Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1128/10/ICz
z 29 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1128/10/ICz
Data
2011.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
grunty
kompensata
opodatkowanie
użytkowanie wieczyste
zaległości podatkowe
zbycie praw


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych na rzecz Gminy w zamian za zaległości podatkowe.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010r. (data wpływu 29 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2011r. znak: SRK/1055/11 (data wpływu 25 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych na rzecz Gminy w zamian za zaległości podatkowejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2011r. znak: SRK/1055/11 (data wpływu 25 marca 2011r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych na rzecz Gminy w zamian za zaległości podatkowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał zgodę Ministra Skarbu Państwa na dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych, polegającej na przeniesieniu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w P. oznaczonej jako działki ewidencyjne nr 4512/4, 4513/4, 4514/4, 4515/4, 4727/4. Działki gruntu o nr 4514/4, 4515/4 i 4727/4 stanowią działki zabudowane budowlami, których dostawa podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, natomiast działki o numerach ewidencyjnych 4512/4, 4513/4 są działkami niezabudowanymi oznaczonymi w wypisie z rejestru gruntów symbolem „dr”. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta teren ten został zakwalifikowany do strefy F33MW – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, a więc zbycie prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nie podlega zwolnieniu od podatku VAT ponieważ są to tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę.

Wnioskodawca zamierza przekazać, w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, Gminie niezabudowane działki prawa użytkowania wieczystego.

Przekazanie tych działek odbywa się poprzez zawarcie aktu notarialnego - umowy przeniesienia użytkowania wieczystego gruntu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zobowiązań podatkowych, co zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku VAT stanowi dostawę towarów. W przypadku opodatkowania tej transakcji (dostawy) podatkiem od towarów i usług, u przekazującego (SRK S.A.) powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego oraz nastąpi wygaszenie zaległości podatkowych przez Gminę w kwocie brutto. Tak więc jest to zdaniem Spółki świadczenie ekwiwalentne podobnie jak każda dostawa towaru.

Reasumując, zdaniem Spółki przekazanie niezabudowanych działek prawa użytkowania wieczystego w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zobowiązań podatkowych stanowi opodatkowaną dostawę towaru.

W piśmie uzupełniającym z dnia 24 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 24 marca 2011r.):

Czy czynność przekazania w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej, niezabudowanych działek prawa użytkowania wieczystego o nr ewid. 4512/4, 4513/4, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów, tym samym przeniesienie na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego gruntu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych, jako dostawa towaru, zdaniem Spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W tej transakcji zaległości podatkowe zostają wygaszone do wysokości ceny brutto, a podatek VAT odprowadzony do urzędu skarbowego, tak jak przy każdej dostawie towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

  1. Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
  2. gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

W myśl § 2 ww. art. 66 przeniesienie następuje na wniosek podatnika:

  1. w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, na podstawie umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem;
  2. w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Ustawodawca nie wyłączył z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, jak również nie wyłączył z opodatkowania tym podatkiem przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz gminy, powiatu lub województwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

Dokonywanie ww. czynności, uregulowanych w art. 66 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowi szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, co nie zmienia faktu, że przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych w tym trybie jest czynnością, która zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, natomiast wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 § 1 pkt 2 ww. ustawy, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa. Zatem, czynność będąca przedmiotem takiej umowy mieści się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał zgodę Ministra Skarbu Państwa na dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych, polegającej na przeniesieniu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej na rzecz Gminy P. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w Piekarach Śląskich oznaczonej jako działki ewidencyjne nr 4512/4, 4513/4, 4514/4, 4515/4, 4727/4. Działki gruntu o nr 4514/4, 4515/4 i 4727/4 stanowią działki zabudowane budowlami, których dostawa podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, natomiast działki o numerach ewidencyjnych 4512/4, 4513/4 są działkami niezabudowanymi oznaczonymi w wypisie z rejestru gruntów symbolem „dr”. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta teren ten został zakwalifikowany do strefy F33MW – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, a więc zbycie prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nie podlega zwolnieniu od podatku VAT ponieważ są to tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę.

Wnioskodawca zamierza przekazać, w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, Gminie niezabudowane działki prawa użytkowania wieczystego.

Przekazanie tych działek odbywa się poprzez zawarcie aktu notarialnego - umowy przeniesienia użytkowania wieczystego gruntu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zobowiązań podatkowych, co zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku VAT stanowi dostawę towarów. W przypadku opodatkowania tej transakcji (dostawy) podatkiem od towarów i usług, u przekazującego (SRK S.A.) powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku należnego oraz nastąpi wygaszenie zaległości podatkowych przez Gminę w kwocie brutto. Tak więc jest to zdaniem Spółki świadczenie ekwiwalentne podobnie jak każda dostawa towaru.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przeniesienie prawa użytkowania wieczystego, w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej na rzecz Gminy P., w zamian za zaległości podatkowe w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa związana z przeniesieniem prawa rozporządzania towarami jak właściciel. Przeniesienie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej i jest ono odpłatne. Odpłatnością w przedmiotowym przypadku jest kwota zaległości podatkowych, która zostanie skompensowana wartością nieruchomości.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż przeniesienie na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego gruntu w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych, jako dostawa towaru, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii, czy czynność przekazania, w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej, niezabudowanych działek prawa użytkowania wieczystego o nr ewid. 4512/4, 4513/4, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Interpretacja nie rozstrzyga natomiast czy dostawa działek o numerach ewid. 4514/4, 4515/4 i 4727/4, będących działkami zabudowanymi budowlami, podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił swojego stanowiska w tym zakresie. Zawarte w opisie stanu faktycznego stwierdzenie Wnioskodawcy w tej kwestii potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja nie rozstrzyga też kwestii wysokości wygaszonych zaległości w podatku od nieruchomości, bowiem tut. organ nie jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj