Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.423.2019.1.AKR
z 26 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca - Fundacja … (dalej jako Fundacja) od dnia 1 stycznia 2017 r. realizuje program „....”. Funkcję tę powierzyła Wnioskodawcy .... Fundacja ...., która jest autorem i fundatorem programu.

Fundacja istnieje od 1991 r. Misją i Jej celem jest finansowanie i wspieranie rozwoju kapitału intelektualnego dla gospodarki rynkowej. Fundacja działa na rzecz wyrównywania szans młodzieży pochodzącej z rejonów wiejskich w dostępie do edukacji wyższej. Programy prowadzone przez Fundację zorientowane są na zwiększenie dostępności studiów dla młodzieży pochodzącej ze wsi i małych miast, propagowanie aktywnych metod nauczania oraz inne inicjatywy na rzecz poprawy dostępności i jakości kształcenia polskiej młodzieży.

Celem programu „.....” jest aktywizacja i przeciwdziałanie wykluczeniu dzieci i młodzieży z małych miast i wsi w całej Polsce poprzez rozwijanie ich pasji i zainteresowań, odkrywanie talentów i potencjału podczas realizowanych przez studentów-wolontariuszy projektów edukacyjnych.

Wolontariuszami w programie .....są studenci rozmaitych kierunków, z różnych uczelni na terenie całego kraju. Wolontariusze realizując projekty edukacyjne w szkołach - prowadząc zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przekazują uczniom pozytywne wzorce i własnym przykładem zachęcają ich do rozwoju. Zajęcia charakteryzuje różnorodność tematyki oraz fakt, że studenci sami są twórcami i realizatorami swoich pomysłów.

W dotychczasowych edycjach programu od 2003 r. przeprowadzono ponad 35 000 projektów edukacyjnych w ponad 2 400 szkołach w Polsce. Wzięło w nich udział ponad 10 000 studentów-wolontariuszy.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca planuje zmienić dotychczasową formułę rozliczania środków przekazywanych wolontariuszom - Fundacja finansuje wolontariuszom koszty podróży oraz zakupu materiałów niezbędnych do przeprowadzenia projektów.

Obecnie wszelkie koszty podróży oraz zakupu materiałów niezbędnych do przeprowadzenia projektów edukacyjnych w ramach programu, zwracane są na podstawie dokumentów przedstawianych przez wolontariuszy (faktur VAT lub rachunków).

Powyższe rozwiązanie powoduje powstanie szeregu utrudnień, które w sposób negatywny wpływają na realizację założeń programu „.....”.

Najważniejszym problemem jest tworzenie realnych barier utrudniających wolontariuszom funkcjonowanie w programie ....., zarówno na płaszczyźnie:

  • finansowej: studenci muszą wygospodarować w swoim budżecie pieniądze, które dopiero po sprawdzeniu wydatków zostają im zwrócone (w tym miejscu należy zauważyć, że założenie kwoty kilkuset złotych przekracza możliwości wielu polskich studentów),
  • jak i administracyjnej: konieczność uzyskiwania, przechowywania i przesyłania Fundacji dokumentów stanowi zbędne obciążenie w stosunku do wolontariuszy.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w sytuacji licznych doniesień medialnych na temat oszustw w obrocie gospodarczym oraz spadku zaufania do sektora pozarządowego, wielu studentów prezentuje obawę, że założone przez nich środki na przeprowadzenie projektu nie zostaną im zwrócone.

Obecny sposób rozliczeń powoduje także konieczność zaangażowania po stronie Fundacji znacznych środków finansowych, w celu weryfikacji rozliczeń (obciążenie pracowników Fundacji obowiązkami weryfikacji dokumentów).

Przytoczone powyżej okoliczności sprawiają, że brak jest możliwości pełnego wykorzystania potencjału pracowników Fundacji do pomocy w ramach programu „......” oraz co najważniejsze istnieje realna bariera dla ludzi młodych, którzy chcą poświęcić swój czas na pomoc innym.

W ramach planowanej zmiany, Wnioskodawca chce wypłacać wolontariuszom stałą kwotę tzw. „kieszonkowego”, które w całości ma zostać przeznaczone na:

  • dojazd do placówki szkolnej, w której wolontariusz chce przeprowadzić projekt edukacyjny oraz powrót do miejsca zamieszkania,
  • zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia projektu takich jak np. akcesoria do eksperymentów, materiały plastyczne, artystyczne, papiernicze niezbędne do przeprowadzenia zajęć.

Powyższe rozwiązanie pozwoli na zaangażowanie wolontariuszy, którzy z uwagi na dotychczasowe przeszkody formalne i finansowe, rezygnowali z działania w programie oraz pozwoli na skupienie się na założeniach programu „....”, tj. na skutecznym wsparciu dzieci i młodzieży z małych miast i wsi.

Kwota kieszonkowego zostanie ustalona w regulaminie programu .....”, który jest częścią porozumienia z wolontariuszem. Będzie ona uzależniona od długości prowadzonego projektu edukacyjnego.

Świadczenia, która będą wypłacane wolontariuszom są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - zawierają się w katalogu określonym w art. 45 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kwoty „kieszonkowego” (tj. kwoty na dojazd do miejsca projektu edukacyjnego, powrót oraz zakup materiałów niezbędnych do jego przeprowadzenia) muszą oni przedstawić dokumenty finansowe, np. faktury VAT, rachunki, potwierdzające wydatkowanie kwot otrzymanych na te cele?

Zdaniem Wnioskodawcy, występuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kwoty tzw. „kieszonkowego” (tj. kwoty na dojazd do miejsca projektu edukacyjnego, powrót oraz zakup materiałów niezbędnych do jego przeprowadzenia), a wolontariusze nie muszą przedstawiać dokumentów potwierdzających wydatkowanie otrzymanych na te cele środków.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Wskazać przy tym należy, że powołany przepis nie uzależnia prawa do zwolnienia przedmiotowego od tego czy wolontariusze udokumentują wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele. Wobec powyższego dla celów niniejszego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać Wnioskodawcy dokumentów finansowych, z których wynika fakt wydatkowania tychże środków.

W tym miejscu należy wyjaśnić czym są „świadczenia otrzymywane przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego”.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U z 2019 r. poz. 688, z późn. zm.) korzystający ma obowiązek: pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet.

Stosownie art. 45 ust. 2 ww. ustawy korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego.

Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej - zwanych dalej „korzystającymi”.

Z powyższego wynika, że przekazywane kwoty są „świadczeniami otrzymywanymi przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego” (a co za tym idzie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego), gdy spełnione są następujące przesłanki:

  1. korzystający przekazujący świadczenie jest organizacją pozarządową,
  2. korzystający nie działa w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej,
  3. korzystający pokrywa koszty podróży służbowych, diety lub inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego.

Fundacja jest organizacją pozarządową i nie prowadzi działalności gospodarczej. Koszt dojazdu do placówki szkolnej, w której wolontariusz chce przeprowadzić projekt edukacyjny oraz powrót do miejsca zamieszkania stanowi koszt podróży służbowej, natomiast koszt zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia projektu takich jak np. akcesoria do eksperymentów, materiały plastyczne, artystyczne, papiernicze niezbędne do przeprowadzenia zajęć, stanowi inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego.

Uwzględniając zatem powyższe, w przedstawionym stanie faktycznym wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na poparcie stanowiska własnego Wnioskodawca wskazuje inne interpretację podatkowe potwierdzające prawidłowość powyższych rozważań:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj