Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.445.2018.1.PW
z 10 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zajmuje się produkcją pasz oraz nawozów. Spółka posiada podpisaną umowę o sygn. zatytułowaną „”. Partnerem, z którym zawarto ww. umowę jest Fundacja, która jest instytucją pośredniczącą w przekazywaniu środków z Unii Europejskiej. Jednym z programów finansowanych z tego źródła jest program prowadzony przez Fundację, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo – badawczego, Działanie 4.4: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R. Celem programu jest rozwój kadr sektora B+R w projektach zespołowych prowadzonych przez uczonych (niezależnie od narodowości) posiadających wybitne doświadczenie we wdrażaniu wyników prac badawczych do praktyki gospodarczej, bądź w realizowaniu usług badawczych, czy obsłudze urządzeń badawczych na rzecz odbiorców biznesowych.

Przedmiotem wyżej wymienionej umowy w ramach opisanego programu jest ustalenie zasad otrzymywania indywidualnego stypendium naukowego przyznanego stypendystom zgodnie z wnioskiem kierownika projektu, ze środków przyznanych Uniwersytetowi na podstawie „Umowy ”.

Wnioskodawca jako beneficjent ww. programu finansowanego z funduszy europejskich na podstawie „Regulaminu przyznawania stypendiów stanowiących pomoc dla uczestników projektu w Działaniu 4.4: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R w ramach Programu Operacyjnego inteligentny Rozwój 2014-2020 Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego — programy ”, stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie projektu planuje od stycznia 2019 r. rozpocząć finansowanie stypendiów dla uczestników projektu.

Zgodnie z treścią ww. regulaminu:

  1. Stypendium przyznawane będzie przez beneficjenta (tj. Wnioskodawcę) na wniosek kierownika projektu. Przy czym Fundacja posiadać będzie prawo do akceptacji protokołu z przeprowadzonej rekrutacji. W przypadku skorzystania przez fundację z ww. prawa, brak akceptacji protokołu przez Fundację spowoduje, iż wydatek ten nie będzie stanowił kosztu kwalifikowanego w Projekcie.
  2. Stypendium będzie mogło być przyznane osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
    1. została wybrana do realizacji zadań w projekcie w procedurze konkursowej zgodnie z zasadami przeprowadzania naboru,
    2. posiada status studenta studiów pierwszego, drugiego stopnia lub równorzędnych lub posiada status uczestnika studiów trzeciego stopnia;
    3. nie otrzymuje innego stypendium naukowego w ramach innego programu realizowanego przez Fundację niezależnie od źródła ich finansowania, z wyjątkiem programu .
  3. Wskazane powyżej warunki stypendysta będzie musiał spełniać przez cały okres otrzymywania stypendium. W przypadku zaprzestania spełniania przez stypendystę któregokolwiek ze wskazanych powyżej warunków, w tym w szczególności w przypadku zmian statusu wskazanego w ust. 2 pkt b) niniejszego paragrafu, beneficjent zobowiązany będzie zaprzestać wypłaty stypendium i niezwłocznie poinformować o tym kierownika projektu i instytucję wdrażającą.
  4. W celu potwierdzenia spełniania przez stypendystę warunków przewidzianych w regulaminie beneficjent zobowiązany będzie przekazać instytucji wdrażającej oświadczenie stypendysty wraz z dokumentem potwierdzającym status studenta lub doktoranta.

Biorąc pod uwagę całość dokumentacji dotyczącej projektu od 1 stycznia 2019 r., stypendyści objęci programem, po spełnieniu określonych (wymienionych powyżej) warunków staną się ostatecznymi odbiorcami środków, zaś Wnioskodawca będzie beneficjentem pomocy i środków otrzymanych w ramach programu. Stypendium otrzymane przez uczestników projektu będzie stanowiło pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną powyżej sytuacją, środki wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, stanowiącego Działanie 4.4, będą od 1 stycznia 2019 r. podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z treścią przepisów art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, ze zm.), a spółka, jako płatnik, nie będzie zobowiązana do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów?

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja, w której uczestnicy projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymają, za pośrednictwem Zainteresowanego i na podstawie regulaminu wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego, stypendium będzie podlegać od 1 stycznia 2019 r. zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z treścią przepisów art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, ze zm.).

Zgodnie z treścią przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężna, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004- 2009;
  • 5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • 5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • 5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
  1. inne środki.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich na mocy w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu.

Przy czym przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że stypendium otrzymane przez uczestników projektu będzie stanowiło pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić można, że wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom (tj. uczestnikom projektu finansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego) przedmiotowe stypendium, jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowić będą wystarczające przesłanki by korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Zatem przychodem będą również wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom świadczenia pieniężne.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest beneficjentem programu (o nazwie ) finansowanego z funduszy europejskich, który to program jest prowadzony przez Fundację. Zainteresowany podpisał z ww. fundacją umowę, której przedmiotem jest ustalenie zasad otrzymywania indywidualnego stypendium naukowego przyznanego stypendystom zgodnie z wnioskiem kierownika projektu, ze środków przyznanych Uniwersytetowi na podstawie „Umowy o powierzenie grantu w Programie”. Wnioskodawca planuje od stycznia 2019 r. rozpocząć finansowanie stypendiów dla uczestników projektu.

Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem sformułowanego we wniosku pytania, należy wskazać, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.


Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom wskazanego we wniosku projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W efekcie na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj