Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.342.2019.3.MT
z 30 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2019 r. (data wpływu 11 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 lipca 2019 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.342.2019.1.MT, uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 sierpnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.342.2019.2.MT o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości położonej na Węgrzech - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości położonej na Węgrzech.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 10 lipca 2019 r. (data nadania 10 lipca 2019 r., data doręczenia 26 lipca 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.342.2019.1.MT, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych. Ponadto pismem z dnia 26 sierpnia 2019 r. (data nadania 27 sierpnia 2019 r., data doręczenia 11 września 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.342.2019.2.MT, tut. organ wezwał ponownie Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data nadania 2 sierpnia 2019 r., data wpływu 12 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 18 września 2019 r. (data nadania 18 września 2019 r., data wpływu 24 września 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje budowę domów bliźniaków w aglomeracji budapesztańskiej. Wartość całego przedsięwzięcia czyli koszty działki i budowy oraz wszystkich innych związanych kosztów wynosi 900.000,00 zł. - 1 mln zł. Właścicielami inwestycji będzie Wnioskodawca w wysokości 50% oraz jego siostra obywatelka Węgier. Obydwoje będą mieć po 50% udziałów w inwestycji oraz we własności gruntów wraz posadowionymi na nich budynkami. Wnioskodawca ma obywatelstwo węgierskie, ale ze względu na rezydencję podatkową, rozlicza się co do zasady w Polsce. Jego siostra mieszkająca tylko na Węgrzech i niemająca innych kontaktów z Polską rozlicza się tylko na Węgrzech. Jej sytuacja nie interesuje w tym pytaniu podatnika.

Planowana sprzedaż wybudowanej nieruchomości i budynkowej z gruntem - grudzień 2019 r. Zakup działki - czerwiec 2019 r. Przygotowanie gruntu, uzyskanie zezwoleń itp. - czerwiec-lipiec 2019 r. Rozpoczęcie budowy lipiec - sierpień 2019 r. Budowa będzie wykonana przez firmę węgierską - koszt ustalony z góry w umowie. Sprzedaż przez Wnioskodawcę nieruchomości nastąpi przed upływem 5 lat podatkowych. Minie tylko kilka miesięcy od zakupu gruntu do wybudowania i sprzedaży gruntu zabudowanego.


Podatek dochodowy na Węgrzech wynosi 15%, jeżeli nieruchomość zostanie sprzedana w ciągu roku od zakupu. Podatek ten zostanie oczywiście zapłacony.


Sprzedaż nie dokonuje się z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej podatnika. Pieniądze nie będą wydatkowane na następne wydatki mieszkaniowe.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.) Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

  1. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami w Polsce.
  2. Sprzedaż ma charakter okazjonalny.
  3. Wnioskodawca nie płaci w Polsce żadnego podatku według skali podatkowej.
  4. Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnej placówki na terenie Węgier ani nie posiada.

Pismem z dnia 18 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

  1. Miejsce zamieszkania dla celów podatku dochodowego Wnioskodawca będzie miał w Polsce.
  2. Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, ale nie występował o certyfikat rezydencji.
  3. Ośrodek interesów życiowych Wnioskodawca posiada w Polsce.
  4. Wnioskodawca przebywa cały czas w Polsce.
  5. Wnioskodawca będzie przebywał ponad 183 dni w Polsce w 2019 r.
  6. Wnioskodawca przebywa w Polsce, ale na Węgrzech też płaci podatki, jeśli przepisy tego wymagają.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ze względu na fakt zapłaty 15% podatku dochodowego na Węgrzech możliwe jest odliczenie tego węgierskiego podatku od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska-Węgry w wyniku czego nie dokonamy zapłaty w Polsce podatku, lecz wyłącznie na Węgrzech?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli sprzedaż nieruchomości następuje przed upływem pięciu lat podatkowych, a z taką mamy do czynienia w tym przypadku sprzedaż tej nieruchomości jest opodatkowana. Według art. 30e ustawy o PIT transakcje odpłatnego zbycia nieruchomości obciąża podatek dochodowy w wysokości 19 % uzyskanego dochodu. Dochód ustalamy jako różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, a kosztami uzyskania (przychody pomniejszamy o koszty sprzedaży takie jak np. koszt taksy notarialnej).

Co do zasady więc sprzedaż tej nieruchomości przez obywatela polskiego na Węgrzech opodatkowana będzie polskim podatkiem liniowym 19%. Jednak na terenie Węgrzech podatnik musi zapłacić podatek w wysokości 15% od osiągniętego dochodu. Obydwa podatki ujęte są w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Do aktualnie istniejących podatków, których dotyczy konwencja, należą w szczególności:

  1. w Polsce: podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek rolny (zwane dalej „podatkami polskimi”);
  2. na Węgrzech: podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od własności ziemi, podatek budowlany, lokalny podatek od działalności gospodarczej, (zwane dalej „podatkami węgierskimi”).

Zasady unikania podwójnego opodatkowania zawarte są w art. 24 konwencji. Zgodnie z nimi jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to Państwo pierwsze zwolni taki dochód lub majątek od podatku.

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, to Państwo pierwsze zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w tym drugim Państwie. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć części podatku obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która przypada od wszystkich dochodów pochodzących z tego drugiego Państwa. Jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej konwencji uzyskany dochód lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie będzie zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, wówczas to Państwo może, mimo to, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek.

Wynika z powyższego że podatku dochodowego w Polsce nie będzie. Po pierwsze podatek jest płacony na Węgrzech w wysokości 15%. Następnie w Polsce podatek ten jest zwolniony na mocy konwencji. Polska co prawda mogłaby zwiększyć stawkę podatku według skali do pozostałych dochodów od których obliczany jest podatek w Polsce. Jednak ze względu na to, że podatek 19% od sprzedaży nieruchomości jest podatkiem liniowym brak jest możliwości zwiększenia stawki podatkowej według skali w tym przypadku i podatek ten w Polsce nigdy nie powstanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie art. 3 ust. 1a tej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że jako polski rezydent podatkowy dokona on w 2019 r. odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na Węgrzech. Przedmiotowa nieruchomość została wybudowana przez Wnioskodawcę i Jego siostrę. Wnioskodawca nie prowadzi w Polsce działalności polegającej na obrocie nieruchomościami. Sprzedaż nieruchomości ma charakter okazjonalny. Wnioskodawca wskazał również, że nie posiada i nie będzie posiadał żadnej placówki na terenie Węgier.


W związku z powyższym zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdą uregulowania Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (Dz. U. z 1995 r., Nr 125, poz. 602 ze zm.).

W świetle art. 6 ust. 1 ww. Konwencji, dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Państwa, w którym majątek ten jest położony. Statki, barki, pojazdy drogowe i samoloty nie stanowią majątku nieruchomego (art. 6 ust. 2 Konwencji).

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 ww. Konwencji, zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Należy wyjaśnić, że użycie w tym przepisie słowa „mogą być opodatkowane” oznacza, że przychody, o których w nim mowa są opodatkowane w kraju miejsca położenia nieruchomości zawsze, o ile prawo podatkowe tego państwa przewiduje opodatkowanie takiego dochodu. Sformułowanie, że dochód ten „może” być opodatkowany nie zezwala na dowolne wybranie państwa, w którym dochód ten ma zostać opodatkowany. Przepis ten oznacza, że dochód taki oprócz tego, że podlega opodatkowaniu w państwie, w którym osoba osiągająca ten dochód ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, to podlega również opodatkowaniu w tym państwie, w którym położony jest dany majątek, zgodnie z prawem tego państwa.

Jednocześnie aby uniknąć podwójnego opodatkowania tego samego dochodu należy zastosować właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ww. Konwencji.


Zgodnie z art. 24 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to Państwo pierwsze zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami ustępów 2 i 3.

Jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej konwencji uzyskany dochód lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie będzie zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, wówczas to Państwo może, mimo to, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek (art. 24 ust. 3 Konwencji).

Powyższe oznacza, że dochód ze zbycia nieruchomości położonej na Węgrzech, który może być na Węgrzech opodatkowany zgodnie z prawem tego państwa - w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania. Natomiast w Polsce do obliczenia stawki podatkowej, wg której opodatkowany jest pozostały dochód osiągnięty w Polsce, można uwzględnić dochód osiągnięty na Węgrzech.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Natomiast w myśl art. 30e ust. 5 ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że ponieważ dochód uzyskany przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu zarówno na Węgrzech, jak i w Polsce, zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania uregulowana w powołanym wyżej art. 24 ust. 1 ww. Konwencji. Tak więc dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Węgrzech będzie w Polsce zwolniony z opodatkowania.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w Polsce dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł, dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości położonej na Węgrzech nie będzie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce, i nie będzie podlegał wykazaniu w zeznaniu podatkowym.

W związku z tym, że art. 24 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku przewiduje metodę wyłączenia z progresją, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia 15% podatku zapłaconego za granicą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj