Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-582/11-2/BA
z 15 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-582/11-2/BA
Data
2011.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
stawka
usługi konserwatorskie
zabytek
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług konserwatorskich.



Wniosek ORD-IN 359 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług konserwatorskich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług konserwatorskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą „A”, rozpoczął renowację dachu budynku klasztoru. Budynek dawnej plebanii a obecnie klasztoru jest przykładem neogotyckiego budownictwa ceglanego. Budynek ten to rozczłonkowana, czterokondygnacyjna bryła pokryta dachem czterospadowym, elewacje rozrzeźbiają płytki eyzality i pseudoryzality, zwieńczone w partii dachu trójkątnymi szczytami. Elementy dekoracji architektonicznych ograniczono do prostych form wywodzących się z gotyku, przetworzonych zgodnie z wymogami stylistyki końca XIX w. W chwili obecnej dach tego zabytkowego budynku wymagający gruntownej renowacji, podlega tej renowacji i dokonuje jej Zainteresowany z wyspecjalizowaną brygadą. Prace renowacyjne obejmują demontaż a następnie oczyszczenie, pomalowanie i ponowny montaż ozdobnych lukarn, wymianę okapów i obróbek blacharskich, wykonanie nowych kominów w miejsce starych, które zostaną rozebrane. Nastąpi również rozebranie istniejącego poszycia dachu i pokrycie go na nowo oraz zabezpieczenie odrestaurowanego dachu przed korozją. Zlecenie obejmuje również wykonanie innych prac pomocniczych polegających na ustawieniu rusztowań, wykonaniu obróbek blacharskich i dekarskich.

Na wykonanie tych prac, klasztor otrzymał dotację miejskiego konserwatora zabytków i prace te będą odbierane przez miejskiego konserwatora zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji, gdy budynek klasztoru jest wpisany do rejestru zabytków, zaś prace konserwacyjne dachu opisane w stanie faktycznym będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia wyszczególnionych prac a klasztor posiada pozwolenie miejskiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, możliwe jest skorzystanie z obniżonej stawki VAT...
  2. Tym samym, czy Zainteresowany jako wykonawca tychże prac może wystawiać faktury za wykonane prace przy zastosowaniu 8% stawki VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług możliwe jest zastosowanie obniżonej do 8% stawki VAT, gdyż prace które są wykonywane są w istocie pracami konserwatorskimi. Osoby wykonujące je mają odpowiednie kwalifikacje, a dodatkowo klasztor uzyskał pozwolenie miejskiego konserwatora zabytków na prowadzenie tychże prac oraz stosowną dotację od tej instytucji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienia od podatku.

Z dniem 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od podatku usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Bowiem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.


Z kolei zgodnie z § 43 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.


Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W związku z faktem, iż ustawa nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6 i 7 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
  • prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań.

Natomiast zakres kwalifikacji jakie winny posiadać osoby wykonujące ww. prace i roboty został określony w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987). Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub w specjalności w zakresie konserwacji zabytków, która odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa wyżej, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie, która odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

Jak wynika z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego lub materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego,
  2. prace te są wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  4. w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (w przypadku podmiotów gospodarczych).


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca rozpoczął renowację dachu budynku klasztoru. Budynek dawnej plebanii a obecnie klasztoru jest przykładem neogotyckiego budownictwa ceglanego. Budynek ten to rozczłonkowana, czterokondygnacyjna bryła pokryta dachem czterospadowym, elewacje rozrzeźbiają płytki eyzality i pseudoryzality, zwieńczone w partii dachu trójkątnymi szczytami. Elementy dekoracji architektonicznych ograniczono do prostych form wywodzących się z gotyku, przetworzone zgodnie z wymogami stylistyki końca XIX w. W chwili obecnej dach tego zabytkowego budynku wymagający gruntownej renowacji, podlega tej renowacji i dokonuje jej Zainteresowany z wyspecjalizowaną brygadą. Na wykonanie tych prac, klasztor otrzymał dotację miejskiego konserwatora zabytków i prace te będą odbierane przez miejskiego konserwatora zabytków.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w sytuacji, gdy budynek klasztoru jest wpisany do rejestru zabytków, zaś prace konserwacyjne dachu będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia wyszczególnionych prac i klasztor posiada pozwolenie miejskiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, możliwe jest skorzystanie z obniżonej stawki VAT.

Wobec powyższego, mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż prace polegające na renowacji dachu budynku klasztoru wpisanego do rejestru zabytków, które będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia wyszczególnionych prac, a klasztor posiada pozwolenie miejskiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zatem Wnioskodawca za wykonane usługi winien wystawić faktury ze zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego zgodnie z którym winien on zastosować dla wykonanej usługi stawkę podatku w wysokości 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Bowiem stawka podatku 8% wskazana w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zgodnie z którym „stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

   - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2” nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj