Interpretacja Ministra Finansów
DD3.8222.2.122.2015.IMD
z 29 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i 699) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2009 r. Nr ITPB2/415-1021/08/RS wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Stowarzyszenia (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele projektu … finansowanego ze środków Komisji Europejskiej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 19 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając – na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 29 października 2008 r.


We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca przedstawił następujący opis stanu faktycznego.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą … podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007 – 2013 CIP), ustanowionego decyzją Nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz. Urz. UE L 310 z 9.11.2006, str. 15) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu … na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji przedsięwzięcia … jest konsorcjum … grupujące następujące instytucje:


  1. Politechnika X,
  2. Wnioskodawca,
  3. Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w X.,
  4. Centrum…,
  5. Stowarzyszenie …,
  6. Park Naukowo-Technologiczny ….
  7. Fundacja …,
  8. Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Y.,
  9. Politechnika Y.

Koordynatorem (liderem) konsorcjum jest Politechnika …, reprezentowana przez Centrum … Wnioskodawca wchodzi w skład konsorcjum … i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy następujących umów: 1) umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) …- załącznik; 2) umowy specyficznej (Specific Grant Agrement) … - załącznik; 3) umowy Nr … zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.10.2006 r. ustanawiającej Program Ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006, str. 15) - umowa w załączeniu.


Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:



  1. usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia:


    1. rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług,
    2. aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz dostarczania MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,
    3. wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na funkcjonowanie sektora MSP,
    4. wkładu w przeprowadzanie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania i wykorzystania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do europejskiego procesu decyzyjnego,
    5. pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,
    6. pomocy MSP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi;


  2. usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy:


    1. informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,
    2. uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,
    3. zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,
    4. stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP;


  3. usługi w zakresie zachęcania małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) do uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym na rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Innowacji:



    1. podnoszenie świadomości MSP w zakresie 7. Programu Ramowego,
    2. pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7. Programie Ramowym.


Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE. Dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w siedzibie firmy itp.), organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych, umieszczanie oferty firm w bazach internetowych, opracowywanie specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych, itp., wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej i papierowej, zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).


Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:


  • dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów,
  • budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013”, pokrywająca maksymalnie do 40% ponoszonych wydatków.


Wyżej wskazane środki są przekazywane Wnioskodawcy w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem koordynatora konsorcjum …, którym jest Politechnika …/Centrum ....

Co do zasady usługi sieci są oferowane bezpłatnie. Dopuszcza się jednak sporadycznie wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokryją koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników, czy we wspólnym wyjeździe na spotkanie kooperacyjne firm, odbywające się w kraju lub za granicą). Fakt pobierania ewentualnych opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności. Opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.



W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu państwa (40%) Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzą:


  • kierownik projektu – zakres odpowiedzialności: wdrożenie projektu obejmujące nadzór i koordynację jego realizacji z zastosowaniem odpowiednich procedur wymaganych prawem, współpracę z liderem konsorcjum, relacje z instytucjami zewnętrznymi w zakresie koniecznym do prawidłowej realizacji projektu, współpracę z partnerami uczestniczącymi w projekcie, promocje projektu, stały monitoring i ewaluację projektu, opracowywanie planów i sprawozdań a także za kontrolę wydatkowania środków. Ponadto kierownik projektu zaangażowany jest także w bezpośrednie świadczenie usług informacyjno-doradczych i szkoleniowych na rzecz przedsiębiorstw (MSP) i wykonywanie zadań konsultanta;
  • konsultanci oraz konsultant-specjalista – zakres odpowiedzialności: świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie funkcjonowania na rynku wewnętrznym, świadczenie proinnowacyjnych usług informacyjnych i doradczych a także w zakresie dostępu przedsiębiorstw do 7. Programu Ramowego, organizacja współpracy gospodarczej podmiotów gospodarczych w środowisku międzynarodowym, rozwijanie współpracy transgranicznej, realizacja usług w dziedzinie transferu technologii, wsparcie w przygotowaniu projektów z 7. Programu Ramowego UE, pomiar wpływu prawodawstwa europejskiego na funkcjonowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw, promocja projektu.


W ramach projektu będą również zatrudniane osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Wynagrodzenie tych osób będzie wypłacane bezpośrednio z konta projektu lub ze środków Wnioskodawcy, a następnie refundowane (w przypadku braku środków na koncie projektu). Podobna zasada obowiązuje przy wypłatach wynagrodzenia dla personelu projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków „Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013” (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L.310 z 09.11.2006, str. 15) za pośrednictwem koordynatora konsorcjum jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.10.2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L.310 z 09.11.2006, str. 15) otrzymana za pośrednictwem koordynatora konsorcjum Politechniki …/Centrum … jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych?
  3. Czy VAT naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu EEN podlega odliczeniu od podatku należnego?
  4. Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Przedmiotem interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 stycznia 2009 r. Nr ITPB2/415-1021/08/RS jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie czwartego pytania. W zakresie pozostałych pytań wydano odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy dochody pracowników i zleceniobiorców (ekspertów, szkoleniowców) bezpośrednio realizujących cel projektu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu pokrycia wynagrodzeń z dotacji otrzymanej z budżetu Unii Europejskiej (bezpośredni wpływ środków z rachunku Komisji Europejskiej do koordynatora, następnie koordynator przekazuje środki Wnioskodawcy) zakładając, iż źródłem pochodzenia środków na wypłatę wynagrodzeń w/w osób będzie dotacja z Komisji Europejskiej.

W przypadku braku środków na oddzielnym koncie do obsługi dotacji z Komisji Europejskiej, wynagrodzenia płatne będą ze środków własnych, a po otrzymaniu płatności nastąpi refundacja środków. Na dzień zapytania o interpretację, Wnioskodawca podatek od wynagrodzeń nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego. Dopiero po otrzymaniu środków i dokonaniu refundacji (przeprowadzonych w roku podatkowym) Wnioskodawcy dochody osób zatrudnionych będzie uznawał za zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych i wykazywał w informacji rocznej PIT-11 w części F w poz. 84. Jednocześnie składki na ubezpieczenie społeczne podlegające odliczeniu od przychodu (dochodu) zostaną pomniejszone o składki naliczone od przychodu (dochodu) zwolnionego na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy, co zostanie wskazane w poz. 81 PIT-11.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznał za nieprawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, Minister Finansów stwierdza co następuje.


Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na podstawie:


  1. art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych;
  2. art. 13 pkt 8 lit.a ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych oraz dochodów, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.


Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Zastosowanie tego zwolnienia przedmiotowego wymaga zatem łącznego spełnienia przesłanek określonych w lit.a i b przepisu. Pierwsza z nich dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas gdy środki pochodzą m.in. od organizacji międzynarodowej i przyznano je na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tą organizacją przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Druga z przesłanek natomiast określa warunek dotyczący bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną celów programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Niewątpliwie w przedstawionej we wniosku sprawie przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów została spełniona, gdyż dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 mieści się w dyspozycji lit.a w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Tym niemniej, przyjmując ugruntowane już orzecznictwo sądowo-administracyjne dotyczące art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.b ustawy, uznać należy, iż zwolnieniem podatkowym nie są objęte dochody osób będących pracownikami (podwykonawcami) bezpośredniego wykonawcy.

W wyrokach wpisujących się w ten nurt orzecznictwa podnosi się argument, który Minister Finansów podziela, że treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.b ustawy, wyrazu „bezpośrednio” należy odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, iż bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy, oraz z treścią lit.a tego unormowania, która wskazuje na podmioty uprawnione do przekazywania środków. Podkreśla się również, iż „nie do przyjęcia jest taka wykładnia omawianego przepisu, iż do zakresu podmiotów objętych zwolnieniem podatkowym – zaliczają się również osoby będące pracownikami czy wykonawcami dzieła dla bezpośredniego wykonawcy zadań, dla realizacji których objęte zwolnieniem środki zostały przyznane, o ile zatrudnione są przy wykonywaniu prac związanych z realizacją tych zadań” (prawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 230/09). Ten sposób rozumienia warunku „bezpośredniości” widoczny jest m.in. w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyrokach: z dnia 15 kwietnia 2009 r., sygn. akt II FSK 58/08, z dnia 17 listopada 2010 r. sygn. akt II FSK 1265/09, z dnia 13 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 48/10, z dnia 20 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1425/10, z dnia 19 czerwca 2012 r. II FSK 2487/10, z dnia 13 czerwca 2012 r. II FSK 2460/10, z dnia 22 czerwca 2012 r. II FSK 2564/10, a także z dnia 24 czerwca 2014 r. II FSK 1918/12.

W tej sytuacji, za ugruntowaną należy uznać linię orzeczniczą dotyczącą interpretacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, zgodnie z którą dochód pracownika (zleceniobiorcy) uzyskany w związku z wykonywaniem czynności na polecenie pracodawcy (zleceniodawcy) będącego beneficjentem środków pochodzących ze źródeł wymienionych w lit.a przepisu, nie korzysta ze zwolnienia od podatku, bowiem nie została spełniona przesłanka określona w lit.b tej regulacji.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy, to Wnioskodawca, któremu przydzielono środki finansowe na realizację projektu Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europę Network, podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 finansowanej z dotacji Komisji Europejskiej ze środków tego Programu, bezpośrednio realizuje ten projekt. Zatrudnieni przez Wnioskodawcę pracownicy i zleceniobiorcy wprawdzie wykonują czynności związane z projektem, jednakże robią to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego projektu (na mocy zawartej z nim umowy o pracę albo umowy zlecenia) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony). Innymi słowy, wprawdzie pracownicy (zleceniobiorcy) Wnioskodawcy realizują cel projektu, jednak nie realizują go bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonywanie zadań powierzonych przez Wnioskodawcę. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem jest Wnioskodawca, a nie jego pracownicy (zleceniobiorcy).

W konsekwencji, dochody pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych w celu realizacji projektu, nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 października 2008 r., należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 19 stycznia 2009 r. Nr ITPB2/415-1021/08/RS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj