Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-394/16-2/KP
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia świadczonych usług elektronicznych poprzez szczególne procedury MOSS – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia świadczonych usług elektronicznych poprzez szczególne procedury MOSS.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


B. S.A. (dalej jako: „B.”, „Spółka”) jest europejskim domem maklerskim nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego, specjalizującym się w rynku OTC oraz w szczególności w instrumentach pochodnych CFD, będących produktami inwestycyjnymi, z których zwrot uzależniony jest od zmian ceny i wartości instrumentów oraz aktywów bazowych. Spółka aktywnie działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie i innowacyjne aplikacje (platformy) transakcyjne. Działalność B. jest prowadzona za pośrednictwem sieci oddziałów zagranicznych oraz spółek zależnych zlokalizowanych w Polsce i za granicą (dalej jako: „Grupa”). Spółka posiada siedem oddziałów zagranicznych zlokalizowanych w Czechach, na Słowacji, we Francji, w Niemczech, w Portugalii, w Hiszpanii i w Rumunii. Przychody operacyjne Grupy powstają: (i) ze spreadów (różnicy między ceną sprzedaży - offer a ceną kupna - bid); (ii) z wyniku netto (zysków pomniejszonych o straty) z działalności Grupy w zakresie market making; (iii) z prowizji i opłat naliczanych klientom przez Grupę oraz (iv) z naliczanych punktów swapowych (stanowiących kwoty wynikające z różnicy między teoretycznym kursem forward a kursem spot danego instrumentu finansowego).

Poza podstawową działalnością którą jest obrót instrumentami finansowymi, B. oferuje klientom również usługę VPS (prywatny serwer wirtualny), która umożliwia korzystanie z automatycznych narzędzi transakcyjnych z wykorzystaniem platform transakcyjnych i aplikacji Grupy na zdalnym serwerze dającym klientom nieprzerwany dostęp do usług realizacji transakcji. VPS eliminuje bariery wynikające z przerw w dostępie do internetu. Zapewnia też ciągłą transmisję danych umożliwiającą nieprzerwane stosowanie automatycznej strategii inwestycyjnej i różnych rodzajów aplikacji wspomagających inwestowanie.

Usługę tę B. sklasyfikowało jako usługę elektroniczną przez którą zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) (dalej jako: „ustawa o VAT”), rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 28k ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a tej ustawy (dalej jako: „osób fizycznych”), miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym osoby te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


B. świadczy przedmiotowe usługi na rzecz trzech grup podmiotów:

  • na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w Polsce. W takim przypadku wspomniana transakcja jest opodatkowana krajową stawką 23% i wykazywana w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż krajowa opodatkowana stawką 23%. Analiza przedmiotowej transakcji nie jest przedmiotem niniejszego wniosku;
  • na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, w których B. posiada swój zagraniczny oddział (stałe miejsce prowadzenia działalności);
  • na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, w których B. nie posiada swojego zagranicznego oddziału, tj. obecnie we Włoszech i na Węgrzech.


Co istotne, oddziały zagraniczne B. nie świadczą usługi VPS.


Zgodnie z art. 130b ustawy o VAT, B. złożyła zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury szczególnej rozliczania VAT w państwie członkowskim, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w Polsce. Zatem państwem członkowskim identyfikacji dla B. jest Polska.


Mając na uwadze przepisy Rozdziału 6a ustawy o VAT, jak również przykłady (w szczególności: przykład 2, str. 4) przedstawione w broszurze Ministerstwa Finansów pt. „Zmiana miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych i zasady ich rozliczania w małym punkcie kompleksowej obsługi (MOSS)”, B. przyjęła następujące zasady rozliczania VAT od usług elektronicznych:

  • Spółka rozlicza VAT w systemie MOSS w Polsce od usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w tych krajach UE, w których B. nie ma zagranicznego oddziału, tj. obecnie we Włoszech i na Węgrzech;
  • Rozliczenie podatku następuje za pośrednictwem krajowych organów podatkowych stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej (zagranicznych oddziałów) w przypadkach, gdy B. świadczy usługi VPS na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w krajach, w których znajdują się siedziby zagranicznych oddziałów B.. Oznacza to, że w takich przypadkach to oddział zagraniczny rozlicza podatek VAT w swojej lokalnej deklaracji podatkowej oraz płaci podatek na konto właściwego urzędu skarbowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy B. może rozliczać wszystkie transakcje świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, poprzez MOSS w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy, może on rozliczać wszystkie usługi VPS świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT (dalej jako: „osoby fizyczne”), zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, poprzez MOSS w państwie członkowskim identyfikacji, tj. w Polsce.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że procedura MOSS nie jest obligatoryjna. W założeniu miała ona stanowić ułatwienie, z którego przedsiębiorca może, ale nie musi skorzystać, dzięki czemu ma możliwość rozliczania VAT z tytułu sprzedaży ww. usług w jednym kraju. Jeżeli jednak nie zdecyduje się na korzystanie z uproszczonej procedury, wówczas ma obowiązek rozliczania VAT w każdym zagranicznym urzędzie w kraju, z którego pochodzą jego konsumenci.

W obecnym modelu rozliczeń, Spółka nie korzysta w pełni z ułatwienia, jakie było intencją ustawodawcy przy wprowadzaniu procedury uproszczonej rozliczania VAT od usług elektronicznych. Rozliczenie odbywa się bowiem częściowo za pośrednictwem MOSS w Polsce, a częściowo za pośrednictwem krajowych organów podatkowych oddziałów B.. Zatem obecnie przyjęty model rozliczeń niewiele różni się od sytuacji, w której B. nie wybrałaby uproszczonego rozliczenia podatku za pośrednictwem systemu MOSS.

Aby skorzystać z ułatwienia wprowadzonego przez ustawodawcę, zdaniem Spółki, ma ona prawo do rozliczania wszystkich transakcji świadczenia usług VPS poprzez MOSS w Polsce. Możliwość wykazywania wszystkich transakcji VPS w kwartalnej deklaracji VIU-D składanej przez B. w Polsce znacznie ułatwiłaby cały proces rozliczeń, ograniczyłaby ilość osób w niego zaangażowanych, a co za tym idzie, zredukowałaby ryzyko potencjalnych błędów związanych z takim rozliczeniem.

Spółka podkreśla, że rezultat takiej zmiany byłby podatkowo (VAT) obojętny. Niezależnie bowiem, który podmiot wpłaci podatek na konto zagranicznego urzędu skarbowego: czy B. poprzez MOSS w Polsce, czy też zagraniczny oddział bezpośrednio przy rozliczaniu VAT w deklaracji krajowej, zagraniczny urząd skarbowy dostanie podatek w takiej samej wysokości.

Reasumując, Spółka ma możliwość rozliczania podatku VAT od wszystkich transakcji VPS świadczonych przez B. na rzecz osób fizycznych, zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, poprzez MOSS w jednym kraju, tj. w Polsce. Takie podejście, zdaniem B., w pełni realizuje założenia, jakie przyświecały ustawodawcy przy wprowadzaniu procedury szczególnej, o której mowa w art. 130a-130d ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zatem z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (rozporządzenie wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.; zwane dalej „rozporządzeniem 282/2011”).


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 28k ustawy, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W rozdziale 6a ustawy uregulowano procedurę szczególną dotyczącą usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych przez podmioty mające siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nieposiadające takiej siedziby w państwie członkowskim konsumpcji, na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

Oznacza to, że podatek VAT od usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych oraz usług elektronicznych stanowi dochód państwa członkowskiego, w którym odbiorca takich usług jest zlokalizowany, co pełniej oddaje konsumpcyjny charakter podatku VAT.

Aby jednak usługodawcy nie byli zmuszeni rejestrować się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczą usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub elektroniczne, wprowadzone zostało fakultatywne rozwiązanie upraszczające, tzw. mały punkt kompleksowej obsługi (ang. Mini One Stop Shop – MOSS), w którym możliwe jest elektroniczne złożenie kwartalnej deklaracji VAT, jak również wpłacenie należnego właściwym państwom członkowskim UE podatku VAT z tytułu świadczenia tych usług. Wpłacony podatek zostaje przekazany przez krajową administrację do państw członkowskich konsumpcji, tj. tam gdzie zlokalizowani są odbiorcy tych usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestię w odniesieniu do procedur szczególnych dotyczących podatników niemających siedziby, którzy świadczą usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami (art. 358-369k Dyrektywy 2006/112/WE) uregulowano w Rozporządzeniu Rady (UE) nr 967/2015 z dnia 9 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011.

I tak, w Sekcji 2, w Podsekcji 1 powyższego rozporządzenia zgodnie z art. 57a pkt 2, „procedura unijna” oznacza procedurę szczególną dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych przez podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, lecz niemających siedziby w państwie członkowskim konsumpcji, przewidzianą w tytule XII rozdział 6 sekcja 3 dyrektywy 2006/112/WE.

Stosownie do podsekcji 3 art. 57c rozporządzenia, procedura szczególna nie ma zastosowania do usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub elektronicznych świadczonych w państwie członkowskim, w którym podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Świadczenie tych usług wykazuje się właściwym organom podatkowym tego państwa członkowskiego w deklaracji VAT, zgodnie z art. 250 dyrektywy 2006/112/WE.

Jednocześnie na mocy art. 130a pkt 3 ustawy – ilekroć w Rozdziale 6a jest mowa o procedurze szczególnej rozliczania VAT – rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych państwu członkowskiemu konsumpcji, w którym podatnik nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 130b ust. 1 ustawy – podatnik świadczący usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone zgodnie z art. 28k, na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie członkowskim konsumpcji, może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury szczególnej rozliczania VAT w państwie członkowskim, w którym posiada:

  1. siedzibę działalności gospodarczej albo
  2. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo
  3. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i które wybiera w celu złożenia zgłoszenia, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że podatnik świadczący m.in. usługi elektroniczne może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury szczególnej rozliczania VAT w państwie członkowskim, w którym np. posiada siedzibę.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (B.) jest europejskim domem maklerskim nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego, specjalizującym się w rynku OTC oraz w szczególności w instrumentach pochodnych CFD, będących produktami inwestycyjnymi, z których zwrot uzależniony jest od zmian ceny i wartości instrumentów oraz aktywów bazowych. Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona za pośrednictwem sieci oddziałów zagranicznych oraz spółek zależnych zlokalizowanych w Polsce i za granicą. Spółka posiada siedem oddziałów zagranicznych zlokalizowanych w Czechach, na Słowacji, we Francji, w Niemczech, w Portugalii, w Hiszpanii i w Rumunii. Poza podstawową działalnością którą jest obrót instrumentami finansowymi, Wnioskodawca oferuje klientom również usługę VPS (prywatny serwer wirtualny), która umożliwia korzystanie z automatycznych narzędzi transakcyjnych z wykorzystaniem platform transakcyjnych i aplikacji Grupy na zdalnym serwerze dającym klientom nieprzerwany dostęp do usług realizacji transakcji. VPS eliminuje bariery wynikające z przerw w dostępie do internetu. Zapewnia też ciągłą transmisję danych umożliwiającą nieprzerwane stosowanie automatycznej strategii inwestycyjnej i różnych rodzajów aplikacji wspomagających inwestowanie. Usługę tę Wnioskodawca sklasyfikował jako usługę elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz m.in. osób fizycznych zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, w których B. posiada swój zagraniczny oddział (stałe miejsce prowadzenia działalności) oraz na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, w których B. nie posiada swojego zagranicznego oddziału, tj. obecnie we Włoszech i na Węgrzech. Oddziały zagraniczne B. nie świadczą usługi VPS.

Zgodnie z art. 130b ustawy o VAT, B. złożyła zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury szczególnej rozliczania VAT w państwie członkowskim, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w Polsce. Zatem państwem członkowskim identyfikacji dla B. jest Polska. B. przyjęła następujące zasady rozliczania VAT od usług elektronicznych: Spółka rozlicza VAT w systemie MOSS w Polsce od usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w tych krajach UE, w których B. nie ma zagranicznego oddziału, tj. obecnie we Włoszech i na Węgrzech. Rozliczenie podatku następuje za pośrednictwem krajowych organów podatkowych stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej (zagranicznych oddziałów) w przypadkach, gdy B. świadczy usługi VPS na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w krajach, w których znajdują się siedziby zagranicznych oddziałów B.. Oznacza to, że w takich przypadkach to oddział zagraniczny rozlicza podatek VAT w swojej lokalnej deklaracji podatkowej oraz płaci podatek na konto właściwego urzędu skarbowego.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy może rozliczać wszystkie transakcje świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, poprzez MOSS w Polsce.

Analiza powołanych przepisów wskazuje, że celem stosowania szczególnej procedury MOSS jest uwolnienie podatnika z obowiązku rejestracji dla celów VAT w tym państwie członkowskim, w którym Wnioskodawca świadczy usługę elektroniczną na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) i umożliwienie podatnikowi zapłacenia podatku należnego w tym państwie konsumpcji za pośrednictwem krajowego organu podatkowego. Jednocześnie podkreślić należy, że procedura szczególna nie ma zastosowania do usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub elektronicznych świadczonych w państwie członkowskim, w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Świadczenie tych usług wykazuje się właściwym organom podatkowym tego państwa członkowskiego w deklaracji VAT.

Zatem nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że ma możliwość rozliczania podatku VAT świadczonych usług elektronicznych (VPS) na rzecz podatników niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, zamieszkałych w innych niż Polska krajach UE, w których Wnioskodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (Oddział) poprzez MOSS w państwie członkowskim identyfikacji, tj. w Polsce. Jak wynika z powyższych przepisów, szczególna procedura MOSS ma zastosowanie wtedy gdy usługodawca świadczący usługę np. elektroniczną na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) nie jest zarejestrowany w danym państwie członkowskim konsumpcji. Zatem skoro Wnioskodawca jest już zarejestrowany w kraju, w którym świadczy tą usługę elektroniczną (posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej), pośredniczenie krajowego organu podatkowego państwa członkowskiego identyfikacji, tj. Polski wykonującego rozliczenie podatku VAT nie ma racjonalnego uzasadnienia. Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, że w powyższym przypadku świadczenie tych usług wykazuje się właściwym organom podatkowym tego państwa członkowskiego w deklaracji. Tym samym skoro Wnioskodawca jest już zarejestrowany w tym danym państwie konsumpcji to rozliczenie podatku VAT odbędzie się bez pośrednictwa krajowego organu podatkowego. Przy czym podnieść należy, że nie jest istotne, że to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (Oddział) nie świadczy usługi elektronicznej (VPS). Dla skorzystania z procedury szczególnej MOSS okoliczność ta nie ma znaczenia.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i § 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj