Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.414.2018.1.EN
z 14 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2018 r. (data wpływu do Organu 15 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości:

  • zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu otrzymanych od Partnera nieodpłatnie licencji w części przeznaczonej na działalność statutową Wnioskodawcy;
  • zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od ww. licencji w części w jakiej dochód uzyskany w związku z otrzymaniem licencji nie będzie zwolniony z opodatkowania,

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości:

  • zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu otrzymanych od Partnera nieodpłatnie licencji w części przeznaczonej na działalność statutową Wnioskodawcy;
  • zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od ww. licencji w części w jakiej dochód uzyskany w związku z otrzymaniem licencji nie będzie zwolniony z opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Partner Wiodący) przy partnerskim udziale X Sp. z o.o (dalej jako: Partner lub Partner nr 1) realizuje projekt budowy i wyposażenia C. W celu realizacji projektu Wnioskodawca zawarł z Partnerem umowę o partnerstwie (dalej jako: Umowa partnerska). Działalność będzie w 40% stanowić działalność komercyjną – tj. działalność badawczą realizowaną na zlecenie zewnętrznych podmiotów oraz działalność w zakresie wynajmu infrastruktury badawczej (sprzedaż dokumentowana fakturami VAT) oraz w 60% własną działalność badawczą - stanowiącą realizację zadań statutowych Wnioskodawcy.

C. będzie się składać z 11 laboratoriów, w których będą opracowywane nowoczesne technologie oraz wyroby medyczne, mające być odpowiedzią na wyzwania współczesnej medycyny. Będą to następujące laboratoria:

  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…),
  • laboratorium(…)
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…),
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…)
  • laboratorium (…).

W ww. laboratoriach będą prowadzone prace nad bardzo wieloma projektami związanymi z biomateriałami, biomechatroniką oraz telemedycyną. Zatrudnieni w laboratoriach inżynierowie będą pracować m.in. nad nowymi implantami, urządzeniami do rehabilitacji i "inteligentnymi" ubraniami dla sportowców i pacjentów, czyli koszulkami, kamizelkami lub opaskami rejestrującymi parametry życiowe, takie jak temperatura ciała, puls, ciśnienie krwi.

Projekt obejmuje budowę budynku na potrzeby laboratoriów badawczych inżynierii biomedycznej a także nabycie, stanowiących wyposażenie tych laboratoriów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Realizowany ze wsparciem Partnera projekt spowoduje wzmocnienie potencjału badawczego w zakresie inżynierii biomedycznej. Projekt umożliwi także uczestnictwo w polskich i europejskich platformach technologicznych w branży wyrobów medycznych i spowoduje zwiększenie atrakcyjności przedsiębiorstw i całego regionu. Infrastruktura projektu służyć będzie zaawansowanym pracom badawczym, a także będzie udostępniana przedsiębiorstwom, co przyczyni się do rozwoju innowacyjności technik badawczych i produkcyjnych. Realizacja projektu wpłynie wprost na konkurencyjność przedsiębiorstw całego regionu, tworząc szanse na skuteczne wykorzystanie możliwości jakie niesie wsparcie międzynarodowego koncernu oraz konkurowanie z podmiotami działającymi w branży wyrobów medycznych. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniana wszystkim chętnym podmiotom na równych i niedyskryminujących zasadach w oparciu o jawny regulamin. Cena pobierana za prowadzenie i użytkowanie infrastruktury będzie odpowiadała cenie rynkowej.

Całość projektu jest częściowo finansowana ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, pozyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, a częściowo poprzez wkład własny Wnioskodawcy, pochodzący od Partnera, z którym Wnioskodawca zawarł Umowę partnerską.

W ramach zawartej Umowy partnerskiej Wnioskodawca pełni funkcję Partnera Wiodącego, który będzie odpowiedzialny między innymi za:

  • reprezentowanie Partnerów przed Zarządem Województwa (dalej jako: Instytucja Zarządzająca);
  • kompleksową realizację projektu zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu, zawartej pomiędzy Partnerem Wiodącym i Instytucją Zarządzającą;
  • koordynowanie wykonania obowiązków wynikających z Umowy partnerskiej, do których realizacji zobowiązał się Partner nr 1;
  • zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz Instytucją Zarządzającą;
  • przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej celem rozliczenia wydatków w projekcie oraz monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we wniosku;
  • informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we wniosku projektu;
  • koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów.

Partner Wiodący jest także zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie Instytucji Zarządzającej lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z Instytucją Zarządzającą na realizację ewaluacji, poprzez udostępnianie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i udzielanie informacji na temat realizacji projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.

Partner Wiodący ponosi również odpowiedzialność za realizację zadań projektu, za utrzymanie trwałości i monitorowanie.

„Partner Wiodący ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody poniesione przez osoby trzecie w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu, zawartej pomiędzy Partnerem Wodącym i Instytucją Zarządzającą. Partner Wiodący jest wyłącznie odpowiedzialny wobec Instytucji Zarządzającej za realizację Projektu na zasadach i warunkach określonych w umowie o dofinansowanie Projektu zawartej pomiędzy Partnerem Wodącym i Instytucją Zarządzającą oraz w odpowiednich przepisach prawa.

Partner Wiodący zobowiązuje się zabezpieczyć przed odpowiedzialnością i zwolnić Partnera nr 1 z wszelkiej odpowiedzialności wobec jakiejkolwiek osoby trzeciej lub organu władzy publicznej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem lub rozwiązaniem umowy o dofinansowanie Projektu zawartej pomiędzy Partnerem Wiodącym i Instytucją Zarządzającą.

W myśl postanowień Umowy partnerskiej: Partner nr 1 odpowiada za wniesienie lub zapewnienie wniesienia wkładu z zasobów Partnera nr 1 lub z zasobów Podmiotów Trzecich na rzecz Projektu poprzez wniesienie wkładu pieniężnego lub przeniesienie własności środków trwałych (takich jak sprzęt komputerowy) na Partnera Wiodącego lub poprzez zapewnienie prawa do korzystania (udzielenie licencji niewyłącznej na czas nieokreślony) z wartości niematerialnych i prawnych (takich jak program komputerowy na rzecz Partnera Wiodącego) w postaci:

  • wkładu pieniężnego w wysokości …EURO (słownie:…) przelewem na rachunek bankowy Partnera Wiodącego w terminie ustalonym w dokumencie Harmonogram wnoszenia wkładu, lecz nie później niż do 31 grudnia 2020 r.;
  • wkładu rzeczowego o wartości na dzień wnoszenia nie mniejszej niż … EURO (słownie:…) w terminie ustalonym w dokumencie Harmonogram wnoszenia wkładu, lecz nie później niż do 31 grudnia 2020 r., z zastrzeżeniem zapisów ust. 4 i 5; w przypadku gdy wkład niepieniężny określony w ofercie stanowiącej załącznik do niniejszej Umowy nie będzie mógł zostać wniesiony lub jego wniesienie nie będzie przydatne dla Projektu (np. wskutek zmiany technologicznej lub braku interoperacyjności pomiędzy systemami IT wnoszonymi jako wkład niepieniężny), Partner nr 1 będzie upoważniony do wniesienia lub zapewnienia wniesienia porównywalnego wkładu niepieniężnego o tej samej wartości lub zapewnienia wniesienia wkładu pieniężnego w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wartością wniesionego wkładu niepieniężnego (jeśli taki wkład zostanie wniesiony) a kwotą …. Euro.”

Zastrzegane wyżej ust. 4 i 5 w § 3 Umowy partnerskiej stanowią:

„4. Wkład rzeczowy, o którym mowa w ust. 2 musi być zgodny z "Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 - 2020" z dnia 19 września 2016 r. i może obejmować wartości niematerialne i prawne i/lub nowe środki trwałe, które w okresie 7 lat poprzedzających ich przekazanie na rzecz projektu nie były współfinansowane ze środków publicznych.

5. Wartość wkładu rzeczowego zostanie obliczona oraz potwierdzona przez zewnętrznego, niezależnego rzeczoznawcę z odpowiednimi uprawnieniami. Koszt wyceny wkładu niepieniężnego zostanie poniesiony przez Partnera Wiodącego.”

Wkład niepieniężny ma zasadniczo polegać na udzieleniu licencji na następujące oprogramowania:

  • oprogramowanie do szybkiego prototypowania i ewaluacji rozwiązań komputerowego wspomagania diagnostyki;
  • system umożliwiający gromadzenie danych w celu samooceny oraz zarządzanie danymi medycznymi;
  • system wspomagania anestezjologii;
  • system wspomagania diagnostyki i terapii kardiologicznej,
  • system aplikacji referencyjnych (systemów komputerowego wspomagania diagnostyki);
  • system archiwizacji i transmisji obrazów.

Partner jest odpowiedzialny za zgodność działania Podmiotów Trzecich (podmioty prywatne wskazane przez Partnera nr 1) z postanowieniami Umowy partnerskiej.

Podkreślenia wymaga fakt, że realizacja projektu byłaby znacznie utrudniona gdyby nie istotne wsparcie Partnera. Wnioskodawca ma nadzieję na owocną współpracę z Partnerem również w przyszłości, przy realizacji innych ważnych dla regionu projektów. W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie okazać w relacjach z Partnerem kurtuazję na najwyższym poziomie, której przejawem jest okazanie, niewykraczającej poza przyjęte zwyczajowo ramy, wdzięczności

W ramach kurtuazji i wdzięczności, w Umowie partnerskiej zawarto postanowienia, zgodnie z którymi: „W zamian za wkład wniesiony przez Partnera nr 1. Partner Wiodący zobowiązuje się:

  1. udostępniać Partnerowi 1 na preferencyjnych zasadach infrastrukturę powstałą w trakcie realizacji projektu „….” poprzez przyznanie Partnerowi nr 1 pierwszeństwa korzystania z infrastruktury powstałej w wyniku realizacji Projektu;
  2. umieścić w widocznym miejscu informację o współudziale Partnera nr 1 w utworzeniu infrastruktury w sposób określony przez Partnera nr1;
  3. konsultować wszelkie zmiany Agendy Badawczej z Partnerem nr 1 i uwzględniać jego postulaty w zakresie priorytetów badawczych;
  4. zapewniać promocję udziału Partnera nr 1 w Projekcie poprzez organizację przynajmniej dwóch wydarzeń w każdym roku, w formie warsztatów, konferencji lub seminariów w trakcie i po zakończeniu realizacji Projektu, do 2025 roku, w trakcie których będzie informował o udziale Partnera nr 1 w Projekcie;
  5. inne korzyści ustalone przez Strony i niestanowiące niedozwolonej pomocy publicznej.”

Jak stanowi § 6 Umowy partnerskiej:

  1. „Każda Strona umowy ponosi wyłączną odpowiedzialność za swoje czynności związane z realizacją przyjętego do realizacji zadania/zadań wobec osób trzecich, w tym odpowiedzialność za straty przez nie poniesione w związku z realizacją zadania/zadań przez taką Stronę
  1. Partner Wiodący ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody poniesione przez osoby trzecie w związku z realizacją Projektu zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu, zawartej pomiędzy Partnerem Wiodącym i Instytucją Zarządzającą.
  2. Partner Wiodący jest wyłącznie odpowiedzialny wobec Instytucji Zarządzającej za realizację projektu, na zasadach i warunkach określonych w umowie o dofinansowanie Projektu zawartej pomiędzy Partnerem Wiodącym i Instytucją Zarządzającą oraz w odpowiednich przepisach prawa.
  3. Partner Wiodący Zobowiązuje się zabezpieczyć przed odpowiedzialnością i zwolnić Partnera nr 1 z wszelkiej odpowiedzialności wobec jakiejkolwiek osoby trzeciej lub organu władzy publicznej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem lub rozwiązaniem umowy o dofinansowanie projektu, zawartej pomiędzy Partnerem Wiodącym i Instytucją Zarządzającą.
  4. Odpowiedzialność Partnera nr 1 względem Partnera Wiodącego jest ograniczona do szkód, strat lub roszczeń związanych z wykonaniem lub niewykonaniem niniejszej umowy spowodowanych przez umyślne działanie lub rażące niedbalstwo Partnera nr 1 w związku z:
  1. naruszeniem zobowiązania do wniesienia wkładu zgodnie z § 3 niniejszej Umowy;
  2. naruszeniem obowiązku zapewnienia dostępu do miejsc i pomieszczeń, w celu umożliwienia uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych dotyczących wkładu niepieniężnego (jeżeli występuje), jak określono w § 4 punkt 1 litera a) lub dostarczenia dokumentów i informacji na wniosek podmiotów zewnętrznych, które wykonują badanie oceniające zlecone przez Instytucję Zarządzającą w stosunku do wkładu niepieniężnego (jeżeli występuje), jak określono w § 4 punkt 1 litera c) niniejszej Umowy,
a w każdym przypadku odpowiedzialność Partnera nr 1 jest ograniczona do maksymalnej wysokości … Euro (…Euro).”
Programy komputerowe będące przedmiotem licencji planowanych jako przedmiot wkładu Partnera są nowatorskie, unikatowe, nie są przedmiotem obrotu, nie ma ich na rynku, tym samym nie można dokonać wyceny licencji tych programów komputerowych poprzez odniesienie do wartości porównywalnych praw będących przedmiotem obrotu rynkowego. Ich wycena wymaga specjalistycznej wiedzy i przygotowania w tym zakresie.
Z uwagi na wymogi stawiane w związku z dofinansowaniem projektu z funduszy pochodzących z Unii Europejskiej wymagane jest, przy wkładzie własnym do projektu w postaci licencji, aby zostały one wycenione przez rzeczoznawcę Koszty wynagrodzenia na rzecz biegłego z tytułu sporządzonej przez niego wyceny, poniesie Wnioskodawca.
Wnioskodawca zakłada, że koszty wyceny rzeczoznawcy zostaną poniesione przed dniem przyjęcia do używania wartości niematerialnych i prawnych w postaci licencji oraz wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Jak stanowi § 1 Statutu Wnioskodawcy (dalej jako: Statut):
  1. Wnioskodawca jest publiczną (…)
  2. Zasady działania Wnioskodawcy, określa ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym, zwana dalej ustawą, akty wykonawcze wydane na jej podstawie oraz niniejszy Statut. Wnioskodawca spełnia wymagania określone w ww. ustawie
  3. Wnioskodawca posiada osobowość prawną.
Zgodnie z § 8 Statutu:
  1. Wnioskodawca wykonuje zadania określone w ustawie, a w szczególności:
    1. kształci studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
    2. prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe, transfer technologii oraz świadczy usługi badawcze,
    3. kształci i promuje pracowników nauki oraz przygotowuje ich do twórczej pracy naukowej i dydaktyczno-wychowawczej,
    4. dba o zachowanie zdrowia, prawidłowy rozwój fizyczny studentów i pracowników, poprzez rozwój kultury fizycznej i czynne uprawianie sportu oraz rekreację, także w ramach zorganizowanych zajęć dla studentów,
    5. działa na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
    6. stwarza osobom niepełnosprawnym warunki do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych,
    7. monitoruje kariery zawodowe absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy.
  2. Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą poprzez swoje Wydawnictwo.
  3. Wnioskodawca może prowadzić wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo działalność gospodarczą, zgodnie z art. 7 ustawy, w szczególności w zakresie działalności oświatowej, usług informatycznych, teleinformatycznych i poligraficznych.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymanych od Partnera nieodpłatnie licencji podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części, w jakiej licencje będą wykorzystywane w działalności statutowej Wnioskodawcy, co w realiach stanu faktycznego wynosi 60% wartości tych licencji?
  2. Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od nieodpłatnie otrzymanych od Partnera licencji mogą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu nieodpłatnego otrzymania licencji podlega zwolnieniu z opodatkowania w tej części, która będzie przeznaczona na cele statutowe Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.; dalej: „ustawa o PDOP”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W świetle art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ww. przepisu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższego wynika, że możliwość skorzystania ze zwolnienia ustanowionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP została uzależniona od przeznaczenia dochodu na wskazane w tym przepisie cele. W ocenie Wnioskodawcy, istotny w tym przypadku jest zatem cel na jaki dochód jest przeznaczany, a nie źródło jego uzyskania.

Podkreślenia wymaga, że ww. przepis nie zawiera wymogu aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności podatnika. Ze zwolnienia mogą jednak korzystać jedynie dochody przeznaczone na preferowane i ściśle określone w tym przepisie cele. Jeżeli więc podatnik prowadzi jeszcze inną działalność, to należy ustalić, jaka część jego dochodu jest wydatkowana na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Jak wynika z § 8 Statutu, Wnioskodawca wykonuje zadania polegające m.in. na:

  • kształceniu studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, transferze technologii oraz świadczeniu usług badawczych,
  • kształceniu i promowaniu pracowników nauki oraz przygotowywaniu ich do twórczej pracy naukowej i dydaktyczno- wychowawczej,
  • dbaniu o zachowanie zdrowia, prawidłowy rozwój fizyczny studentów i pracowników, poprzez rozwój kultury fizycznej i czynne uprawianie sportu oraz rekreację, także w ramach zorganizowanych zajęć dla studentów.

W rezultacie należy stwierdzić, że cele zawarte w Statucie odzwierciedlają w istocie cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP – w szczególności w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, w tym również polegającej na kształceniu studentów, działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy samo prowadzenie działalności zbieżnej z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP nie uprawnia podatnika do skorzystania ze zwolnienia zawartego w tym przepisie. Możliwość taka zachodzi bowiem dopiero wtedy, gdy dochód przeznaczany jest bezpośrednio na realizację konkretnego celu statutowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, licencje stanowiące przychód z nieodpłatnych świadczeń, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na funkcjonowanie C - składającego się z laboratoriów, w których opracowywane będą m.in. nowoczesne technologie oraz wyroby medyczne, mające być odpowiedzią na wyzwania współczesnej medycyny. Funkcjonowanie C przyczyni się zatem do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy korespondujących z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP - działalności naukowej oraz naukowo-technicznej.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu Wnioskodawcy na powyższe cele warunkować będzie możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie, będzie mieć zastosowanie wyłączenie w tej części, w której dochód Wnioskodawcy, zostanie przeznaczony na wyżej wymienione cele statutowe.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę na skutek otrzymanych nieodpłatnie licencji - w ramach realizacji Umowy partnerskiej, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w tej części, która będzie przeznaczona na wskazane powyżej cele statutowe - działalność naukowa oraz naukowo-techniczna. Z uwagi jednak na fakt, że powstałe w ramach Umowy partnerskiej C będzie prowadzić w 40% działalność komercyjną (w zakresie świadczenia usług badawczych i wynajmu infrastruktury C) oraz w 60% własną działalność badawczą (naukową) - stanowiącą realizację zadań statutowych Wnioskodawcy, dochód uzyskany w związku z nieodpłatnym otrzymaniem licencji wykorzystywanych na potrzeby działalności C będzie zwolniony z opodatkowania w części stanowiącej 60% wartości otrzymanych nieodpłatnie licencji. Pozostały dochód - stanowiący 40% wartości otrzymanych nieodpłatnie licencji, podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 7 ust. 1 i 2 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dokonywane od licencji nieodpłatnie uzyskanych od Partnera, będą stanowiły koszty podatkowe w części, w jakiej dochód uzyskany w związku z otrzymaniem tych licencji, nie będzie zwolniony z opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Odpisy amortyzacyjne w pozostałej części będą neutralne podatkowo.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 63 lit a tiret pierwsze ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie jeżeli nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw.

Z powyższego przepisu wynika a contrario, że kosztem podatkowym będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, w przypadku gdy ich nabycie wiązało się z rozpoznaniem przychodu z nieodpłatnego otrzymania.

Zgodnie z kolei z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret drugie ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego.

Tym samym, odpisy amortyzacyjne dokonywane od nieodpłatnie otrzymanych od Partnera licencji, w ramach realizacji Umowy partnerskiej, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w części, w jakiej przychód uzyskany z tytułu ich otrzymania podlega zwolnieniu z opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP - 60% wartości dokonywanego odpisu. W tej części odpisy amortyzacyjne będą neutralne podatkowo. Kosztem podatkowym będą natomiast odpisy amortyzacyjne w części, w jakiej nabycie licencji stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu - 40 % wartości dokonywanego odpisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była jedynie kwestia możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu otrzymanych od Partnera nieodpłatnie licencji w części przeznaczonej na działalność statutową Wnioskodawcy oraz zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od ww. licencji w części w jakiej dochód uzyskany w związku z otrzymaniem licencji nie będzie zwolniony z opodatkowania. Zatem, jako element opisu zdarzenia przyszłego (niepodlegający ocenie przez tut. Organ) przyjęto fakt iż dochód pochodzący z licencji w 60% zostanie przeznaczony na działalność statutową Wnioskodawcy, natomiast w 40% będzie przeznaczony na działalność komercyjną.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że organ wydający interpretacje indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celem działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj