Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.509.2018.2.AS
z 9 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2018 r. (wpływu 11 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2018 r. (data nadania 18 grudnia 2018 r., data wpływu 27 grudnia 2018 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.509.2018.1.AS z dnia 11 grudnia 2018 r. (data odbioru 12 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego za przychód korzystający ze zwolnienia od opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego za przychód korzystający ze zwolnienia od opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest Spółką z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest miedzy innymi:

  • 4120Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;
  • 3511Z Wytwarzanie energii elektrycznej;
  • 4312Z Przygotowanie terenu pod budowę;
  • 4399Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 6820Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
  • 6832Z Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie;
  • 7022Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  • 7112Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
  • 7120B Pozostałe badania i analizy techniczne;
  • 7490Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.


W związku z realizowanymi przedsięwzięciami polegającymi na:

  1. budowie budynku A z częścią mieszkalną w P. przy ul. X, w wyniku którego powstanie XX lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych o powierzchni użytkowej X m2;
  2. rozbudowie i nadbudowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego w P. przy ul. Y, w wyniku którego powstanie XX lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych o powierzchni użytkowej X m2 (w ramach inwestycji istniejący budynek zostanie wyburzony do poziomu terenu. Piwnica będzie zasypana. Wykonana zostanie nowa płyta fundamentowa, na której wybudowany zostanie nowy budynek wraz z zagospodarowaniem terenu i instalacjami. Ze względu na lokalizację budynku w strefie ochrony konserwatora zabytków, odbudowana zostanie ściana frontowa w linii istniejącej zabudowy).

Spółka w dniu 10 sierpnia 2018 roku zawarła umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego o udzielenie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat na pokrycie części kosztów ww. przedsięwzięć na zasadach określonych w:

  1. ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1392);
  2. ustawie z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 756);
  3. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 259).

Celem rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa jest zwiększenie zasobu lokali mieszkalnych. Program finansowany jest ze środków Funduszu Dopłat, a jego obsługę prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego. O bezzwrotne wsparcie mogą ubiegać się między innymi jednoosobowe spółki gminne − spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, niedziałające w formie towarzystwa budownictwa społecznego, których wszystkie udziały albo akcje należą do jednego wspólnika albo akcjonariusza, a tym wspólnikiem albo akcjonariuszem jest gmina i którym gmina powierzyła realizację zadania własnego w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.

Bezzwrotne wsparcie może zostać udzielone na:

  • utworzenie lokali mieszkalnych na wynajem o ograniczonym czynszu, w tym lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy − beneficjenci wsparcia mogą ubiegać się o dofinansowanie tworzenia nowych lokali mieszkalnych bez dotychczasowego warunku wydzielenia z gminnego zasobu odpowiedniej liczby lokali socjalnych − konsekwencja wprowadzenie kategorii umów najmu socjalnego lokali mieszkalnych w miejsce wydzielania odrębnego zasobu lokali socjalnych.


W ramach programu finansowane mogą być m.in. następujące przedsięwzięcia:

  • budowa budynku w tym rozbudowa lub nadbudowa,
  • remont lub przebudowa budynku niemieszkalnego lub części takiego budynku,
  • remont lub przebudowa budynku mieszkalnego albo części takiego budynku, jeżeli ze względu na zły stan techniczny, został wyłączony z użytkowania albo zakazano jego użytkowania,
  • zmiana sposobu użytkowania budynku albo części takiego budynku, wymagająca dokonania remontu lub przebudowy.


Zgodnie z Umowami należna kwota finansowego wsparcia nie może przekroczyć 35% faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia oraz środki finansowego wsparcia muszą zostać wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.


W uzupełnieniu do wniosku wskazano ponadto, że Gmina powierzyła Spółce realizację zadania własnego w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.


Umowa nie jest jeszcze podpisania, zostanie podpisana przed uruchomieniem środków z Funduszu Dopłat BGK oraz przed uruchomieniem kredytu budowlanego/inwestycyjnego również z BGK.


Zgodnie z definicjami zawartymi w Umowie:

  • „Obiekt 1” oznacza budynek mieszkalny wielorodzinny wraz ze żłobkiem miejskim oraz związanymi budowlami, urządzeniami i zagospodarowaniem terenu, położony na Nieruchomości 1.
  • „Obiekt 2” oznacza budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z funkcją usługową na potrzeby A. oraz związanymi budowlami, urządzeniami i zagospodarowaniem terenu, położony na Nieruchomości 2.
  • „Nieruchomość 1” oznacza nieruchomość, której właścicielem jest Spółka, zlokalizowaną w P. przy ul. X, oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr X, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o numerze X wraz z Obiektem 1.
  • „Nieruchomość 2” oznacza nieruchomość, której właścicielem jest Spółka, zlokalizowaną w P. przy ul. Y oznaczoną w ewidencji gruntów jako działki nr A, B, C, D i E, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o numerze Y, wraz z Obiektem 2.


Podstawowe zasady współpracy dotyczące powierzenia Spółce realizacji zadania własnego Gminy określają zapisy pkt 2 i 3 projektu Umowy powierzenia:


„2. Przedmiot Umowy

Miasto powierza, a Spółka przyjmuje do realizacji świadczenie Usług Publicznych. Niniejsza Umowa określa prawa i obowiązki Miasta i Spółki w zakresie: realizacji Usług Publicznych oraz płatności na rzecz Spółki Rekompensaty.

3. Świadczenie Usług Publicznych w ogólnym interesie gospodarczym
3.1 Spółka zobowiązuje się do świadczenia Usług Publicznych na rzecz Gminy poprzez:

  1. wybudowanie Obiektu 1 i Obiektu 2;
  2. udostępnienie do korzystania Obiektu 1 i Obiektu 2 po ich wybudowaniu;
  3. utrzymanie Techniczne Obiektu 1 i Obiektu 2”.


Wnioskodawca jest spółką gminną. Jedynym właścicielem spółki ze 100% własnością kapitału jest Gmina Miasto.

W pkt 3 uzupełnienia do wniosku w zestawieniu tabelarycznym podano także źródła finansowania Inwestycji 1. i Inwestycji 2. w tys. zł netto.


Wskazano ponadto, że w realizacji ww. przedsięwzięć Spółka jest właścicielem gruntów, na których powstają obiekty oraz głównym inwestorem. Na realizację ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca otrzyma bezzwrotne wsparcie ze środków publicznych zgodnie z tabelą w pkt 3.


Właścicielem wybudowanych/wyremontowanych budynków i wchodzących w ich skład lokali będzie Spółka.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy uzyskane finansowe wsparcie ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego na:

  1. wytworzenie we własnym zakresie nowych środków trwałych oraz
  2. na realizację inwestycji w części dotyczącej rozbudowy i nadbudowy środków trwałych, otrzymane w okresie realizacji inwestycji można uznać za przychód dla Spółki w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie 1) oraz czy może ono korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy (pytanie 2)?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W opinii Spółki zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Spółka uważa, że pomoc, którą otrzyma w postaci finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat będzie stanowiła przychód Spółki, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, dopłaty otrzymane z Funduszu Dopłat stają się przychodem Spółki, który powinien być rozpoznany w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz.

W ustawie o podatku od osób prawnych ustawodawca przewidział jednak zwolnienie od podatku dochodowego dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m (art. 17 ust 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zakres przywołanego art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o PDOP dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych, czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji. Zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.

Otrzymane środki w postaci wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat w części, jakiej dotyczą one kosztów wytworzenia środków trwałych oraz rozbudowy i nadbudowy środka trwałego stanowią zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

W konsekwencji stanowią przychód Spółki, który będzie korzystać ze zwolnienia unormowanego w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując Spółka uważa, że spełnia wszystkie warunki do uznania finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat BGK za podlegające zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

We wniosku przedstawiono, że Wnioskodawca jest spółką gminną, a jedynym właścicielem Spółki ze 100% własnością kapitału jest Gmina Miasto.


Gmina powierzyła Spółce realizację zadania własnego w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.


Zgodnie z planowaną umową Spółka zobowiązuje się do świadczenia Usług Publicznych na rzecz Gminy poprzez:

  1. wybudowanie Obiektu 1 i Obiektu 2;
  2. udostępnienie do korzystania Obiektu 1 i Obiektu 2 po ich wybudowaniu;
  3. utrzymanie Techniczne Obiektu 1 i Obiektu 2.

Zaznaczono, że w realizacji ww. przedsięwzięć Spółka jest właścicielem gruntów, na których powstają obiekty oraz głównym inwestorem i Spółka będzie właścicielem wybudowanych/wyremontowanych budynków i wchodzących w ich skład lokali.


W związku z realizowanymi przedsięwzięciami Spółka w dniu X.X.2018 roku zawarła dwie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w Warszawie o udzielenie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat na pokrycie części kosztów ww. przedsięwzięć na zasadach określonych w:

  1. ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1392);
  2. ustawie z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 756);
  3. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 259).

Wnioskodawca wskazał przy tym, że celem rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa jest zwiększenie zasobu lokali mieszkalnych, program ten jest finansowany ze środków Funduszu Dopłat, a jego obsługę prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego. Na realizację ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca otrzyma zatem bezzwrotne wsparcie ze środków publicznych.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy uzyskane wsparcie ze środków Funduszu Dopłat na realizację opisanych we wniosku Inwestycji 1. i Inwestycji 2. można zaliczyć do przychodów podatkowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.; dalej: „updop”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
  2. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 updop można zatem stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe, powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że − co do zasady − przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.


Zatem w świetle art. 12 ust. 1 updop otrzymane przez Spółkę w sposób definitywny środki pieniężne w postaci finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, który powinien być rozpoznany w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest m. in. od rodzaju finansowego wsparcia.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 updop wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Zauważyć należy, że zakres art. 17 ust. 1 pkt 21 updop dotyczy dochodów podatników otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń uzyskanych z innych źródeł, niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych, czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania wsparcia finansowego.

Zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.

Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje więc dochodów podatników, otrzymanych z innych źródeł, w szczególności od osób prawnych oraz osób fizycznych, a więc nie ze środków publicznych (por. wyrok NSA z 22 kwietnia 2003 r., sygn. akt I SA/Ka 99/2002, niepubl., oraz wyrok SN z 6 stycznia 1999 r., sygn. akt III RN 87/98 (publ. OSNAP 1999, Nr 20, poz. 632). Pogląd ten podzielił również bezpośrednio WSA w Krakowie w wyroku z 12 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Kr 912/07, który dodatkowo wskazał, że: „Dodanie do przepisu określenia „inne nieodpłatne świadczenia”, nie zmienia charakteru ani celu tego przepisu. Jest to jedynie dopełnienie kategorii pomocy publicznej, o którą chodzi w tej normie. Nie każda bowiem dotacja, subwencja, bądź też dopłata będzie nosiła w ustawie szczególnej taką nazwę, choć swoim charakterem może być identyczna lub zbliżona do wymienionych rodzajów pomocy”.

Tym samym wyraźnie podkreślić należy, że zwolnieniu nie podlegają wszelkie, ale jedynie niektóre dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia z budżetów podmiotów publicznych. Wyrażany w orzecznictwie pogląd nie pozostawia wątpliwości odnośnie do zakresu zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 21 updop. Zwolnienie nie obejmuje więc dochodów podatników, otrzymanych z innych źródeł, a więc nie ze środków publicznych.

Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które łącznie spełniają następujące kryteria:

  1. środki muszą mieć postać dotacji, subwencji, dopłaty, innego nieodpłatnego świadczenia,
  2. powyższe środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, a mianowicie pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
  3. od ww. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Podkreślić przy tym należy, że nie jest możliwe dokonywanie w żadnym wypadku wykładni rozszerzającej analizowanych zwolnień. Regułą jest, że w przypadku zwolnień podatkowych wykładnia powinna być dokonywana w sposób ścisły z uwagi na fakt, że zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowani wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) państwowy fundusz celowy jest tworzony na podstawie odrębnej ustawy.

W rozpatrywanej sprawie należy zauważyć, że wparcie budownictwa socjalnego z Funduszu Dopłat, którego dotyczy rozpatrywany wniosek ORD-IN, realizowane jest w ramach rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa, który uregulowany został w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz. U. z 2017 r., poz. 1392 oraz z 2018 r. poz. 756). Celem rządowego programu jest zwiększenie zasobu lokali mieszkalnych oraz lokali i pomieszczeń z zakresu pomocy społecznej, służących zaspokajaniu potrzeb osób o niskich i przeciętnych dochodach. Program finansowany jest ze środków Funduszu Dopłat, a jego obsługę prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego, który zarządza m.in. tym funduszem celowym.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane powyżej regulacje prawne należy zatem stwierdzić, że Spółka na realizację opisanych we wniosku Inwestycji 1. i Inwestycji 2. otrzyma bezzwrotne wsparcie ze środków publicznych Funduszu Dopłat, które podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop. Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymane środki w postaci wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat w części, jakiej dotyczyć będą one kosztów wytworzenia środków trwałych oraz rozbudowy i nadbudowy środka trwałego, będą stanowiły zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie stanowisko Wnioskodawcy dotyczące uzyskanego finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego na:

  1. wytworzenie we własnym zakresie nowych środków trwałych oraz
  2. na realizację inwestycji w części dotyczącej rozbudowy i nadbudowy środków trwałych, otrzymane w okresie realizacji inwestycji można uznać za przychód dla Spółki w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie 1) oraz może ono korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy (pytanie 2)

− należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o opisane we wniosku ORD-IN zdarzenia przyszłe oraz informacje przedstawione przez Spółkę w uzupełnieniu do złożonego wniosku. Organ podatkowy w trybie interpretacyjnym nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego i analizy załączonych do wniosku ORD-IN umów i innych dokumentów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj