Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.712.2018.2.MC
z 4 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2018 r. (data wpływu 31 października 2018 r.), uzupełnionym w dniu 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21 grudnia 2018 r., złożonym w dniu 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2018 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Kontrahent Wnioskodawcy - sp. z o.o. (dalej zwany także Spółką) nabyła używany jacht żaglowy pełnomorski, rok budowy: 1971, długość całkowita: 13,8 m, szerokość: 3,8 m, zanurzenie: 2,2 m, typ osprzętu: kecz bermudzki, powierzchnia ożaglowania: 74 m kw, wyporność: 15 ton (dalej zwany Jachtem).


Stosownie do Karty Bezpieczeństwa Jachtu Komercyjnego wystawionej przez Dyrektora Urzędu Morskiego Jacht został „poddany inspekcji i dopuszczony do uprawiania żeglugi jako jacht komercyjny w żegludze pełnomorskiej”.


Spółka zamierza wykorzystywać jacht do komercyjnych rejsów pasażerskich pełnomorskich (np. pomiędzy Europą a Ameryką Płn albo w obszarze zachodniej części Oceanu Atlantyckiego) albo zbyć na rzecz innego podmiotu, który będzie świadczył takie usługi. Wcześniej jacht wymaga wykonania wymiany części zamiennych np. elementów silnika, układu hydraulicznego, urządzeń nawigacyjnych, układów sterowniczych, układów nadzoru, jak również elementów wyposażenia Jachtu, w szczególności wyposażenia kajut np. umeblowania etc. oraz odświeżenia (w tym celu konieczne jest nabycie np. farby).

Na bieżąco także planowane jest nabywanie paliwa i produktów potrzebnych do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabywać ww. części zamienne oraz produkty potrzebnych do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie, a następnie sprzedawać je Spółce w celu wykorzystania ich w ramach remontu Jachtu.

W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał, że Jacht, którego dotyczy zapytanie stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów. Części zamienne do zamontowania na Jachcie, których dotyczy zapytanie będą stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu. Wyposażenie Jachtu, którego dotyczy zapytanie będzie stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu.

Jednocześnie na wezwanie Organu o jednoznaczne i precyzyjne wskazanie dostawy jakich konkretnie towarów, oprócz części zmiennych i wyposażenia, dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, Wnioskodawca wskazał, że zapytanie dotyczy części zamiennych i wyposażenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedawane na rzecz Spółki części zamienne do zamontowania na Jachcie, wyposażenie do Jachtu oraz np. farby do pomalowania Jachtu, jak również produkty potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie podlegają opodatkowaniu stawką 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Sprzedawane na rzecz Spółki przez Wnioskodawcę części zamienne do zamontowania na Jachcie, wyposażenie do Jachtu oraz np. farby do pomalowania Jachtu, jak również produkty potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie podlegają opodatkowaniu stawką 0%.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. uległ modyfikacji zakres czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 0% (dalej jako „stawka VAT 0%) w obszarze związanym z przemysłem okrętowym. Zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, wprowadzone zostały ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206).


Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT obecnie obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

  • pełnomorskie liniowce pasażerskie,
  • pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób,
  • pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  • pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  • pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  • pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  • pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  • pchacze pełnomorskie i holowniki pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  • pełnomorskie lodołamacze (PKWiU ex 30.11.33.0),
  • używane na morzu statki ratownicze morskie i łodzie ratunkowe (PKWiU ex 30.11.33.0),
  • jednostki pływające używane do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).


Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglugi na pełnym morzu obowiązuje także w stosunku do jednostek przewożących pasażerów za opłatą. Rozszerzając nowelą ustawy o VAT katalog jednostek pływających, których dostawa lub import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT umożliwiono art. 83 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o VAT automatycznie, że dostawa części oraz wyposażenie do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%.

Doprecyzowano jedynie, że części te i wyposażenie objęte są preferencyjną stawką podatku, jeżeli są wbudowywane w te jednostki lub służą eksploatacji statków. Nie ma tu znaczenia, czy dostawa tych elementów (części i wyposażenia) dotyczy nowo budowanych jednostek, czy też już eksploatowanych. W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć.

Według „Słownika języka polskiego” PWN, pod pojęciem „części” należy rozumieć przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a przez „wyposażenie” należy rozumieć urządzenie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś lub urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. W tym kontekście części, to takie gotowe elementy, których charakter wymusza użycie ich jako elementów wbudowywanych lub służących eksploatacji danej jednostki pływającej, dostarczane na potrzeby budowy (remontu) konkretnego statku, np.: profile kadłubowe, maszty, systemy hydrauliczne, itp. Z kolei wyposażenie służące eksploatacji statku to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania statku np.: urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, żyrokompasy), układy sterownicze, układy nadzoru (alarmowe i sygnalizacyjne), wyposażenie kajut, itp. Ustawa o VAT już obecnie przewiduje zastosowanie stawki VAT 0% również do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą. Do takich towarów zalicza się te, które są niezbędne do eksploatacji statku np. paliwo, produkty potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na statku, czy też pościel, ręczniki na statki np. pasażerskie (art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych jednostek, jeżeli są w nie wbudowywane lub służą ich eksploatacji.


Stosowanie do art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

  1. dostaw:
    1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
      • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
      • pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
      • pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
      • pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
      • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
      • pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
      • pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),
    2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
    3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:

  1. używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Kontrahent Wnioskodawcy (Spółka) nabył używany jacht żaglowy pełnomorski (Jacht). Stosownie do Karty Bezpieczeństwa Jachtu Komercyjnego wystawionej przez Dyrektora Urzędu Morskiego Jacht został poddany inspekcji i dopuszczony do uprawiania żeglugi jako jacht komercyjny w żegludze pełnomorskiej. Spółka zamierza wykorzystywać jacht do komercyjnych rejsów pasażerskich pełnomorskich (np. pomiędzy Europą a Ameryką Północną albo w obszarze zachodniej części Oceanu Atlantyckiego) albo zbyć na rzecz innego podmiotu, który będzie świadczył takie usługi. Wcześniej Jacht wymaga wykonania wymiany części zamiennych np. elementów silnika, układu hydraulicznego, urządzeń nawigacyjnych, układów sterowniczych, układów nadzoru, jak również elementów wyposażenia Jachtu, w szczególności wyposażenia kajut np. umeblowania oraz odświeżenia (w tym celu konieczne jest nabycie np. farby). Na bieżąco także planowane jest nabywanie paliwa i produktów potrzebnych do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabywać części zamienne oraz produkty potrzebnych do działania silników, maszyn i innych urządzeń na Jachcie, a następnie sprzedawać je Spółce w celu wykorzystania ich w ramach remontu Jachtu.

Wnioskodawca wskazał, że Jacht, którego dotyczy zapytanie stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów. Części zamienne do zamontowania na Jachcie, których dotyczy zapytanie będą stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wyposażenie Jachtu, którego dotyczy zapytanie będzie stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu.


Jak wynika z treści powołanego art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, kiedy łącznie spełnione są następujące warunki:

  • przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie, wbudowywane lub służące eksploatacji jednostki pływającej,
  • ww. części lub wyposażenie dotyczą jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że stawka preferencyjna 0% nie ma zastosowania.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dokonanej przez Wnioskodawcę dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. W niniejszej sprawie bowiem Jach jest jednostką pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów, a zatem stanowi jednostkę pływającą, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, części zamienne, których dotyczy zapytanie będą stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu, a także wyposażenie Jachtu, którego dotyczy zapytanie będzie stanowić elementy wbudowane w Jacht oraz służące eksploatacji Jachtu. Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga jedynie w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy części zamiennych oraz wyposażenia Jachtu tj. dotyczy elementów wskazanych przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku jako elementy będące przedmiotem zapytania (w odpowiedzi na wezwanie o wskazanie dostawy jakich towarów, oprócz części zamiennych i wyposażenia, dotyczy zapytanie Wnioskodawcy wskazano: „zapytanie Wnioskodawcy dotyczy części zmiennych i wyposażenia”). Wydana interpretacja indywidualna nie rozstrzyga natomiast co do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w odniesieniu do pozostałych towarów wymienionych we wniosku niebędących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj