Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.806.2016.1.MT
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi sprzedaż usług hostingowych (działalność 6311Z wg PKD). Sprzedaż usług odbywa się online, za pośrednictwem witryny internetowej. Część klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zapłata od wszystkich klientów zawsze przyjmowana jest w całości na rachunek bankowy, lecz często za pośrednictwem serwisów płatności online typu PayU.pl, PayPal.com, Transferuj.pl, które ułatwiają klientom dokonanie zapłaty. Wnioskodawca nigdy nie przyjmuje płatności z użyciem fizycznej gotówki, a wszystkie transakcje znajdują swój ślad na firmowym rachunku bankowym oraz w zestawieniach wpłat wystawianych przez ww. serwisy. Zestawienia wpłat zawierają imiona i nazwiska klientów, ich dane adresowe oraz wewnętrzny firmowy identyfikator płatności, który umieszczony jest także na fakturze VAT, co pozwala jednoznacznie określić która zapłata dotyczyła której konkretnie czynności.

W dniu 18 listopada 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął ewidencję sprzedaży dla osób fizycznych z użyciem kasy rejestrującej. Przyczyną tego była interpretacja przepisów przez biuro rachunkowe, z którego wówczas Wnioskodawca korzystał, jakoby nie podlegał zwolnieniu z obowiązku rejestracji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ serwisy płatności online nie są instytucjami bankowymi i płatność nie pochodzi bezpośrednio od klientów. W okresie tym nie było też opublikowanych interpretacji prawa podatkowego w tej sprawie.

Zgodnie z późniejszymi interpretacjami prawa podatkowego (np. IPPP2/443-1127/13-2/KOM wydaną przez Izbę Skarbową w Warszawie, IPTPP4/443-761/12-2/UNR wydaną przez Izbę Skarbową w Łodzi), oraz wskazaniami Ministerstwa Finansów forma płatności za pośrednictwem systemów płatniczych online spełnia przesłanki, że została dokonana za pośrednictwem banku. Wnioskodawca jest osobą zwolnioną z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia.

Wnioskodawca aktualnie nie prowadzi i nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych żadnych usług wymienionych w wymienionych w par. 4 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544, z późn. zm.), których dostawa wyklucza z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle tej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej i rozpoczęcia dokumentowania sprzedaży dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej tylko i wyłącznie fakturami VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Obecne przepisy nie regulują zbioru sytuacji w których można zaprzestać użytkowania kasy rejestrującej, a jedynie sposób w jaki należy to zrobić. Ponieważ prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż kwalifikuje się do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży usług, która wyklucza ze zwolnienia, Wnioskodawca ma prawo do likwidacji kasy rejestrującej oraz rozpoczęcia dokumentowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tylko fakturami VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.


Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne swiadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawe towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).


Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r. poz. 1215) zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym, określonych w załączniku do rozporządzenia, czynności wykonywanych przez podatnika.

Jednocześnie § 4 przedmiotowego rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

W poz. 38 rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastososwaniu kasy rejestrującej.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż usług hostingowych, która odbywa się online, za pośrednictwem witryny internetowej. Część klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zapłata od wszystkich klientów zawsze przyjmowana jest w całości na rachunek bankowy, lecz często za pośrednictwem serwisów płatności online typu PayU.pl, PayPal.com, Transferuj.pl, które ułatwiają klientom dokonanie zapłaty. Wnioskodawca nigdy nie przyjmuje płatności z użyciem fizycznej gotówki, a wszystkie transakcje znajdują swój ślad na firmowym rachunku bankowym oraz w zestawieniach wpłat wystawianych przez ww. serwisy. Zestawienia wpłat zawierają imiona i nazwiska klientów, ich dane adresowe oraz wewnętrzny firmowy identyfikator płatności, który umieszczony jest także na fakturze VAT, co pozwala jednoznacznie określić która zapłata dotyczyła której konkretnie czynności. Wnioskodawca aktualnie nie prowadzi i nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych żadnych usług wymienionych w wymienionych w § 4 rozporządzenia, których dostawa wyklucza z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej,

Wątpliwości Wnioskodawcy na tle przedstawionych okoliczności sprawy dotyczą prawa do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej i rozpoczęcia dokumentowania sprzedaży dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej tylko i wyłącznie fakturami VAT.

Z uwagi na przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do sprzedaży usług hostingowych, na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w zw. z poz. 38 rozporządzenia, ponieważ zostaną spełnione przesłanki umożliwiające skorzystanie z ww. zwolnienia. Jak wynika z opisu sprawy sprzedaż usług odbywa się online za pośrednictwem witryny internetowej, a część klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zapłata od wszystkich klientów zawsze przyjmowana jest w całości na rachunek bankowy, lecz często za pośrednictwem serwisów płatności online typu PayU.pl, PayPal.com, Transferuj.pl. Wnioskodawca nigdy nie przyjmuje płatności z użyciem fizycznej gotówki, a wszystkie transakcje znajdują swój ślad na firmowym rachunku bankowym oraz w zestawieniach wpłat wystawianych przez ww. serwisy. Zestawienia wpłat zawierają imiona i nazwiska klientów, ich dane adresowe oraz wewnętrzny firmowy identyfikator płatności, które pozwala jednoznacznie określić jakiej czynności zapłata dotyczyła. Wnioskodawca wskazał również, że nie prowadzi i nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych żadnych usług wymienionych w § 4 rozporządzenia. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy uznać, że odnośnie dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży usług za pośrednictwem witryny internetowej - za którą zapłata będzie następować w formie przelewu na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – spełnione zostaną warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia tych usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 rozporządzenia.

Zatem, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż usług hostingowych w całości będzie dokonywana na rzecz Wnioskodawcy przelewem na rachunek bankowy oraz posiadania przez Wnioskodawcę dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłaty dotyczy.


Należy zaznaczyć, że prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży usług hostingowych na podstawie ww. przepisów przysługuje do dnia 31 grudnia 2016 r.


Tym samym, należy się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że ma On prawo do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży usług hostingowych z użyciem kasy rejestrującej i rozpoczęcia dokumentowania sprzedaży tych usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tylko fakturami VAT.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj