Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.187.2019.2.WR
z 4 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu napoi alkoholowych jest:

  • nieprawidłowe w zakresie zwrotu akcyzy zapłaconej od napojów alkoholowych będących przedmiotem eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej,
  • prawidłowe w zakresie możliwości zdjęcia znaków akcyzy,
  • nieprawidłowe w zakresie właściwości organów do zdecydowania o zwrocie lub zniszczeniu zdjętych znaków akcyzy,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości przemieszczania towarów akcyzowych po zdjęciu znaków akcyzy w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu napoi alkoholowych.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2019 r. (data wpływu -30 października 2019 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 16 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.187.2019.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi hurtowy i detaliczny obrót alkoholami tj. piwem, winem oraz wódką. Napoje alkoholowe zakupywane są od podatnika podatku akcyzowego na podstawie art. 92 ust. 1 pkt ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca zamierza dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz sprzedaży poza teren Unii Europejskiej wyżej wymienionych napoi alkoholowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń na detaliczny i hurtowy obrót alkoholami podatnik chciałby zakupywać alkohol tj. piwo, wino, wódkę w opakowaniach jednostkowych do 1 L na terytorium Polski od producenta, który jest płatnikiem [winno być „podatnikiem” – przyp. Organu] podatku akcyzowego. Następnie podatnik chciałby w miejscu prowadzenia działalności i po uzyskaniu uprzedniej zgody właściwego miejscowo naczelnika urzędu celno–skarbowego zdjąć znaki akcyzy z opakowań jednostkowych i dokonać wywozu napoi alkoholowych do innego kraju na terenie Unii Europejskiej lub poza Unię Europejską. Podatnik w chwili wywozu napoi alkoholowych będzie posiadał dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy w kraju docelowym dostawy wewnątrzwspólnotowej lub poza Unię Europejską zgodnie z art. 82 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca dokonując eksportu [winno być: „dostawy wewnątrzwspólnotowej”] napoi alkoholowych będzie posiadał dokumenty określone w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prowadząc hurtowy i detaliczny obrót alkoholami tj. piwem, winem, wódką, zakupując go od podatnika podatku akcyzowego na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej i sprzedaży poza teren Unii Europejskiej Wnioskodawca ma prawo do zwrotu akcyzy oraz czy do tego zwrotu podatku akcyzowego Wnioskodawca musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i/lub zarejestrowanym podmiotem wysyłającym?
  2. Czy na podstawie art. 123 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca może, po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącej magazynu gdzie będą przechowywane alkohole zdjąć znaki akcyzy , jako właściciel wyrobów akcyzowych w celu dokonania na terenie Unii Europejskiej lub poza jej terenem?
  3. Kto decyduje o tym, czy na podstawie art. 123 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym znaki akcyzy są zwracane do ich wytwórcy, czy niszczone?
  4. Czy mogę przemieszczać towary akcyzowe po zdjęciu znaków akcyzy w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy i na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 2 Wnioskodawca ma prawo do zwrotu akcyzy wysyłając alkohol do innego kraju i Wnioskodawca musi być zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku akcyzowego.

W ocenie Wnioskodawcy i na podstawie art. 123 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca może zdjąć znaki akcyzy w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W ocenie Wnioskodawcy to Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego właściwy terenowo, który wyraził zgodę na zdjęcie znaków akcyzy decyduje o tym, czy mają (tj. znaki akcyzy – przypis Organu) być zniszczone, czy odesłane i sporządza z tych czynności protokół.

W ocenie Wnioskodawcy, ma on prawo przemieszczać towary akcyzowe po zdjęciu akcyzy w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie dokumentu (numeru) potwierdzającego zapłatę akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych, w zakresie pytania 1, 3 i 4 jest nieprawidłowe, a w zakresie objętym pytaniami nr 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Eksportem, na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym jest wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2447”, na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia.

Natomiast dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego (art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym).

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju (art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 4 (art. 82 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:

  1. dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;
  2. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy;
    2a. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym, w przypadku wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  3. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana (art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 2, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:

  1. dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
  2. udokumentowane potwierdzenie wywozu wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej w rozumieniu art. 4 unijnego kodeksu celnego, w sposób zgodny z przepisami prawa celnego, a w przypadku wywozu, o którym mowa w art. 140 ust. 2 rozporządzenia 2015/2446, zaświadczenie, o którym mowa w art. 68b ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (art. 82 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu (art. 82 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym).

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje weryfikacji wniosku o zwrot akcyzy w oparciu o dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3-4a (art. 83 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 123 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy (art. 123 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Zdjęte znaki akcyzy są:

  1. zwracane do ich wytwórcy albo
  2. niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego (art. 123 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

W myśl § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2019 r. 1147) banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:

  1. wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
  2. wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej (§ 5 ust. 3 ww. Rozporządzenia).

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych (§ 5 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zdjęcie banderol odbywa się w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego (§ 5 ust. 5 ww. rozporządzenia).

W przypadku zdjęcia banderol z opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego na podstawie przepisów o Krajowej Administracji Skarbowej może odstąpić od obecności przy tych czynnościach kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego (§ 5 ust. 6 ww. rozporządzenia).

W przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych są zwracane wytwórcy, kopia protokołu z tej czynności jest przekazywana do wytwórcy (§ 5 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Na podstawie 138m ustawy o podatku akcyzowym:

  1. Sporządza się protokoły:
    1. zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia podlegających kontroli:
      1. suszu tytoniowego,
      2. innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych;
    2. utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy;
    3. ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni;
    4. skażenia alkoholu etylowego.
  2. Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej.
  3. Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 1, sporządza się w co najmniej dwóch egzemplarzach. Egzemplarz protokołu przesyła się niezwłocznie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
  4. Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 2, sporządza się w co najmniej trzech egzemplarzach. Egzemplarz protokołu przesyła się niezwłocznie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie akcyzy oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy, z wyłączeniem przypadków, w których w czynnościach, które potwierdza protokół, uczestniczył przedstawiciel właściwego organu podatkowego.
  5. Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, sporządza się w trzech egzemplarzach, a w przypadku gdy alkohol etylowy skażony ma zostać wysłany do innego podmiotu, protokół sporządza się w czterech egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, jeden egzemplarz protokołu - naczelnik urzędu celno-skarbowego lub komórka organizacyjna utworzona przez naczelnika urzędu celno-skarbowego na terenie podmiotu podlegającego kontroli celno-skarbowej - w przypadku kontroli celno-skarbowej wykonywanej jako kontrola stała w rozumieniu art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej.
  6. Protokoły powinny umożliwiać w szczególności ustalenie odpowiednio:
    1. daty zniszczenia oraz ilości i rodzaju zniszczonych wyrobów akcyzowych;
    2. daty zniszczenia, utracenia, uszkodzenia, zdjęcia, wydania lub zwrócenia znaków akcyzy oraz ilości i rodzaju zniszczonych, utraconych, uszkodzonych, zdjętych, wydanych lub zwróconych znaków akcyzy;
    3. sposobu zniszczenia wyrobów akcyzowych;
    4. zapasu alkoholu etylowego w magazynie gorzelni przed jego wydaniem i po jego wydaniu oraz ilości alkoholu etylowego w naczyniach transportowych;
    5. ilości pobranego do skażenia alkoholu etylowego, rodzaju i ilości dodanego środka skażającego lub dodanej substancji skażającej oraz ilości otrzymanego skażonego alkoholu etylowego.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń zamierza prowadzić hurtowy oraz detaliczny obrót alkoholami. Wnioskodawca chce zakupywać napoje alkoholowe takiej jak: piwo, wino i wódka w opakowaniach jednostkowych do 1 L na terytorium Polski od producenta, który jest podatnikiem podatku akcyzowego. Następnie Wnioskodawca chciałby, po uzyskaniu odpowiedniej zgody właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego zdjąć znaki akcyzy z opakowań jednostkowych i dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wskazanych napoi alkoholowych. W chwili wywozu napoi alkoholowych Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium w kraju docelowym dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, a dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej Wnioskodawca będzie również posiadał dokumenty określone w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do możliwości uzyskania zwrotu akcyzy zapłaconej od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanych napoi alkoholowych (pytanie 1), a także procedury zdjęcia znaków akcyzy z tych wyrobów (pytania 2-3).

Z art. 82 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że uprawnionym do uzyskania zwrotu akcyzy z tytułu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu jest zarówno podatnik, jak i podmiot, który nabył te wyroby od podatnika podatku akcyzowego. Nie jest niezbędne aby podmiot ubiegający się zwrot akcyzy z tytułu dokonania, którejś z wyżej wskazanych czynności był podatnikiem podatku akcyzowego. W takim jednak wypadku podmiot ten musi nabyć wyroby akcyzowe od podatnika podatku akcyzowego. Zgodnie z wolą ustawodawcy nie jest również konieczne aby taki podmiot dla uzyskania zwrotu posiadał status zarejestrowanego wysyłającego.

Pozostałe konieczne warunki dla uzyskania zwrotu zostały sformułowane w kolejnych ustępach art. 82 ustawy o podatku akcyzowego. Wynika z nich, że podmiot ubiegający się o zwrot musi wykazać się odpowiednimi dokumentami, a jeśli dostawa wewnątrzwspólnotowa lub eksport dotyczy wyrobów akcyzowych, które należy oznaczać znakami akcyzy ich dostawa oraz eksport musi być dokonane po uprzednim zdjęciu tych znaków. Katalog dokumentów, które należy przedłożyć dla uzyskania zwrotu został zawarty w art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym (dla dostawy wewnątrzwspólnotowej) oraz w art. 82 ust. 2 i ust. 4 ustawa o podatku akcyzowym (dla eksportu).

W piśmie z dnia 16 października 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.187.2019.1.WR Organ poprosił Wnioskodawcę o wskazanie, czy Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju od wyrobów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz dokumenty określone w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej. W zakresie eksportu Organ poprosił o wskazanie, czy Wnioskodawca dokonując eksportu napoi alkoholowych będzie posiadał dokumenty określone w art. 82 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Na tak postawione pytania Wnioskodawca wskazał, że w chwili wywozu napoi alkoholowych będzie posiadał dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy w kraju docelowym dostawy wewnątrzwspólnotowej lub poza Unię Europejską zgodnie z art. 82 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie dokonując eksportu (winno być dostawy wewnątrzwspólnotowej – przyp. Organu) napoi alkoholowych Wnioskodawca będzie również posiadał dokumenty określone w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Z art. 82 ust. 1 i 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że w celu uzyskania zwrotu akcyzy z tytułu dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej Wnioskodawca, oprócz złożonego wniosku, winien posiadać:

  • dokumenty potwierdzające zapłaty akcyzy na terytorium kraju,
  • dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
  • potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
  • potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym, w przypadku wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

Z art. 82 ust. 2 i ust. 4 ustawy wynika natomiast, że w celu uzyskania zwrotu akcyzy z tytułu eksportu Wnioskodawca, oprócz złożonego wniosku, winien:

  • dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
  • udokumentowane potwierdzenie wywozu wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej w rozumieniu art. 4 unijnego kodeksu celnego, w sposób zgodny z przepisami prawa celnego, a w przypadku wywozu, o którym mowa w art. 140 ust. 2 rozporządzenia 2015/2446, zaświadczenie, o którym mowa w art. 68b ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne.

Mając na uwadze brzmienie przepisów art. 82 ust. 1 ust.2, ust 3 i ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym oraz treść udzielonej przez Wnioskodawcę odpowiedzi, wskazać należy, że Wnioskodawca nie wykazał, że zarówno w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, jak i eksportu będzie posiadał dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Ponadto w przypadku eksportu Wnioskodawca nie wykazał jednoznacznie, że będzie posiadał udokumentowane potwierdzenie wywozu wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej.

Tym samym z uwagi na treść zadanych przez Organ pytań, przytoczoną powyżej, stwierdzić należy, że z pisma Wnioskodawcy z dnia 28 października 2019 r. wynika, że nie będzie on posiadał wszystkich dokumentów pozwalających na ubieganie się o zwrot akcyzy w przypadku planowej dostawy wewnątrzwspólnotowej jak i planowanego eksportu napoi alkoholowych, w tym w szczególności dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od dostarczanych wyrobów akcyzowych.

Odnosząc się do obowiązku rejestrowania jako podatnik podatku akcyzowego lub jako zarejestrowany wysyłający, wskazać należy, że dla uzyskania zwrotu akcyzy nie jest konieczne rejestrowanie się jako podatnik podatku akcyzowego ani jako zarejestrowany wysyłający. Z cytowanych wyżej przepisów art. 82 ust 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika, bowiem, że nie jest konieczne rejestrowanie się jako podatnik podatku akcyzowego, ponieważ o zwrot akcyzy w związku z dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu może również wystąpić podmiot, który nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, pod warunkiem, że nabył wyroby akcyzowe od podatnika podatku akcyzowego i następnie dokonał odpowiednio ich dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

Reasumując Wnioskodawca dla uzyskania zwrotu akcyzy z tytułu planowanej dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu nie jest obowiązany do rejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego lub jako zarejestrowany wysyłający, ponieważ napoje alkoholowe, które będą przedmiotem ww. czynności nabędzie od podatnika podatku akcyzowego. Niemniej Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy z uwagi na brak, niektórych z wymaganych przepisami prawa dokumentów.

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do pytania drugiego i czwartego wskazać należy, że, stosownie do wyżej cytowanych przepisów art. 123 ustawy o podatku akcyzowym, jeśli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju możliwe jest zdjęcie naniesionych znaków akcyzy, co powinno zostać dokonane po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wyżej wymienione przepisy rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy precyzują natomiast, że jeśli wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej to możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy, przy zastosowaniu procedury, która została określona w tym rozporządzeniu.

Powyższe oznacza, że za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przy spełnieniu wymogów określonych w § 5 ww. rozporządzeniu (m. in. powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dokonania zdjęcia znaków akcyzy w obecności uprawnionego kontrolującego) Wnioskodawca może zdjąć znaki akcyzy z wyrobów przeznaczonych do dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz na eksport. Po zdjęciu znaków akcyzy zgodnie z obowiązującymi procedurami, napoje alkoholowe będą mogły być przemieszczane w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu.

Przy czym przemieszczenie w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych objętych wnioskiem winno odbywać na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 należy uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie pytania 4 oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

W zakresie pytania oznaczonego, jako nr 3 wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak również przepisy innych aktów prawnych nie precyzują, że organ który wydawał zgodę na zdjęcie znaków akcyzy jest również właściwy do decydowania, czy ściągnięte znaki akcyzy należy zwrócić ich wytwórcy, czy też należy je zniszczyć.

Z zacytowanych wyżej przepisów ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wynika jedynie, że zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Zdjęcie banderol następuje w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Z czynności tych sporządza się protokół.

Jednocześnie w żadnym akcie prawnym nie sprecyzowano kto decyduje o zniszczeniu znaków akcyzy bądź przekazaniu tych znaków ich wytwórcy. Nie jest zatem możliwe uznanie za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, że decyzja tę arbitralnie podejmuje naczelnik właściwego urzędu celno-skarbowego, który wyraził zgodę na zdjęcie znaków akcyzy.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj