Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.249.2019.2.ENB
z 14 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 i 30 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 12 i 30 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie przed upływem 5 lat od daty zakupu, i zamierza w ciągu trzech lat zakupić mieszkanie z rynku wtórnego, które będzie wymagało kapitalnego remontu. Sprzedaż mieszkania przed upływem pięciu lat nastąpiła w 2019 r.


Wnioskodawczyni powzięła wątpliwości czy poniższe wydatki mogą być wliczone do wydatków na własne cele mieszkaniowe:


  1. projektant wnętrz - plan rozmieszczenia pomieszczeń i instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, hydraulicznej.
  2. koszt usługi remontowej - ekipa remontowa,
  3. materiały budowlane - zaprawy, silikon, uszczelniacz akrylowy, cekol, fuga, farby, cegły, karton-gips, profile aluminiowe, gwoździe, kołki, rury, łączniki rur, rozetka, wężyki, uszczelki hydrauliczne, kable i gniazdka elektryczne, ramka do gniazd elektrycznych i przełączników światła, przełączniki światła, klej montażowy,
  4. materiały pomocnicze - szpachle, rękawice budowlane, folia ochronna, taśma klejące, wiertarka, wiertła, tarcza diamentowa - do cięcia glazury i terakoty, papiery ścierne, wałek do malowania ścian, pędzle, drążek teleskopowy, tektura falista,
  5. wynajem kontenera lub worków na odpady budowlane,
  6. transport materiałów budowlanych,
  7. oświetlenie podtynkowe i natynkowe - kinkiety, lampy wiszące, oświetlenie punktowe,
  8. szyna sufitowa, karnisz,
  9. grzejniki co,
  10. piec gazowy albo bojler elektryczny,
  11. panele podłogowe lub parkiet, listwy wykończeniowe, podkład pod panele,
  12. stolarka drzwiowa, ościeżnice, maskownice, opaski, uszczelki, klamki, zamek, numerek na drzwi,
  13. stolarka okienna, parapet, wsporniki do montażu parapetu, żaluzje wewnętrzne lub rolety, usługa cięcia drewna (np. w punkcie usługowym),
  14. glazura i terakota,
  15. meble kuchenne na wymiar,
  16. agd do zabudowy - zlew, piekarnik, płyta kuchenna, mikrofalówka, lodówka, zmywarka, pralka, suszarka bębnowa,
  17. armatura biała - prysznic, wanna, miska wc, deska sedesowa, umywalka, postument lub szafka podumywalkowa, spłuczka ala geberit, bateria umywalkowa, bateria wannowo- natryskowa i bateria zlewowa,
  18. szafy do zabudowy,
  19. łóżko sypialniane, sofa wypoczynkowa, fotel,
  20. stół, krzesła,
  21. biurko,
  22. dywan, wykładzina podłogowa.


W przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że z uwagi na zakup mieszkania i rozpoczęcie prac remontowych przed otrzymaniem interpretacji indywidualnej wniosek dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego. Na dzień złożenia uzupełnienia Wnioskodawczyni poniosła już część wydatków.

Jednocześnie Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w koszt usług remontowych będzie wchodziło wynagrodzenie za przeprowadzenie tzw. generalnego remontu - wymianę instalacji, kucie ścian, kładzenie nowych gładzi, szpachlowanie, kładzenie nowych tynków, wyrównywanie wylewek, nowych podłóg, kafli, instalacji nowej armatury w łazience itd.


Zgodnie z umową prace remontowe będą składać się z kilku etapów i będą polegać na:


  1. demontażu (całkowity demontaż podłóg, glazury, terakoty, punktowe skucie tynków, usunięcie wewnętrznych drzwi wejściowych, usunięcie odpadów budowlanych);
  2. położeniu wszelkich instalacji - w tym: instalacji elektrycznych i hydraulicznych,
  3. przygotowaniu ścian, podłóg i sufitów do położenia wszelkiej instalacji w tym postawieniu ścianek działowych,
  4. w zakresie podłóg: przygotowanie posadzek pod parkiet i terakotę, w tym gruntowanie i wylewka betonowa i samopoziomująca,
  5. transporcie i wnoszeniu materiałów budowlanych,
  6. kładzeniu glazury i terakoty, fugowanie, kładzeniu tapet i innych naściennych, podłogowych i sufitowych materiałów budowlanych np. ozdobnej cegły, listew wykończeniowych,
  7. w zakresie ścian i sufitów: gruntowanie, szpachlowanie, szlifowanie, gruntowanie, malowanie,
  8. montażu drzwi wewnętrznych,
  9. biały montaż wraz z armaturą,
  10. montażu kontaktów, gniazdek i oświetlenia,
  11. obróbce okien - po wstawieniu przez zewnętrznego dostawcę - z możliwością  odstąpienia od tego punktu w zależności od jakości usług zewnętrznego dostawcy,
  12. zamocowaniu karniszy,
  13. ewentualnym składaniu mebli,
  14. przeprowadzeniu prac wykończeniowych mieszkania.


Wszystkie meble kuchenne na wymiar i szafy do zabudowy będą trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi lokalu - tj. ścianami lokalu. W zależności od umiejscowienia szafek kuchennych będą one także połączone z podłogą lub sufitem. Szafy do zabudowy będą tworzyć jedną całość z podłogą i sufitem - będą przytwierdzone za pomocą specjalnych dysz, mocowań lub śrub.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki wymienione we wniosku i uzupełnieniu mogą być wliczone do wydatków na własne cele mieszkaniowe?


Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie wydatki wskazane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku stanowią wydatki na własne cele mieszkaniowe wskazane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uprawniają do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy.


Zgodnie z art. 21 ust. 25, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;


  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30;


  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;


    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a).


Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane - przez „remont” należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 886/96 stwierdzając, że „za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji”.

W ocenie Wnioskodawczyni, w świetle powyższych definicji, ponoszone wydatki wskazane we wniosku i uzupełnieniu mieszczą się w definicji wydatków na własne cele mieszkaniowe wskazane powyżej - można je zakwalifikować jako wydatki na „budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 16 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. (…). W związku z tym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od tego dnia.


Z kolei - w myśl art. 21 ust. 25 pkt 1 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


  • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


Pojęcie wydatków na własne cele mieszkaniowe zostało szczegółowo uregulowane w art. 21 ust. 25-29 ustawy. Ustawodawca wymienił w tych przepisach cele przeznaczenia środków ze zbycia nieruchomości (praw do nieruchomości), które uprawniają do skorzystania z omawianego zwolnienia. Katalog tych wydatków ma charakter zamknięty. Oznacza to, że – dla potrzeb stosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy – wydatkami na własne cele mieszkaniowe podatnika są tylko i wyłącznie wydatki wskazane przez ustawodawcę, a nie inne czy podobne wydatki (nawet jeśli obiektywnie służą realizacji własnych celów mieszkaniowych podatników w potocznym rozumieniu tego pojęcia). W związku z tym tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 tej ustawy - pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Omawiana regulacja art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wprowadza również termin, w jakim należy dokonać wydatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, aby uprawniało ono do skorzystania z omawianej ulgi podatkowej. I tak, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby przychód ten został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie w sytuacji gdy dochód został uzyskany po 1 stycznia 2019 r.


Co istotne, przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych limituje wartość dochodu, jaki podlega zwolnieniu do wysokości, która odpowiada iloczynowi:


  • dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz
  • udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z tego odpłatnego zbycia.


Dla oceny skutków podatkowych wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na wskazane we wniosku rodzaje wydatków, należy odnieść się do regulacji art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród wydatków na własne cele mieszkaniowe wymieniono w nim wydatki poniesione na remont własnego lokalu mieszkalnego. Przez „własny” lokal mieszkalny rozumie się zarówno lokal mieszkalny, do którego przysługuje podatnikowi prawo własności (tj. nieruchomość lokalową), jak również lokal mieszkalny do którego przysługuje podatnikowi spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Ponadto od 1 stycznia 2019 r. przez własny lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Zauważyć również należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje „remontu”. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane jako „wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”. Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego lokalu jako nieruchomości i jej części składowych (tj. wszystkiego, co nie może być odłączone od lokalu bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego), służące utrzymaniu lokalu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie lokalu mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego lokalu. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” lokalu mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi lokalu.


Wobec powyższego, należy uznać, że wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na:


  1. materiały budowlane, w tym zaprawy, silikon, uszczelniacz akrylowy, cekol, fuga, farby, cegły, karton-gips, profile aluminiowe, gwoździe, kołki, rury, łączniki rur, rozetka, wężyki, uszczelki hydrauliczne, kable i gniazdka elektryczne, ramka do gniazd elektrycznych i przełączników światła, przełączniki światła, klej montażowy,
  2. glazurę i terakotę,
  3. transport i wnoszenie materiałów budowlanych,
  4. koszt usługi remontowej, tj. wynagrodzenie za przeprowadzenie tzw. generalnego remontu - wymianę instalacji, kucie ścian, kładzenie nowych gładzi, szpachlowanie, kładzenie nowych tynków, wyrównywanie wylewek, nowych podłóg, kafli, instalacji nowej armatury w łazience,
  5. demontaż (całkowity demontaż podłóg, glazury, terakoty, punktowe skucie tynków, usunięcie wewnętrznych drzwi wejściowych);
  6. położenie wszelkich instalacji - w tym: instalacji elektrycznych i hydraulicznych,
  7. przygotowanie ścian, podłóg i sufitów do położenia wszelkiej instalacji w tym postawienie ścianek działowych,
  8. w zakresie podłóg: przygotowanie posadzek pod parkiet i terakotę, w tym gruntowanie i wylewka betonowa i samopoziomująca,
  9. kładzenie glazury i terakoty, fugowanie, kładzenie tapet i innych naściennych, podłogowych i sufitowych materiałów budowlanych np. ozdobnej cegły, listew wykończeniowych,
  10. gruntowanie, szpachlowanie, szlifowanie, malowanie ścian i sufitów,
  11. montaż drzwi wewnętrznych,
  12. biały montaż wraz z armaturą - prysznic, wanna, miska wc, deska sedesowa, umywalka, spłuczka ala geberit, bateria umywalkowa, bateria wannowo- natryskowa i bateria zlewowa,
  13. postument lub szafka podumywalkowa – o ile szafka podumywalkowa będzie stanowiła element mocowania umywalki,
  14. montaż kontaktów, gniazdek,
  15. obróbkę okien - po wstawieniu przez zewnętrznego dostawcę - z możliwością  odstąpienia od tego punktu w zależności od jakości usług zewnętrznego dostawcy,
  16. grzejniki co,
  17. piec gazowy albo bojler elektryczny,
  18. panele podłogowe lub parkiet, listwy wykończeniowe, podkład pod panele,
  19. stolarkę drzwiową, ościeżnice, maskownice, opaski, uszczelki, klamki, zamek,
  20. stolarkę okienną, parapet, wsporniki do montażu parapetu,
  21. przeprowadzenie prac wykończeniowych mieszkania.
  22. usługę cięcia drewna (np. w punkcie usługowym) - o ile drewno było wykorzystywane do remontu, np. jako element konstrukcyjny,


    mieszczą się w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na remont lokalu mieszkalnego. Tym samym w sytuacji spełnienia pozostałych przesłanek wynikających z przepisów (wydatkowania środków na własne cele mieszkaniowe, na remont własnego lokalu mieszkalnego położonego w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej w wynikającym z przepisów okresie) wydatki te uprawniały/będą uprawniały Wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.


Za wydatki uprawniające do zwolnienia przedmiotowego należy również uznać zakup sprzętów do zabudowy w postaci zlewu, piekarnika, płyty kuchennej, jak również mebli kuchennych na wymiar i szafy do zabudowy, trwale połączonych z elementami konstrukcyjnymi lokalu (ścianami, sufitem , podłogą) oraz ewentualny koszt składania/ zamontowania takich mebli.

Za wydatki poniesione na realizację celów mieszkaniowych, o których mowa w art. art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy również uznać wydatki związane z zakupem i montażem oświetlenia podtynkowego, natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup i montaż oświetlenia natynkowego (kinkietów, lamp wiszących, oświetlenia punktowego) uznać należy, że co do zasady tego rodzaju wydatki nie stanowią wydatku na własne cele mieszkaniowe chyba, że oświetlenie to zostało trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi/budowlanymi budynku/lokalu.

Analogicznie w przypadku wydatków poniesionych na zakup oraz zamontowanie karniszy, szyn sufitowych, a także na zakup wykładzin, wydatki te co do zasady nie stanowią wydatku na własne cele mieszkaniowe chyba, że karnisze i szyny są trwale wbudowane w sufit, a wykładzina trwale przymocowana do podłogi.

Do skorzystania ze zwolnienia uprawnia natomiast poniesienie wydatku, na projektanta wnętrz w zakresie w jakim jego prace obejmowały sporządzenie planu rozmieszczenia pomieszczeń i instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, hydraulicznej. Sporządzony plan jest bowiem ściśle związany z zakresem prac remontowych.

Natomiast – wbrew stanowisku Wnioskodawczyni - wydatków poniesionych na zakup i ewentualne składanie pozostałych mebli, tj. łóżka sypialnianego, sofy wypoczynkowej, fotela, stołu, krzesła, biurka, jak również dywanu, żaluzji wewnętrznych lub rolet (za wyjątkiem żaluzji międzyszybowych wbudowanych trwale w okno), mikrofalówki, lodówki, zmywarki, pralki, suszarki bębnowej nie sposób zakwalifikować do wydatków na remont lokalu mieszkalnego, są to bowiem wydatki na wyposażenie tego lokalu. Wobec powyższego wydatki poniesione na te cele nie mieszczą się w katalogu wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie uprawniają do zastosowania ww. zwolnienia.

Ponadto do zastosowania zwolnienia przedmiotowego nie będą również uprawniały wydatki poniesione na wynajem kontenera lub worków na odpady budowlane oraz usunięcie odpadów budowlanych, jak też zakup wskazanych we wniosku materiałów pomocniczych oraz numerka na drzwi, wydatków tych nie można bowiem uznać za wydatki na remont w ww. znaczeniu.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj