Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.268.2019.2.AA
z 27 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie określonej w decyzji o wsparciu (zdarzenie przyszłe nr 1) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej w ramach spółki osobowej powstałej z przekształcenia spółki kapitałowej, która powstała z przekształcenia prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 2 września 2019 r. (data wpływu 5 września 2019 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie określonej w decyzji o wsparciu,
  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej w ramach spółki osobowej powstałej z przekształcenia spółki kapitałowej, która powstała z przekształcenia prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Zdarzenie przyszłe nr 1:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i prowadzi działalność gospodarczą w formie indywidualnej działalności gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest sprzedaż hurtowa drutu spawalniczego. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wybrał sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. „podatek liniowy”. W związku z powyższym Wnioskodawca opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym.

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć przedmiot swojej działalności na działalność w zakresie produkcji drutu spawalniczego oraz planuje inwestycję obejmującą m.in. budowę nowej hali produkcyjnej i w związku z planowaną inwestycją zamierza złożyć wniosek o wsparcie w ramach ustawy z dnia 10.05.2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 ze zm. - dalej ,,ustawa o wsparciu”) i uzyskać na podstawie tej ustawy wydanie na swoją rzecz decyzji o wsparciu. Planowana inwestycja będzie realizowana w oparciu o kryteria zawarte w wydanej decyzji o wsparciu, przy czym nie będzie realizowana na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin. Z tytułu realizacji planowanej inwestycji, Wnioskodawca nie będzie korzystać z pomocy publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 482 ze zm.).

Zdarzenie przyszłe nr 2:

Wnioskodawca w stanie faktycznym opisanym zdarzeniu przyszłym nr 1 rozważa po wydaniu na rzecz Wnioskodawcy (jako osoby fizycznej prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą) decyzji o wsparciu dokonać na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 505 ze zm. - dalej „ksh”) przekształcenia tej formy prowadzenia swojej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka A).

W wyniku planowanego przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka A), na podstawie art. 553 ksh, Wnioskodawca stanie się wspólnikiem przekształconej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki A) i na przekształconą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę A) przejdzie w szczególności decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy oraz prawa Wnioskodawcy wynikające z tej decyzji.

Po przekształceniu swojej indywidualnej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę A) do tej spółki (spółki A) przystąpi w charakterze wspólnika odrębna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka B), w wyniku czego wspólnikami tej spółki (spółki A) będzie Wnioskodawca (będący osobą fizyczną) i ta odrębna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka B). Wnioskodawca planuje następnie na podstawie art. 551 § 1 ksh przekształcić tą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (powstałą w wyniku przekształcenia z indywidualnej działalności gospodarczej - tj. spółkę A) w spółkę komandytową (spółka C), w której Wnioskodawca (będący osobą fizyczną) stanie się komandytariuszem, a komplementariuszem tej spółki będzie ta odrębna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka B), która była do tej pory wspólnikiem przekształcanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki A).

W wyniku tego kolejnego planowanego przekształcenia, na podstawie art. 553 ksh, na przekształconą spółkę komandytową (spółkę C) przejdzie w szczególności decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy (która następnie przeszła na przekształconą spółkę z ograniczona odpowiedzialnością - spółkę A) oraz prawa wynikające z tej decyzji.

Po ww. przekształceniach Wnioskodawca nadal będzie jako osoba fizyczna podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych i który opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym. Z tytułu realizacji planowanej inwestycji ani Wnioskodawca, ani przekształcona spółka komandytowa (spółka C), ani komplementariusz (spółka B) nie będą korzystać z pomocy publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 482 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 1 Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, który opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, będzie mógł zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu?
  2. Czy w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 2, przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, Wnioskodawcy, jako wspólnikowi spółki komandytowej (spółki C), na którą w wyniku przekształceń przeszła decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych jako wspólnik spółki komandytowej (spółki C) z prowadzenia przez spółkę komandytową (spółkę C) pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku spółki komandytowej (spółki C)?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 1, Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, który opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, będzie mógł zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10.05.2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 ze zm. - zwanej dalej "ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”) wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Z kolei, zgodnie z art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3. Przedmiotowe zwolnienie od podatku dochodowego, do którego odsyła art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Wnioskodawca opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym.

Przepis art. 30c ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei art. 30c ust. 2 ustawy o PIT przewiduje, że podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 230. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Z przepisów ustawy o PIT, jak i przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie wynika brak możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, przy wybranej formie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tj. tzw. podatkiem liniowym).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT można zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63b tej ustawy, tj. dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydanych wcześniej interpretacjach indywidualnych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 04.07.2019 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.342.2019.2.ID, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25.03.2019 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.662.2018.2.IR).

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nr 1 i ww. przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 1 Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, który opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, będzie mógł zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 2, przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, Wnioskodawcy (będącemu osobą fizyczną), jako wspólnikowi spółki komandytowej (spółka C), na którą w wyniku przekształceń przeszła decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych jako wspólnik spółki komandytowej (spółki C) z prowadzenia przez spółkę komandytową (spółkę C) pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku spółki komandytowej (spółki C).

Przepis art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505 ze zm. - dalej „ksh”) przewiduje, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633, 2212) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową). Z kolei przepis art. 551 § 1 ksh przewiduje m.in., że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być przekształcona w inną spółkę handlową. W kwestii skutków prawnych przekształceń formy prowadzenia działalności gospodarczej, przepisy ksh stanowią, że Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, a Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 1 i § 2 ksh).

Wobec powyższego, w przypadku dokonania przekształceń opisanych w zdarzeniu nr 2 we wniosku, na podstawie art. 553 ksh, na przekształconą spółkę komandytową (spółkę C) przejdzie w szczególności decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy (która następnie przeszła na przekształconą spółkę z ograniczona odpowiedzialnością - tj. spółkę A) oraz prawa wynikające z tej decyzji.

Zgodnie z art. 41 pkt 1 ksh spółka osobowa to - spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Stosownie do art. 102 ksh spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej. Dochody spółek osobowych (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej) nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28 tej ustawy. Za spółkę niebędącą osobą prawną należy zatem uznać także spółkę komandytową. Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Jako że spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego, są one transparentne podatkowo, a podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zatem przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osoba prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału w zysku. Jeżeli spółka taka prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osobą fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Uznać zatem również należy, że prawo do skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, przysługuje wspólnikowi spółki osobowej proporcjonalnie do jego udziału w zyskach spółki.

Stosownie do art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 - dalej „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”): wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż. Przy tym zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646).

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców: przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odsyła art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przy tym, zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji opisanej we wniosku w zdarzeniu przyszłym nr 2, w wyniku przekształceń na spółkę komandytową (spółkę C) przejdzie decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy i to spółka komandytowa (spółka C) w wyniku przekształceń będzie nowym adresatem tej decyzji o wsparciu, natomiast z prawa do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT korzystają wspólnicy tej spółki, będący podatnikami tego podatku. Należy zatem stwierdzić, że prawo do skorzystania z ww. zwolnienia przysługuje Wnioskodawcy, jako wspólnikowi Spółki. Wnioskodawca (będący osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych) opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym. Przepis art. 30c ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei art. 30c ust. 2 ustawy o PIT przewiduje, że podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 230. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Z przepisów ustawy o PIT, jak i przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie wynika brak możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, przy wybranej formie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tj. tzw. podatkiem liniowym). Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT można zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63b tej ustawy, tj. dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nr 2 oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 2, przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, Wnioskodawcy (będącemu osobą fizyczną), jako wspólnikowi spółki komandytowej (spółki C), na którą w wyniku przekształceń przeszła decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych jako wspólnik spółki komandytowej (spółki C) z prowadzenia przez spółkę komandytową (Spółkę C) pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku spółki komandytowej (spółki C).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25.04.2019 r. sygn. 0113- KDIPT2-3.4011.61.2019.2.IR, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20.02.2019 r. sygn. 0112-KDIL3-3.4011.400.2018.2.MM, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28.02.2019 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.573.2018.2.ES).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie określonej w decyzji o wsparciu (zdarzenie przyszłe nr 1) - jest prawidłowe,
  • zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej w ramach spółki osobowej powstałej z przekształcenia spółki kapitałowej, która powstała z przekształcenia prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe nr 2) - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1387, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że: dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl natomiast art. 21 ust. 5a ww. ustawy: zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc powołanej ustawy: przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

  1. osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy lub dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub
  2. czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub
  3. podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku – jako zdarzenie przyszłe nr 1 – wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, osiągającym dochody z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży drutu spawalniczego, który wybrał sposób opodatkowania dochodów z tej działalności tzw. podatkiem liniowym. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć przedmiot działalności na działalność w zakresie produkcji drutu spawalniczego oraz planuje inwestycję obejmującą m.in. budowę nowej hali produkcyjnej i w związku z planowaną inwestycją zamierza złożyć wniosek o wsparcie w ramach ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i uzyskać na podstawie tej ustawy wydanie na swoją rzecz decyzji o wsparciu. Planowana inwestycja będzie realizowana na podstawie kryteriów zawartych w wydanej decyzji o wsparciu, przy czym nie będzie realizowana na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin. Z tytułu realizacji planowanej inwestycji Wnioskodawca nie będzie korzystać z pomocy publicznej, o której mowa w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy w pierwszej kolejności odwołać się do przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162).

Zgodnie z treścią art. 3 tej ustawy: wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

W myśl art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał, że opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei z treści art. 30c ust. 2 ww. ustawy wynika, że: podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie wynika brak możliwości zastosowania zwolnienia dochodu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy wybranej formie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy.

Reasumując – w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 1 – w przypadku uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63b tej ustawy, tj. dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej w ramach spółki osobowej powstałej z przekształcenia spółki kapitałowej, która powstanie z przekształcenia prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505, z późn. zm.): spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Na mocy art. 551 § 5 Kodeksu spółek handlowych: przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 ww. Kodeksu). Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 1 ww. Kodeksu).

Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy ustrojowej przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego.

Z powyższych przepisów Kodeksu spółek handlowych wynika, że w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy, w szczególności przyznane przedsiębiorcy zezwolenia, koncesje oraz ulgi. Ponadto z sukcesją generalną mamy do czynienia także w przypadku przekształcenia spółek prawa handlowego.

Należy jednak zauważyć, że zasady sukcesji na gruncie prawa podatkowego uregulowane są w sposób szczególny w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.).

W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa: osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
  3. wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 2 ww. ustawy: przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. (uchylony);
  3. stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.

Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych (art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej).

Analiza następstwa prawnego wymaga kompleksowej wykładni przepisów zaliczanych do szczegółowego prawa podatkowego, natomiast przepisy Ordynacji podatkowej należy stosować jedynie w tym zakresie, w jakim brak jest uregulowań w szczegółowym prawie podatkowym. Zatem jedynie w przypadku, gdy ustawy szczegółowe wyraźnie odnoszą się do następstwa prawnego w prawie podatkowym, zakres tego następstwa kształtowany jest przez unormowania takich ustaw.

Z informacji przedstawionych we wniosku – jako zdarzenie przyszłe nr 2 – wynika, że Wnioskodawca rozważa po wydaniu na rzecz Wnioskodawcy (jako osoby fizycznej prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą) decyzji o wsparciu dokonać przekształcenia tej formy prowadzenia swojej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka A). W wyniku planowanego przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej w Spółkę A, Wnioskodawca stanie się wspólnikiem przekształconej Spółki A i na przekształconą Spółkę A przejdzie w szczególności decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy oraz prawa Wnioskodawcy wynikające z tej decyzji. Po przekształceniu swojej indywidualnej działalności gospodarczej w Spółkę A, do tej spółki przystąpi w charakterze wspólnika odrębna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka B), w wyniku czego wspólnikami Spółki A będzie Wnioskodawca i Spółka B. Następnie Wnioskodawca planuje przekształcić Spółkę A (powstałą w wyniku przekształcenia z indywidualnej działalności gospodarczej) w spółkę komandytową (dalej: Spółka C), w której Wnioskodawca stanie się komandytariuszem, a komplementariuszem Spółki C będzie Spółka B. W wyniku tego kolejnego planowanego przekształcenia na przekształconą Spółkę C przejdzie w szczególności decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na rzecz Wnioskodawcy oraz prawa wynikające z tej decyzji. Z tytułu realizacji planowanej inwestycji ani Wnioskodawca, ani Spółka C, ani Spółka B nie będą korzystać z pomocy publicznej, o której mowa w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wątpliwość Wnioskodawcy w niniejszej sprawie budzi kwestia możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki C, powstałej z przekształcenia Spółki A, która powstała z przekształcenia prowadzonej przez Wnioskodawcę indywidualnie działalności gospodarczej.

Mając na uwadze treść powołanych powyżej art. 9 ust. 1 i art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które enumeratywnie zostały wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28 tej ustawy.

Natomiast pkt 28 ww. ustawy stanowi: ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka komandytowa (tu: Spółka C) jest zatem spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy: zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Spółki osobowe (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej) nie są podatnikami podatku dochodowego, są one transparentne podatkowo. Podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osobą prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału. Jeżeli spółka ta prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osobą fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zasady wynikające z przepisu art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się również do zwolnień, o których mowa w art. 21 ustawy.

W odniesieniu do kwestii będącej przedmiotem niniejszego wniosku ponownie należy odwołać się do przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.

I tak zgodnie z art. 2 pkt 3 tej ustawy: użyte w ustawie określenia oznaczają przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292): przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie natomiast z art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji: decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
  2. poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
  3. terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
  5. kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
  6. terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713): maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
  2. zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl § 5 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji: zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie natomiast z § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia: wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Wskazane powyżej regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy. Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Przepisy dotyczące decyzji o wsparciu nie zawierają norm, z których wynikałoby, że decyzje tracą ważność lub w jakikolwiek sposób wyłączona lub ograniczona jest możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w sp. z o.o., a następnie w spółkę osobową.

W niniejszej sprawie – w opisanym zdarzeniu przyszłym nr 2 – należy uznać, że skoro zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu otrzymał Wnioskodawca prowadzący indywidualną działalność gospodarczą oraz nie zostanie ono cofnięte i możliwe będzie dalsze posługiwanie się nim przez Spółkę A i C zgodnie z przepisami ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, Wnioskodawca jako wspólnik Spółki C ma prawo do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nr 2 - przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawcy jako wspólnikowi Spółki C, na którą w wyniku przekształceń przeszła decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie z opodatkowania dochodów przewiedziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to będzie przysługiwać Wnioskodawcy, jako wspólnikowi Spółki C, proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku Spółki C – stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj