Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.509.2019.2.RH
z 10 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 7 października 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży usług urbanistycznych:


  • polegających na wykonywaniu projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, projektów decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projektów zagospodarowania terenu – jest nieprawidłowe,
  • polegających na wykonywaniu projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży usług urbanistycznych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Biuro zajmuje się projektowaniem urbanistycznym i sporządzaniem dokumentów planistycznych o których mowa w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Biuro świadczy usługi w zakresie opracowań urbanistycznych będących przedmiotem praw autorskich w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Biuro wykonuje w szczególności:


  • projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • projekty studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
  • projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
  • projekty decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • projekty zagospodarowania terenu.


Przeważająca działalność gospodarcza, kod PKD 71.11.Z - działalność w zakresie architektury, która obejmuje opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z:


  • projektowaniem budowlanym,
  • projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.


Wykonywane utwory urbanistyczne zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), są przedmiotem prawa autorskiego.

Biuro zawiera umowy na opracowanie projektów/utworów urbanistycznych na podstawie których za świadczone usługi otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium oraz przekazuje autorskie prawa majątkowe.

Głównym projektantem, autorem opracowań i właścicielem biura jest Wnioskodawca, uprawniony urbanista w myśl ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Firma jest „płatnikiem” podatku VAT.

Zgodnie z art. 1 punkt 2 ustęp 6 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego w szczególności są utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne. Według załącznika nr 3 poz. 181 do ustawy o podatku VAT dla ww. usług stawka podatku VAT wynosi 8%.


Dodatkowo w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku z dnia 7 października 2019, stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 25 września 2019 r.,:


  1. Na pytanie: „Z kim (chodzi o status nabywcy) będzie Pan zawierał przedmiotowe umowy oraz jakie będą zapisy tych umów, co do przedmiotu świadczenia (tj. jakie czynności będzie Pan wykonywał w ramach tych umów)?” wskazano:

    „Biuro zawiera głównie umowy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego (gminy wiejskie, wiejsko-miejskie, miejskie). Zapisy umów dotyczą opracowania:


    1. projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    2. projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin.
    3. projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
    4. projektów decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego,
    5. projektów zagospodarowania terenu.
      W ramach umów wykonywane są projekty w/w opracowań urbanistycznych, w skład których wchodzą załączniki graficzne (rysunki urbanistyczne) oraz cześć tekstowa odpowiednio do projektu. W ramach umów wykonywane są projekty w oparciu o indywidualne rozwiązania planistyczne i specjalistyczną wiedzę z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego. Za wykonywane opracowania (utwory) wypłacane jest wynagrodzenie i tym samym następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych na nabywcę”.


  2. Na pytanie: „Czy wykonywane projekty będą realizowane w ramach ściśle określonej przepisami prawa procedury (należy wskazać jakiej, osobno dla każdego projektu objętego pytaniem)?”, wskazano:
    „Opracowywane projekty, są wykonywane w ramach procedury określonej przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jednakże procedurą tą zajmuje się zleceniodawca (Gmina).
    Gmina (zleceniodawca) przeprowadza procedurę planistyczną w oparciu o ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, i tak:


    1. projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w oparciu o rozdział 2 ustawy,
    2. projekty studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, w oparciu o rozdział 2 ustawy,
    3. projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, w oparciu o rozdział 5 ustawy,
    4. projekty decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego, w oparciu o rozdział 5 ustawy.
    5. projektów zagospodarowania terenu - nie ma przepisów.


Zgodnie z Rozdziałem 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „Planowanie przestrzenne w gminie” procedurę planistyczną oraz wszystkie czynności administracyjne związane z uchwaleniem opracowań urbanistycznych wykonuje gmina. Zgodnie z przepisami prawa zleceniodawca nie może powierzyć w ramach zawieranej umowy czynności administracyjnych (związanych z opracowaniem projektu, planu miejscowego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji Inwestycji celu publicznego).

Biuro zajmuje się opracowaniem samego projektu opracowania urbanistycznego. Gmina powierza jedynie sporządzenie projektu aktów planistycznych (opracowań urbanistycznych) uprawnionej osobie zgodnie z art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Art. 5. (Osoby uprawnione do sporządzania projektów aktów planistycznych).


Projekty planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzają osoby, które spełniają jeden z warunków:


  1. nabyły uprawnienia do projektowania w planowaniu przestrzennym na podstawie ustawy z dnie 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1989 r. poz. 99,178 i 192 z 1990 r., poz. 198 i 505 oraz z 1993 r. poz. 212);
  2. nabyły uprawnienia urbanistyczne na podstawie art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. poz. 139. z późn. zm.);
  3. posiadają kwalifikacje do wykonywania zawodu urbanisty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskane na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2013 r. poz. 932 i 1650);
  4. posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie architektury, urbanistyki lub gospodarki przestrzennej;
  5. posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie innym niż określony w pkt 4 oraz ukończyły studia podyplomowe w zakresie planowania przestrzennego, urbanistyki lub gospodarki przestrzennej;
  6. są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej. Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy nabyli kwalifikacje zawodowe do projektowania zagospodarowania przestrzeni i zagospodarowania przestrzennego w skali lokalną i regionalną odpowiadające wymaganiom określonym w pkt 4 lub 5.

Art. 60 ust. 4. Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy powierza się osobie, o której mowa w art. 5 albo osobie wpisanej na listę izby samorządu zawodowego architektów posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektoniczną albo uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności architektonicznej.

Główny Projektant w biurze planowania i jednocześnie właściciel posiada kwalifikacje w oparciu o art. 5 ust 3, 4 i 5.

Zatem procedura określona przepisami prawa jest przeprowadzana przez gminę (zleceniodawcę/nabywcę) a projekt opracowania urbanistycznego przez biuro planowania”.

3. Na pytanie „Jakie uregulowania wynikają/wynikać będą z zawartych z nabywcą umów, co do wynagrodzenia (jego charakteru oraz poszczególnych składników wynagrodzenia)?”, wskazano, że: „W ramach zawieranych umów nabywca będzie wypłacał dla biura wynagrodzenie w transzach w zależności od etapu przeprowadzanej przez nabywcę procedury planistycznej. Nabywca sam określa etapy wypłacenia wynagrodzenia w umowie. W ramach umów zawierany będzie również zapis o przeniesieniu w całości autorskich praw majątkowych do przedmiotu umowy. Wynagrodzenie wypłacane jest na konto firmowe w oparciu o wystawioną fakturę każdorazowo na etapie określonym przez warunki umowy”.

Wniosek uzupełniono ponadto o brakującą opłatę, w związku z wezwaniem, co oznacza że intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji w kwestii opodatkowania wszystkich 5-ciu opisanych we wniosku rodzajów projektów (w tym również nieobjętych postawionym pytaniem projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Mając na uwadze art. 1 oraz art. 4, ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), czy stosowanie stawki VAT 8% do sprzedaży usług urbanistycznych nie będących projektami aktów normatywnych, tj. utworów/projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego, zagospodarowania terenu, jest zgodne z przepisami prawa podatkowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie utwory urbanistyczne opracowywane przez biuro, zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), są przedmiotem prawa autorskiego. Wątpliwości co do stosowania 8% stawki podatku VAT wynikają z art. 4, w/w ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 4 nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego, akty normatywne lub ich urzędowe projekty.


Zdaniem Wnioskodawcy z pośród opracowywanych utworów urbanistycznych w postaci:


  • projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
  • projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
  • projektów decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • projektów zagospodarowania terenu,


wyłącznie projekty planów miejscowych stanowią urzędowe projekty aktów normatywnych, natomiast pozostałe utwory nie stanowią aktów normatywnych.

Katalog źródeł prawa określa art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.). W świetle tego przepisu źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, zaś źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. O normatywnym charakterze planu miejscowego mówi wprost art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), zgodnie z którym plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca winien stosować dwie stawki VAT w zależności od wykonywanego utworu.

Dla usługi opracowania utworu/projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będącego projektem aktu normatywnego winna mieć zastosowanie stawka podatku VAT 23%.

Dla usług opracowania utworów/projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego, zagospodarowania terenu, winna mieć zastosowanie stawka podatku VAT 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:


  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla sprzedaży usług urbanistycznych polegających na wykonywaniu projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, projektów decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projektów zagospodarowania terenu,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla sprzedaży usług urbanistycznych polegających na wykonywaniu projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%,


  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 ze zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).


W art. 1 ust. 2 ww. ustawy ustawodawca określił, iż w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:


  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).


Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia „utwory” wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 cyt. ustawy, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.

Stosownie do treści art. 1 ust. 21 cytowanej ustawy ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (art. 1 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy).

Jednakże na mocy art. 4 pkt 1 i 2 ww. ustawy nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego akty normatywne lub ich urzędowe projekty oraz urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu tej ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Stosownie do art. 50 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1945 z późn. zm.) sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego powierza się osobie, o której mowa w art. 5, albo osobie wpisanej na listę izby samorządu zawodowego architektów posiadającej uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej albo uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności architektonicznej. Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy powierza się osobie, o której mowa w art. 5, albo osobie wpisanej na listę izby samorządu zawodowego architektów posiadającej uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej albo uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności architektonicznej (art. 60 ust. 4 ww. ustawy). W myśl art. 5 pkt 2 i 3 cytowanej ustawy projekty planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzają osoby, które spełniają jeden z warunków: nabyły uprawnienia urbanistyczne, posiadają kwalifikacje do wykonywania zawodu urbanisty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem urbanistycznym i sporządzaniem dokumentów planistycznych, w szczególności wykonuje, na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego, projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, projekty studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, projekty decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projekty zagospodarowania terenu. W tym celu Wnioskodawca zawiera z jednostkami samorządu terytorialnego umowy, na wykonanie ww. projektów. Opracowywane projekty, są wykonywane w ramach procedury określonej przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wnioskodawca zajmuje się opracowaniem samego projektu opracowania urbanistycznego. Gmina powierza sporządzenie projektu aktów planistycznych (opracowań urbanistycznych) uprawnionej osobie zgodnie z art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku VAT 8% do sprzedaży usług urbanistycznych niebędących projektami aktów normatywnych, tj. projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz zagospodarowania terenu, jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.

W pierwszej kolejności należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykonywane w ramach zawieranych umów projekty w postaci studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz zagospodarowania terenu, nie są projektami aktów normatywnych, o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy o prawach autorskich.

Zgodnie z definicją akt normatywny to – akt organu państwa ustanawiający normy ogólne, np. ustawa, dekret, rozporządzenie (słownik języka polskiego PWN). Katalog źródeł prawa określa art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.). W świetle tego przepisu źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, zaś źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

Niemniej jednak stwierdzić należy, że powołany przepis art. 4 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyklucza spod ochrony m.in. materiały urzędowe. Formuła „materiały urzędowe” charakteryzująca się stosunkowo dużą pojemnością pozwala do niej zaliczyć projekty decyzji, w tym również te sporządzane na zlecenie organów administracji publicznej przez osoby trzecie. W odniesieniu do tego rodzaju materiałów, co do których poza wszelką wątpliwość można przyjąć, że pochodzą od urzędu, wytworzone zostały w ramach jego kompetencji, dotyczą sprawy urzędowej bądź wreszcie powstały w rezultacie procedury urzędowej, bez znaczenia pozostaje to, czy projekt decyzji sporządzony został przez pracownika danego organu, czy też osobę trzecią działającą na zlecenie podmiotu publicznego. Taki projekt uzyskuje status materiału urzędowego.

Wobec powyższego, skoro wymienione projekty studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, projekty decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projekty zagospodarowania terenu, są wykonywane na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego oraz stanowią niezbędny w procedurze planistycznej materiał, niezbędny do wydania przez organ decyzji, to uznać należy, że powstałe projekty będą stanowić materiał urzędowy, nie stanowiący utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który nie może być przedmiotem prawa autorskiego.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że będące przedmiotem zapytania ww. projekty, nie spełniają definicji utworu w myśl przepisów ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a ich autorowi nie będzie przysługiwała ochrona jako twórcy.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie można uznać w tym przypadku za indywidualnego twórcę, artystę wykonawcę w myśl przepisów ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, a świadczone przez Niego usługi nie będą korzystały z opodatkowania preferencyjną stawka podatku 8%, o której mowa w art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 188 zał. nr 3 do ustawy.

Tym samym, wykonywane przez Wnioskodawcę projekty: studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego i zagospodarowania terenu będą opodatkowane wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Kolejna kwestia dotyczy sposobu opodatkowania usług wykonywania przez Wnioskodawcę na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to projekt aktu normatywnego, o którego charakterze wyraźnie stanowi treść art. 14 ust. 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego.

Wobec powyższego ma do niego zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Tym samym wykonywane projekty miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie mogą korzystać z ochrony jaka daje ustawa o prawach autorskich i prawach pokrewnych. W konsekwencji, ich autor nie będzie mógł być uznany za twórcę w rozumieniu przepisów tej ustawy.

Reasumując należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że dla ww. usługi winna znaleźć zastosowanie podstawowa stawka podatku 23%.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj