Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1638/11/EJ
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1638/11/EJ
Data
2011.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
nakłady
obiekt sportowy
odliczenia
prawo do odliczenia
remonty
świadczenie odpłatne
świadczenie usług
umowa dzierżawy
wyposażenie


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną (umowa dzierżawy obiektu sportowego)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu 23 listopada 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejące obiekty sportowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejące obiekty sportowe. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa realizuje swoje zadania statutowe między innymi w zakresie:

  1. realizacji zadań miasta w zakresie kultury fizycznej w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie powierzonego mienia,
  2. zarządzania i gospodarowania obiektami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi oraz terenami sportowo-rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy,
  3. udostępniania, w tym odpłatnie, bazy sportowo - rekreacyjnej mieszkańcom oraz zainteresowanym podmiotom, w tym: stowarzyszeniom sportowym, związkom sportowym i szkołom,
  4. eksploatacji i konserwacji istniejącej bazy sportowej, rekreacyjnej oraz jej rozbudową.

Stanowiąc powyższe zadania statutowe Wnioskodawca udostępnia klubom sportowym odpłatnie obiekty sportowe będące własnością Gminy w ramach zawieranych umów dzierżawy oraz umów ustanowienia użytkowania.

Tym samym zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawca wystawia faktury VAT sprzedaży w zakresie świadczonej usługi a tym samym zobowiązany jest do spełnienia obowiązku podatkowego jakim jest odprowadzenie podatku VAT należny do właściwego Urzędu Skarbowego na podstawie miesięcznych deklaracji VAT-7.

Umowy dzierżawy w przeważającej mierze zawierane są na czas nieoznaczony z opłatą czynszu dzierżawnego regulowanego Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 4 lutego 2010r. Umowy ustanowienia użytkowania zawierane są na czas oznaczony z opłatą czynszu dzierżawnego regulowanego na podstawie Aktu Notarialnego. Zarówno umowy dzierżawy jak i umowy ustanowienia użytkowania podlegają obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z zawartymi umowami Dzierżawcy jakimi pozostają kluby sportowe zobowiązani są do utrzymania przedmiotu dzierżawy. Nakłady jakie zostały poniesione przez Wnioskodawcę na istniejące obiekty sportowe w odniesieniu do stanu faktycznego dotyczą:

  • zakup wyposażenia szatni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • zakup bramek do piłki nożnej obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę dzierżawy podlegającą VAT,
  • zakup wyposażenia hali sportowej obiektu dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • malowanie ławek hali sportowej obiektu dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • remont instalacji elektrycznej i kanalizacyjnej w budynku przepompowni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • udrożnienie rurociągu od przepompowni do kolektora obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT.

Tym samym zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku ww. nakładów.

Ponadto Wnioskodawca dokonał odliczeń w zakresie ww. nakładów w oparciu o interpretację indywidualną nr IBPP4/443-340/09/AZ Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 maja 2009r., zgodnie z którą stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe w zakresie obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie nakładów ponoszonych przez Wnioskodawcę na budowę, remont i modernizację obiektów sportowych, basenów, hal sportowych finansowanych ze środków budżetowych (zakupionych materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem).

W piśmie z dnia 1 grudnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie faktury wystawiane są na Z., pozostający jako jednostka będąca samodzielnym płatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejące obiekty sportowe w zakresie:

  • zakup wyposażenia szatni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • zakup bramek do piłki nożnej obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę dzierżawy podlegającą VAT,
  • zakup wyposażenia hali sportowej obiektu dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • malowanie ławek hali sportowej obiektu dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • remont instalacji elektrycznej i kanalizacyjnej w budynku przepompowni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT
  • udrożnienie rurociągu od przepompowni do kolektora obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonane obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla nakładów poniesionych na istniejące obiekty sportowe w zakresie:

  • zakup wyposażenia szatni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • zakup bramek do piłki nożnej obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę dzierżawy podlegającą VAT,
  • malowanie ławek hali sportowej obiektu dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT,
  • remont instalacji elektrycznej i kanalizacyjnej w budynku przepompowni obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT
  • udrożnienie rurociągu od przepompowni do kolektora obiektu sportowego dla którego Wnioskodawca posiada umowę ustanowienia użytkowania podlegającą VAT...

Wnioskodawca uznaje za prawidłowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ww. odliczenia zostały dokonane zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. A zatem w zakresie w jakim towary i usługi (poniesione przez Wnioskodawcę nakłady) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (umowy dzierżawy oraz umowy ustanowienia użytkowania) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W przedstawionym stanie faktycznym jednostka budżetowa realizując zadania gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, świadczy usługi w sposób samodzielny, we własnym imieniu i na własną rzecz. Wnioskodawca udostępnia bowiem klubom sportowym odpłatnie obiekty sportowe będące własnością gminy. Zgodnie z zawartymi umowami Wnioskodawca wystawia faktury VAT sprzedaży w zakresie świadczonych usług.

Wnioskodawca ponosi nakłady w zakresie dokonywanych modernizacji, rozbudowy oraz zakupu wyposażenia nieruchomości udostępnianych w ramach umów dzierżawy lub umowy ustanowienia użytkowania.

Faktury dokumentujące koszty inwestycyjne wystawione są na Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Skoro bowiem Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT nabywa towary i usługi z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach dokumentujących zakupy tych towarów i usług.

Reasumując Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nakłady inwestycyjne dotyczące wyposażenia i remontu obiektów sportowych, finansowanych ze środków budżetowych pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj