Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.854.2018.2.ICZ
z 14 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2018r. (data wpływu 6 listopada 2018r.), uzupełnionym pismem z 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nabywanych przez Wnioskodawcę od firmy P.B. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2018 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nabywanych przez Wnioskodawcę od firmy P.B.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 28 listopada 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.854.2018.1.ICZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany do celów VAT jako podatnik czynny. Wnioskodawca podpisał kontrakt z zamawiającym w zakresie wykonania prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych dla T.W. S.A. - ZG.

Celem realizacji zadań objętych ww. umową Wnioskodawca zawarł z P.B. (dalej jako: podwykonawca) umowę o świadczenie usług outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w którym podwykonawca zobowiązał się dostarczyć maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 t oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka.

W piśmie uzupełniającym z 6 grudnia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Dla usługi wykonywanej na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a T. W. S.A. -ZG tj. dla prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych właściwym symbolem PKWiU jest: 52.29.20.0 Pozostałe usługi wspomagające transport gdzie indziej niesklasyfikowane.
  2. Dla usługi wykonywanej na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a P.B. tj. usługi outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w tym usługi polegającej na dostarczeniu maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 tony oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka właściwym symbolem PKWiU jest: 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
  3. Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z T.W. S.A. ZG na świadczenie prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych występował będzie jako Generalny Wykonawca.
  4. T.W. S.A., ZG oraz P.B. są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2018 r., poz. 2174).

W związku z powyższym, zadano następujące pytania:

Czy w ustalonym stanie faktycznym usługa, którą Wnioskodawca nabywa od podwykonawcy będzie podlegać mechanizmowi tzw. odwrotnego obciążenia i Wnioskodawca będzie obowiązany do rozliczenia podatku należnego od nabycia usługi zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy - usługa, którą nabywa od podwykonawcy nie jest objęta mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, albowiem usługa świadczona przez podwykonawcę nie jest usługą budowlaną.

Podwykonawca dostarczając wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 t wraz z obsługą pracowników dostarcza go do obsługi zamówienia, które jest realizowane przez wnioskodawcę, który nie świadczy usług budowlanych na rzecz zamawiającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. Usługodawcą jest podatnik VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. Usługobiorcą jest podatnik VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. Obie strony transakcji są czynnymi podatnikami VAT,
  2. Usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca,
  3. Usługi świadczone w ramach tej transakcji wymienione zostały w pozycjach 1-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT.

Wnioskodawca najmuje dźwigi budowlane wraz z operatorem. W związku z powyższym należy postawić pytanie, czy usługa ta objęta jest odwrotnym obciążeniem, ze względu na jej wskazanie w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT.

W przypadku, gdy którykolwiek z wyżej wymienionych trzech warunków nie zostanie spełniony, np.:

  1. Świadczący usługi jest głównym wykonawcą (nie jest podwykonawcą),
  2. Jedna ze stron transakcji nie jest czynnym podatnikiem VAT,
  3. Mamy do czynienia z robotami budowlanymi innymi niż w załączniku zastosowane znajdą dotychczasowe zasady opodatkowania usług budowlanych.

W załączniku nr 14 przy opisie nazwy usługi przywołany jest jej symbol PKWiU. Do dnia 31 grudnia 2017 r. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT, jest PKWiU z 2008 r. Jak z niej wynika, pod symbolem PKWiU 43.99.90.0 sklasyfikowane są „roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”. Grupowanie to obejmuje: Roboty związane ze wznoszeniem kominów przemysłowych, wyłożeniem pieców okładzinami ogniotrwałymi itr, z budową odkrytych basenów pływackich, z budową kominków ozdobnych, czyszczenie zewnętrznych ścian budynku za pomocą pary wodnej, piaskowania i podobnych metod, wynajem dźwigów i pozostałego sprzętu budowlanego wraz z obsługą, które nie są przeznaczone dla określonych usług budowlanych, pozostałe specjalistyczne usługi budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przy czym grupowanie to nie obejmuje:

Wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń budowlanych bez obsługi, sklasyfikowanych w 77.32.10.0, Wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą, który jest przeznaczony dla określonych usług budowlanych sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach sekcji f.

Świadczenie usług, o których mowa w opisie sprawy wspomnianym sprzętem specjalistycznym wraz z operatorem - innych niż budowlane - nie mieści się w zakresie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48).

Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nabywane przez niego usługi opodatkowane są na zasadach ogólnych stawką 23%.

W ocenie Wnioskodawcy nabywane przez niego usługi mają charakter zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 17 ust. lh ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. lh ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawca”, w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę – jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę – jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora – jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych umów, a w przypadku ich braku – świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów i wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi, faktura powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Z kolei zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca, faktura nie zawiera – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, Wnioskodawca podpisał kontrakt z zamawiającym w zakresie wykonania prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych dla T.W. S.A. ZG .

Celem realizacji zadań objętych ww. umową Wnioskodawca zawarł z P.B. umowę o świadczenie usług outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w którym podwykonawca zobowiązał się dostarczyć maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 t oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka.

Dla usługi wykonywanej na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a T.W.S.A. ZG tj. dla prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych właściwym symbolem PKWiU jest: 52.29.20.0 Pozostałe usługi wspomagające transport gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dla usługi wykonywanej na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a P.B. tj. usługi outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w tym usługi polegającej na dostarczeniu maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 tony oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka właściwym symbolem PKWiU jest: 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z T.W. S.A. ZG na świadczenie prac polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych występował będzie jako Generalny Wykonawca.

T.W. S.A. ZG oraz P.B. są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustalenie czy dane świadczenie podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
  • usługa jest świadczona przez podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.

Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca nabywa od firmy P.B. usługi outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w tym usługi polegającej na dostarczeniu maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 tony oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka.

Przedmiotowe usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 43.99.90.0 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”

Wnioskodawca przedmiotowe usługi nabywa jako Główny wykonawca wykorzystując je do świadczenia innych usług polegających na kompleksowej obsłudze placów materiałowych, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 52.29.20.0 wykonywanych na rzecz T.W. S.A. – Zamawiającego.

Należy zauważyć, że ww. usługi polegające na kompleksowej obsłudze placów materiałowych, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 52.29.20.0 nie mieszczą się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że mechanizm odwrotnego obciążenia występuje w przypadku ciągłości wykonywania robót budowlanych na poszczególnych etapach obrotu mieszczących się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca jako Główny Wykonawca nabywa usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 43.99.90.0 od kontrahenta (P.B.) nazwanego podwykonawcą i wykorzystuje te usługi w celu świadczenia usług (PKWiU 52.29.20.0), które nie są wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy – należy stwierdzić, że nie są spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Tym samym w analizowanej sprawie usługa, którą Wnioskodawca nabywa od podwykonawcy nie będzie podlegać mechanizmowi tzw. odwrotnego obciążenia, a Wnioskodawca nie będzie obowiązany do rozliczenia podatku należnego od nabycia usługi (tj. outsourcingu pracowniczego i sprzętowego, w tym usługi polegającej na dostarczeniu maszyny i urządzenia, w tym w szczególności wózek jezdniowy podnośnikowy o udźwigu min. 2,5 tony oraz pracowników niezbędnych do obsługi tego wózka), zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nabywane przez niego usługi opodatkowane są na zasadach ogólnych stawką 23%, bowiem nabywane przez niego usługi mają charakter zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj