Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.145.2019.3.WR
z 30 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu – 27 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 19 września 2019 r. (data wpływu - 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych dostarczanych od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych używanych do celów opałowych dostarczanych od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 7 sierpnia 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.145.2019.1.WR oraz pismem z dnia 19 września 2019 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 5 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.145.2019.2.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowane w pismach z dnia 21 sierpnia 2019 r. i 19 września 2019 r.):

Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy (…) działającą na podstawie uchwały (…) Rady Miejskiej (…). W sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej - jednostki budżetowej - (…).

Jednostkę powołano do wykonywania zadania własnego gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jakim jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawcy w/w uchwałą Rady Miejskiej nadano statut którym określono podstawowe zadania:

  1. Zaspokajanie potrzeb społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury fizycznej, sportu, rekreacji i wypoczynku,
  2. Inspirowanie jednostek i grup społecznych do czynnego i twórczego udziału w życiu sportowym miasta i gminy,
  3. Promowanie uzdolnionej młodzieży,
  4. Zorganizowanie środowiskowych imprez sportowych,
  5. W granicach prawa, podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb środowiska.

(…) kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor, który działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza gminy (…). Pełnomocnictwo obejmuje składanie oświadczeń Gminy w zakresie działalności kierowanej jednostki oraz zaciąganie zobowiązań w imieniu Gminy w ramach planu finansowego jednostki. W konsekwencji stroną umów dotyczących zakupu towarów i usług przez Wnioskodawcę jest Gmina reprezentowana przez działającego z upoważnienia burmistrza - dyrektora jednostki. Wnioskodawca zarządza infrastrukturą przekazaną przez gminę (…), na której wykonywane są zadania określone w statucie. Wykonując statutowe zadania świadczy za odpłatnością usługi na rzecz konsumentów takie jak: wejścia na basen, wejścia na sekcje sportowe, na siłownie, zajęcia fitness. Usługi te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto prowadzi działalność wynajmu pomieszczeń innym jednostkom która to działalność również jest opodatkowana VAT.

Do roku 2017 Wnioskodawca był podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i samodzielnie rozliczał się w zakresie tego podatku z urzędem skarbowym . Obecnie tut. Jednostka jako nieposiadająca osobowości prawnej, jest scentralizowana w ramach gminy (…).

W konsekwencji centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r.:

˗ podatnikiem VAT dla usług sprzedawanych oraz nabywanych przez Wnioskodawcę jest gmina ,

  • Wnioskodawca wystawia faktury , w którym sprzedawcą jest gmina (…),
  • Wnioskodawca otrzymuje faktury, w których nabywcą jest gmina (…).

W roku 2017 uchwałą (…) Rady Miejskiej w (…) W sprawie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości stanowiącej własność gminy, na podstawie umowy użyczenia (…), Gmina użyczyła i oddała w bezpłatne użytkowanie Wnioskodawcy nieruchomość (…) wraz z budynkami i budowlami znajdującymi się na powyższej nieruchomości. Nieruchomość wykorzystywana jest na prowadzenie działalności kulturalno-sportowej określonej w statucie Wnioskodawcy. Na obiekcie prowadzone są wydarzenia sportowe i rekreacyjne bez pobierania należności przez Wnioskodawcę.

W roku 2018 dla celów ogrzewania budynku na nieruchomości (…) został posadowiony zbiornik naziemny oraz dostarczany jest olej opałowy, za który dostawca wystawia fakturę zgodnie z art. 2 ust.1 pkt 18 ustawy z dnia grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym: tj. Fakturę w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu zbiornika naziemnego – typ 1 – z dostawcą gazu. Nabywany gaz płynny zużywany jest przez Wnioskodawcę na potrzeby Wnioskodawcy tj. do ogrzewania budynku posadowionego (…), w którym znajdują się pomieszczenia administracyjne oraz szatnie dla korzystających z infrastruktury sportowej.

W maju 2018 r. Gmina przekazała do wykonania przez Wnioskodawcę umowę z roku 2011 dzierżawy gruntu stanowiącego część w/w terenu (…) administrowanego przez Wnioskodawcę.

Na obiekcie (…), oprócz pobierania opłaty za w/w umowę dzierżawy, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest zdania, że w zakresie nabywanych wyrobów gazowych dla celów opałowych, w których jako nabywca występuje gmina (…), przysługuje zwolnienie od podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na administrowanym obiekcie (…) jednostka nie prowadzi działalności gospodarczej.

Nadto w piśmie z dnia 21 sierpnia 2019 roku, stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał co następuje.

Organem podatkowym właściwym dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji jest (…) Urząd Skarbowy (…).

W roku 2018 dla celów ogrzewania budynku na nieruchomości (…) został posadowiony zbiornik naziemny oraz dostarczany jest gaz płynny o kodach: 27 11 12 94 oraz 27 11 12 97, za który dostawca wystawia fakturę zgodnie z art. 2 ust.1 pkt 18 ustawy z dnia grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym tj. fakturę w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu zbiornika naziemnego -typ 1 z dostawcą gazu. Nabywany gaz płynny zużywany jest przez Wnioskodawcę na potrzeby Wnioskodawcy tj. do ogrzewania budynku posadowionego na obiekcie sportowym (…), w którym znajdują się pomieszczenia administracyjne oraz szatnie dla korzystających z infrastruktury sportowej. Z kompleksu sportowego, w tym ogrzewanego budynku korzystają bezpłatnie:

  • dzieci ze szkół podstawowych Gminy (…) w ramach szkolnych zajęć sportowych,
  • dzieci ze szkół podstawowych Gminy (…) w ramach pozaszkolnych zajęć sportowych- sekcji lekkoatletycznych,
  • mieszkańcy z obszaru gminy uprawiający sport, w godzinach poza zajęciami szkół podstawowych,
  • uczestnicy imprez rekreacyjnych i zawodów organizowanych przez Gminę (…) typu: Olimpiada Seniora, Cała Polska Biega, różne zawody sportowe o puchar Burmistrza (…), masowe imprezy rekreacyjne (…).

W maju 2018 r. Gmina przekazała do wykonania przez Wnioskodawcę umowę z roku 2011 dzierżawy gruntu stanowiącego część w/w terenu (…) administrowanego przez Wnioskodawcę Umowa dzierżawy zawarta pomiędzy Gminą (…) - Wydzierżawiającym a (…) prowadzącym działalność (…)- Dzierżawcą, zawarta w (…) 2011 r. oddała Dzierżawcy w dzierżawę grunt będący własnością Gminy (…). W maju 2018 r. Gmina (…) przekazała w/w umowę do Wnioskodawcy wraz ze wskazaniem, że Wnioskodawca wstąpił w uprawnienia Wydzierżawiającego tejże umowy. Zbiornik naziemny posadowiony na nieruchomości do celów ogrzewania budynku (…) gazem płynnym o kodach: 2711 12 94 oraz 2711 12 97 nie jest przedmiotem dzierżawy przez (…) a prowadzącego działalność (…). Ponadto Wydzierżawiający (…) nie korzysta z budynku (…) ogrzewanego gazem płynnym. W 2018 r. Wnioskodawca wystawił fakturę dla Wydzierżawiającego w której nabywcą jest (…), sprzedawcą Gmina (…), jednostka organizacyjną: Wnioskodawca.

Na obiekcie (…) Wnioskodawca, oprócz pobierania opłaty za w/w umowę dzierżawy, nie prowadzi działalności gospodarczej. W roku 2019 dostawca gazu płynnego zwrócił się do Wnioskodawcy o podpisanie oświadczenia potwierdzającego spełnienie warunku upoważniającego do skorzystania ze zwolnienia, z podatku akcyzowego, od zużywanego gazu płynnego oraz składania deklaracji AKC-R. Warunkiem tym jest nie prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na wydzielonym administrowanym obiekcie (…) Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, tak więc może potwierdzić dostawcy gazu płynnego o kodach: 2711 12 94 oraz 2711 12 97, że warunek upoważniający do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego jest spełniony przez Wnioskodawcę oraz spełniony jest warunek, że Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji AKC-R.

W opinii Wnioskodawcy dostawca gazu ( spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest podmiotem pośredniczącym natomiast Wnioskodawca – (…) jest podmiotem zużywającym. Właściwy dla tej sytuacji przepis to art. 32 ust 3 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-6b ustawy o podatku akcyzowym. Okres przejściowy określony w art. 3a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Prawo celne nie znajduje zastosowania dla opisanej sytuacji.

Umowa dzierżawy została zawarta zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej (…), w której Rada wyraziła zgodę na wydzierżawienie nieruchomości z przeznaczeniem na działalność sportowo- rekreacyjną.

Umowa dzierżawy zawiera zapisy:

Paragraf 2 umowy:

  1. Dzierżawca będzie wykorzystywał przedmiot dzierżawy na cele prowadzenia działalności sportowej.
  2. Zmiana przeznaczenia przedmiotu dzierżawy wymaga zgody Wydzierżawiającego.

Zadania własne gminy obejmują, między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych – art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazana umowa służy realizacji w/w zadania własnego gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 sierpnia 2019 r. w piśmie z dnia 19 września 2019 r.):

Czy zakupy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez jednostkę budżetową Gminy (…), dla których jako nabywca została wskazana w fakturze VAT też Gmina, zwolnione jest od akcyzy, w oparciu o przepis art. 32 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz jest zwolnione z obowiązku składania deklaracji AKC-R?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest zdania, że w zakresie nabywanych wyrobów gazowych o kodach: 27 11 12 94 oraz 27 11 12 97 dla celów opałowych, przysługuje zwolnienie od podatku akcyzowego, zgodnie z przepisem art. art. 32 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykonując czynności na obiekcie sportowym (…) zlecone przez Gminę (…), nie prowadzi działalności gospodarczej lecz realizuje zadania Gminy (…) jako organu administracji publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy podatnikiem podatku akcyzowego jest nabywca - Gmina (…), która podlega zwolnieniu od akcyzy przy zakupie wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1b ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy przy czym wyrobami gazowymi są wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Pod pozycją 28 w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją 21 został wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00. Wskazać przy tym należy, że zgodnie z objaśnieniami zamieszczonym do załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym ex oznacza „dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu”.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Tym samym gaz płynny o kodach CN 2711 12 94 oraz 2711 12 97 nie jest wyrobem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiotem zużywającym jest podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą (art. 16 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe, używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadku ich dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
    2a)w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 (art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6a ustawy o podatku akcyzowym).

Według art. 13 ust. 1 podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, (…).

Z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwana dalej „ustawą centralizacyjną”.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 tej ustawy, ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W myśl art. 3 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W rozpatrywanej sprawie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony przez Wnioskodawcę, który jest jednostką organizacyjną gminy – jednostką budżetową Gminy.

Wnioskodawcę powołano do wykonywania zadania własnego gminy określonego w art. 7 ust. 1, pkt 10 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jakim jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych Wnioskodawcy w/w uchwałą Rady Miejskiej nadano Statut którym określono podstawowe zadania:

  1. zaspokajane potrzeb społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury fizycznej, sportu, rekreacji i wypoczynku,
  2. inspirowanie jednostek i grup społecznych do czynnego i twórczego udziału w życiu sportowym miasta i gminy.
  3. promowanie uzdolnionej młodzieży.
  4. organizowanie środowiskowych imprez sportowych
  5. w granicach prawa, podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb środowiska.

Wnioskodawca kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor, który działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza gminy (…). Pełnomocnictwo obejmuje składanie oświadczeń Gminy w zakresie działalności kierowanej jednostki oraz zaciąganie zobowiązań w imieniu Gminy w ramach planu finansowego jednostki. W konsekwencji stroną umów dotyczących zakupu towarów i usług przez Wnioskodawcę jest Gmina reprezentowana przez działającego z upoważnienia burmistrza - dyrektora jednostki. Wnioskodawca zarządza infrastrukturą przekazaną przez gminę (…), na której wykonywane są zadania określone w statucie. Wykonując statutowe zadania świadczy za odpłatnością usługi na rzecz konsumentów takie jak : wejścia na basen, wejścia na sekcje sportowe, na siłownie, zajęcia fitness. Usługi te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto prowadzi działalność wynajmu pomieszczeń innym jednostkom która to działalność również jest opodatkowana VAT.

W roku 2017 Uchwałą (…) Rady Miejskiej (…) w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy, na podstawie umowy użyczenia (…) Gmina użyczyła i oddała w bezpłatne używanie Wnioskodawcy nieruchomość (…) wraz z budynkami i budowlami znajdującymi sia na powyższej nieruchomości. Nieruchomość wykorzystywana jest na prowadzenie działalności kulturalno-sportowej określonej w statucie Wnioskodawcy. Na obiekcie prowadzone są wydarzenia sportowe i rekreacyjne bez pobierania należności przez Wnioskodawcę.

W roku 2018 dla celów ogrzewania budynku na nieruchomości (…) został posadowiony zbiornik naziemny oraz dostarczany jest gaz płynny o kodach 2711 12 94 oraz 2711 12 97, za który dostawca wystawia fakturę zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku akcyzowym tj. fakturę w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu zbiornika naziemnego - typ 1 z dostawcą gazu. Nabywany gaz płyny zużywany jest przez Wnioskodawcę na potrzeby Wnioskodawcy tj. do ogrzewania budynku posadowionego na obiekcie sportowym (…), w którym znajdują się pomieszczenia administracyjne oraz szatnie dla korzystających z infrastruktury sportowej.

W maju 2018 r. Gmina przekazała do wykonania przez Wnioskodawcę umowę z roku 2011 dzierżawy gruntu stanowiącego część w/w terenu (…) administrowanego przez Wnioskodawcę Umowa dzierżawy zawarta pomiędzy Gminą (…) – Wydzierżawiającym, a (…) prowadzącym działalność (…) - Dzierżawcą, zawarta w (…) 2011 r. oddała Dzierżawcy w dzierżawę grunt będący własnością Gminy (…) stanowiący część działki (…) położonej w (…). W maju 2018 r. Gmina (…) a przekazała w/w umowę do Wnioskodawcy wraz ze wskazaniem, ze Wnioskodawca wstąpił w uprawnienia Wydzierżawiającego tejże umowy. Zbiornik naziemny posadowiony na nieruchomości do celów ogrzewania budynku (…) gazem płynnym o kodach 2711 12 94 oraz 2711 12 97 nie jest przedmiotem dzierżawy.

Wnioskodawca wskazał nadto, że dostawca gazu ( spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest podmiotem pośredniczącym natomiast Wnioskodawca jest podmiotem zużywającym, a właściwy dla tej sytuacji przepis to art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca wskazał również, że spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-6b ustawy o podatku akcyzowym Okres przejściowy określony w art. 3a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Prawo celne nie znajduje zastosowania dla opisanej sytuacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy, stosownie do treści zadanego pytania i przedstawionego stanowiska sprowadzają się do ustalenia, czy zakupy gazu płynnego dla celów opałowych przez jednostkę budżetową Gminy, dla którego jako nabywca wskazana została również Gmina są zwolnione z akcyzy oraz czy w opisanej sprawie występuje konieczność złożenie deklaracji AKC-R tj. rejestracji dla podatku akcyzowego.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że od dnia 1 stycznia 2017 r. w Gminie (…) wprowadzono wspólne rozliczenie podatku od towarów i usług, obejmujące scentralizowanie rozliczeń Gminy (…) oraz gminnych jednostek budżetowych w tym Wnioskodawcy. Od tej daty, podatnikiem VAT dla usług sprzedawanych i nabywanych przez Wnioskodawcę jest Gmina (…), Wnioskodawca wystawia faktury, w których Sprzedawcą jest Gmina (…), Wnioskodawca otrzymuje faktury, w których nabywcą jest Gmina (…).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Zgodnie z art. 11a ww. ustawy organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zauważyć należy, że ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje terminu „jednostka budżetowa” czy „samorządowy zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

Przepis art. 9 ustawy o finansach publicznych zawiera enumeratywny katalog rodzajów jednostek tworzących sektor finansów publicznych. Wymienione w nim są:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
    2a) związki metropolitalne;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Trzeba zatem zauważyć, że ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym. Centralizacja, o której mowa w ww. ustawie dotyczy tylko i wyłącznie rozliczeń w podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynikający z innych ustaw podatkowych pozostaje bez zmian. Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe) nadal pozostają odrębnymi podatnikami na gruncie innych ustaw podatkowych.

Tym samym Gmina (…), pomimo, że jest też wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących nabycie wyrobów gazowych przez Wnioskodawcę nie będzie w stosunku do tej transakcji podatnikiem podatku akcyzowego i w tym zakresie nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy.

W zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że wskazane wyżej zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (w tym zatem wyrób będący przedmiotem wniosku objęty kodem CN 2711 12 94 oraz 2711 12 97) są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;
  2. węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy;
  3. zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-6b.

Pierwszy z warunków, o którym mowa powyżej, jest spełniony - Wnioskodawca spełnia definicję podmiotu zużywającego tj. podmiotu, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Węglowodory gazowe są bowiem zużywane do celów opałowych.

Z drugiego z ww. warunków wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy będzie zachodzić m.in. w przypadku, gdy podmiotem dostarczającym gaz Wnioskodawcy (podmiotowi zużywającemu) będzie skład podatkowy na terytorium kraju lub podmiot pośredniczący. Wnioskodawca wskazał, że nabywał będzie węglowodory gazowe od podmiotu pośredniczącego, zatem i ten warunek zostanie spełniony.

Jeżeli natomiast chodzi o pkt 3 (spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, Wnioskodawca wskazał, że będą one przez niego spełnione.

W tym jednak miejscu zasadnie jest odniesienie się do obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę rejestracji dla celów zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego.

Jak wcześniej wskazano, w myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany przez wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Natomiast jednym z warunków zastosowania zwolnienia, w oparciu o przepis art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy jest, zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy, złożenie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1. Jednocześnie w sytuacji, o której mowa w art. 32 ust. 6a ustawy, dla zastosowania zwolnienia wymagane jest przedstawienie przez podmiot zużywający podmiotowi wysyłającemu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Tym samym w sprawie objętej wnioskiem konieczne jest rozstrzygnięcie czy dla zastosowania zwolnienia konieczne jest dokonanie przez Wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym, a konkretnie czy Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji pojęcia działalności gospodarczej. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej działalność gospodarcza to każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Stosownie do art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy za odpłatnością usługi na rzecz konsumentów takie jak: wejścia na basen, wejścia na sekcje sportowe, na siłownie, zajęcia fitness. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że pobiera opłatę (w imieniu Gminy) z tytułu zawartej umowy dzierżawy. Tym samym działalności Wnioskodawcy w postaci świadczenia wyżej wymienionych usług na rzecz konsumentów można przypisać znamię ciągłości oraz zarobkowy charakter. W rezultacie Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i jako taki będzie miał obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

Reasumując to Wnioskodawca nabywając od podmiotu pośredniczącego gaz płynny o kodach CN 2411 12 94 oraz 2411 12 97 do celów opałowych jest uprawniony do nabycia ww. wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, przy czym jednym z ww. warunków koniecznych do jego zastosowania (obok spełnionych przez Wnioskodawcę) jest dokonanie przez Wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym - AKC-R.

W związku z powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj