Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-551/11-6/ISN
z 9 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-551/11-6/ISN
Data
2011.11.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dokumentacja
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura
faktura korygująca
podstawa opodatkowania
zwrot towarów


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec.



Wniosek ORD-IN 581 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 3 sierpnia 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem artykułów tekstylnych, sprzedawanych na rynku polskim oraz rynkach zagranicznych. Dotychczas, dystrybucją jego produktów na rynku niemieckim zajmował się odrębny podmiot posiadający siedzibę w Niemczech, Spółka „A” (dalej: „Dystrybutor”), będąca zarejestrowanym w Niemczech podatnikiem podatku od wartości dodanej (w tym również dla transakcji wewnątrzwspólnotowych). Sprzedaż towarów do Dystrybutora kwalifikowana była przez Zainteresowanego jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W związku z tymi transakcjami, dysponował on stosowną dokumentacją uprawniającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Dystrybutor w najbliższej przyszłości planuje zaprzestanie działalności handlowej na terytorium Niemiec, tym niemniej, w posiadaniu podmiotu pozostaje znaczna część towarów (materacy) nabytych uprzednio od Spółki. Jej intencją jest odzyskanie przedmiotowych towarów, poprzez skorygowanie wielkości sprzedaży zrealizowanej wcześniej do Dystrybutora o towary znajdujące się obecnie w magazynie Dystrybutora, zwłaszcza, że nie uiścił on zapłaty za część dostarczonych do niego towarów.

Jednocześnie, z uwagi na wysokość ewentualnych kosztów transportu zwróconych towarów i brak wolnej powierzchni magazynowej w Polsce, Wnioskodawca podjął decyzję o pozostawieniu towarów w magazynie zlokalizowanym w Niemczech. W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, podjęto decyzję o samodzielnej realizacji przez Zainteresowanego sprzedaży towarów z terytorium Niemiec. W tym celu, złożył on do niemieckich organów podatkowych stosowne dokumenty w zakresie rejestracji dla celów podatku od wartości dodanej, w tym również dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Niemiecki numer identyfikacji podatkowej został Spółce nadany w styczniu 2011 r. Natomiast w okresie, w którym dokonywana była sprzedaż towarów do Dystrybutora, nie posiadała ona niemieckiego numeru identyfikacji podatkowej. Faktury sprzedażowe, których dotyczy korekta, wystawiane były w okresie od początku 2009 r. do maja 2011 r. Przeprowadzenie opisanej powyżej korekty sprzedaży zostało przez Wnioskodawcę udokumentowane jedną zbiorczą fakturą korygującą, odnoszącą się do wszystkich faktur sprzedaży dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów do Dystrybutora, w związku z którymi nastąpił zwrot towarów. Na takiej zbiorczej fakturze korygującej Zainteresowany uwzględnił następujące elementy:

  1. Oznaczenie „Korekta” lub „Faktura korygująca”,
  2. Data i numer faktury korygującej,
  3. Nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy (Spółki) oraz nabywcy uwzględnione w fakturach korygowanych,
  4. Następujące dane osobno dla każdej z faktur podlegających korekcie:
    1. data wystawienia, data sprzedaży (jeśli była inna niż data wystawienia), numer faktury korygowanej,
    2. rodzaj towarów podlegających zwrotowi,
  5. Łączna kwota zmniejszenia obrotu dotyczącego korygowanych faktur równa wartości zwróconych towarów, bez wyodrębniania kwot zmniejszenia dla poszczególnych faktur korygowanych,
  6. Łączna kwota zmniejszenia podatku należnego - mając na uwadze, iż w analizowanym stanie faktycznym mamy do czynienia z transakcją wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podlegającą opodatkowaniu stawką 0% (przy założeniu spełnienia przez Wnioskodawcę warunków wskazanych w art. 42 Ustawy VAT), wystawienie faktury korygującej nie będzie się wiązać ze zmniejszeniem kwoty podatku należnego. W rezultacie, dla całej faktury korygującej kwota zmniejszenia podatku została łącznie wskazana jako „0”.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym, wątpliwości Zainteresowanego budzi właściwa kwalifikacja opisanej powyżej transakcji, polegającej na pozostawieniu w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec zapasu towarów, które następnie będą sprzedawane przez Wnioskodawcę, działającego jako niemiecki podatnik podatku od wartości dodanej, do odbiorców finalnych, na gruncie polskich przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu obowiązujących przepisów prawa oraz wydanych w przedmiotowym zakresie interpretacji podatkowych, wątpliwość Spółki budzi również prawidłowość wystawionej faktury korygującej oraz moment ujęcia tej korekty w dokumentacji z zakresu podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizacja opisanej w stanie faktycznym transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec, które następnie będą sprzedawane przez Spółkę z terytorium Niemiec, rodzi po jej stronie obowiązek rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja opisanej w stanie faktycznym transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec, które następnie będą sprzedawane przez niego z terytorium Niemiec, nie rodzi po jego stronie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


Jednocześnie, w świetle postanowień art. 7 Ustawy VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dodatkowo, w myśl art. 13 ust. 3 Ustawy VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Spółka rozpoznała wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 Ustawy VAT w momencie wywiezienia towarów do kontrahenta niemieckiego - Dystrybutora, zidentyfikowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec.

Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym, przeprowadzenie korekty sprzedaży nie wiązało się z powrotnym przetransportowaniem towarów z terytorium Niemiec na terytorium Polski. W rezultacie, przedmiotowe towary pozostały w magazynie zlokalizowanym w Niemczech, przy czym w związku z korektą sprzedaży ich właścicielem stała się ponownie polska Spółka. Mając na uwadze, iż opisana transakcja nie wiązała się z fizycznym przemieszczeniem towarów pomiędzy dwoma krajami należącymi do Unii Europejskiej, w analizowanym przypadku nie wystąpi konieczność rozpoznania przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ust. 3.

Zdaniem Zainteresowanego, nieprawidłowe byłoby również dokonanie zmiany kwalifikacji zrealizowanych wcześniej na rzecz Dystrybutora transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 na przemieszczenie własnych towarów, stanowiące wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 3, gdyż w okresie wywiezienia towarów z terytorium kraju, towary te nie miały służyć działalności gospodarczej podatnika prowadzonej na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Co więcej, Spółka nie była w tym okresie zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, gdyż obowiązek taki po jej stronie nie występował.

W konsekwencji, obecne rozpoznanie przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ust. 3 w okresach, w których nastąpił wywóz towarów, skutkowałoby naruszeniem jednej z podstawowych zasad rozliczenia podatku od wartości dodanej w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, zgodnie z którą każdej transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów musi odpowiadać lustrzana transakcja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast w analizowanej sytuacji Spółka nie miałaby formalnej możliwości rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Niemiec z uwagi na niespełnienie warunku bycia podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym okresie.

Należy również podkreślić, że w opinii Zainteresowanego dokonanie przez niego korekty zrealizowanych w poprzednich okresach transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie może zostać uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7, stanowiącą przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w rezultacie czego opisana w stanie faktycznym transakcja polegająca na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec nie stanowi transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania transakcji, polegającej na przejęciu zapasu towarów znajdujących się w magazynie zlokalizowanym na terytorium Niemiec. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 9 listopada 2011 r. nr ILPP4/443-551/11 -4/ISN i ILPP4/443-551/11-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj