią zatem szczególnego rodzaju spółdzielnie i przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z2018 r. poz. 1285 z późn. zm.) mają do nich zastosowanie jedynie posiłkowo, w sytuacjach nieuregulowanych w ustawie o SM (art. 1 ust. 7 ustawy o SM).

Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że każda spółdzielnia, która działa w interesie swoich członków prowadząc wspólną działalność gospodarczą (stosownie do art. 1 § 1 Prawa spółdzielczego) związaną z zarządzaniem nieruchomościami, działa na takich samym zasadach jak spółdzielniach mieszkaniowych. Ustawa o SM wprowadza szczególny reżim prawny dotyczący działalności spółdzielni mieszkaniowych mający umożliwić im działalnie w imieniu i na rzecz gospodarstw domowych swoich członków w sferze w której są oni konsumentami usług. Wobec powyższego przepis art. 1 Prawa spółdzielczego nie może być podstawą do uznania, że Spółdzielnia (…) działa w imieniu gospodarstw domowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 jest nieprawidłowe.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego w (…) roku Agencja (…) w (…) przekazała spółdzielni dwa mieszkania z powodu zaległości w opłatach występujących w tych lokalach (jedno w miejscowości (…) bez centralnego ogrzewania).

Spółdzielnia wytwarza i dostarcza energię cieplną z własnych kotłowni do lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Spółdzielni.

Stosownie do wyżej przedstawionych rozważań, gospodarstwo domowe jest podmiotem, który może nabywać ze zwolnieniem z akcyzy wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych. Jednakże w opisanej sytuacji nie można stwierdzić, że podmiot nabywający i wykorzystujący wyroby węglowe do celów opałowych (wytwarzający i dostarczający energię cieplną) na potrzeby wspomnianego lokalu mieszkalnego (uzyskanego od Agencji i posiadającego centralne ogrzewanie) prowadzi w nim gospodarstwo domowe. Nie można również stwierdzić, że Spółdzielnia działa w imieniu gospodarstwa domowego prowadzonego w lokalu, którego jest właścicielem, ponieważ nie posiada już statusu spółdzielni mieszkaniowej.

Tym samym Spółdzielnia nie ma możliwości objęcia zwolnieniem wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych na potrzeby ogrzewania lokalu mieszkalnego będącego jej własnością.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku w (…) roku przystąpiła do Spółdzielni wspólnota po byłym ośrodku zdrowia w (…). W budynku tym znajduje się przychodnia i cztery lokale mieszkalne. Właściciele zlecili zarząd całym budynkiem Spółdzielni. Kotłownia jest własnością właścicieli budynku, jednakże Spółdzielnia jako zarządca organizuje wytwarzanie ciepła w kotłowni.

Rozpatrując zatem możliwość zwolnienia z akcyzy zużycia wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia, przyjmując rozważania przedstawione w odniesieniu do pytania nr 1 na temat zwolnienia dotyczącego gospodarstw domowych, nie można stwierdzić, że Spółdzielnia działa w imieniu tych gospodarstw domowych. W przedmiotowej sytuacji podmiotami działającymi w imieniu gospodarstw domowych jest wspólnota mieszkaniowa zrzeszająca właścicieli lokali w budynku po byłym ośrodku zdrowia, która przekazała zarządzanie nieruchomością Spółdzielni jako podmiotowi zewnętrznemu. Spółdzielnia działa wobec powyższego na zasadach takich samych jak ciepłownia. Spółdzielnia nie jest więc uprawniona do nabywania ze zwolnieniem z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku po byłym ośrodku zdrowia.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z akcyzy zużycia wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania powierzchni przychodni, należy wskazać że w myśl art. 31a ust.1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 i 2219 oraz z2019r. poz. 492). Zgodnie z opisem sprawy podmiotem, który nabywa, wykorzystuje do celów opałowych – wytwarza i dostarcza energię cieplną, w związku z tym że organizuje wytwarzanie ciepła w kotłowni w budynku po byłym ośrodku zdrowia – jest Spółdzielnia. Spółdzielnia nie jest podmiotem leczniczym, a tym samym nie znajduje się wśród podmiotów wymienionych w art. 31a, które są uprawnione do nabywania wyrobów węglowych w zwolnieniu z akcyzy.

Treść przepisu art. 31a ust. 1 pkt 3 wskazuje bowiem, że do korzystania ze zwolnienia określonego tym przepisem konieczne jest wykorzystywanie wyrobów węglowych bezpośrednio przez wskazane w nim podmioty. Posługując się przyimkiem „przez” prawodawca wskazał, że dla zastosowania zwolnienia z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy konieczne jest, aby wyroby węglowe zostały zużyte przez podmioty wskazane w przepisie, a nie przez inny podmiot, nawet jeżeli z wytworzonych w ten sposób ciepła i ciepłej wody ostatecznie korzystać będzie podmiot, wymieniony w przepisie systemu oświaty. Oznacza to, że beneficjentem tego zwolnienia mogą być tylko podmioty lecznicze w stosunku do wyrobów węglowych, które zostały przez nie nabyte i zużyte we własnym zakresie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 4 jest nieprawidłowe.

Analogicznie do sytuacji, w której odbiorcą ciepła jest przychodnia, Spółdzielnia nie może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych do celów opałowych na potrzeby ogrzewania budynku, w którym mieści się przedszkole w (…). O ile bowiem, wśród podmiotów mogących, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 wskazano także podmioty systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z2017r. poz.59, 949 i2203 oraz z2018r. poz.650), to treść tego przepisu wskazuje, że do korzystania ze zwolnienia określonego tym przepisem konieczne jest wykorzystywanie wyrobów węglowych bezpośrednio przez wskazane w nim podmioty. Posługując się przyimkiem „przez” w wyrażeniu „przez (...) podmiot systemu oświaty” prawodawca wskazał, że dla zastosowania zwolnienia z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy konieczne jest, aby wyroby węglowe zostały zużyte przez podmiot systemu oświaty, a nie przez inny podmiot, nawet jeżeli z wytworzonych w ten sposób ciepła i ciepłej wody ostatecznie korzystać będzie podmiot systemu oświaty. Oznacza to, że beneficjentem tego zwolnienia mogą być tylko podmioty systemu oświaty w stosunku do wyrobów węglowych, które zostały przez nie nabyte i zużyte we własnym zakresie.

Tym samym Spółdzielnia działa w omawianej sytuacji na zasadach takich samych jak ciepłownia. Spółdzielnia nie jest więc uprawniona do nabywania ze zwolnieniem z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych na potrzeby ogrzewania budynku w który mieści się przedszkole w(…).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Rozpatrując kwestię możliwości objęcia zwolnieniem od akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych do celów opałowych na potrzeby ogrzewania lokalu, w który mieści się biuro Spółdzielni, należy zauważyć, że lokal taki nie stanowi gospodarstwa domowego, a podmiot wykorzystujący go do swojej działalności – Spółdzielnia – nie należy do grupy podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się wdwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul.Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj