Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-829/11-2/MP
z 23 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-829/11-2/MP
Data
2012.01.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
kapitał ludzki
płatnik
projekt
stypendia
uczestnicy
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wynagrodzenia stażowe otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, stanowią przychód z innych źródeł zwolniony na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem opodatkowanie tych wynagrodzeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychodów, których źródłem jest stosunek pracy jest niewłaściwe.



Wniosek ORD-IN 230 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.10.2011 r. (data wpływu 07.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest uczelnią niepubliczną wpisaną do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Założycielem uczelni jest Fundacja Krzewienia Nauk Systemowych. Uczelnia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL) jest Beneficjentem projektu realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1 POKL, finansowanego w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego (jednego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej), a w 15% z budżetu państwa (dotacja celowa). Projekt jest realizowany w ramach priorytetu IV -Szkolnictwo wyższe i nauka, Działania 4.1. - Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy oraz Poddziałania 4.1.1. - Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

Ww. projekt przewiduje w jednym z zadań organizację 3-miesięcznych staży studenckich w przedsiębiorstwach. Staże te zostały zorganizowane w b.r. po raz pierwszy. Staże są realizowane w oparciu o nowatorski plan indywidualnych praktyk prowadzonych w przedsiębiorstwach, polegający na wspólnym wykonywaniu zadań zawodowych przez pracowników firmy i studentów (określanych jako beneficjenci ostateczni projektu), z założeniem, że pracodawcy aktywnie uczestniczyli w opracowywaniu programu stażu. Zdobyta przez studentów praktyczna wiedza ma zwiększyć szanse na podjęcie wysoko wynagradzanej pracy w zawodach wymagających wysokich kompetencji. Jednocześnie projekt przewiduje wynagrodzenie dla stażysty, ustalone w stawce godzinowej za 1 godzinę stażu w kwocie brutto. Oznacza to, że środki otrzymane przez Uczelnię w ramach projektu przeznaczone są na pokrycie kosztów wynagrodzeń studentów odbywających staże.

Realizując wyżej opisane zadanie projektu, Wnioskodawca zawarł trójstronne umowy o realizację stażu ze studentami oraz pracodawcami. Zapisy Umowy o realizację stażu, podobnie jak opis zadania w projekcie, posługują się terminem „wynagrodzenie” oraz „pracodawca”.

Po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego odbywanego stażu i po rozliczeniu godzin pracy, stażystom zostało ustalone wynagrodzenie i wypłacone po dokonaniu potrącenia zaliczki na podatek dochodowy osób fizycznych, przy czym do opodatkowania przyjęto zasady obowiązujące jak przy wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy wynagrodzenia wypłacane studentom odbywającym w ramach projektu 3-miesiecznie staże, które są współfinansowane ze środków europejskich, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Jeśli wynagrodzenia wypłacane studentom odbywającym staże nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, to czy prawidłowym jest opodatkowanie tych wynagrodzeń jako przychodów, których źródłem jest stosunek pracy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia studentów odbywających staże nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o pdof. Przepis ten bowiem stanowi, że wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W opinii Wnioskodawcy, trudno uznać, że w ramach realizowanego przez Niego projektu oraz trójstronnej umowy o realizację stażu, wypłaty pieniężne dokonywane z tego tytułu studentom odbywającym staż są środkami finansowymi otrzymywanymi przez nich jako pomoc. Ideą odbywania stażu jest zdobycie praktycznej wiedzy zwiększającej szanse przyszłym absolwentom na podjęcie wysokopłatnej pracy w zawodach wymagających wysokich kompetencji, a w istocie staże mają być pomocne w znalezieniu takiej pracy w przyszłości. Ponadto, w realizowanym przez Uczelnię projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej figuruje zapis, że studenci odbywający staże otrzymają wynagrodzenie (a nie stypendia czy inne środki finansowe).

Również zapisu trójstronnej umowy o realizację stażu, którą podpisali studenci z Uczelnią i z pracodawcą posługują się terminem „wynagrodzenie”. Z umowy tej wynika ponadto, że jest to wynagrodzenie za pracę wykonywaną na rzecz pracodawcy. Z charakteru stosunku prawnego łączącego strony w tej umowie wynika ponadto m.in. duża zależność stażysty od pracodawcy, stosunek podporządkowania oraz obowiązek świadczenia pracy w określonym miejscu i czasie, a także wykonywanie pracy pod kierunkiem i kontrolą pracodawcy. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że - choć jest to trójstronna umowa o realizację stażu -przeważają w niej cechy umowy o pracę. Z tych powodów, według Wnioskodawcy wynagrodzenia studentów odbywających staż zostały opodatkowane podatkiem dochodowym osób fizycznych jako przychody ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też wynagrodzenia stażowe wypłacane uczestnikom stażu współfinansowane ze środków Unii Europejskiej stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1).

Wyjaśnić przy tym należy, iż powyższe kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Natomiast w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako źródło przychodu wymieniono „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym użycie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

W sytuacji przedstawionej we wniosku, w związku z umową o dofinansowanie Wnioskodawca, jako beneficjent, realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL) współfinansowanego w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego (jednego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej), a w 15% z budżetu państwa (dotacja celowa). Ww. projekt przewiduje w jednym z zadań organizację 3-miesięcznych staży studenckich w przedsiębiorstwach. Realizując zadanie projektu, Wnioskodawca zawarł trójstronne umowy o realizację stażu z pracodawcami oraz ze studentami (określanych jako beneficjenci ostateczni projektu). Środki otrzymane przez Uczelnię w ramach projektu przeznaczone są na pokrycie kosztów wynagrodzeń studentów odbywających staże.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu jest grupa studentów Uczelni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Stąd środki finansowe otrzymane przez studentów w ramach wynagrodzenia stażowego stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, w tym przypadku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenia stażowe otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, stanowią przychód z innych źródeł zwolniony na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem opodatkowanie tych wynagrodzeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychodów, których źródłem jest stosunek pracy jest niewłaściwe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj