Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-986/12-4/MN
z 13 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „X”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt pt.: „X”, finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje część interwencji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Polsce. Projekt jest realizowany w ramach osi priorytetowej 1. „Badania i rozwój nowoczesnych technologii”, działanie 1.3. „Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe”, poddziałanie 1.3.2. „Wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w jednostkach naukowych w wyniku prac B+R” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Celem projektu jest kompleksowe opracowanie dokumentacji patentowej i uzyskanie ochrony własności przemysłowej w kraju jak również na arenie międzynarodowej dla istotnych komponentów kodeka wizyjnego nowej generacji, a także dla istotnych elementów systemów przetwarzania cyfrowych sekwencji wizyjnych opracowanych w wyniku prac badawczych i rozwojowych prowadzonych w Katedrze Y.

Zaproponowany temat dotyczy jednego z niewielu obszarów badań w zakresie zaawansowanych technologii informacyjnych, których wyniki mogą być natychmiast skonsumowane przez krajowy przemysł i usługodawców. Rezultatem projektu ma być uzyskanie patentów krajowych oraz patentów zagranicznych. Nie jest planowana sprzedaż własności tych patentów. Natomiast w projekcie jest zobowiązanie do komercjalizacji uzyskanych patentów, co w praktyce oznacza udzielenie licencji na ich wykorzystanie. Licencjobiorca może być krajowy, z UE lub spoza UE (co jest najbardziej prawdopodobne). Licencje będą udzielane odpłatnie zainteresowanym podmiotom lub też w ramach współpracy z konkretną firmą.

Ze względu na długość procedury udzielania patentów (w USA ponad 2 lata, w Polsce 5-7 lat), uzyskanie ochrony patentowej, a co za tym idzie udzielenie licencji może nastąpić dopiero pod koniec 5-letniego okresu utrzymania rezultatów projektu, a nawet po tym okresie (co jest wielce prawdopodobne). Udzielenie licencji w trakcie trwania projektu jest mało prawdopodobne. W związku z powyższym, podatek VAT w omawianym projekcie będzie kosztem niekwalifikowanym.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu. Nabywcą towarów i/lub usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu będzie Zainteresowany. Wydatki te udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. W związku z realizacją przedmiotowego projektu nabywane będą przede wszystkim usługi kancelarii patentowych z kraju lub z zagranicy opodatkowane 23% podatkiem VAT, materiały biurowe opodatkowane 23% podatkiem VAT, oraz wnoszone będą opłaty urzędowe niepodlegające podatkowi VAT. Projekt przewiduje również finansowanie delegacji, a więc kosztów hoteli opodatkowanych 8% VAT, bez możliwości odliczenia, diet niepodlegających podatkowi VAT oraz biletów na różne środki transportu opodatkowane 8% i 0% stawką podatku VAT. Zgodnie z umową projektu realizatorzy zobowiązani są do rozpowszechniania i udostępniania wyników, w tym przypadku patentów – licencji, wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym na równych zasadach rynkowych. W przypadku udzielenia licencji podmiotom krajowym, czynności te będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przypadku udzielenia licencji podmiotom z UE oraz spoza UE, czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyby były wykonywane na terytorium kraju. Wnioskodawca posiadać będzie dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przy realizacji projektu pt.: „X”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas realizacji projektu pt.: „X”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, przysługuje jemu, jako podatnikowi VAT czynnemu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego poniesionych wydatków w projekcie. Tym samym, podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym w projekcie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 dotyczą szczególnych procedur rozliczania podatku od towarów i usług przez podatników świadczących usługi taksówek, usługi turystyki oraz stosujących procedurę VAT marża).

Odliczenie podatku naliczonego odbywa się metodą fakturową, co oznacza, iż dla skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie jest konieczne faktyczne wykorzystanie towaru lub usługi do czynności powodującej powstanie podatku należnego już w momencie odliczenia. Prawo do odliczenia jest wykonywane w oparciu o posiadaną fakturę i określone przez podatnika przeznaczenie towaru lub usługi na moment korzystania z tego prawa.

Celem projektu jest kompleksowe opracowanie dokumentacji patentowej i uzyskanie ochrony własności przemysłowej w kraju, jak również na arenie międzynarodowej dla istotnych komponentów kodeka wizyjnego nowej generacji, a także dla istotnych elementów systemów przetwarzania cyfrowych sekwencji wizyjnych opracowanych w wyniku prac badawczych i rozwojowych prowadzonych w Katedrze Y.

Temat dotyczy jednego z niewielu obszarów badań w zakresie zaawansowanych technologii informacyjnych, których wyniki mogą być natychmiast skonsumowane przez krajowy przemysł i usługodawców. Jednostki organizacyjne uczelni, działając w ramach uczelni występującej jako podatnik VAT, mogą nabywać prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, kiedy projekt realizowany w ramach POIG będzie skomercjalizowany i przekazany przez uczelnię odpłatnie innym podmiotom.

Rezultatem projektu ma być uzyskanie patentów krajowych oraz zagranicznych. Nie jest planowana sprzedaż własności tych patentów. Natomiast w projekcie jest zobowiązanie do komercjalizacji uzyskanych patentów, co w praktyce oznacza udzielenie licencji na ich wykorzystanie. Licencje będą udzielane odpłatnie zainteresowanym podmiotom.

W przypadku gdy licencjobiorcą będzie nabywca krajowy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, będziemy mieli do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju, które podlega opodatkowaniu. Natomiast w przypadku gdy nabywca będzie z krajów UE lub spoza UE (co jest najbardziej prawdopodobne), zgodnie z art. 28b oraz 28l będzie to odpłatne świadczenie usług poza terytorium kraju, które w przypadku świadczenia na terenie kraju dawałoby możliwość umniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – art. 86 ust. 8.

Reasumując, ponieważ Wnioskodawca realizując ww. projekt występuje jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i zakupione do realizacji tego działania towary i usługi będą służyły w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wskazać należy, iż w oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Należy podkreślić, iż z żadnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego było uzależnione od źródła finansowania nabytych towarów i usług, przy zakupie których podatek został naliczony.

Ponadto, w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (…).

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a ponadto, aby nie miały miejsca przesłanki uniemożliwiające dokonanie odliczenia kwoty lub zwrotu podatku należnego – określone w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych bądź dających prawo do odliczenia podatku naliczonego wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych bądź dających prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Celem projektu jest kompleksowe opracowanie dokumentacji patentowej i uzyskanie ochrony własności przemysłowej w kraju jak również na arenie międzynarodowej dla istotnych komponentów kodeka wizyjnego nowej generacji, a także dla istotnych elementów systemów przetwarzania cyfrowych sekwencji wizyjnych opracowanych w wyniku prac badawczych i rozwojowych prowadzonych w KatedrzeY. Zaproponowany temat dotyczy jednego z niewielu obszarów badań w zakresie zaawansowanych technologii informacyjnych, których wyniki mogą być natychmiast skonsumowane przez krajowy przemysł i usługodawców. Rezultatem projektu ma być uzyskanie patentów krajowych oraz patentów zagranicznych. Nie jest planowana sprzedaż własności tych patentów. Natomiast w projekcie jest zobowiązanie do komercjalizacji uzyskanych patentów, co w praktyce oznacza udzielenie licencji na ich wykorzystanie. Licencjobiorca może być krajowy, z UE lub spoza UE (co jest najbardziej prawdopodobne). Licencje będą udzielane odpłatnie zainteresowanym podmiotom lub też w ramach współpracy z konkretną firmą. Ze względu na długość procedury udzielania patentów (w USA ponad 2 lata, w Polsce 5-7 lat), uzyskanie ochrony patentowej, a co za tym idzie udzielenie licencji może nastąpić dopiero pod koniec 5-letniego okresu utrzymania rezultatów projektu, a nawet po tym okresie (co jest wielce prawdopodobne). Udzielenie licencji w trakcie trwania projektu jest mało prawdopodobne. Zainteresowany wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu. Nabywcą towarów i/lub usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu będzie Zainteresowany. Wydatki te udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. W związku z realizacją przedmiotowego projektu nabywane będą przede wszystkim usługi kancelarii patentowych z kraju lub z zagranicy opodatkowane 23% podatkiem VAT, materiały biurowe opodatkowane 23% podatkiem VAT, oraz wnoszone będą opłaty urzędowe niepodlegające podatkowi VAT. Projekt przewiduje również finansowanie delegacji, a więc kosztów hoteli opodatkowanych 8% VAT, bez możliwości odliczenia, diet niepodlegających podatkowi VAT oraz biletów na różne środki transportu opodatkowane 8% i 0% stawką podatku VAT. Zgodnie z umową projektu realizatorzy zobowiązani są do rozpowszechniania i udostępniania wyników, w tym przypadku patentów – licencji, wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym na równych zasadach rynkowych. W przypadku udzielenia licencji podmiotom krajowym, czynności te będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przypadku udzielenia licencji podmiotom z UE oraz spoza UE, czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyby były wykonywane na terytorium kraju. Wnioskodawca posiadać będzie dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy).

Jak wcześniej wskazano, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, że po przeprowadzeniu procedur związanych z ochroną własności intelektualnej – uzyskaniem patentu – Wnioskodawca planuje udzielić licencje dotyczące przedmiotowego projektu na rzecz podmiotów krajowych, z UE oraz spoza UE. Jak wskazano we wniosku, w przypadku udzielenia licencji podmiotom krajowym, czynności te będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przypadku udzielenia licencji podmiotom z UE oraz spoza UE, czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, a Wnioskodawca posiadać będzie dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Tym samym, w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich dokonania – zostają one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych oraz czynności, które na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy dają prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tj. sprzedaż licencji na rzecz podmiotów krajowych) bądź czynności, które na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, dają prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. sprzedaż licencji na rzecz podmiotów z UE oraz spoza UE), Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Dodatkowo należy wskazać, iż prawo to nie przysługuje w przypadku wydatków związanych z nabyciem usług noclegowych i gastronomicznych. Bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami wyłączone zostało na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, przy realizacji projektu pt.: „X”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem nabywanych usług noclegowych i gastronomicznych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w przypadku gdy Wnioskodawca podejmie decyzję o zmianie przeznaczenia powstałych w ramach realizacji projektu efektów z czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do czynności, z tytułu których takie prawo nie przysługuje, należy mieć na uwadze zmianę prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami zakupionymi w celu wytworzenia efektów projektu, a tym samym konieczność dokonania korekty odliczonego podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj